roept 'vrouwenauto' irritatie op?

22-01-2010 09:03 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal,

Zojuist reed ik met mijn auto naar het werk. Ik rijd in een Nissan Micra, nieuwer model (zo'n bolletje). Op weg moet ik een drukke weg oversteken, ik neem dus meestal een omweg waarbij ik toch op die weg uitkom maar waar het overzichtelijker is. Al voordat ik op dat punt aankwam reed achter mij een auto die, vond ik, wel wat meer afstand kon bewaren. Mijn snelheid was overigens al aan de hoge kant.

Op het oversteekpunt aangekomen moest ik wachten omdat er auto's kwamen. Die reden net zo ver uit elkaar dat je net niet kunt oversteken, je kent dat wel. Opeens zag ik een gaatje en trok snel op. Op dat moment hoor ik een geluid en zie in mijn spiegel de auto achter mij, bestuurd door een man, mij op een asociale manier inhalen terwijl ik aan optrekken ben. Echt alsof ik hem op een provinciale weg al een half uur aan het ophouden was door 50 te rijden bijvoorbeeld. En ik trok al behoorlijk op.

Ik heb dit dus vaker. Ben absoluut geen onzekere chauffeur en rij op normale, af en toe te hoge snelheid. Toch heb ik heel vaak dat, met name mannen, op mijn bumper gaan rijden alsof ik als een slak over de weg ga en daarna als een gek gaan inhalen zodra ze de kans krijgen.

Roepen 'damesauto's' volgens jullie al bij voorbaat irritatie op bij mannen, zelfs als deze zich met een normale of zelfs te hoge snelheid voortbewegen?

Als ik in de auto van mijn vriend rijd (Nissan Almera) is me zoiets serieus nog nooit overkomen.
Ik rijd in een oldtimertje, klein en schattig, en merk wel dat ik in dat autootje juist altijd veel bekijks heb en de ruimte krijg. Hij heeft idd de motor van een mnaaimachientje en het is ook nog eens een automaat, dus snel opterkken is er niet bij, en ik waag me niet eens op de linkerbaan. Omdat ie zo klein is trouwens ook liever niet tussen de vrachtwagens, ben al een paar keer over het hoofd gezien. Maar mensen geven mij altijd ruimte om in te voegen, en wachten geduldig tot ie snelheid heeft, omdat ze te druk zijn met kijken naar m.

Wel is het zo dat veel mannen idd niet ingehaald willen worden door meisje in autootje. Ben wel eens 3x ingehaald door dezelfde auto ( Ik haal hem in, hij haalt mij in en gat dan weer langzamer rijden, ik er weer voorbij, hij ziet mij en hoppa, ...)

Maar idd mesnen reageren op sommige auto's anders dan andere auto's.
Ach iedereen kan zich ergeren, maar het is ergens toch geven en nemen. Waarom moet de een altijd voor de ander aan de kant?

Ik begrijp de ergernis soms wel, maar het is niet nodig. Een beetje meer geduld en/of respect zou ook al een hoop wonderen doen.

Het recht van de sterkste (snelste/grootste?) weet ik niet of ik het daar helemaal mee eens ben, ook daar zitten twee kanten aan.

Sommige mensen zijn allang blij dat ze een kleine wat minder felle/snelle auto hebben. Moeten die altijd maar wachten en aan de kant gaan? Dat praat voor mij het feit niet goed om ze om die reden nooit tussen te laten/ruimte te geven.

Auto's die een wat sterkere motor hebben kunnen makkelijker wat inspringen op bepaalde situaties. Bij punten waar je er moeilijk tussenkomt vind ik het dan niet zo gek om anderen ook een keer de ruimte te geven.

Als je bijv. op een snelweg rijdt die heel druk is en 'vast zit' achter een vrachtwagen, iedereen 1 km van te voren al links gaan rijden wil je er soms ook wel graag tussen. Maar dan heeft het soms tijd nodig om even snelheid te maken. Ik vind het altijd fijn als iemand mij die ruimte geeft, ipv dat iedereen denkt "als ik er maar langs kom" maar ik ga die ruimte ook niet koste wat kost afdwingen.

Als er iemand sneller wil dan ik laat ik hem of haar er gerust langs, maar dan moet er wel ruimte zijn om aan de kant te gaan. En dat sommigen zelfs daar al niet op kunnen wachten terwijl ik al over de maximumsnelheid zit daar wordt ik soms best wel een beetje pissed van. Ik zit immers niet op de weg om anderen het leven zuur te maken, ik probeer ook alleen maar veilig op plaats van bestemming te komen. Dat ik geen superracebak heb is niet omdat ik het niet zou willen, maar eerder omdat ik dat (nog) niet kan betalen.
Ik heb een Opel Agila.. en heb die ervaring ook. Toen ik in een geleende alfa romeo reed had ik nergens last van En dat terwijl ik toen echt langzamer en onhandiger reed. (Mede doordat het koppelen mij in die auto niet zo goed afging, om maar weer een stereotype te bevestigen.)

Maar trek mij er niet zoveel van aan. Ik vind het wel leuk om bmw's in te halen met mijn opa autootje. (Dan heb ik stiekem altijd wel even lol).

Trouwens ik ben ook schuldig. ALs ik een opel agila zie denk ik bijna altijd. Ha daar heb je weer zo'n opa en 9 van de 10 keer is het ook zo :D
quote:Zespri79 schreef op 22 januari 2010 @ 12:26:

Ik erger mij altijd groen en geel aan die Grote bakken rijders ,wanneer ik bv een vrachtwagen in wil halen en ik rij nog maar 90 (bv net ingevoegd en achter vrachtwagen terecht gekomen)en ik wil die vrachtwagen inhalen , komen er van die grote bak rijders achter mij te kleven maw trap dat gaspedaal ff in .. Tja ik doe niets anders maar mijn fiat punto uit 98 wil niet zo snel van de 90 naar de 120/130.

Daar begrip voor op brengen hebben ze niet , zij komen met 160 aangeracet.. Wanneer er zo'n zakkenwasser achter mi jzit te seinen of te bumperkleven blijf ik express zo lang mogelijk links rijden .. Zal m krijgen .. Wanneer hij dan de kans krijgt om mij in te halen , krijg ik middelvingers , of vingers tegen t hoofd dat ik gek ben

Boeit mij niets moet je zelf maar niet zo onnozel doen ..

Volgens mij dien je vóór dat je naar links gaat om in te halen éérst te kijken wat voor verkeer er aankomt en eeninterpretatie te maken van de snelheidsverschillen zodat je kunt kijken of je in kunt halen zónder anderen te hinderen.

Blijkbaar doe je dat niet of heb je lak aan die "grote bakkenrijders"

Dat je vervolgens dan ook nog express links blijft rijden terwijl dat niet noodzakelijk is maar puur om de ander te irriteren bevestigt eigenlijk dat niet de ander maar jij zelf de verkeershufter bent
Denk dat het niet alleen met het soort auto te maken heeft, maar ook het soort rijgedrag wat je je aanmeet als je in die auto zit.

In mijn asobak ( '91 chevy caprice) Druk ik zelf ook makkelijker door. Stamp nog even op mijn gas als ik eigenlijk al 2 auto's terug had moeten ritsen enz. Gewoon omdat je je zo uber machtig voel in zo'n grote bak.

In mijn peugeootje scheur ik wel (is net een strijkijzer op de weg in vergelijking met die boat) maar rijdt ik ook een stuk assertiever ipv argressiever. De enige auto's die bij mij irritatie oproepen zijn van die vertegenwoordigers-leasebakken en van die moeke auto's (auto's zo vol met speeltjes/stikkertjes/knuffels en een multitaskingde moeder achter het stuur die nog niet niet ook de borst aan het geven is zeg maar) die zo onregelmatig rijdt dat je er zemelappig van wordt.
quote:kusunum schreef op 22 januari 2010 @ 14:15:

moeke auto's (auto's zo vol met speeltjes/stikkertjes/knuffels en een multitaskingde moeder achter het stuur die nog niet niet ook de borst aan het geven is zeg maar) die zo onregelmatig rijdt dat je er zemelappig van wordt.
Helemaal mee eens weltschmerz, alleen ging het in dit topic meer over het imago van auto's. Natuurlijk is het geven en nemen en gewoon goed anticiperen en uitkijken, maar helaas is dat niet aan iedereen gegeven.

Maar ja, je vindt ook iedereen op de weg, alle soorten en maten mensen. Van jong tot oud, van weinig to veel rijervaring, van weinig tot veel ergernissen voorheen gehad, misschien ook wat minder kosjere types... Je kunt respect helaas niet altijd afdwingen en ik ben ook zeker niet het type dat andere mensen gaat opvoeden (ook al jeuken mijn handen soms). Ik probeer inderdaad mensen er ook wel eens tussen te laten (jammer dan dat degene achter mij dat minder leuk vindt), maar als er iemand mij snijdt als die de weg opdraait met 50km/h snelheidsverschil, dan vind ik dat weer een beetje jammer... Iedereen heeft zo zijn eigen idee van goed autorijden (de een wat egoïstischer dan de ander) en iedereen irriteert wel eens iemand.

Maar tja ik blijf vooroordelen over vrouwen en vrouwenautootjes houden, ook al ben ik zelf ook een vrouw en leen ik ook wel eens de auto van mijn mams. Dat is inderdaad een mentaliteit die erin geslopen is. Geld, macht, status, recht van de sterkste, de snelste, de mooiste...
anoniem_86765 wijzigde dit bericht op 22-01-2010 14:19
Reden: voorrrrrrzetsel
% gewijzigd
quote:Mariska76 schreef op 22 januari 2010 @ 13:20:

[...]

Ik heb hier al een paar keer Audi en BMW zien langskomen, in één zin genoemd met "aso". Over imago's gesproken Misschien heeft het wel wat met jaloezie te maken..... :-)

Ik erger mij altijd groen en geel aan die Grote bakken rijders

Daar begrip voor op brengen hebben ze niet , zij komen met 160 aangeracet..Zal m krijgen .. Wanneer hij dan de kans krijgt om mij in te halen , krijg ik middelvingers , of vingers tegen t hoofd dat ik gek ben

Boeit mij niets moet je zelf maar niet zo onnozel doen ..Sommige grotebakkenrijders (ik ) hebben een hekel aan kleine (en ook grote) bakkenrijders die hun autootje zomaar zonder te kijken naar de linker baan gooien. Om daar vervolgens nog eens een tijdje te blijven hangen om de auto achter hun een lesje te leren (tjemig ik zal hem leren 120 op de linkerbaan te rijden terwijl ik met 70 invoeg) Maar ook als ik niet in mijn grote bak rijd, maar in mijn skeltertje (zoals ik mijn boodschappenkarretje liefkozend noem) heb ik daar een hekel aan hoor.
[quote]MiNouTje schreef op 22 januari 2010 @ 14:17:

Helemaal mee eens weltschmerz, alleen ging het in dit topic meer over het imago van auto's.quote]

Je hebt gelijk, ik dwaal af .

Om een lang verhaal kort te maken denk ik dat ik vooral wil zeggen dat het denk ik niet per definitie aan de soort auto ligt maar meer aan de vooroordelen/imago/gedachtengang die daarachter zit.
quote:kusunum schreef op 22 januari 2010 @ 14:21:

[...]

Sommige grotebakkenrijders (ik ) hebben een hekel aan kleine (en ook grote) bakkenrijders die hun autootje zomaar zonder te kijken naar de linker baan gooien. Om daar vervolgens nog eens een tijdje te blijven hangen om de auto achter hun een lesje te leren (tjemig ik zal hem leren 120 op de linkerbaan te rijden terwijl ik met 70 invoeg) Maar ook als ik niet in mijn grote bak rijd, maar in mijn skeltertje (zoals ik mijn boodschappenkarretje liefkozend noem) heb ik daar een hekel aan hoor.Kijk en dat vind ik geen kwestie meer van respect of imago maar gewoon gevaarlijk rijden
Je moet in het verkeer nooit iemand een lesje willen leren.

Mensen die dat doen kennen de kracht van een auto niet.

Ik ken een verhaal van iemand die eens een vluchtstrook rijder een lesje wilde leren door even naar rechts te sturen. Bleek de vluchtstrook rijder een black-out te hebben en die remde dus niet af oid maar reed vol op diegene die het lesje leren wild in.

Zo kreeg degene die het lesje leren wilde een harde (en hele dure) les dat je niemand een lesje moet willen leren.
Poeh, dat is inderdaad een harde en dure les.

Dingen zijn niet altijd wat ze in 1e instantie lijken...

Ook eens zo'n soort verhaal meegekregen, een autootje die ergens op was gebotst. Er was toen een omstander die gelijk heel hard blérde "ja jongeren en alcohol bladiebla..." en erop af stampte om diegene even een lesje te leren en de 'waarheid' te vertellen. Bleek dat diegene achter het stuur onwel was geworden.
quote:darkman schreef op 22 januari 2010 @ 14:19:

[...]

Misschien heeft het wel wat met jaloezie te maken..... :-)

Haha, op mij hoeft niemand jaloers te zijn. Hij is 8 jaar oud, drinkt benzine als water (ik tik bijna EUR 100 af bij de benzinepomp) en parkeren is een drama. Maar ja, hij rijdt zo lekker, mijn hondje heeft een zee van ruimte in de kofferbak en ik voel me er heel stoer in

Mijn vriend en ik vinden auto's en autorijden erg leuk, vandaar onze grote, dure en onzuinige auto's (we hebben ook nog een leuke 4-persoons cabrio).

We hebben trouwens ook weleens "vrouwenautootjes" gehad (een Saxo en een Corsa). Het enige verschil wat ik daarmee merkte is dat automobilisten voor die BMW wel opzij gaan en voor de Saxo en Corsa niet. Misschien rij ik daarom wel zo graag in die grote bak
Iemand een lesje leren is nederlands.

En verder de groter de auto de kleiner het geslachtsdeel.

Vandaar dat SUV rijders vaak van die vervelende mensen zijn met een enorm minderwaardigheids complex, of ook wel losers.
wie de mens kent houdt van dieren
quote:anthro schreef op 22 januari 2010 @ 14:48:

Iemand een lesje leren is nederlands.

En verder de groter de auto de kleiner het geslachtsdeel.

Nou, uit ervaring weet ik dat dat niet altijd op gaat.

Zou ie krimpen als vriend een nog grotere auto gaat rijden?

(*www.ikzoekeenverlengdehummer.nl*)

Maar dat is voor op een andere pijlert denk ik
Idd, lesjes leren in het verkeer is zeer onverstandig.

Zespri: ik vind dergelijke acties van jou ook niet slim. Dat nodigt alleen maar uit tot meer agressie. Als jij gaat inhalen moet je eerst kijken of jij zelf niet ingehaald wordt. En als dat zo is dien je diegene die jou inhaalt voorrang te verlenen. En voorrang verlenen betekent: ongehinderd hun weg laten vervolgen.

En als jij met 70 of 80 naar de linkerbaan gaat en het nogal een tijdje duurt voor je op snelheid zit, kan ik me goed voorstellen dat dat enige irritatie opwekt. Zeker als je dan ook nog extra lang links blijft rijden!

Als jij gewoon met 120 inhaalt en iemand die graag 160 wil rijden gaat lopen kleven heeft ie pech, maar als jij net ingevoegd bent en nog niet op snelheid bent, moet je er rekening mee houden dat er mensen rijden op de linkerbaan die wel 120 rijden en die dien je gewoon voor te laten gaan.

Wij hebben 2 auto's en de mijne is wat vlotter dan die van manlief. Manlief heeft een VW golf (die dan wel weer bekend staat als stoere jochies race-auto, maar die van manlief is gewoon erg traag). Ik hou hier rekening mee als ik invoeg en gelijk in wil gaan halen.

Verder heb ik geen ervaring met reacties op typische vrouwenauto's, maar goed. Ik rij een peugeout 206 en dat is niet zozeer een vrouwenauto vind ik.

Heb wel ervaring met stoere jochiesgedrag. Ik rij motor en sta dan voor een stoplicht weleens naast iemand vooraan. Laatst keek er zo'n jochie van begin 20 in een grote audi erg vaak geconcentreerd naar het stoplicht en opzij naar mij. Toen het licht op groen sprong trapte hij vol gas in (om mij eruit te rijden). Tja, normaal trek ik heel rustig op, maar toen kon ik het toch niet laten om even gas te geven en zijn pret te bederven.... .
quote:DTJ schreef op 22 januari 2010 @ 14:55:

[...]

Heb wel ervaring met stoere jochiesgedrag. Ik rij motor en sta dan voor een stoplicht weleens naast iemand vooraan. Laatst keek er zo'n jochie van begin 20 in een grote audi erg vaak geconcentreerd naar het stoplicht en opzij naar mij. Toen het licht op groen sprong trapte hij vol gas in (om mij eruit te rijden). Tja, normaal trek ik heel rustig op, maar toen kon ik het toch niet laten om even gas te geven en zijn pret te bederven.... .Tja, dat soort broekies hebben uberhaupt nog nooit een motor aangeraakt, anders zouden ze het wel uit hun hoofd laten te denken dat ze die eruit kunnen rijden. Tenzij het zo'n chopper is, die dingen zijn niet vooruit te branden
quote:hinde schreef op 22 januari 2010 @ 11:45:

Maar ik rij wel 130 op de autobaan, vreemd, zouden ze ermee gesjoemeld hebben in de garage?Zo, wat hard zeg

Ik erger mij altijd groen en geel aan die Grote bakken rijders ,wanneer ik bv een vrachtwagen in wil halen en ik rij nog maar 90 (bv net ingevoegd en achter vrachtwagen terecht gekomen)en ik wil die vrachtwagen inhalen , komen er van die grote bak rijders achter mij te kleven maw trap dat gaspedaal ff in .. Tja ik doe niets anders maar mijn fiat punto uit 98 wil niet zo snel van de 90 naar de 120/130.

Daar begrip voor op brengen hebben ze niet , zij komen met 160 aangeracet.. Wanneer er zo'n zakkenwasser achter mi jzit te seinen of te bumperkleven blijf ik express zo lang mogelijk links rijden .. Zal m krijgen .. Wanneer hij dan de kans krijgt om mij in te halen , krijg ik middelvingers , of vingers tegen t hoofd dat ik gek ben

Boeit mij niets moet je zelf maar niet zo onnozel doen ..Misschien nog maar eens wat rijlessen gaan nemen, Zespri? Als je achter een vrachtwagen zit, hoor je pas te gaan inhalen als er niemand op de linkerbaan achter je rijdt of als diegene nog ver genoeg weg is om rustig in te halen. Het is hartstikke link als jij naar links gaat met een slakkengang, terwijl er iemand aan komt die harder rijdt.

Heb wel ervaring met stoere jochiesgedrag. Ik rij motor en sta dan voor een stoplicht weleens naast iemand vooraan. Laatst keek er zo'n jochie van begin 20 in een grote audi erg vaak geconcentreerd naar het stoplicht en opzij naar mij. Toen het licht op groen sprong trapte hij vol gas in (om mij eruit te rijden). Tja, normaal trek ik heel rustig op, maar toen kon ik het toch niet laten om even gas te geven en zijn pret te bederven.... .

Eigenlijk moet je in zo'n geval juist extra langzaam wegsukkelen. Doe ik wel eens als er zo'n opgefokt knulletje naast me staat.

Doet íe het mooi voor niks, is hij driedubbel teleurgesteld.

En dan pas bij het volgende stoplicht hem er uit rijden.
quote:Yolande36 schreef op 22 januari 2010 @ 13:07:

[...]

Ik rijd in een C1-tje en heb ook vaak te maken met wegpiraten. Bumperklevers jaag ik van mijn bumper weg door mijn voorruiten even schoon te maken. (Wordt meteen ook de ruit van de achterligger 'schoongemaakt': service van de zaak )

Begrijp het ook niet: ben echt een pittige rijder (hoor ik vaak) en rijd echt niet op de rijksweg <80 (tenzij ik achter een tractor aanrijdt en niet kan inhalen). Het is echt het imago van de auto..

Deze discussie heeft volgens mij niets te maken met het imago van een auto, doch alles met de rijstijl.

Ik heb een Peugeot 107, dus dezelfde als de C1 en heb nooit last van alle hier genoemde problemen. Maar ik heb dan ook een zeer assertieve rijstijl, op het agressieve af. Ik eis mijn plek op de weg op (kleine auto of niet), maar ga ook netjes aan de kant als er iemand met een snellere auto langs wil.

Zorg voor voldoende snelheid bij inhalen op de snelweg (ff naar z'n drie terugschakelen doet wonderen bij een kleinere motor) en dat geldt ook voor het invoegen of een voorrangsweg opdraaien en dat soort dingen.

Heeft niets met imago auto van doen.
Huts!
Het ligt eraan denk ik. Natuurlijk straalt een "dikke bak" iets uit en als ik een verroeste Nissan Mircra of een ingedeukte Seat Marbella vol met bloemenstickers zie rijden dan trek ik ook even mijn wenkbrauwen op. Vind het persoonlijk niets uitstralen en ik gruwel van auto's die eruit zien alsof ze van een Hippie zijn.

Maar goed, je hebt ook genoeg kleine auto's waar wel assertieve rijders in zitten dus het ligt er maar net aan denk ik.

Ik was altijd een erg assertieve rijder maar dat is iets minder geworden sinds ik een ongeluk heb gehad. Maar ik vind het wel irritant als ik, inmiddels een normale rijder en rij tussen de 120 en 130 op de snelweg, in wil halen en ik dan al van ver een auto aan zie komen die met 200km aan gejakkerd komt.

Gisteren ook, op een bepaald stuk snelweg is het altijd file als ik ga werken. Ik wist dat en omdat de banen zich op een gegeven moment opsplitsen, ging ik alvast links rijden. Ik haal in, kijk 1 sec. niet in mijn spiegel en ineens zit er 1 of andere dikke aso Duitse bak achter mij en maar kleven en seinen. Rot toch op denk ik dan, wie denk je wel dat je bent. Meneer moest vol op de rem aangezien we dus in de file terecht kwamen. Ik was zo kwaad dat ik de hele tijd voor hem ben blijven rijden en hem geirriteerd heb. Slecht he.

Kenmerkend voor (heel veel) mannen is dat ze, meer dan vrouwen, gevoelig zijn voor rangorde. Wie staat boven wie zeg maar. Een man die wegsukkelt bij een stoplicht is een loser en staat onderaan de hierarchie ladder. En dus wordt er driftig op het gas getrapt zodra het lich op groen springt. Haantjesgedrag, pikkiemeten, stoplichtsprintjes, fel discussiëren, het is allemaal te herleiden naar hierarchiebepaling. Dat zit er al op peuter leeftijd in en gaat er nooit helemaal uit.

Een man helpt ook liever dan hij geholpen wordt. Wie helpt staat hoger dan de geholpene. Die kan het immers blijkbaar niet alleen.

Dat is dus de reden dat mannen liever verdwalen dan de weg vragen.

Zieke mannen is een verhaal apart. Of ze blijven in hun rol van man, bagatelliseren de ziekte en weigeren naar de dokter te gaan, of ze vallen terug in kindergedrag en gaan overdreven veel aandacht vragen voor hun kwalen. In feite zijn ze dan even uit hun mannenrol, ze zullen het ook nooit doen waar andere mannen bij zijn. Het kan alleen als er een vrouw in de buurt is die over ze kan moederen.

Tot zover dit uitstapje naar/inkijkje in de wondere wereld van de man
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:boogje schreef op 22 januari 2010 @ 10:10:

H

Wat me altijd opviel bij m'n vriendin was dat zij zich altijd irriteerde aan het vooroordeel dat mensen (mannen) hebben naar vrouwen in het verkeer, maar dat zij zich daar zelf nog het meest schuldig aan maakte.. .. als het gedrag van iemand op de weg haar niet aanstond was zij altijd de eerste die iets zei van "zal wel weer een vrouw achter het stuur zitten".. of.. "moet je zien wat die muts nou weer doet.."

hahahahaha, dat zeg ik ook altijd en itsman zei precies hetzelfde als jouw.

en ontopic. Ik heb een cinquecento. Niet erg groot en een type vrouwen/omaatje/opaatje auto. Ik kan het gaspedaal goed vinden. Ik merk zelf erg weinig van het feit dat ik een damesauto heb.

Ja laatst een keer maar die meneer had bijna iedereen achter me al groot licht gegeven en dus neem ik me dat zelf niet kwalijk

overigens mijn bumpersticker small but mine maakt veel goed
Je moet soms vallen om weer leren op te staan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven