Recht op privacy?

14-11-2011 15:58 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil jullie mening graag weten over het volgende:

In hoeverre heb je, als moeder van een volwassen zoon (thuiswonend) recht op privacy?

Meer specifiek gaat het over het feit dat de vriendin van zoonlief het hele weekend bij mij is. Hoe aardig ik haar ook vind.... ik merk aan mezelf dat ik er soms wat kriegelig van wordt. Je bent, met een "vreemde" in huis, toch niet helemaal jezelf. Op zondagochtend badder ik graag uitgebreid en rommel graag wat door het huis. Ik sta er niet altijd om te springen om haar tegen te komen.

Mag je aan een volwassen zoon vragen om vriendinnen-bezoek wat minder frequent te laten plaatsvinden? De meningen in mn omgeving zijn nogal verdeeld. Veel moeders van volwassen kinderen redeneren dat dit nu eenmaal het logsiche gevolg is van het feit dat je grote kids thuis hebt wonen.

Ik gun mijn zoon zijn vriendin, maar gun mezelf ook mn vrijheid en privacy.
quote:Bergje65 schreef op 14 november 2011 @ 16:08:

Mijn zoon slaapt niet bij haar thuis. Haar ouders voelen dat ze ze daar nog niet aan toe zijn!

Zooo, die maken zich er makkelijk van af!

Dan gaat jouw zoon 's avond maar naar huis toe, ze kunnen ook niet altijd bij jou zitten.
Jouw huis, jouw regels. Laat je zoon in elk geval om de week naar z'n vriendin gaan, zodat jij om en om het huis voor jezelf hebt en het ook eerlijker verdeeld is dan dat die zoon elk weekend/avond met z'n vriendin op jouw lip zit.
Hij is er nog niet aan toe om op zichzelf te wonen, bij haar de tijd spenderen mag niet want haar ouders vinden dat niet goed (vinden ze het dan wél goed dat zij bij jullie zijn? Moet jij niet eens met die ouders in gesprek?).

Dan blijft over: afspraken maken over wanneer en hoe huis te gebruiken als onderkomen. Élk weekend het hele weekend vind ik wel overdreven. Kunnen ze ook niet eens gewoon de stad in ofzo, of hokken ze gewoon knus onder jouw dak die dagen?

[...]

Het hele weekend (vanaf vrijdag) en vaak nog de maandagavond...

Ik werk zelf veel en hard en geniet (genoot) enorm van de vrijdagavond. Lekker thuis, wijntje, dekentje op de bank... lekker in slaap sukkelen als ik daar zin in heb......

Ik voel dat daar een stokje voor wordt gestoken! Niet bewust hoor (het zijn beste brave kids), maar toch.

Mijn zoon slaapt niet bij haar thuis. Haar ouders voelen dat ze ze daar nog niet aan toe zijn!

Maar dat ze daar niet terecht kunnen is jou probleem toch niet? Dat is toch niet opeens een goede reden om bij jou het hele weekend te hangen.

Ik ben zelf ook jong, en kan me dit soort dingen nog goed herinneren, maar mijn ouders waren hier vrij duidelijk in. Alles en iedereen was welkom, maar van vrijdagavond tot maandagavond een vriend over de vloer hadden zij ook niet getrokken.

Ik overigens ook niet, heeeeul weeekend met m'n vriendje bij mijn ouders.

Als dat een keer gebeurde stonden wij om 12 uur op, graaiden de koelkast leeg, en gingen weg om rond een uur of 11 weer thuis te komen
quote:Miss.Moneypenny schreef op 14 november 2011 @ 16:12:

[...]

Zooo, die maken zich er makkelijk van af!

Dan gaat jouw zoon 's avond maar naar huis toe, ze kunnen ook niet altijd bij jou zitten.Juist. Dat dus.

[...]

Mijn zoon slaapt niet bij haar thuis. Haar ouders voelen dat ze ze daar nog niet aan toe zijn!Ja dat is lekker! Ze gaan ook maar eens daar slapen, of anders een keer een weekendje niet! Ik kan me goed voorstellen dat je van elk weekend haar/hen over de vloer wat kriegelig wordt.
Zo te lezen hebben haar ouders het beter voor elkaar, die laten zich hun privacy niet afnemen door het gescharrel van hun dochter, maar sturen haar gewoon de hort op. Doe dus hetzelfde met je zoon en laat haar ook maar beperkt in jouw huis logeren.
Ik snap je helemaal, hoor. Ik zou me ook niet vrij voelen. Kun je niet afspreken dat ze om het weekend welkom is en dan hooguit één nacht per weekend blijft slapen? Ik vind dit ook wel erg veel.
Knowledge speaks, but wisdom listens (Jimi Hendrix)
Handig geregeld van die ouders. Ik zou me daar mooi niet voor lenen. Elke week van vrijdag tot en met maandag een stel hitsige pubers in huis, ook overdag.

Ik zou me doodschamen als ik de ouders van dat meiske was, een andere ouder zo opzadelen met mijn kind.
Ik kan me nog goed herinneren dat mn ouders mij kwamen vertellen (toen ik zo'n 17 was) dat mn vriendje er wat te vaak was. Die had het niet gezellig thuis dus die was er zo ongeveer de hele week.

Nou het huis was te klein, ik vond het ZO'N onzin dat ze 'geen privacy' zouden hebben met hem erbij.

Ben vrij snel daarna op mezelf gegaan en inmiddels is het een ruime tien jaar later en begrijp ik mn ouders prima! Sterker nog; heel goed van ze dat ze grenzen aangegeven hebben.

Oh man, wat was ik een tyfus-puber. Maar nu is de relatie met mn ouders beter dan best. Ik denk dat je pubers dat soort dingen echt moet zeggen, want een puberbrein is soms zo egoïstisch ingesteld dat een puber zelf niet gaat bedenken hoe zijn/haar gedrag anderen beïnvloedt.
Ik snap het heel goed! Ook snap ik je zoon goed - uit eigen ervaring, ik was er ook zo een die vaak t weekend bij mn schoonouders was

Wel zou ik er duidelijk bij aangeven dat je haar een sympathieke meid vind en geen last van haar hebt, dat het niet aan haar ligt. Zodat ze dat allebei weten.

Meisjes - en sowieso vrouwen in relatie tot schoonmoeders - kunnen het zich snel persoonlijk aantrekken en voor je het weet is het onderhuids hommeles tot 20 jaar later in Het Familiediner....

Bij wijze van spreken Succes!
Och, ik ging met 18 ook op kamers. Als ik er niet aan toe was, werd dat vanzelf heel snel veranderd, omdat je wel moet. Hij krijgt vast een studiebeurs.
quote:lughnasadh schreef op 14 november 2011 @ 16:18:

Handig geregeld van die ouders. Ik zou me daar mooi niet voor lenen. Elke week van vrijdag tot en met maandag een stel hitsige pubers in huis, ook overdag.

Ik zou me doodschamen als ik de ouders van dat meiske was, een andere ouder zo opzadelen met mijn kind.Ik kan mij voorstellen dat dit erg vervelend is voor dat meisje. Probeer daar ook rekening mee te houden.
gewoon aankondigen dat ze vanaf nu nog maar om het weekend welkom zijn/is. Jouw huis, jouw regels
Huh je zoon is net begonnen met een opleiding en kan geen kamer betalen? Volgens mij doen de meeste studenten 't er gewoon mee hoor. Bijbaantje ernaast en walla, je kan een hokkie van 12 m2 betalen... Voor mij was dat een enorm goede belevenis op mijn 18e...
quote:daydream schreef op 14 november 2011 @ 16:25:

[...]

Ik kan mij voorstellen dat dit erg vervelend is voor dat meisje. Probeer daar ook rekening mee te houden.Gut, ik zou het nooit zo bot brengen als ik hier neerzet, ik zou het helemaal niet over haar ouders hebben. Maar wel dat het mij ook een beetje te veel wordt, bijna 4 dagen per week een stelletje in mijn huis. Of we misschien samen een oplossing kunnen vinden.
Heb je er al met je zoon over gesproken?

Ik denk dat het tijd wordt voor afspraken.

Bijvoorbeeld:

- Blijven slapen terugbrengen tot 1 nacht in het weekend

- Niet hele dagen bij jou zitten of in de gemeenschappelijke ruimtes, dan maar buiten de deur wat doen of op zijn kamer

- Douchen gaat in overleg

- Kloppen voor je binnenkomt
Kleine kinderen kun je eigenlijk niet een logeerpartijtje verbieden.

Een volwassen zoon daarentegen heeft zich volledig te voegen naar de wensen van zijn moeder, in mijn optiek.

Dus als jij helemaal geen zin hebt in een logee in het weekend vind ik echt dat je het volste recht hebt dit te weigeren.

Ik kan me heel goed voorstellen dat het voelt of je je privacy opgeeft met zijn vriendin in huis.

Zelfs al liggen ze nog op bed!
quote:lughnasadh schreef op 14 november 2011 @ 16:28:

[...]

Gut, ik zou het nooit zo bot brengen als ik hier neerzet, ik zou het helemaal niet over haar ouders hebben. Maar wel dat het mij ook een beetje te veel wordt, bijna 4 dagen per week een stelletje in mijn huis. Of we misschien samen een oplossing kunnen vinden.Waar staat dat ze dit moet zeggen?
Inderdaad, je kunt rustig afspraken maken. Ik heb 3,5 jaar verkering gehad, van mijn 16e tot mijn 20e en al die tijd logeerden wij ook regelmatig bij elkaar thuis. Mochten niet samenwonen, ik mocht niet op kamers, en we woonden 150 km uit elkaar, dus het kon echt niet anders. In mijn sociale omgeving is dit trouwens heel normaal, mijn ouders en zijn ouders en bijna al onze vrienden hadden precies hetzelfde. Bij hem thuis mochten we niet eens op 1 kamer slapen, haha.

Maar ook bij ons golden gewoon regels, over badkamer gebruik en in de kamer erbij zitten enzo. Meestal zaten we op onze kamer of waren we weg, de stad in, of fietsen of zo.

En bovendien mochten we maar om de week naar elkaar toe, dus onze ouders hadden er allebei maar 1x per maand last van. Mijn ouders waren wel veel makkelijker dan de zijne, hij heeft zelfs een een half jaar bij ons ingewoond, toen hij stage liep bij mij in de buurt. Dat was feest!

Nu zijn we alweer 11 jaar getrouwd en ik weet nog goed hoe heerlijk die eerste tijd was, gewoon lekker samen, zonder ouders, zonder regels, zelf alles beslissen en regelen. Maar ik snap ook best dat onze ouders wel regels hadden, het moest voor hun ook leuk blijven natuurlijk.
..
Ik vind wel dat het bij het ouder worden van je kinderen hoort hoor!

Ik had toen ik nog thuis woonde ook een vriendje en die was altijd welkom (in het weekend dan)! Mijn moeder vond het altijd wel gezellig, mijn vader vond wel soms dat het wat teveel was (vooral in het begin). Maar na een aantal jaar was hij gewoon "eigen" geworden en maakte het niemand meer wat uit eigenlijk . We hadden wel afspraken thuis, zo mochten we niet de hele dag thuis op de bank zitten, dus gingen we erop uit: naar de stad, bos, fietsen, wandelen etc. Zaterdagavond gingen we altijd uit. En wij mochten niet de afstandsbediening beheren, als we wat anders wilden zien dan moesten we maar op m'n kamer gaan zitten. En op zondag moesten we altijd gezamelijk brunchen ;), maar dat was altijd heel leuk!

Maar ieder mens is anders, dus ik denk dat het belangrijk is om met je zoon te bespreken hoe je je voelt, hij is oud genoeg om een normaal gesprek erover te voeren en er samen uit te komen denk ik (misschien heeft hij wel briljante oplossingen!).
Als broertje of ik een (serieuze) verkering hadden mochten de vriendjes/vriendinnetjes om de week 1 nacht in het weekend blijven slapen. Dus ene weekend bij ons, andere weekend bij vriendje. Doordeweekse dagen sowieso niet ivm school en werk. Mochten wel op bezoek komen 's avonds maar dan uiterlijk 21.30 naar huis.

Vriendjes mochten wel altijd mee naar huis, ouders hadden liever dat we het thuis deden dan ergens achter een muurtje o.i.d.
Ohja, dat moesten wij ook, brunchen op zondag met z'n allen, of voor die tijd wegwezen :-).
mijn moeder liep gewoon in pyama rond hoor als mn vriend bleef slapen. Wel was hij t ene weekend bij mij en ik het andere weekend bij hem.

Doordeweeks een enkele keer.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
en idd bij mn vriend thuis moesten we op zondag juist wel na benee! Mochten we niet de hele tijd boven blijven
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven