Reacties op mijn keuze van woonplaats

31-05-2010 10:22 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon sinds een heel aantal jaren in Turkije. Ik ben gelukkig getrouwd, heb een leuke baan, het loopt op rolletjes.

Maar nu komt het: Anderen vinden kennelijk van niet. Nu vind ik het niet echt belangrijk wat onbekenden van mij denken, maar het is wel irritant.

Ik heb er zelf voor gekozen te emigreren, ik vind het hier ook leuk, ben zelfs de ware tegengekomen, maar helaas bots ik tegen vooroordelen aan. Zoals het vooroordeel dat alle Turkse mannen players zijn (die zijn er echt wel, maar net zo goed in Nederland). Of het vooroordeel dat ik het minder breed heb nu ik hier woon. Of zelfs dat ik vast een beetje dom ben (???). Mensen kijken je zo meewaarig aan, of gaan zelfs ongevraagd al die vooroordelen over je heen spuien (of hoe zeg ik dat).

Jammer, want het gaat verder zo lekker, en ik word hier gewoon een beetje moe van. Misschien is het mijn leeftijd, ik ben midden twintig, dat mensen denken dat ze je moeten waarschuwen voor alle gevaren o.i.d. (na al die jaren). Misschien is het het land, want als ik naar Duitsland, Frankrijk, Zweden, noem maar op, was verhuisd, waren de reacties dan ook zo? Graag een hart onder de riem
Webwoman, ik vind het wel herkenbaar en het heeft, denk ik inderdaad, met het land te maken. Ik woon in Syrië en je wilt niet weten wat voor reacties ik daar op krijg/heb gekregen. Ik vind het ook jammer, maar denk dan maar dat het meer over die mensen zegt, dan over mij. Een echt hart onder de riem is het dus niet, maar goed. En ik heb een vriendin die ook al jaren gelukkig is in Turkije, dus dat is misschien wel een hart onder de riem.
Niks van aantrekken en gewoon je eigen ding blijven doen.
quote:Webwoman schreef op 31 mei 2010 @ 10:22:

Misschien is het het land, want als ik naar Duitsland, Frankrijk, Zweden, noem maar op, was verhuisd, waren de reacties dan ook zo? Hier wel ja (maar ik trek me er lekker niks van aan) Beste advies dat ik je kan geven; ene oor in, andere oor uit. Laat ze maar lekker in hun sop gaarkoken met hun vooroordelen
Nee, dan waren de reacties anders denk ik. Mijn dochter is op haar 20e naar Zwitserland gegaan en nooit heeft iemand er iets van gezegd. Hooguit tegen mij...wat sneu dat je enige kind zo ver weg woont!

Je moet maar zo denken: Mensen die dit tegen jou zeggen, zijn zelf dom en waarschijnlijk nooit in Turkije geweest. Die denken dan blijkbaar dat je in een ontwikkelingsland woont.

Trek je er niets van aan, misschien zijn ze (ook) wel jaloers dat het jou goed gaat en dat je in een land woont met aangename temperaturen, terwijl het hier regent!
Sasati, dank je wel voor je snelle reactie. Ook fijn om een reactie te krijgen van iemand die er zelf ook ervaring mee heeft. Ik probeer ook te denken dat het aan de mensen ligt, en dat is ook zo, maar soms wordt het gewoon een beetje vervelend. Vandaar dat ik mijn hart ook even wilde luchten hier .
Gewoon negeren. Het wordt vast wel minder, hoe langer je er zit.
Dank jullie wel, erg fijne reacties. Voel me gelijk een stuk beter . Nammma, hier wordt het alleen weer heel erg warm haha, in Augustus val ik van mijn stokje. Maar idd is het over het algemeen fijn weer.
Het is ook vervelend af en toe. Ik werkte met toeristen en die hoorde ik dan onder elkaar zeggen: dat ze dat durft, straks gaat het met haar net zo als met die vrouw uit 'In een sluier gevangen'. Ahh, ik woon hier inmiddels al 12 jaar, het is niet altijd makkelijk of leuk of whatever, maar dat is het leven in Nl ook niet.
Turkije is een mooi land, met aardige mensen. Perfect is het niet, is het hier ook niet en in Nl ook niet. Maar zolang je zelf achter je keuze staat en je er gelukkig mee voelt is het goed (zeg ik ook altijd maar tegen mezelf).
Goh, wat ben ik dan naief! Ik kon me namelijk niet voorstellen dat er mensen zo zouden reageren.

Ik ben er een keer op vakantie geweest (dus, nee, ik ben geen "kenner van het land) en ik heb turkije als een land ervaren waar gastvrije mensen wonen. Tuurlijk, ook wel botte honden, maar over het algemeen een stuk vriendelijker dan hier in Nederland.

Als jij je happy voelt, dan idd ene oor in, andere oor uit.
quote:sasati schreef op 31 mei 2010 @ 10:33:

Het is ook vervelend af en toe. Ik werkte met toeristen en die hoorde ik dan onder elkaar zeggen: dat ze dat durft, straks gaat het met haar net zo als met die vrouw uit 'In een sluier gevangen'. Ahh, ik woon hier inmiddels al 12 jaar, het is niet altijd makkelijk of leuk of whatever, maar dat is het leven in Nl ook niet.Ik woon hier 6 jaar en inderdaad dat vooroordeel waar jij het over hebt heb ik ook wel eens gehoord, terwijl het hier bijna net zo modern is als in Nederland. Ik denk niet dat ik het hier minder leuk heb dan ik het in Nederland zou hebben. Integendeel.
Turkije lijkt me inderdaad een stuk moderner dan Syrië, ik kijk hier vaak Turkse series, haha, ziet er heel modern uit, zeker voor Syrische begrippen.
quote:Honingbijtje78 schreef op 31 mei 2010 @ 10:37:

Goh, wat ben ik dan naief! Ik kon me namelijk niet voorstellen dat er mensen zo zouden reageren.

Ik ben er een keer op vakantie geweest (dus, nee, ik ben geen "kenner van het land) en ik heb turkije als een land ervaren waar gastvrije mensen wonen. Tuurlijk, ook wel botte honden, maar over het algemeen een stuk vriendelijker dan hier in Nederland.

Als jij je happy voelt, dan idd ene oor in, andere oor uit.Ze zijn hier inderdaad ook erg gastvrij. Je kunt altijd ergens aanschuiven voor het avondeten en zelfs als ze op het punt staan om weg te gaan, moet je toch binnenkomen en dan gaan ze wel een andere dag de stad in / uit eten / etc.
Mensen die generaliseren en vooroordelen hebben over dingen waar ze niks van weten, zal je helaas altijd tegenkomen als je dingen doet die niet doorsnee zijn. Erg vervelend, maar ze weten niet beter.

Zijn het je familie of vrienden die dit soort dingen zeggen, of vage kennissen?
quote:sasati schreef op 31 mei 2010 @ 10:40:

Turkije lijkt me inderdaad een stuk moderner dan Syrië, ik kijk hier vaak Turkse series, haha, ziet er heel modern uit, zeker voor Syrische begrippen.Ik weet niet zoveel van Syrie eigenlijk, ben er nog nooit geweest. Nou gaat het denk ik ook meer om je directe omgeving dan om hoe modern het land is. Je directe omgeving is toch het belangrijkst. Hoe volg je de series dan?
quote:yette schreef op 31 mei 2010 @ 10:41:

Mensen die generaliseren en vooroordelen hebben over dingen waar ze niks van weten, zal je helaas altijd tegenkomen als je dingen doet die niet doorsnee zijn. Erg vervelend, maar ze weten niet beter.

Zijn het je familie of vrienden die dit soort dingen zeggen, of vage kennissen?Hele vage kennissen. Bijvoorbeeld mensen die ik via werk ontmoet, of zelfs mensen die me afscheid van mijn man zien nemen voordat ik de bus naar het vliegveld neem, die dan wel even denken te weten hoe slecht mijn man het allemaal meent. Dat vind ik ook heel erg, want ik weet dat het een lieverd is.
Ik ben met een Turk getrouwd (inmiddels 12 jaar samen) en we hebben ook een tijd in TR gewoond, dus ik herken het wel.

Meeste mensen die dit zeiden waren nou niet echt opgeleide mensen dus natuurlijk kon ik mij eraan storen maar dan dacht ik, gelukkig heb ik deze oogkleppen niet op.
Afschuwelijk, zulke mensen, maar helaas kan je er niet veel aan doen. Gelukkig heb je verder eigenlijk niks met ze te maken.

Mijn zusje en haar man krijgen trouwens ook regelmatig commentaar. Soms van Nederlanders, maar vooral van Arabieren. En net als in jouw geval zijn dat dus mensen die ze bijvoorbeeld in de trein tegenkomen.
Nou met de leeftijd heeft het volgens mij niks te maken. Ik was al bijna 40 toen wij gingen emigreren naar Canada. Reacties als "nou zou je dat wel doen want... het sociale stelsel is in NL veel beter (echt niet), het is heel anders hoor dan wanneer je op vakantie bent, je krijgt vast heimwee, etc. waren veelvuldig.

Gewoon doen waar jij je goed bij voelt, ga je niet zitten te verdedigen, geniet van je keuze.
Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles. (Herman Finkers)
Webwoman, Turkse series zijn enorm populair momenteel in de Arabische wereld (nagesynchroniseerd in het Damasceens Arabisch), sommige van die soap-sterren zijn hier helden. Erg komisch is het, mensen gaan op vakantie naar Istanbul om de villa's uit die series te zien.
Ik heb in Duitsland gewoond en woon nu in Amerika vanwege m'n man's werk. Ook ontzettend veel domme en onaardige opmerkingen gehoord in de afgelopen jaren. Helemaal toen ik zwanger was in Amerika. Dat het toch wel vreselijk was dat ik op z'n Amerikaans moest gaan bevallen en dat ik aan m'n man moest vragen of ik naar huis mocht vliegen zodat ik bij m'n ouders gewoon lekker thuis zou kunnen bevallen. Lol, m'n ouders hadden me zien aankomen

En ook nog steeds af en toe via internet de vraag wanneer m'n man me eindelijk naar huis laat gaan want dit duurt nou toch wel erg lang.

Dat soort opmerkingen komen trouwens meestal van Nederlanders. Amerikanen vinden het heel normaal dat mensen vanuit de hele wereld hierheen komen. Die vinden het juist raar dat we t.z.t. weer terug naar Europa willen.

Maar toen we nog in Nederland woonden en naar Amsterdam verhuisden kreeg ik ook opmerkingen. Voor sommige Hollanders is het gewoon niet te begrijpen dat je gelukkig kan zijn als je meer dan 2 km. van je ouders vandaan woont.
quote:OrangeCowgirl schreef op 01 juni 2010 @ 05:43:

Dat het toch wel vreselijk was dat ik op z'n Amerikaans moest gaan bevallen en dat ik aan m'n man moest vragen of ik naar huis mocht vliegen zodat ik bij m'n ouders gewoon lekker thuis zou kunnen bevallen.

Liever daar op z'n Amerikaans dan hier op z'n Hollands!

TO, trek je er niets van aan. Mensen hebben toch altijd wel wat te zeuren, het is nooit goed (misschien zijn ze wel jaloers dat jij dat wel allemaal doet).
Dank jullie wel allemaal voor de positieve reacties. Ook fijn om soortgelijke ervaringen te lezen. Dat hart onder de riem is wel gelukt .
Leuk, Turkije. Waar precies?

Ik ken het wel, heb een Turkse man en hoewel we gewoon in Nederland wonen krijg ik ook veel vragen en opmerkingen, dat ik toch hopelijk gewoon 'lekker' in Nederland blijf wonen, dat ik toch niks te zoeken heb ik zo'n apart land...

De ene keer heb ik er meer last van dan de andere keer.

Mochten we toch gaan emigreren zal ik ook wel weer de bekende vragen en opmerkingen krijgen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven