puppy (lhasa apso)

26-11-2012 09:44 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb een puppy en ik ben er zo blij mee ik wou het even met jullie delen

straks voor de puppy entingen etc of hoe je dat ook noemt ,

of ik nou raar ben weet ik niet maar ik ben ontzettend zenuwachtig.

ze is nog niet zindelijk helaas dus als iemand tips heeft
Krant hebben wij ook niet gedaan met zindelijk maken, gewoon erg vaak naar buiten!
quote:lampjelampje schreef op 26 november 2012 @ 10:26:

Oei een lhasa! Pittige hondjes. Die van mij is net een kat. Slim, eigenwijs maar niet schattig en gehoorzaam. Vergis je daar niet in, klein en schattig uiterlijk, maar erg pittig beestje.

ja ik vond dat juist leuk een beetje pit,

is het zo erg dan?

ik heb wel informatie gezocht maar het zelf ervaren is natuurlijk toch wel anders

ze zouden ook goed opvoedbaar zijn dus dat vond ik ook een pluspunt
Cursus vind ik niet alleen een goed idee, maar zelfs noodzakelijk! Zeker als je nog niet veel ervaring met honden hebt. Ik merk vaak dat met name kleine hondjes slecht (of niet) opgevoed zijn.
quote:ikbenevelyn schreef op 26 november 2012 @ 10:31:

[...]

ze zouden ook goed opvoedbaar zijn dus dat vond ik ook een pluspuntIn principe is iedere hond goed opvoedbaar; je moet er gewoon veel tijd insteken. Heb je die tijd?
Hallo Evelyn, gefeliciteerd met je pup en heel veel plezier gewenst.

Wat betreft de zenuwen voor het dierenarts bezoek. Ik geef je de tip : probeer de zenuwen aan de kant te zetten en maak een vrolijke indruk voor de hond.

Een hond is heel gevoelig voor jouw humeur en je loopt de kans jouw 'angst' voor de dierenarts over te dragen op je hond!

Bij mijn herplaatser is dat helaas het geval. Hij is panisch bij de dierenarts, laat niets toe en dat is heel lastig. Daardoor wordt ieder bezoek aan de dierenarts een dráma!

Dus, wees opgewekt, neem wat snoepjes mee en probeer er iets 'leuks' van te maken. Sukses hoor!
Mij lijkt zo'n puppycursus niet alleen nuttig en goed voor baas en hond, maar ook ontzettend leuk!

je leert wat andere mensen kennen, met allemaal een jonge pup.

Voor mijn moeder was de puppycursus echt even alleen-tijd met de hond. Je leert er natuurlijk veel van, maar ondertussen kun je er toch ook lekker van genieten? Fijn in de gezonde buitenlucht.
Goede tip van Beter.Laat! Het is idd zo dat de hond jouw stemming oppikt en het laatste wat je wilt is dat het beestje de dokter gaat associeren met iets waar je bang of nerveus voor moet zijn!

Verder vind ik 11 weken wel erg jong om het hondje te krijgen. Is dat gebruikelijk bij dit ras?

Voor het zindelijk maken zou ik niet naar binnen gaan voordat de pup iets gedaan heeft. Als hij niet direct plast, dan is de rest van de wereld gewoon even te interessant en vraagt dat al zijn aandacht. Geduldig afwachten dus tot de pup alsnog gaat plassen. Doe je dat niet en doet de pup het binnen, dan ligt dat niet aan de pup maar aan jou.

Een andere tip die ik je mee wil geven, is om ook te benoemen wat de pup heeft gedaan als hij plast of poept. Als de pup de bijbehorende woorden gaat herkennen (dus bijv "plasje" of "poepen") dat kun je de pup/hond daar later met een beetje geluk op commando mee laten poepen en plassen. Dat kan erg handig zijn als je een keer enorm veel haast hebt, bijv omdat het opeens heel hard gaat regenen/sneeuwen/hagelen oid.
11 weken jong? Meeste pups gaan met 8 wk naar nieuwe baasje.
quote:sjetterboks schreef op 26 november 2012 @ 10:51:

11 weken jong? Meeste pups gaan met 8 wk naar nieuwe baasje.Je hebt gelijk! Ik lees net dat wettelijk na 7 weken de pups het nest al mogen verlaten. Wat jong nog! Bij katten adviseren ze 12 weken en ik dacht dat dit voor honden ook minimaal zo zou zijn. Heb de mijne ook pas met 12 weken opgehaald :-)
Ze heeft hem al een aantal weken, dus ik denk dat hij toen een week of 7 was.
@nummerzoveel ze plast op commando , ze weet dus heel goed wat "plasje doen" is ,

ze lijkt alleen wat iemand hier al zei heel erg afgeleid door de grote mooie wereld om zich heen

doet ze een plasje en hoopje , maar dan gaat ze binnen toch nog wel eens zitten en sorry dat is dan echt niet mijn schuld ik kan toch ook niet weten dat er nog meer komt?
@ikbenevelyn

Feitelijk is alles wat de pup verkeerd doet jouw schuld. Dat klinkt een beetje lullig, maar zo bedoel ik het niet. Het gaat erom dat jij waakzaam en alert moet zijn, en verkeerd gedrag voor moet zijn. Het is net als met kleine kinderen, als een peuter zijn vingertjes in het stopcontact steekt, dan is niet het kind fout maar heeft de ouder niet goed opgelet.

Overigens, als de pup heel veel heel kleine plasjes doet, en het slecht op kan houden, dan kan er ook iets lichamelijks mis zijn, zoals bijv een blaasontsteking. Wees daar dus even extra alert op. Je kunt een blaasontsteking o.a. herkennen aan het vaak doen van kleine plasjes, het niet goed uitplassen (nadruppelen) of juist niet goed kunnen plassen (dat er druppeltjes uitkomen ipv een straal) erg gele plasjes of bloed in het plasje.
Het gaat er niet om wie z'n 'schu;d' het is, het gaat erom dat je weet dat het geen zin heeft om de pup op z'n donder te geven als-ie binnen wat heeft gedaan, want dat begrijpt-ie niet.
quote:Moosey schreef op 26 november 2012 @ 11:14:

Het gaat er niet om wie z'n 'schu;d' het is, het gaat erom dat je weet dat het geen zin heeft om de pup op z'n donder te geven als-ie binnen wat heeft gedaan, want dat begrijpt-ie niet.

Niet achteraf, nee. Wel op het moment dat je het ziet gebeuren.

Ik hoor trouwens wel eens dat men zegt dat ook oudere honden zich dat dan niet meer kunnen herinneren. En toch kan die mij, als hij een ongelukje heeft gehad, heel schuldig onder de tafel gaan zitten zodat ik meteen al weet dat er wat aan de hand is.
@moosey

Daar ben ik het ook wel mee eens, een pup is alweer vergeten dat hij heeft geplast en waar zodra de laatste druppel eruit is.

Ingrijpen kan dus alleen als de pup nog aan het plassen is, en dat doe je niet door te straffen maar door hem snel naar buiten te brengen. Op internet staat overigens vaak dat de pup direct ophoudt met plassen zodra hij opgetild wordt, maar mijn ervaring is anders!
quote:NummerZoveel schreef op 26 november 2012 @ 11:21:

@moosey

Daar ben ik het ook wel mee eens, een pup is alweer vergeten dat hij heeft geplast en waar zodra de laatste druppel eruit is.

Ingrijpen kan dus alleen als de pup nog aan het plassen is, en dat doe je niet door te straffen maar door hem snel naar buiten te brengen. Op internet staat overigens vaak dat de pup direct ophoudt met plassen zodra hij opgetild wordt, maar mijn ervaring is anders!

Dit werd mij inderdaad ook verteld toen mensen in mijn omgeving een pup hadden. Ik heb het er echter nooit op durven wagen...

In mijn ervaring is even met een stukje keukenrol en een dweiltje over de vloer een stuk makkelijk dan zelf douchen en je kleding wassen.
@ neves: ik ga er niet eens over beginnen, dat eeuwige "hij WEET dat hij fout zit, want hij kijkt heel schuldig!" Die hond merkt aan jouw stemming dat er iets niet goed is. Als hij bijvoorbeeld een uur geleden in je schoen heeft gepist, linkt hij dat een uur later echt niet meer aan jouw boze stemming. De enige reden dat hij zo 'schuldbewust' kijkt, is omdat hij merkt dat er iets niet goed is, en met die onderdanige houding probeert hij dan een conflict te voorkomen.

Kijk, als je de hond ter plekke betrapt en je moppert, dan snapt ie inderdaad waarom. Maar kom je daar een tijd later mee, dan heeft het beest geen idee...

*gaat nu op haar handen zitten om verdere discussie uit de weg te gaan*
Weet je, ik zou gewoon lekker genieten van je pup. Op gezette tijden buiten zetten en geduldig zijn. Grote pakken keukenrol kopen en een puppencursus is heel leuk. Niet dat je hond daar perse iets van opsteekt maar omdat je hond wel heel sociaal naar andere honden opgroeit.

Ik heb ook altijd honden gehad en het verbaasd me elke keer weer dat hondenbezitters elkaar ook enorm kunnen opfokken. Wat wil je dat je hond kan en richt je daar op.
Ik heb gewoon met behulp van de bench zindelijk gemaakt.

Er zijn zo van die vaste momenten dat ze hun behoefte moeten doen. Na het slapen, na het eten.

Dat maakt het zindelijk maken gemakkerlijker.

En dan ga je dus met ze naar buiten.

MAar soms vertikken ze om daar iets te doen. Dan ga ik terug naar binnen en doe ik de pup in de bench. Mag ze mooi in haar eigen ruimte plassen en poepen. MAar dat doet ze dus niet. En dan haal ik haar later er weer uit en pas als ze haar behoefte buiten heeft gedaan, dan mag ze weer mee naar binnen.

Tenminste, zo deed ik het met Bobbes.

Veel plezier met je pup en geniet er van. Ze zijn namelijk zo groot.
quote:kleinepien schreef op 26 november 2012 @ 18:32:

@ neves: ik ga er niet eens over beginnen, dat eeuwige "hij WEET dat hij fout zit, want hij kijkt heel schuldig!" Die hond merkt aan jouw stemming dat er iets niet goed is. Als hij bijvoorbeeld een uur geleden in je schoen heeft gepist, linkt hij dat een uur later echt niet meer aan jouw boze stemming. De enige reden dat hij zo 'schuldbewust' kijkt, is omdat hij merkt dat er iets niet goed is, en met die onderdanige houding probeert hij dan een conflict te voorkomen.

Kijk, als je de hond ter plekke betrapt en je moppert, dan snapt ie inderdaad waarom. Maar kom je daar een tijd later mee, dan heeft het beest geen idee...

*gaat nu op haar handen zitten om verdere discussie uit de weg te gaan*

Haha ik vind het dapper dat je er nog op ingaat.

Ze hebben eens een aantal experimenten gedaan waarbij in scene werd gezet dat mensen zelf wat water op de vloer legde of de krant in stukjes verscheurd op de grond legde. Daarna kwamen de eigenaren thuis. Honden gedroegen zich precies hetzelfde. Ze gedroegen zich even "schuldig". Of ze nu zelf de krant hadden verscheurd of wanneer de mensen dit hadden gedaan.
Inderdaad. Het is volgens mij gewoon een reactie op het feit dat er iets niet klopt... Zo heb ik hier een keer een heel schuldig lijkende hond aangetroffen naast een kapotte bloempot met overal potgrond. Terwijl de hond de bloempot niet eens van de last had kunnen gooien, al had ze het gewild. Het was een gevolg van klunzende katers op de kast, maar hond keek wel plaatsvervangend schuldig.
quote:NummerZoveel schreef op 26 november 2012 @ 11:13:

@ikbenevelyn

Feitelijk is alles wat de pup verkeerd doet jouw schuld. Dat klinkt een beetje lullig, maar zo bedoel ik het niet. Het gaat erom dat jij waakzaam en alert moet zijn, en verkeerd gedrag voor moet zijn. Het is net als met kleine kinderen, als een peuter zijn vingertjes in het stopcontact steekt, dan is niet het kind fout maar heeft de ouder niet goed opgelet.

Overigens, als de pup heel veel heel kleine plasjes doet, en het slecht op kan houden, dan kan er ook iets lichamelijks mis zijn, zoals bijv een blaasontsteking. Wees daar dus even extra alert op. Je kunt een blaasontsteking o.a. herkennen aan het vaak doen van kleine plasjes, het niet goed uitplassen (nadruppelen) of juist niet goed kunnen plassen (dat er druppeltjes uitkomen ipv een straal) erg gele plasjes of bloed in het plasje.Feit is ook dat zon kleine pup zijn behoefte nog helemaal niet kan ophouden, dit is een lichamelijk groeiproces. Hij moet nog de spieren van de blaas leren beheersen. bij de een duurt dit weken bij de ander maanden.
Ik weet dat ook niet zeker, het valt me alleen op. Zelfs als ik nog niet eens weet dat er iets loos is. Dus dat ik aan het gedrag van mijn hond ga rondzoeken of er iets kapot is, of dat er ergens een plasje ligt. Maar misschien verbeeld ik me het wel, hoor...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven