Praktische verhuistips?

22-08-2007 10:22 57 berichten
Binnenkort ga ik verhuizen. De vorige keer had ik drie dozen en een piano, maar nu heb ik echt een heel huishouden. Maar ik dacht er zijn hier vast wel mensen met verhuiservaring.

Hebben jullie goede tips?

Handige weetjes?

Dingen die je achteraf anders had gedaan of ingepakt?

Een tip die ik al kreeg, alle cadeautjes die je ooit hebt gekregen en lelijk vond maar uit beleeftheid toch op moest hangen/neerzetten weggooien/kwijtraken in de verhuizing.

Deze ga ik zeker toepassen.
Voor de volgende keer: je kan ook een soort open huis houden om je spullen kwijt te raken. Een advertentie plaatsen dat zaterdag tussen huppeldepup en huppeldepup diverse meubels voor niks (of voor een prikkie) zijn op te halen.
Celeone, dat is een geweldig idee.

Ga ik doen.
Alle reacties Link kopieren
O ja, en je servies verpakken in theedoeken. ZIjn die ook meteen ingepakt en het scheelt weer investeren in bubbeltjesplastic. (Werkt overigens alleen met borden. Glazen is wel erg lastig met theedoeken...:-P)

Oude kranten verzamelen om breekbare spullen in te verpakken.

Van tevoren het trapgat opmeten om te kijken of alles er wel door past is ook wel erg handig. Wij hebben laatst onze tafel terug moeten sturen, en we zijn er ook achter gekomen dat een gewoon matras al moeilijk op zolder te krijgen is, en we dus niet echt een grote lattenbodem naar boven moeten proberen te slepen...
Denk van tevoren na over hoe je de keuken ingericht wilt hebben, maak er een globaal plattegrojndje van, en geef dat aan iemand die de keuken kan inruimen. Die persoon kun je eventueel ook verantwoordelijk maken voor het eten en drinken over de hele dag, en dingen laten coördineren als je zelf niet in het nieuwe huis bent.
Kleding kun je trouwens eventueel ook nog inpakken in sporttassen. En probeer van tevoren al spullen te verplaatsen naar het nieuwe huis, zoals de planten inderdaad, of wat doosjes.

Verder hadden wij bij de laatste verhuizing 1 tas met de écht belangrijke spullen. Dat waren met die verhuizing de spullen van mijn afstuderen, en alle papieren rondom het huis.
zo verhuis je een waterbed:

klik hier
Omdat je dozen meestal op elkaar stapelt, en ze zo vaak nog een tijdje moeten blijven staan (zolder, berghok): Schrijf niet alleen op de bovenkant wat erin zit maar ook op de zijkant.

Nodig niet teveel mensen uit om mee te helpen. Je bent alleen maar ontzettend druk met delegeren en iedereen loopt elkaar in de weg of gaat klusjes zoeken of aan jou vragen vragen wat er nu moet gebeuren. Het werkt vaak sneller en efficiënter als je een paar mensen om je heen hebt die van aanpakken weten. Laat moeders mensen die alleen broodjes willen smeren en koffie drinken thuis. Zoveel werk is dat niet en dat kun je gemakkelijk zelf. Mensen die spontaan langs komen om te kijken komen maar terug als je weer op orde bent.

Ik heb ooit geholpen bij een verhuizing waarvoor 15 man was gevraagd, misschien wel meer zelfs. Vreselijk! Beide moeders waren ook aanwezig. De een was continue druk-druk-druk met onbelangrijke dingen, zoals het stofzuigen van de trap waarop voortdurend gelopen werd dus dat had helemaal geen zin. Elke keer viel ze uit als er weer iemand over de trap had gelopen en pakte ze weeeeer die stofzuiger. De andere moeder was slecht ter been en vond het alleen maar heel gezellig, al die mensen. Wilde heel de tijd bijpraten met iedereen en koffieleuten. Zij had als eerste kennis met de nieuwe buren gemaakt, nog voor de bewoners zelf. De rest liep met de ziel onder de arm klusjes te zoeken. Op een gegeven moment was de vrouw des huizes ergens anders haar heil gaan zoeken om even tot rust te komen.

Moraal van het verhaal: Bedenk van tevoren wat er moet gebeuren en verdeel de taken. Misschien deel je je kledingkast liever zelf in op je gemak, als iedereen weg is.
Ik vind hier dingen van.
begin op tijd met het regelen van de verhuizing van je internet, telefoon, tvabonnement want dat kan soms lang duren.. zeker 4 tot 6 weken van te voren regelen....
en naar het nieuwe huis rijden zonder je sleutels mee te nemen is ook niet handig.

Dat overkwam mij dus 2 dagen geleden. gelukkig verhuis ik binnen mijn woonplaats..
quote:Sabeltandcavia schreef op 14 september 2007 @ 14:23:

Laat moeders mensen die alleen broodjes willen smeren en koffie drinken thuis.
quote:Zennnn schreef op 23 augustus 2007 @ 06:31:

Investeer in echte verhuisdozen (via marktplaats ofzo vaak goedkoop tweedehands te krijgen). Ik heb jaren al mijn verhuizingen gedaan met oude supermarkt dozen (meestal van die bananendozen) en vuilniszakken, maar het is echt veul fijner als alle dozen van hetzelfde formaat zijn en een goed handvat hebben.

voor TO

ook bij bouwmarkten hebben ze deze dozen praxis bijvoorbeeld of als je vader-vriend-broer werkt in een ijzer-stempel-metaal fabriek hebben ze vaak stevig dozen die daar geen nut meer hebben maar wel erg handig zijn voor verhuizingen.

ook kan je het vragen aan collegas of kennisen.
Even een schopje... zijn er nog meer verhuistips van mensen?

Ik heb mijn verhuisdozen gekregen, maar... ik heb alleen maar gewone verhuisdozen gekregen. Op mijn vraag hoe zwaar het ongeveer mocht zijn in verband met de boeken die er ook in grote getalen in moeten, kreeg ik een vaag, nietszeggend antwoord.

Op internet lees ik dat een gemiddelde verhuisdoos 7 à 10 kg is. Als ik mijn verhuisdozen ga vullen moet ik dan dus rekening houden met een max. van 10 kg per verhuisdoos zo ongeveer? Wat is acceptabel cq gehanteerd door een verhuisbedrijf doorgaans?
Ik ben ook verhuisdozen aan het inpakken. Die van de Gamma en Praxis hebben een draagvermogen van zo'n 50 kg. Die dozen zijn tweelaags karton.
Ik las ergens anders weer dat je rekening moet houden met zo'n 20 kg als maximum voor bij een verhuisbedrijf.

Geen idee wat voor verhuisdozen ik heb, de reden dat er een maximum op zal zitten naar mijn idee is omdat de verhuizers het moeten kunnen dragen. Denk ook aan op schiphol waar je koffer normaal maar 20 kg mag zijn, heeft ook te maken met de medewerkers en het sjouwwerk ervan.
Ik ben laatst verhuisd en ik had gewone verhuisdozen, van de verhuizers mocht ik ze met boeken volpakken tot een stukje (ongeveer 5cm) onder de handgaten.

Weet niet hoe zwaar ze waren, heb ze niet gewogen, maar ze hadden geen commentaar dus het zal wel goed geweest zijn.
Ik ga dit weekend wel eens een doos met (zware) boeken vullen en wegen hoe zwaar het is. Hopelijk brengt dat meer inzicht. Ik zal in ieder geval zeker eens gaan leten op die 5 cm onder de handvaten!

Heeft iemand nog aanvullende verhuistips die nog niet in dit topic genoemd staan of die nog wel een keer genoemd mogen worden omdat ze echt heel erg goed zijn?
Zorg dat je een zak chips en een paar biertjes of een fesje wijn ofzo bij de hand hebt voor na afloop. Verhuizen is echt vermoeiend, en aan het eind van de dag is het echt heel fijn om even onderuit te zakken met iets lekkers.
Wat een goeie tips, ik ga binnenkort verhuizen en heb er al een paar genoteerd
Na afloop friet of chinees laten komen voor je helpers. Een doos die je als vrouw kunt tillen is niet te zwaar (bedenk je zelf even of je een enorm watje bent, zo ja dan mag ie nog wat zwaarder) Bij losse prulletjes eventueel de kast waar het uit komt op de doos zetten, is ook een handige manier van dingen terug vinden.
Leuk topic! Krijg bijna weer zin om te verhuizen, ookal mocht ik eind 2008 nog... blijf nu nog maar even hier wonen.

Ik denk dat iedereen uit dit topic ondertussen wel verhuisd zal zijn, maar misschien nog een tip voor anderen:

Probeer behalve de verhuisdozen/bananendozen ook wat kledingdozen te pakken te krijgen. Dit zijn grote, staande dozen, waarin bovenin een soort van staaf zit waar je je kleding (zo uit de kast gehaald) op hangertjes in kunt hangen. En dus zo terug kunt hangen op je nieuwe adres... Heeeel handig!

Ik weet niet of ze te koop zijn, maar vraag eens rond bij kledingwinkels (die krijgen vaak zo hun collectie aangeleverd). Ik kreeg ze gratis mee!

succes!
Pak álles in, zo veel mogelijk in een standaard verhuisdoos. Dat tilt en sjouwt zoveel makkelijker dan wanneer je veel losse zooi hebt.

Wij hadden zelfs de planten in een verhuisdoos.

En zorg ervoor dat er al flink wat kasten staan om je dozen uit te kunnen pakken. En inderdaad liefst zelf uitpakken, bij mij had mijn moeder de keuken uitgepakt met als gevolg dat we na 3 weken nog de weg kwijt zijn wat waar ligt.
Ik ben in december verhuisd en we hebben gebruik gemaakt van een verhuisbedrijf. Echt ideaal! We kregen 150 verhuisdozen van het verhuisbedrijf, wel wat veel, maar we hebben ze ook niet allemaal gebruikt. Bij ons werd gezegd dat de verhuizers officieel niet zwaarder dan 20-25 kilo mochten dragen, dus we hebben in de verhuisdozen waar boeken in mochten een laag gemaakt. Bij ons waren de verhuizers met zijn vieren en dat ging allemaal prima! Met zo'n verhuisbedrijf hoef je geen andere mensen erbij te hebben, die zouden alleen maar in de weg lopen. Die verhuizers zijn op elkaar ingespeeld en hebben hun eigen wijze om te werken. Ze zijn 3 uur 's morgens bezig geweest in het oude huis en 's middags 3 uur in het nieuwe huis. De dozen voor de keuken heb ik meteen uitgepakt. De dagen en weken daarna de rest. Begin januari konden de verhuizers weer de dozen ophalen.

Heb ik verder tips? Zoveel mogelijk opruimen, je kunt ook een kringloopbedrijf opbellen om te vragen of ze het overtollige spul willen ophalen.

Wij hebben een hond en die hebben we op de dag van de verhuizing bij een vriendin gebracht zodat hij niet in de weg zou lopen. De kat bleef nog even in het oude huis in een kamertje waarin geen dingen stonden en waar de verhuizers niet hoefden te zijn. Een van mijn dochters nam de kat mee nadat de verhuizers klaar waren in de nieuwe woning.

Ik heb ook op de dozen gezet wat er allemaal inzat. Dus ook niet alleen kleding, maar meer specificeren wat betreft de inhoud.

Ik weet niet waar je precies gaat wonen, een stad, plaats of dorp. Wij zijn in een dorp gaan wonen en hebben ons voorgesteld aan de naaste buren. Dat schijnt nog wel gebruikelijk te zijn in sommige plaatsen.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
wij hebben alle inhoud van lades zo huppetee in een doos gekieperd (kleine prullen in een plastic zak, stapels papier los), met het opschrift: bureaulade 1 (2, 3, etc)

kleine lades (rommellaatje keuken, bestekla) ieder apart in grote AH tas gedaan en 2 tassen op elkaar in een verhuisdoos.

Moeders zijn vanaf nu verboden bij mij op verhuizingen, lopen gruwelijk in de weg, zijn niet nuttig en willen zinloze karweitjes doen. (de wasmachineafvoer soppen, en waar mijn schuursponsjes zijn? wtf??) Broodjes maken ho maar, maar wel om half zes gaan jengelen waar de beloofde hap chinees nou toch eindelijk blijft.
Wat ik bij mijn vorige verhuizing heb gedaan, en nu weer wil doen, is alle dozen met spullen die we niet nodig hebben (zoals boeken, zomerkleding etc.) alvast overhuizen! Ik neem aan dat je pas gaat verhuizen als alles geschilderd e.d. is, maar je kan in die keren dat je erheen gaat alvast dingen meenemen.

Stel dat boven al klaar is, en je moet beneden nog behangen of wat dan ook, dan kan je boven alvast die dingen neerzetten en e.v.t. inruimen.

Over zo'n 4 maanden gaan we weer verhuizen, en we gaan een verhuisbedrijf inschakelen voor alle grote en zware dingen. Dit ook omdat we anders alles vanaf 3 hoog naar beneden moeten slepen, terwijl het ook met een verhuislift kan daarbij, til je jezelf geen breuk en heb je het verhuisbedrijf alleen maar nodig voor hetgeen wat je zelf niet kan/wil. Scheelt volgens mij ook een hoop in de kosten, aangezien je ze dan eigenlijk alleen maar nodig hebt voor het sjouwwerk en niet om 10x op en neer te lopen met kleine dozen.

succes!
Ik ga ook om deze zomer, hoera.

Super deze topic. vooral de tip van de kledingdozen.

Ik ben zelf al een beetje begonnen.

Ik ga op de doos een A4-tje plakken in een bepaakde kleur behorende bij een bepaalde kamer. Daarop schrijf ik met zwarte stift wat er in zit.

We zijn nu ook al begonnen met spullen naar het grof vuil brengen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven