Probleemkatje

13-06-2011 14:46 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Heeft iemand een tip voor mij wat betreft mijn kat?!

Hij heeft chronische niesziekte dus ruikt zo goed als niks en krabt mn nieuwe banken stuk

Sprays op mijn banken spuiten werkt dus niet en heb het hem geprobeerd af te leren mbv een plantenspuit, maar mn arme banken blijven zn speeltjes.

wanted: TIPS TIPS TIPS

groeten,

Desiree
imaginary, misschien een beetje naar de bekende weg vragen, maar ben je er sinds het weer teruggekomen is mee naar de dierenarts geweest? Altijd eerst medische zaken uitsluiten voordat je zeker kunt zeggen dat het gedragsgerelateerd is. Mijn kater plast ook vaak naast de bak, is deels gedrag, maar hij blijkt daarnaast ook blaasgruis te hebben...
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
yes blaasgruis is best vaak de boosdoener alhoewel ik hem nog wel jong vind voor blaasgruis, maar het kan. en urinetestje is niet duur! zit vaak rond de 10-15 euro en daar komt dan evt je consult nog bij.
Nee, je kat is niet onzindelijk dus het ligt niet aan de kattenbak, maar ze markeert haar territorium (de deur is namelijk de grens van binnen naar buiten).

Het kan zijn dat ze graag naar buiten wil maar niet mag of dat ze buiten een andere kat ziet en zo haar gebied aan wil geven of dat ze zich verveeld omdat ze jong is en haar energie niet kwijt kan (dan is het dus een teken van stress).

Je moet dus eerst kijken wat de oorzaak is en dat verhelpen door haar bijv. naar buiten te laten, plakplastic op de ramen te doen zodat ze die andere katten niet ziet of vaker met haar spelen. Ook kan een speelkameraadje dan goed helpen tegen de verveling.

Daarnaast moet je de plek goed schoonmaken met water en groene zeep of Ecodor Kattenspul en er daarna water met azijn overheen sprayen. Katten hebben een hekel aan die geur.

Straffen heeft hierbij dus geen enkele zin.
quote:Soezie81 schreef op 13 juni 2011 @ 17:43:

imaginary, misschien een beetje naar de bekende weg vragen, maar ben je er sinds het weer teruggekomen is mee naar de dierenarts geweest? Altijd eerst medische zaken uitsluiten voordat je zeker kunt zeggen dat het gedragsgerelateerd is. Mijn kater plast ook vaak naast de bak, is deels gedrag, maar hij blijkt daarnaast ook blaasgruis te hebben...

Het is inderdaad altijd goed om lichamelijke oorzaken uit te sluiten, al heeft een poes gelukkig een stuk minder last van blaasgruis dan een kater.

Ook moet je dan gelijk even op een blaasontsteking laten checken, want als ze stress hebben (bijv. uit verveling of een andere kat) dan krijgen ze dat vaak en dan gaan ze ook wildplassen.
Ik zat ooit naar animal planet te kijken. Daar had een vrouw hetzelfde probleem.

En zij loste dat op door tapijtrestanten af te halen bij winkels zoals "karwei", waar ze nog kleine stukken over hebben waarmee ze niets meer kunnen. Deze hing ze her en der op in huis. De kat vond dat geweldig en gebruikte die stukken tapijt dus als krabpaal. De meubels hadden op dat punt niet meer zoveel te bieden en werden voortaan met rust gelaten.
quote:iris1969 schreef op 13 juni 2011 @ 17:50:

[...]

Het is inderdaad altijd goed om lichamelijke oorzaken uit te sluiten, al heeft een poes gelukkig een stuk minder last van blaasgruis dan een kater.

Ook moet je dan gelijk even op een blaasontsteking laten checken, want als ze stress hebben (bijv. uit verveling of een andere kat) dan krijgen ze dat vaak en dan gaan ze ook wildplassen.Dat een poes minder last heeft van blaasgruis ben ik het niet helemaal mee eens. Wij zien binnen onze praktijk wel wat verschil in geslacht bij blaasgruis, maar dat komt meer omdat het bij poesjes minder snel uit. Het verschil is dat katers verstopt kunnen gaan zitten en poesjes eigenlijk niet. Maar ze kunnen er beiden evengoed last van hebben, in de vorm van blaasontsteking bijvoorbeeld. Blaasgruis merk je bij poesjes gewoon minder snel.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Ik ben het eens met soezie. Bij katers kan het sneller ernstiger zijn doordat ze idd verstopt gaan zitten. Blaasontsteking IS mogelijk maar ik twijfel eraan. VAAK is het bij blaasontsteking zo dat ze op meerdere plekken plassen. Vaak kleine plasjes op veel verschillende plekken, zowel in als buiten de kattenbak. of juist overdreven grote plassen. Maar in principe is het plasgedrag normaal behalve dat hij bij de deur plast toch??

Controleren is altijd goed, maar zoals ik al zei vind ik hem ook voor blaasgruis nog wat jong, maar alles kan tegenwoordig.

Aangezien jullie niet veel geld hebben momenteel (ik neem aan dat naar de dierenarts gaan voor jullie dan even niet haalbaar is of lastig) zou ik toch even goed nadenken wat dat kattengrit betreft of nadenken over andere gedragsveranderingen.

Hou daarbij even zijn gezondheid goed in de gaten.

- Drinkt hij meer/gaat hij meer drinken

- plast hij op verschillende plekken

- of zijn de plassen overdreven groot

- of plast hij juist weinig (frequentie)

- is de urine goed van kleur (geen bloed etc),

- haar gedrag TIJDENS het plassen (maakt even niet uit waar ze plast, maar lijkt het of ze pijn heeft of dat het ongemakkelijk is etc)....

als je in een van deze punten iets opmerkt ga dan zoiezo even naar de dierenarts.

(ik ben namelijk net als soezie dierenartsassistente)
Dajorna, het feit wil dat ik zo'n uitzondering in huis heb lopen, vandaar! Mijn kater is inmiddels 3, maar heeft al meer dan twee jaar blaasgruis. Daarvoor plaste hij ook al buiten de bak, normale plassen, op 1 en dezelfde plek. Absoluut niet de normale blaasgruis tekenen... Maar hij had het dus wel!

Maar goed, ben het verder wel met je eens hoor, als het opgelost is door ander kattengrit is dat nu even het makkelijkst.

Overigens zijn er tegenwoordig ook dierenartsen die niet moeilijk doen als je iets later komt betalen, of bij grotere bedragen in meerdere keren. Geld moet niet de reden zijn om de dierenarts te mijden.
dat klopt helemaal soezie.

Geld moet nooit een reden zijn om een dierenarts te mijden, maar in dit geval kunnen het een hoop redenen zijn.

Jouw kat is daarin best een uitzondering idd. Dat hoor je eigenlijk maar weinig. Wel is het zo dat blaasgruis zich vaak laat zien tussen 1-2 jaar, dus hij is wat jong MAAR het zou kunnen zoals ik al eerder zei.

Wel vervelend voor je kattenvriendje. is het goed onder controle of krijgt hij er met vlagen meer last van? Sneu dat hij al vanaf zo'n jonge leeftijd daarmee te kampen heeft.

Terug op het probleem van imaginary, bedoelde ik ook dat het te proberen is met kattengrit. Sommige katten zijn gewoon echt heel koppig daarin. Daarnaast zei ik dat ze alles even moet overdenken, dus ook de problemen waar iris het over had. Zijn ze veel weg, onlangs verhuisd etc. het hoeft niet te betekenen dat een van deze dingen ook de oorzaak gaat zijn.

daarom zei ik erbij dat ze goed op zijn gezondheid/plasgedrag moet letten. en wil het niet lukken met het grit enzo dan zoiezo naar de dierenarts want dan is de kans groot dat het met de gezondheid te maken heeft.

is uitproberen en kijken wat je gevoel en portemonnee zegt, want uiteindelijk kost wisselen van kattengrit om uit te proberen ook geld net als de dierenarts.
Ik geloof echt niet dat het aan het grind ligt in dit geval, want de plek van het plassen spreekt hier boekdelen, namelijk voor de deur. Bij wildplassen uit onzindelijkheid is de plek meestal willekeurig. Ik zie dit dus echt als markeergedrag.

Voor blaasgruis en/of een blaasontsteking vind ik haar ook nog te jong.
quote:Soezie81 schreef op 13 juni 2011 @ 18:21:

[...]

Dat een poes minder last heeft van blaasgruis ben ik het niet helemaal mee eens. Wij zien binnen onze praktijk wel wat verschil in geslacht bij blaasgruis, maar dat komt meer omdat het bij poesjes minder snel uit. Het verschil is dat katers verstopt kunnen gaan zitten en poesjes eigenlijk niet. Maar ze kunnen er beiden evengoed last van hebben, in de vorm van blaasontsteking bijvoorbeeld. Blaasgruis merk je bij poesjes gewoon minder snel.Ik bedoel inderdaad minder last van hebben in de vorm van verstopping omdat hun urinebuis niet zo smal is. Het is daarom bij poezen ook niet dodelijk zoals het bij katers wel kan zijn. Uiteraard moet je het wel behandelen met dieetvoer. Blaasontsteking hebben ze inderdaad vaak op dezelfde manier als katers.
ik zie overigens plassen buiten de bak om problemen met de kattenbak niet als onzindelijkheid als hij dus soms nog wel op de bak plast/poept, zoals in dit geval.

En wat betreft blaasgruis zien we dus aan de kat van soezie dat het voorkomt op jonge leeftijd. weliswaar heeeeeeeeeeeel weinig maar misschien is ze wel net een pech geval.

Ik zei al in een eerder bericht dat ze alles even moet overdenken. en daar hoort dan markeergedrag dus ook bij als je gaat nadenken over dingen als 'ben ik veel weg' etc.

Dus ik denk dat alle opties zon beetje besproken zijn en dat ze zelf maar even moeten kijken wat ze wel en niet proberen.

stap 1: loop even alles na. Zowel gedrag/gezondheid kat als je levensstijl etc.

stap 2: maak aan de hand daarvan de keuze wat je gaat proberen. grit wisselen, meer speeltjes aanschaffen bijv. of naar de dierenarts.

evt stap 3: werkt je keuze niet, probeer dan een van de andere dingen.

Dan moet het helemaal goed komen. en de tips die ik had gegeven over het opletten bij het plassen, moet je altijd in je hoofd houden want dit zijn algemene tekenen dat er iets mis is met blaas/urine etc. dus altijd handig.

Veel sterkte/succes ermee
Helemaal mee eens, je kunt niet volledig genoeg zijn bij dit soort zaken.
trouwens...voor blaasontsteking staat geen leeftijd dus dat is altijd nog een optie, maar zoals ik al zei zijn de symptomen meestal dat ze ongemakkelijk plassen omdat het brand en veel of grote plassen hebben (eigenlijk hetzelfde als de blaasgruis, gaat vaak ook gepaard maar een eenzijdige blaasontsteking kan altijd)
Bedankt voor alle reacties!

Een speelkameraadje heeft ze al. We hadden namelijk al een kat, maar deze ging dus inderdaad plassen als ze alleen was en claimde ons erg. Heel sneu dus. Dat is dan ook de reden dat we deze kleine er drie kwart jaar geleden bij hebben gekocht en dat gaat super goed. Ze spelen veel met elkaar en zijn super gek op elkaar.

Ik denk dat het wel klopt wat Iris zegt, nooit zo over nagedacht eigenlijk! Ze kan namelijk vanuit ons slaapkamerraam andere katten zien. (Wij wonen op de tweede verdieping en onze onderste buurman heeft ook katten.) Dus dat territorium afbakenen zou goed kunnen.

Ik heb niet het idee dat ze gestresst of ongelukkig is, ze is vrolijk, energievol en is heel nieuwsgierig. Wij spelen zelf ook dagelijks met ze.

Ze heeft geen moeite met plassen en de dierenarts gaf aan dat ze gezond is.

Dat van die azijn wist ik niet! Dat is ook een goede tip, ga ik zeker eens uitproberen.

En ik denk dat we dan het slaapkamerraam maar gaan afplakken! Hopelijk werkt dat.:)

Hartstikke bedankt voor alle reacties, lief dat jullie allemaal mee hebben gedacht.
Ik gebruik ook overal dubbelzijdig tapen waar ze niet aan mogen komen, werkt prima!

Zielig vind ik het niet ,vind op sluiten in de hal of op de slaapkamer als ik er niet ben zieliger.

En wat leren ze dan opeens snel.

Op het aanrecht lag zilverpapier en gelukkig zijn ze nu wel volwassen dus al die troep is (bijna)weg.

Ik had een konijn en overal waar hij niet aan mocht zitten zat dubbelzijdig tape.

Mijn konijn kon ook las ik er niet was lekker vrij rondlopen.
Imaginary, heeft de dierenarts de urine van je kat getest?

Ik had ook een poes die af en toe in huis plaste ( daarom was ze in het asiel terecht gekomen waar ik haar uit gehaald heb). Bij mij deed ze dat niet vaak. Dus toen ze dat vaker ging doen dacht ik dat het van stress of zo kwam en dat het bekend gedrag was. Bleek later dat ze toch een flinke blaasontsteking had! Ik voelde me daar echt schuldig over dat ik haar daar mee had laten lopen. Ze plaste ook op 1 plek ( bij de voordeur) en geen bloed in de urine of kleine plasjes. En dus toch een blaasontsteking. Daar heb ik van geleerd bij plasgedrag wat verandert altijd een medische oorzaak uit te sluiten ook al lijkt het nog zo logisch dat ze het doet. Je weet nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven