Probleemkatje

13-06-2011 14:46 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Heeft iemand een tip voor mij wat betreft mijn kat?!

Hij heeft chronische niesziekte dus ruikt zo goed als niks en krabt mn nieuwe banken stuk

Sprays op mijn banken spuiten werkt dus niet en heb het hem geprobeerd af te leren mbv een plantenspuit, maar mn arme banken blijven zn speeltjes.

wanted: TIPS TIPS TIPS

groeten,

Desiree
quote:meds schreef op 13 juni 2011 @ 15:15:

oei soleil, je begeeft je op glad ijs....

Misschien kan je beter zeggen: neem dan geen nieuwe bankDat leek me zó logisch, dat ik dat maar niet heb vermeld
quote:iris1969 schreef op 13 juni 2011 @ 15:23:

[...]

Ik kreeg dit advies tijdens mijn cursus Kattengedragstherapie, dus ik neem aan dat het wel mee valt. Ze vinden het hooguit plakkerig aan hun (haarloze) voetzooltjes en lopen dan weg. Het is niet de bedoeling dat de kat totaal onder de tape komt te zitten.Misschen heb je een slechte cursus gevolgd dan. Een cursus an sich zegt me niks. En het is niet alleen plakkerig natuurlijk, dat kun je zelf op je sloffen aanvoelen. Of moeten we even wat plakband in jouw haar smeren en het er dan weer aftrekken?
quote:dajorna schreef op 13 juni 2011 @ 15:20:

@ soleil:

In principe komt de kat dan niet met zn vacht op de tape maar alleen met zn nagels, denk ik?

Met zijn pootjes lijkt me (of tippelt jouw kat de hele dag op zijn nageltjes door het huis?). En wat zit er op zijn pootjes? Juist, haartjes.
Je kunt ook proberen in plaats van een krabpaal iets anders te nemen om aan te krabben, wat hij wel fijn vindt. Mijn katten krabben graag aan een deurmat of een oud stuk vloerbedekking. Of aan de onderste tree van de trap. (Dat is natuurlijk niet de bedoeling maar ja). Ik heb 4 katten en vang (verwilderde) kittens op dus bij mij komt er alleen een goedkope Ikeabank in.
quote:S0LEIL schreef op 13 juni 2011 @ 15:36:

[...]

Misschen heb je een slechte cursus gevolgd dan. Een cursus an sich zegt me niks. En het is niet alleen plakkerig natuurlijk, dat kun je zelf op je sloffen aanvoelen. Of moeten we even wat plakband in jouw haar smeren en het er dan weer aftrekken?

Ik heb de beste (jarenlange) opleiding op dit gebied van Nederland gevolgd namelijk die van Tinley, dus dat zit wel snor.

Ik denk dat je het principe niet begrijpt, want die tape komt niet op hun haren. Daar zorgen ze zelf wel voor, want ze zijn niet gek . Het is alleen een afschrikmiddeltje om niet aan de bank te trekken.
@ soleil

Ik bedoel dat als hij aan de bank krabt dat het puur alleen met zijn nagels is. Daarnaast heeft hij weinig tot geen uitstekend haar tussen zijn tenen dus zullen die hoogstwaarschijnlijk de tape niet raken. Het is niet dat ik de tape onder zn pootjes ga plakken ofzo.

Maar dan nog heb ik het nog niet gebruikt. En geloof me, mijn katje is alles voor me dus zodra ik zou zijn dat het hem pijn doet ofzo dat stop ik er echt wel mee.

Maar snap waar je mening vandaan komt hoor, zo dacht ik er ook in eerste instantie over.
quote:S0LEIL schreef op 13 juni 2011 @ 15:37:

[...]

Met zijn pootjes lijkt me (of tippelt jouw kat de hele dag op zijn nageltjes door het huis?). En wat zit er op zijn pootjes? Juist, haartjes.Nope, hij loopt op zijn haarloze voetzooltjes en die voetzoolltjes raken de tape bij de poging tot krabben. Echt, je maakt een probleem dat er niet is.
Iris, wil je je diploma even inscannen alsjeblieft? Want dat kan iedereen zeggen natuurlijk. En ik heb je wel eens vaker rare adviezen zien schrijven. Ook goede hoor, maar ook slechte.

Ik begrijp het principe prima. Ik ben het er alleen niet mee eens. Ik ben sowieso geen voorstander van dat soort trucjes om je kat iets af te leren.
quote:iris1969 schreef op 13 juni 2011 @ 15:42:

[...]

Nope, hij loopt op zijn haarloze voetzooitjes. Echt, je maakt een probleem dat er niet is.

Dan heb jij bijzondere katten. Want die van mij hebben om hun voetzooltjes en tussen hun teentjes wel degelijk haartjes.

Maar ik stop met discussiëren met jou, als je het niet erg vindt.
@ iris

Tinley is idd een goede opleiding voor zowel hond als kat dus ik vertrouw je daar helemaal in.

Daarbij ben ik het ook eens met wat je zegt. Ik vond het ook altijd zielig maar toen had ik zelf nog geen kat. Nu ik zelf meemaak HOE hij krabt, heb ik gezien dat hij nauwelijks met zijn haar ertegenaan komt. Daarbij komt dat mn katje idd niet dom is. 1x verbrand aan n kaars en hij komt er niet meer in de buurt haha.

@ djuuls

dat zou ook nog een goed idee kunnen zijn. Ik heb een hoogpolig tapijt waar hij aan mag krabben en dat doet hij volop (zie je niks van), daarnaast vind hij de kokosmat van de buurvrouw ook erg fijn dus dat is ook nog een goede optie!

misschien mengelmoesje van alles :P
quote:S0LEIL schreef op 13 juni 2011 @ 15:42:

Iris, wil je je diploma even inscannen alsjeblieft? Want dat kan iedereen zeggen natuurlijk. En ik heb je wel eens vaker rare adviezen zien schrijven. Ook goede hoor, maar ook slechte.

Ik begrijp het principe prima. Ik ben het er alleen niet mee eens. Ik ben sowieso geen voorstander van dat soort trucjes om je kat iets af te leren.Nee ik wil mijn diploma hier niet tonen, maar je mag me mailen op iris1969@hotmail.com. Daar wil ik je met liefde al mijn diploma's laten zien (en dat zijn er velen).
afgezien van de dubieuze methode lijkt dubbelzijdig tape net zo funest voor je leren bank dan een kat. Waarom calculeer je dit soort dingen niet in als je een kat neemt? Als assistente moet het toch geen verrassing zijn dat katten krabben om hun territorium af te bakenen
@ TO: Sommige katten krabben graag horizontaal, dus je zou ook nog van die platte krabhoutjes kunnen proberen.
quote:meds schreef op 13 juni 2011 @ 15:46:

afgezien van de dubieuze methode lijkt dubbelzijdig tape net zo funest voor je leren bank dan een kat. Waarom calculeer je dit soort dingen niet in als je een kat neemt? Als assistente moet het toch geen verrassing zijn dat katten krabben om hun territorium af te bakenenIk heb het idee dat jullie denken dat ik bouwtape ofzo bedoel. Ik bedoel dat tape dat je ook gebruikt om foto's mee in te plakken enzo. Gewoon ietsje plakkerig, meer niet.
die fotohoekjes? Lijkt me wel een koddig gezicht, allemaal hoekjes op de bank
plantenspuit vind ik ook een barbaarse methode, je maakt de kat angstig op deze manier
quote:iris1969 schreef op 13 juni 2011 @ 15:01:

[...]

Je kunt een kat inderdaad (net als een hond) ontzettend veel aan- en afleren met positieve en negatieve conditionering, maar helemaal tegen hun instinct ingaan is lastig, vandaar dat het krabben meestal minder goed af te leren valt dan andere dingen.

Iris, ik heb laatst gelezen (stuk in de Majesteit van een katten-gedragsdeskundige) dat of een kat aan de bank krabt meer te maken heeft met wáár de bank staat, en minder met wat voor bank het is of wat ie geleerd/niet geleerd heeft. Hetzelfde geldt voor kattenkrabpalen schijnt. Ze krabben vaak naast hun 'looppaden' en bij in en uitgangen. Zij gaf aan dat het dus vaak meer nut heeft om de oplossing in die hoek te zoeken (woonkamer verbouwen ), dan dat het echt af te leren is met straffen.

Ben zelf geen gedragsdeskundige (wel dierenartsassistente overigens maar heb net gelezen dat dat niet hetzelfde is ), dus neem puur over wat ik gelezen heb...
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
volgens mij is het grotendeel van de mensen in een minder vrolijke bui vandaag ;)

@ meds

Ik vraag me echt af wat jouw probleem is naar mij toe. Die dubbelzijdige tape waar iris het over heeft trek je zo van je bank af zonder sporen. (heb het hier namelijk liggen en net getest op mijn bank)

En natuurlijk is het geen verassing dat mijn kat krabt, ik ben niet dom hoor. Maar het is toch logisch dat je zoiets binnen de perken wil houden.

Je laat je hond toch ook niet in huis plassen als ie nodig moet, je eten van je bord af eten, etc.

Dan is het toch ook ok als je je kat dingen wilt afleren.
quote:meds schreef op 13 juni 2011 @ 15:51:

die fotohoekjes? Lijkt me wel een koddig gezicht, allemaal hoekjes op de bankNee geen fotohoekjes. De wereld van dubbelzijdig tape is jullie duidelijk niet bekend .
quote:Soezie81 schreef op 13 juni 2011 @ 15:53:

[...]

Iris, ik heb laatst gelezen (stuk in de Majesteit van een katten-gedragsdeskundige) dat of een kat aan de bank krabt meer te maken heeft met wáár de bank staat, en minder met wat voor bank het is of wat ie geleerd/niet geleerd heeft. Hetzelfde geldt voor kattenkrabpalen schijnt. Ze krabben vaak naast hun 'looppaden' en bij in en uitgangen. Zij gaf aan dat het dus vaak meer nut heeft om de oplossing in die hoek te zoeken (woonkamer verbouwen ), dan dat het echt af te leren is met straffen.

Ben zelf geen gedragsdeskundige (wel dierenartsassistente overigens maar heb net gelezen dat dat niet hetzelfde is ), dus neem puur over wat ik gelezen heb...

Klopt, krabben heeft ook als functie om het territorium af te bakenen. Erg lastig als je bank nu net op zo'n plek staat en dit de enige logische plek in het huis is.

Straffen is ook niet mijn ding, (milde) negatieve associaties oproepen wel.
@ soezie81

haha nee als dierenartsassistente mag je niets over gedrag zeggen want dan heb je meds enzo op je dak ;) want wij dierenartsassistenten weten NIKS van dierlijk gedrag.

Klinkt interessant wat jij zegt over de posities. Ik heb 1 groot krabhuis staan bij de balkondeur (zitten zo'n 4 krabpalen op) en 1 krabhuis tussen televisiemeubel en koelkast in (zitten 3 krabpalen op)..en hij krabt aan beiden banken.

* .....*

|

* ---

Dit is zeg maar de indeling. linksonder krabpaal..linksboven eten/drinken, rechtsboven krabpaal en de streepjes zijn de banken
Als hij vaak het balkon op gaat dan staat die grote krabpaal goed, want dan kan hij daar de grens van zijn territorium van binnen naar buiten aangeven. Als hij nooit op het balkon komt kun je hem beter bij het raam zetten, dat is ook een natuurlijke grens.

Die andere krabpaal is me wat onduidelijk qua plek (volgens mij heb je een open keuken klopt dat?), maar die zou ik zelf bij de woonkamerdeur richting gang zetten, want ook dat is een favoriete krabplek.
TO jij haalt je baan erbij om zogenaamd aan te tonen dat je alles over katten weet. Vooralsnog ga

jij je dier te lijf met een plantenspuit en denk je dat katten net als honden af te richten zijn
hij zit dagelijks op het balkon en verrassend genoeg krabten hij ook standaard op die hoek van de bank. Heb de krabpaal daar sinds gister staan dus dat is dan wss een goede keuze geweest haha. Ik heb idd een open keuken. Ik zal die krabpaal naast de andere bank zetten (bij deuropening naar gang) want daar staat ook zijn kattenbak. Misschien logischer idd.

Ben zo benieuwd of het allemaal effect gaat hebben, want mijn beestje mag echt krabben zoveel hij wil maar pleaseeee wel op de krabpalen hahaha

heb ze niet voor niets ;) en vind 7 krabpalen en een groot kleed toch een hoop krabmogelijkheden voor één kat ;)

Zal van de week eens zo'n kokos mat ook halen. Leg ik die voor de deur van het balkon
quote:iris1969 schreef op 13 juni 2011 @ 15:58:

[...]

Klopt, krabben heeft ook als functie om het territorium af te bakenen. Erg lastig als je bank nu net op zo'n plek staat en dit de enige logische plek in het huis is.

Straffen is ook niet mijn ding, (milde) negatieve associaties oproepen wel.

Ik zie die tape op de bank ook niet echt als straffen. Is idd meer een negatieve associatie. Kun je dat ook zonder problemen op keukenkastjes plakken? Ik heb het zelfde probleem met mijn keuken namelijk... Al mijn kastdeurtjes zijn al naar de filistijnen. Overal de lak eraf gekrabt. Ik heb namelijk ook nog steeds geen idee wat voor fototape je bedoelt, zit dat gewoon op een rol en is dat te koop bij de hema (om maar wat te noemen...)?

Want een hele keuken verplaatsen omdat het op de route van mijn kat ligt is toch wat teveel van het goede...
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven