Programma wasmachine Bosch

11-09-2017 09:41 18 berichten
.
anoniem_346938 wijzigde dit bericht op 31-01-2018 09:32
99.80% gewijzigd
Ik doe 'katoen' en dan de temperatuur instellen op 30 graden
Ik heb ongeveer dezelfde wasmachine, ik zet hem op 'katoen' en dan 40 graden. Eventueel kreukherstellend, dan is het programma iets korter en komt het (iets) minder gekreukt uit de machine.

Maar misschien stom, hoe wast een machine anders bij een donker of gekleurd programma? Waarom moet daar een apart programma voor zijn?
Katoen 40C.
De kleur van je was zegt niks over het programma dat je moet gebruiken. Wel het materiaal.
jellybelly schreef:
11-09-2017 09:49
Ik heb ongeveer dezelfde wasmachine, ik zet hem op 'katoen' en dan 40 graden. Eventueel kreukherstellend, dan is het programma iets korter en komt het (iets) minder gekreukt uit de machine.

Maar misschien stom, hoe wast een machine anders bij een donker of gekleurd programma? Waarom moet daar een apart programma voor zijn?
Op mijn oude wasmachine waren dat echt 2 aparte programma`s :huh:
anki schreef:
11-09-2017 09:43
Ik doe 'katoen' en dan de temperatuur instellen op 30 graden
Ook al is al het materiaal niet katoen?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik zelf katoen voor handdoeken. Kreukherstellend voor shirts, zowel voor licht- als donkergekleurd. Voor de kleur maakt volgens mij het programma niet uit, is vooral dat katoen een wat 'harder' programma is. En met kreukherstellend doet ie het wat rustiger aan, minder hard draaien en centrifugeren.
Mix gebruik ik voor kleine wasjes, halve trommel. Wol is het handwasprogramma voor delicate dingen, kan je ook zijde voor gebruiken. Merk het verschil niet zo. De 15 minuten was is voor een paar kleine dingetjes.
Gewoon op 40 graden.
Katoen is bij Bosch echt een heel lang programma wat ook tussendoor flink centrifugeert. Dat gebruik ik voor beddengoed en handdoeken. Kreukherstellend gebruik ik voor kleding, centrifugeert iets minder lang en met minder toeren waardoor het minder kreukt :lightbulb: en ook minder slijt heb ik het idee.

Mijn schoonmoeder wast ook alles op katoen, want het is van katoen, maar als ik dan zie hoe haar blouses en overhemden slijten dan heb ik het idee dat het dus daardoor komt.
Ik heb overigens precies dezelfde machine.
IJskoffie schreef:
11-09-2017 09:57
Katoen 40C.
De kleur van je was zegt niks over het programma dat je moet gebruiken. Wel het materiaal.
Dit. Kleur sorteer je zelf volgens mij.
En dan op materiaal en evt mate van smerigheid programma kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik druk op wat knoppen en kijk hoe lang de cyclus duurt, welke centrifuge stand het is en temperatuur.
Kleding altijd 900 of 1200 toeren. Handdoeken en dingen die ik volledig droog in de droger op 1400.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Bonte was op kreukherstellend, donker ook. Ik ga ervanuit dat dat dan kleding is.
Lichte was doe ik op fijn (want daar zitten ook mijn BH's bij)
Handoeken op katoen.
Handdoeken doe ik nu altijd op allergie en bh`s idd op fijne was. alleen twijfel dus over die andere was haha
Alle reacties Link kopieren
Handdoeken/ondergoed: katoen, 60 C
Dekbedovertrekken: kreukherstellend 60 of 40 C
Nette kleding (shirts, jurkjes, spijkerbroeken): fijn/zijde 30 C
Werkleding: kreukherstellend 40 C

Dit op advies van wasmachineverkoper
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik 60 graden voor witte was (handdoeken, onderbroeken, washandjes etc.), 40 graden voor de rest en een enkele keer 90 graden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Baddoeken enz + beddengoed op katoen 60 graden
Kleding donker op wolwas 30 graden
Lichte kleding op fijne was 30 graden.
Poetsdoekjes op katoen 60 en soms op 90 graden

Vraag mij nu ineens af waarom ik de kleren op verschillende wasprogramma´s was.
Zo te horen wast iedereen dus best verschillend

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven