Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
Haha, leuk Porec. Ik had gisteravond na mijn werk ook opeens weer dat ik dacht, straks rij ik gewoon zelf naar huis. Moest er een beetje om lachen, want ik heb hem al 5 maanden en rij zo'n 100km per dag...maar soms overvalt het me alsnog

Ruza, heel leuk dat je begonnen bent!!

Mercy, als dat steeds gebeurt zou ik er wat van zeggen. De les is gewoon 60minuten en daar betaal je voor. Mijn instructeur was altijd erg stipt tenzij hij daarna vrij was, dan bleven we soms nog even kletsen. Maar voor de lessen altijd precies op tijd. Het kost genoeg en 10 minuten les vind ik veel! Je kan veel doen in 10minuten.
Grappig dat jij dat ook nog steeds hebt, Indigo

Ja, morgen rijbewijs ophalen op mijn fietsje..auto is elke dag met vriend mee naar werk!

Het is ook een diesel, maar is wel heel anders in gebruik hoor. Met een beetje gas ben je aan de overkant voor je er erg in hebt én koppeling/gas voel ik nog totaal niet aan..

Veel oefenen inderdaad. ik wil niet elke keer bij een stoplicht of kruising dat de motor afslaat.

Komt ook vast wel goed
Shit happens
Tnx voor de uitleg daantje!! Lijkt me idd fijn als je faalangst hebt.

Ik heb ruzaman ervan overtuigd weer een auto te kopen(we hadden er een maar die is na een ongeluk total los verklaars) want ja, ik moet mijn kunsten natuurlijk wel blijven oefenen he als ik straks(misschien over 9 weken al!!!!) dat rijbewijs heb
Komt inderdaad wel goed Porec. Ik rij benzine en hij slaat bij mij nooit af. Je voelt het vanzelf aan. Ga je morgen wel al een stukje rijden als je vriend uit zijn werk is?

Golfje kopen, Ruza?
Ik hoop het nog wel even, Indigo.. Hij is pas tegen etenstijd thuis, maar daarna kan ik vast de verleiding niet weerstaan

Fijn Ruza, lekker jullie eigen auto straks!!
Shit happens
Dag Porec, veel plezier morgen bij het ophalen van je rijbewijs!
Wat heerlijk Porec!!!!

Mijn lesauto was ook een diesel maar ik rij nu benzine. Dat is de eerste paar keer een beetje wennen en dan niet meer. De auto slaat me echt nooit meer af. Soms dan geef ik nog wel es wat teveel gas, en dan rijd ik met piepende banden weg (vreselijk). Wat ik ook nog wel es heb is als ik op wil trekken bij een groen licht, dat ik dan nog in de 3 of 4 sta, ipv de 1. Is ook leuk Ding zuipt wel erg veel (wellicht heeft mijn rijstijl daar enigszins iets mee te maken. hahaha). Ik kan inmiddels ook heel goed tanken!

Ik vind diesel wel fijner rijden trouwens. Of wellicht ligt het aan mijn autootje. Als ik echt rap snelheid moet maken heeft mijn kleine jeep nog wel eens moeite ermee. Dan voelt het alsof ik de handrem er nog op heb, maar dat is niet zo.

Heb vandaag ook weer een paar keer de hellingproef kunnen oefenen.... Vond het doodeng. Stond echt op een superhelling (denk aan vanuit de kelder in een gemiddelde parkeergarage) en er stond iemand achter me. Ik moest wel met de handrem werken. En... het ging perfect! Vind het nog steeds vreemd dat ik dat tijdens mijn lessen niet geleerd heb, maar okay.
He Bittermoon,

hellingproef met handrem heb ik ook niet geleerd (zie ik er eigenlijk ook niet meer van komen). Wellicht dus toch een goed idee daar eens om te vragen...

Mijn rijschoolleraar heeft een leuke "spreuk":

"Halten heißt schalten"

Dus: Stoppen betekent schakelen. Dat is er de eerste lessen zo ingeramd, dat het bijna onmogelijk is dat nog te vergeten en ik dus meestal (ok, laatste les vergat ik het 1x) keurig in de 1 wegrijdt... Tjee, wat hebben die mensen een invloed op ons he?!

Klinkt trouwens vet, dat je een kleine jeep rijdt .
JanneJip, het is echt heel simpel eigenlijk. Je stopt op een helling, zet de handrem erop, als je wilt optrekken, in de 1 zetten, koppeling op laten komen, ik geef dan een heel klein beetje gas en zodra je voelt dat de auto weg wil (maar niet kan), handrem eraf en gassen maar.

Het is geen echte Jeep jeep, maar wel zo'n jeep achtig ding waar ik in rijd. Ik vind het heerlijk want je zit wat hoger en hebt dus beter overzicht. En het is een 4x4, voor al mijn 'off road' avonturen. Hahahaha! Als ik weer terug ben in NL zou ik wel zo'n ding hebben, alleen heeft ie me net iets te veel dorst.
Heb mijn theorie zojuist in 1 keer gehaald!!!
Ik heb een vraag aan jullie!

Ik heb aanstaande donderdag mijn theorie examen...

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Hebben jullie veel/weinig geleerd en geoefend?

1e keer geslaagd/gezakt?

Groetjes!!
Ikbener...

Van harte gefeliciteerd!!! Vond je het moeilijk?

Lisa, misschien moet je bovenstaande dame even vragen, die weet het vast nog wel .
Vond het niet zo moeilijk. Er zaten ook echt simpele vragen tussen. Heb wel alle examens op cd rom gemaakt maar pas gisteren daarmee begonnen. Theorieboek eenmaal goed doorgelezen en herhaald waar ik de fout mee ging met de proefexamens. Bij de proefexamens was ik trekkend bij alle 10 gezakt maar in het echie dus in 1 keer geslaagd.
quote:ikbenikenbenertrotsop schreef op 21 februari 2011 @ 14:29:

Heb mijn theorie zojuist in 1 keer gehaald!!!

ps. Hoe is het nu verder met je?
Gefeliciteerd IBI, die heb je alvast binnen!!!

Ik vind de hellingproef makkelijker met handrem dan met gewone rem.. Mijn voeten snappen dan niet zo goed wat ze onafhankelijk van elkaar moeten doen

Ik heb mijn rijbewijs opgehaald, ik kijk er naar en geloof het eigenlijk nog steeds niet! Maf hoor..
Shit happens
Aaaah Porec gefeliciteerd! Wat ga je super! Ik zit nu richting de 30 lessen en mag nu pas mijn TTT doen over een paar lessen (aanvraag is in behandeling). Mijn instructeur zei wel dat als ik dat had gedaan en het goed ging hij wel meteen een examen aan kan vragen omdat het goed gaat.

Mijn instructeur zegt dat ik goed kan rijden, goed ben gegroeid en naar hem heb geluisterd, maar dat hij het laatste beetje onzekerheid er nog een beetje uit moet rammen. Dus volgende lessen gaan we vooral 'enge' situaties opzoeken, borden lezen, zelf de weg zoeken, veel keren en dat soort dingen, zodat ik ook in onverwachte situaties goed blijf rijden.

Moest vrijdag bijv richting centrum groningen, maar sloeg op een of andere manier een afslag te vroeg af waardoor ik de snelweg opging (wat ik nog nooit had gedaan!) ik schrok me rot en moest voor het eerst racen, en ik bleef daar in het begin een beetje als een dode koe staan dan kun je dus beter gaan en het rondje opnieuw doen dan dichtklappen zoals ik doe.

En Jannejip, wat ga jij ook lekker zeg! Hoeveel lessen heb je nu gehad?

En voor alle nieuwelingen: zijn jullie ook zo verslaafd aan rijden? De eerste lessen vond ik best eng (soms ook zenuwachtig als ik werd opgehaald, maar tijdens het rijden ging dat allemaal weg).

Ik kan niet wachten tot ik straks mn papiertje heb haha.

Hier toch maar wat meer van me afschrijven, vond het erg leuk alles weer een beetje terug te lezen! Gek ook dat ik gewoon ben gestopt toen het een aantal lessen wat slecht ging.. maar voelde me zo slecht over mezelf, gelukkig ben ik uit de dip en gaat het nu veel constanter
IBI, Gefeliciteerd!!! Supergoed. Hoe gaat het verder met de lessen?

Lisa, ik heb de theorie in 1x gehaald, heb het boek doorgelezen en examens op internet geoefend. Ben een paar dagen vantevoren begonnen. De ervaringen zijn heel verschillend, er zijn ook zat mensen die er 2, 3 of 4 keer over doen. Wat wel goed is is examens oefenen en de theorie van de vragen die je fout had dan nog even goed doornemen. Alles met aanhangwagens (hoe ver mag iets uitsteken, hoeveel gewicht mag iets dragen enz. enz.) vond ik echt verschrikkelijk om te onthouden, ingewikkelde berekeningen en elke keer net weer anders. Had daar echt geen geduld voor.

Porec, leuk, leuk, leuk! Vanavond ritje maken?

Bittermoon, vandaag had ik hem ook in zijn 3 staan bij het wegrijden tijdens de lessen had ik dat eigenlijk nooit, ik denk dat het komt doordat je er wat minder mee bezig bent. Had vanmorgen ook even andere dingen aan mijn hoofd.

Elastiekje, klinkt goed hoor! En goed dat je instructeur nog even door wil voordat hij je examen aanvraagt, als je zekerder rijdt heb je meer kans om te slagen en dat is ook veel prettiger rijden als je hem haalt! Goed dat hij je dingen laat doen die spannend zijn, zo rij je straks echt een stuk zekerder als je het alleen moet doen.

JanneJip, hellingproef met de handrem is eigenlijk hetzelfde als de hellingproef met de "gewone" rem.

Nou, rijze nog allemaal!
Oké bedankt voor jullie reacties!

En, misschien een stomme vraag, maar wat voor opleidingsniveau hebben jullie? Want ik zit op vwo en ik denk volgens mij veel te moeilijk. Ik ben gewend alles letterlijk te moeten opsommen e.t.c., maar aangezien iedereen theorie examen moet doen, vraag ik me af of ik wel zo moeilijk moet denken.

Met alle respect!! Mijn zusje zit op vmbo kader/basis en die heeft (brommer) theorie in één keer gehaald, maar die is er een maand van te voren mee begonnen en die zag ik écht iedere dag met haar boeken sjouwen. Samenvattingen maken, examens maken enzo..

Groetjes!

P.s. morgen alweer mijn 6e rijles, voor de eerste keer anderhalf uur :D
Zo ongeveer iedereen kan autorijden en heeft dus ook de theorie gehaald. Als je op het vwo zit dan neem ik aan dat je het wel aan moet kunnen je moet inderdaad niet te moeilijk gaan denken, gewoon boek lezen, onthouden en klaar. Letterlijk wat er in het boek staat dus. Gewoon examens gaan oefenen, dan krijg je een idee wat je te wachten staat.

Alleen de gevaarherkenning blijft open voor interpretatie. Die moet je naar mijn ervaring meer op gevoel beantwoorden en absoluut niet moeilijk gaan denken.

Gevaar = meteen stoppen of fors snelheid verminderen = remmen.

Mogelijk gevaar = misschien stoppen of beetje snelheid verminderen = gas los

Geen gevaar = niks doen

Spelende kinderen = remmen
Lisa, maak het jezelf vooral niet te moeilijk. Ik studeer aan de uni en herken wel dat als ik iets nieuws moet doen ik er om de een of andere reden automatisch vanuit ga dat het wel moeilijk zal zijn. En dat valt dan vaak mee en heb ik me voor niks druk gemaakt.

Daarnaast heeft mijn oude buurvrouw op haar 55 ook nog haar rijbewijs gehaald en die kan amper een woord nederlands, dus dan kunnen wij het ook wel.

Aanvulling op indigo: Ballen die tussen de auto's door komen rollen=heel snel remmen
Ik moet ook maar eens beginnen met die theorie maar ik heb ook zo veel andere dingen te doen...
Elastiekje, wat fijn dat het nu weer beter gaat en voelt!!

In Grunn ben je meer lessen nodig dan in een kleine stad of een dorp.

Ik heb net officieel een stukkie gereden mét rijbewijs!!

Gaaf gevoel hoor.

Vriend mee, want tank was bijna leeg, en hij moet met een speciaal pasje en codes tanken, dus..

Stukje snelweg meegepakt.

Maar....mijn lesauto rijdt ook al zonder gas bijgeven. Dus koppeling op laten komen en dan trek je al op en dan geef je pas gas.

Deze auto dus niet

Stoplicht springt op groen, koppeling op en...slaat af.

En dat nog drie keer om vervolgens met gierende banden door inmiddels weer rood te rijden

Auto achter me was niet blij met me.

Volgende keer beter dan maar
Shit happens
Hehe, ach, Porec, nu weet je dat inmiddels. Oefen anders even op een parkeerterreintje. Eerst beetje gas geven, daarna pas koppeling. Ik vond het bij bijzondere verrichtingen (file parkeren en achteruit in een vak) het meest wennen. Bij de rijles kon ik gewoon rustig de koppeling laten opkomen en me verder concentreren op sturen en kijken. Nu moest ik opeens en het gas en de koppeling en de afstemming tussen de twee en tijdig bijremmen en kijken en sturen....
Porec heb je dan niet geleerd op te trekken dmv oplaten koppeling+gas geven(dus tegelijk)? Doet mijn instructeurT wel.
Hahahaha, geweldig Porec. Moest erg lachen om je 'motor afslaan' verhaal. Met diesel hoef je inderdaad alleen de koppeling op te laten komen en je gaat al. Hoop niet dat je een boete voor door rood rijden hebt gekregen (de eerste keer dat ik op straat parkeerde had ik meteen een boete te pakken).

Hoe doe je eigenlijk de hellingproef met de gewone rem??? Ik snap dat niet, want je werkt dan met 3 pedalen en maar 2 voeten?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven