Praktische verhuistips?

22-08-2007 10:22 57 berichten
Binnenkort ga ik verhuizen. De vorige keer had ik drie dozen en een piano, maar nu heb ik echt een heel huishouden. Maar ik dacht er zijn hier vast wel mensen met verhuiservaring.

Hebben jullie goede tips?

Handige weetjes?

Dingen die je achteraf anders had gedaan of ingepakt?

Een tip die ik al kreeg, alle cadeautjes die je ooit hebt gekregen en lelijk vond maar uit beleeftheid toch op moest hangen/neerzetten weggooien/kwijtraken in de verhuizing.

Deze ga ik zeker toepassen.
Alle reacties Link kopieren
In een gekke bui had ik alle kamers genummerd (1, 2, 3, huiskamer, zolder).

Dit had ik bij de kamers zelf geplakt (alleen 1, 2, 3) en op de dozen geschreven.

Zet ook duidelijk op de dozen wat erin zit (alleen kleding was bijvoorbeeld niet genoeg, kwam m'n vriend achter )

En inderdaad, wat je zelf al zegt, veel weggooien.

Wegens tijdgebrek hadden we hier allebei weinig tijd voor (3 weken om het huis op te knappen en spullen inpakken die je nog nodig had bijvoorbeeld)

Succes met verhuizen!

(even uit nieuwsgierigheid: neem je een verhuisbedrijf in de arm of met familie / vrienden?)
quote:schatje84 schreef op 22 augustus 2007 @ 10:51:

(even uit nieuwsgierigheid: neem je een verhuisbedrijf in de arm of met familie / vrienden?)

Een verhuisbedrijf! Heb heel veel andere mensen geholpen met verhuizen en heb eigenlijk geen zin in dat gedoe. Daarbij heb ik een piano en dat lukt me waarschijnlijk toch niet zelf. Lekker een verhuizer, lekker snel klaar. Het kost wel 1400,-. Dat is een hoop geld, maar anders zou ik ook een vrachtwagen en verhuislift moeten huren. En dan nog een verhuizer voor de piano.

Ben trouwens wel benieuwd waarom "kleding" niet beschrijvend genoeg is voor je vriend.
quote:absoluteEinstein schreef op 22 augustus 2007 @ 11:06:

[...]

Ben trouwens wel benieuwd waarom "kleding" niet beschrijvend genoeg is voor je vriend.

Omdat ie een paar dagen later moest werken, en de werkkleding (uniform van beveiliging) zat 'ergens in één van de dozen'

Lees: ik kon 's avonds om 10 uur nog even zijn kleding gaan zoeken

Sowieso had m'n vriend alleen maar opgeschreven waar de dozen naartoe moesten (na aandringen van mij) met als gevolg dat hij nu na 3 maanden nog steeds dingen kwijt is (of is dit erg gemeen, dat ik erom lach?)

-xx-

schatje84
Zo'n soort nummersysteem had ik ook, maar dan met gekleurde stickers. Bijv een rode sticker op de doos betekent dat doos in kamer achter deur met rode sticker moest. Enige probleem was dat vriend kleurenblind is en daarnaast ook nog eens alle dozen ging bijvullen met overgebleven kleinigheidjes. Na 2 jaar vonden we onze deurstopper weer terug tussen de rollen kadopapier en sommige dingen zijn nog steeds spoorloos.

Beste tip is; zorg voor veel vrienden die van aanpakken weten, praktisch zijn ingesteld en kunnen sjouwen. En zorg voor een goede catering (om de vrienden en jezelf te blijven motiveren).
Ik had natuurlijk het voordeel dat ik geleidelijk aan het meeste kon verhuizen naar mijn vriend, maar nu moet ik het einde van de maand 'buiten' zijn en gaat alles in sneltempo natuurlijk. Veel tips kan ik je niet echt geven, bij mij gaat alles in ofwel doorzichtige 'bakken' ofwel in open dozen. Verhuis het meeste naar mijn ouders, want vriendlief is nog plaats aan het maken om mijn spulletjes te kunnen zetten (lees: van zijn zolderruimte een kamer aan het maken met kasten, zodat veel spullen daarheen kunnen). Ik werk bij mijn ouders en kan over de middag de meeste dingen sorteren. Handig natuurlijk zo'n verhuisfirma. Je kan natuurlijk ook lijstjes maken met in grote lijnen op wat in de doos zit en die op de doos kleven, altijd handig.

Veel succes met het verhuizen.
Ik heb op de dozen geschreven wat er inzat. Of evt. naar welke kamer het moest. ("zolder" bijv. - weg ermeee!!)

Ook de dozen sorteren op wat je het eerste nodig hebt. En kleren die je vaak aan hebt (die passen bij het huidige weertype) bij elkaar in een doos. Koffiezetapparaat in een doos die je meteen kan openen in het nieuwe huis. En inderdaad veel vrienden en familie bij elkaar trommelen voor hulp. Zorg voor goede catering en gezelligheid... radiootje aan. Schoonmaak spullen binnen handbereik. Niet stressen, ook erg belangrijk, haha!
Goed op dozen schrijven wat er in zit dus. Check!

Qua vrienden, die behoud ik door een verhuizer te huren.

Wat betreft spullen kwijt zijn, ik was eigenlijk van plan om in het weekend meteen alle dozen uit te pakken en in te ruimen. Is dit een te ambitieus plan?

Het leek me handig om van te voren vast koffie, thee limonade en versnaperingen naar het nieuwe adres te verhuizen.
Ik zou zelf de dozen uitpakken. Ik heb dit weekend een kennis geholpen met verhuizen en zij vond het fijn als alle dozen uitgepakt werden. Maar ik heb dus ontdekt dat het heel vreemd is om bijvoorbeeld andermans keukenkastjes in te pakken en de "bewoner" wil het natuurlijk toch op z'n eigen manier, dus die zal het op den duur toch nog wel over gaan doen. Dan is het eigenlijk wel zonde van je werk.

Veel weggooien is absoluut de beste tip. (Zoveel mensen hebben zo ongelooflijk veel zooi. Toevallig hebben wij niet zoveel kastruimte en dan leer je wel opruimen en weggooien, ideaal!)

En ik zou ook zorgen dat alles gewoon schoon meegaat (vazen, keukenspullen weet ik veel wat). Ik heb dit weekend ook heel wat vazen uitgepakt die toch net een beetje smoezelig waren en het is zonde als je dat eerst allemaal moet schoonmaken voor het een kastje in kan. Niet dat het heel smerig was, maar bij zo'n nieuwe start hoort alles gewoon lekker fris toch?

Zorg voor veel gereedschap zodat iedereen kan helpen met kasten en bedden in elkaar zetten.
Ik heb hetzelfde gehad, vroeger had ik een paar vuilniszakken met kleding en 3 dozen met eigen spullen. Dit jaar ben ik verhuisd en ik wist niet dat een mens zoveeeeeeellllll spullen kan hebben.

Ruim alle troep die je echt niet meer wil hebben of die je langer dan een jaar niet hebt gebruikt op en breng het naar de container of stort, dat scheelt verhuizen en sjouwen, want uiteindelijk gooi je het toch weg of je hebt er geen plek voor.

Zet op elke doos de naam van de kamer waar het naar toe moet en eventueel in 1 woord wat er in zit. Schrijf op dozen Breekbaar (indien nodig zodat ze niet onderop worden geplaatst..) Doe de dozen niet te vol, dat houden ze niet.

En begin van te voren spullen in te pakken die je niet actief gebruikt, boeken, bepaalde dingen van je keuken spullen, je skipak, dat ben je dan alvast kwijt en dan hoef je op de grote dag alleen je laatste dingen nog.

Tja ik had mijn kleding in zakken gedaan, daar past meer in.....

Begin direct na het verhuizen aan dingen uitpakken die je direct nodig hebt, Keuken, beddegoed, handdoeken en kleding..... De rest kan wachten....

Regel van te voren je telefoon en internet (ik moest 2 maanden wachten voor de aansluiting).

Bij elk stuk meubel apart leggen wat voor soort gereedschap je nodig hebt. Dit in een doos doen en ook snel uitpakken, anders heb je nog niets om op te slapen...

Zorg voor broodjes voor de verhuisdag voor vrienden familie en iedereen die meehelpt met de verhuizing.....

Zo meer tips heb ik niet.

Succes!
Creativiteit kent geen grenzen
Duidelijkheid is het sleutelwoord bij een verhuizing. Liever een detail te veel op een doos qua inhoud (dus inderdaad; werkkleding/jurken/broeken i.p.v. kleding) dan dat je jezelf suf zoekt naar de sokken. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk door zo veel mogelijk al voor de verhuisdag (en die week ervoor) te doen. Je kunt makkelijk weken van te voren beginnen met inpakken. Je zit nu welliswaar in een overgang van seizoenen die er aan komt, maar jij hebt zeker nog niet die dikke handschoenen, sjaal en kerstballen nodig. Elke dag 1 doosje inpakken is bepaald niet belastend, maar moet jij eens zien hoe veel je al ingepakt hebt na 2 weken!

Gebruik de verhuizing als dé kans voor de grote schoonmaak. Alles dat je al meer dan een jaar niet gebruikt of draagt heb je kennelijk niet nodig. Waarom dan inpakken-meeslepen-uitpakken-plaatsje zoeken, als je ook kunt wegmikken-klaar?

Pak strategisch in. Datgene wat je écht nodig hebt die eerste paar daagjes bij elkaar en voor de grijp. De rest komt wel weer. Bedenk je alvast een beetje hoe je wilt inrichten. Niets zo irritant na een vermoeiende dag als merken dat in de doos een verzameling van spullen zitten die je door het hele huis wilt opbergen. Het werkt veel sneller per ruimte, of liever nog zelfs; per hoekje/muur/kast.

Zorg dat de kasten snel staan. In wat ruimere kasten kun je nog niet uitgepakte dozen even wegzetten. Zo hoef je na een vermoeiende dag niet per se tegen al die dozen aan te kijken en heb je toch die doos voor het grijpen waar je wat uit nodig zou kunnen hebben. Zo kun je makkelijk uit een doos kleding leven die eerste dagen indien nodig.

Calculeer tegenvallers in, zowel qua tijd als qua geld en weer. Liever dat het meevalt dan tegen. Houd een spreadsheet bij met de kosten. Het sluipt er geheid in qua "een hoop kleine kosten = een grote kostenpost". Als ik nu mijn spreadsheet van afgelopen april er bij pak dan kan ik me nog verbazen hoe snel het op kan lopen.

Check zaken als internet, telefoon etc. zo snel mogelijk en zeker RUIM voor sluitingstijd. Mocht er onverhoopt iets niet goed zijn dan kun je het namelijk nog regelen! Niets irritanter als doodvermoeid even willen relaxen en het internet op willen duiken om te merken dat het niet werkt.

Maak voor jezelf wat lijstjes zodat je weet wat ongeveer ingepakt is, wat niet. Wat moet je nog doen, wat niet? Zo heb je snel een overzicht en kun je makkelijk afstrepen. In die drukte kun je makkelijk iets vergeten of door de dozen het huis niet meer zien. Een simpel ruggensteuntje of even zien wat je allemaal al hebt kunnen wegstrepen kan een hoop voorkomen. Als je bang bent om iets te vergeten kan zo'n lijst al zoveel rust geven dat je je een stuk minder gestresst voelt.

Maak een pakket met de direct nodige levensmiddelen etc. Dus; als je koffie drinkt óók de senseo/koffiezet-apparaat én de filters/koffie/pads/suiker/melk/paar lepeltjes/mok. Dan maakt het weinig uit als je niet meteen de hele voorraadkast op orde hebt. Je kunt zelfs een doos/mand maken voor de hele week en die als tijdelijke "voorraadkast voor deze week" gebruiken. Stop in dat eerste pakket ook de schoonmaakspullen. Verhuizen geeft bende en dan ben je blij dat je even snel naar dat doekje, die afwasborstel etc. kunt grijpen.

Twijfel je over wat waar moet? Laat het in de doos en kom er later op terug. Je hebt nu de kans om rustig eens een week na te denken over de optimale inrichting en opslag bij jouw karakter en huis. Liever een week ergens wat extra dozen dan ze snel-snel leeg maken, vervolgens 3 keer alles een nieuwe plek geven en tot de conclusie komen dat het je toch nog niet helemaal bevalt. Kijk naar je huidige woning. Wat bevalt je wel en niet? Nu heb je de ideale kans om die knelpuntjes in inrichting en dagelijks leven uit je leven te bannen.

In een weekend echt álles doen is denk ik de goden verzoeken. Als het moet zal het ongetwijfeld kunnen, maar of je er dan nog een "leuk"?

Wel kun je (afhankelijk van hoe veel spul en ruimte je hebt) een heel eind komen als je het "over een half jaar eens nodig" spul niet coute-que-coute datzelfde weekend perfect opgeborgen wilt hebben.

Hmm, ik krijg bijna hernieuwde moed voor mijn volgende verhuizing over 2 jaar. Sterkte met de bende en veel plezier straks in je nieuwe stulpje!
vandaag ga ik van alles kunnen
Wij hebben de dozen alleen genummerd. Vervolgens in een klapper opgeschreven wat er in de dozen zit. Bij het ompakken van dozen de laatste keer zelfs tot op artikelniveau. Kun je precies terugvinden wat waar ligt.

En categorieen maken: DVDs, CDs, Boeken etc.

Kleding hebben wij in grote 'vluchtelingentassen' gestopt. Hadden er een stuk of vier nodig voor alle kleding en ander textiel...
Wat een geweldige tips Roosvrouw, daar heb ik iets aan!

En ook deze tip:

"Bij elk stuk meubel apart leggen wat voor soort gereedschap je nodig hebt. Dit in een doos doen en ook snel uitpakken, anders heb je nog niets om op te slapen..." van Chanta zal ik ter harte nemen.

Ik krijg gewoon zin in de verhuizing.
Zorg dat al je kleding etc. gewassen is. En dat je je bed schoon op kan maken. Bij verhuizingen komt altijd veel stof vrij en als je dan in een stoffig bed moet kruipen dan is dat niet fijn.

Bepaalde mensen kunnen je wel helpen met dozen uitpakken. Mn moeder en schoonmoeder bijvoorbeeld hebben de keuken ingericht. Ik heb verteld wat ik waar wilde hebben dus dat ging heel makkelijk. Heb je in je keuken kastjes ipv de nu moderne laden? Heb ik wel namelijk en ik heb in het oude huis dingen als broodbeleg in een curverbox (zonder deksel) gedaan. Ook een box met macaroni en pakjes sausjes etc. en een box met koffie en thee etc. Die konden we makkelijk verhuizen en in de nieuwe keuken zo in de kastjes schuiven. Nu kan ik makkelijk bij alle spullen en zitten de kastjes niet tot achteraan toe vol.

Heb je veel boeken? Leg ze onderin een doos en doe daar minder zware dingen bovenop. Anders is het niet te tillen en kan de doos het niet houden.

En als laatste: heb je een ladenkastje waar je bv ondergoed en sokken enzo in hebt? Laat alles er in zitten en plak de laden dicht. Scheelt heel wat inpakwerk. Dit kan je eventueel ook met nachtkastjes doen.
Het staat hier al vaaaaak, maar ook ik heb alle dozen genummerd. Ik had een overbruggingstijd en dus moesten er dozen in de opslag.

Ik had een schriftje met de inhoud van iedere doos erin. Had laatst iets kleins nodig uit een van de dozen, en die had ik zo gevonden.

Andere goede tip: niet teveel stressen. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar mijn ervaring is dat je vooral niet moet gaan haasten en strakke planningen opstellen. Werkt toch niet om je eraan te houden...
Ik heb ooit bij een vriendin de keuken ingericht tijdens de verhuizing. Handig hoor, als ik langs kom weet ik waar alles staat. ;)

Dat Excell sheet ga ik ook doen. Ik vind het fijn om te zien wat de kosten allemaal zijn.

Stressen zal wel mee vallen. Ik ben eerlijk gezegd te gemakkelijk in dingen.

Kleding in vluchtelingentassen gaat niet lukken. Ik heb te veel boeken en de kleding gaat waarschijnlijk de boekendozen opvullen zodat ze niet te zwaar worden. Vriend heeft te veel cd's, dus die gaat dat op dezelfde manier oplossen (we verhuizen vanaf twee lokaties, hij mag dus zijn eigen troep inpakken).
Als je kasten of meubels uit elkaar gaat halen, doe de schroeven in een zakje en tape dat stevig vast aan een stuk van het meubel. Niets is irritanter dan een kast in elkaar willen zetten en niet meer weten waar je de schoeven hebt gelaten.
Hou tuin- of klapstoelen onder handbereik. Wel lekker als je niet op de grond hoeft te bivakkeren tijdens de broodnodige pauzes.
Ik ben pasgeleden verhuist en moest ook ontzettend veel boeken verhuizen. Om niet alle dozen halfvol boeken te doen en halfvol met andere dingen heb ik de boeken verhuist in stevige tassen. Bijvoorbeeld katoenen tasjes die je gratis krijgt en waarvan je je altijd afvraagt wanneer je dat in hemelsnaam moet gebruiken (nu dus en na de verhuizing eindelijk weggooien), of stevige papieren / kartonnen tassen van kledingwinkels. Dit werkte perfect. De tassen kunnen helemaal vol en zijn dan nog steeds te tillen (in tegenstelling tot volle dozen met boeken). En dan heb je niet overal in je huis boeken in dozen staan.
- je planten en/of dozen met kleine dingetjes alvast een dag eerder verhuizen, bv als je gaat schoonmaken, iedere keer als je naar je nieuwe huis gaat vast wat meenemen.

- ik heb veel van mijn spul in van die grote boodschappentassen verhuist, zoals inhoud van keukenkastjes ( eten en koffie thee ).

- boeken ook verhuist in tassen, zijn een stuk makkelijker te dragen, maar je hebt verhuizers ingehuurd dus die mannen zijn sterk en snel.

- alvast van te voren je oud papier en lege flessen en grof vuil wegbrengen/op laten halen, scheelt ruimte en tijd op de dag zelf.

- kleding en lakens en handdoeken enzovoort kan in vuilniszakken ( niet per ongeluk weggooien )

- zorg voor genoeg lege vuilniszakken en schoonmaakspul in je nieuwe huis

- een iemand verantwoordelijk maken voor het indraaien van de lampen en fittingen en zekeringen en de verwarming en geiser aandoen, wasmachine aansluiten, tv kabels neerleggen enz...

- denk ook aan de meterstanden van je oude en je nieuwe huis.

- schoonmaken van je oude huis pas doen als je huis helemaal leeg is anders blijf je bezig.

als ik nog meer bedenk dan hoor je het
Alle "zooi" uitzoeken dus wat weg kan en mee moet..

Vervolgens alles in dozen doen en erop zetten wat er in zit of naar welke kamer het moet...

Alles wat je van te voren niet meer gebruikt vast inpakken

En zodra je daadwerkelijk overgaat alles gelijk in de kamer zetten waar het hoort(scheelt een hoop troep en zorgen)..

Het werkt echt! heb het 2 maanden terug nog gedaan oh ja en zo snel mogelijk alles uitpakken en opruimen,lijkt veel werk maar is echt zo gedaan..
Investeer in echte verhuisdozen (via marktplaats ofzo vaak goedkoop tweedehands te krijgen). Ik heb jaren al mijn verhuizingen gedaan met oude supermarkt dozen (meestal van die bananendozen) en vuilniszakken, maar het is echt veul fijner als alle dozen van hetzelfde formaat zijn en een goed handvat hebben.
tip bij het dichtplakken van lades; gebruik geen verhuistape! Zeker niet bij gefineerde meubels :S

ik heb al meerdere keren gezien (en ook zelf ervaren destijds) dat dat heel slecht werkt. De stukken kwamen mee! En dus een blijvend beschadigd kastje..

Wat wij de vorige keer hebben gedaan; een vuilniszak om de ladenkast gebonden en dichtgeplakt met deze tape. nu dus geen beschadigingen!

En gooi inderdaad dingen weg van te voren! Ik had die tijd niet en heb zeker 2 dozen vol (studie)zooi later nog bij het oud papier gezet. Zonde van alle moeite dus!

en de keuken als eerste inruimen vond ik wel erg fijn. Daar loop je toch dagelijks tegenaan.

de tip van een 'eerste-week-pakket' vond ik heel slim! Denk daarbij ook aan douchespullen. Ik wilde na de verhuizing maar wat graag douchen!

Heb je planten? Verhuis die het liefst van te voren.

Planten zijn echt ondingen met de verhuizing. Ik heb een klapkratje volgeladen en meeverhuisd. De rest heb ik tijdelijk laten staan (kon gelukkig) en later overgebracht. Vooral mn orchidee was me erg dankbaar :D

Probeer ook niet TE efficient in te pakken. Sokken in schoenen enzo is natuurlijk een goede, maar dit soort trucjes zijn wel dé manier om dingen lang kwijt te raken. Bijvoorbeeld dingen in trommeltjes stoppen enzo :S

Liever dan een doosje meer.

Probeer je vriezer en koelkast zoveel mogelijk leeg te eten. Vooral die eerste!

He wens je veel succes!
en laat grote dingen die je niet meer wilt op halen door het kringloopbedrijf..
heel erg bedankt voor alle tips.

Ik heb er zelf ook nog één voor mensen die verhuistape, of ander tape op meubels hebben geplakt. Verwarm bij het er afhalen de tape met een föhn. De lijm wordt dan zacht en je beschadigt je verfwerk, meubels niet bij het eraftrekken van de tape.

De vriezer leegeten is een goede tip. Daar had ik niet aan gedacht.

En voor de grote spullen heb ik al de kringloop besteld. Wilde eerst de boel op marktplaats zetten, maar dat is me een gedoe. Allemaal afspraken met mensen die vervolgens niet op komen dagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven