roest van fiets halen?

01-04-2010 13:54 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben een fiets die al bijna anderhalf jaar staat weg te roesten in de tuin onder een afdakje (wegens geen plek om 'm binnen te zetten). We wonen op het platteland en overal een heel eind vandaan, dus er wordt hier zelden gefietst.

Ik zou de fiets nu graag een klein beetje willen opknappen. hoe kan ik dat het beste aanpakken? Bestaat er spul om het roest er een beetje af te halen? Moet ik 'm afschuren en overschilderen? Ik heb geen kaas gegeten van doe-het-zelven.
Als je het netjes wilt doen:

- schoonmaken

- afschuren

- grondverf

- aflakken.

Als het minder netjes mag en sneller:

- schoonmaken

- een alles-in-eenproduct erover schilderen (bv hammerite).
Roest zit er niet op, maar erin (het ijzer van de fiets is geoxideerd), dus ik denk dat afschuren niet kan. Je kunt met een Hammerite-achtig product je fiets oververven (eerst met primer doen geloof ik)
Daar had je vroeger toch een blauwe tube voor met roze smurrie er in. Ik weet nog wel dat ik daar mn fiets mee poetste en dat roest er ook mee wegging. Weet alleen niet meer hoe het heet.

Of je zet de fiets in de cola....
Ja, cola werd bij ons vroeger ook altijd genoemd als je roest wilde verwijderen
Weekje in de cola leggen?

Nee, wat Wen zegt werkt het beste denk ik: zoveel mogelijk er af schuren, eventuele gaatjes opvullen met plamuur en dan hamerite er over. Zo doe ik het bij auto's in elk geval.
Roest zorgt voor een onregelmatig oppervlak. De bovenste laag roest kun je verwijderen met een staalborstel. Wat er dan overblijft kun je glad schuren door bijvoorbeeld een metalen schuursponsje te gebruiken. Die kun je kopen met schoonmaakmiddel er al in (kluwen van metaaldraadjes, bij AH is de zeep die er in zit roze, het bestaat ook in geel).

De roest heeft het oppervlak van het metaal aangetast. Dat heeft tot gevolg dat vanaf de plekjes waar de roest nu zit, de roest ook weer heel makkelijk verder kan gaan. Kortom, als je de roest nu weghaalt, maar de roestplekjes niet afsluit van vocht (en in lucht zit al vocht) de roest gewoon weer welig zal tieren. Afsluiten van vocht kun je doen door de fiets te lakken.

Een product als Hammerrite kun je direct op roestig metaal aanbrengen (wel eerst even ontvetten!). Nadeel van Hammerrite is dat het niet in al teveel kleuren beschikbaar is (metallic blauw, groen en grijs, roestkleur -how convenient X-D- en wit) voordeel is dat het makkelijk werkt en heel duurzaam is. Als je een mooier resultaat wil behalen dan kun je na het ontvetten van de te schilderen delen je fiets in de primer zetten (let op! primer is ècht iets anders dan grondverf!!!) en je fiets daarna aflakken in iedere kleur die je wenst. Let er daarbij wel op dat je een verf kiest die geschikt is voor buitenschilderwerk.

Om het jezelf makkelijk(er) te maken zou je (ook) een radiatorkwast kunnen kopen. Zo'n kwast heeft een knik zodat je er makkelijker mee om hoekjes kunt schilderen. Bij een complex project als een fietsframe best prettig.

Veel succes d'r mee!
oo-ké....

Dit is al best ingewikkeld voor een kluns als ik. Maar goed, fiets afschuren en hammerite erop, dat moet nog wel lukken!

Betekent dat dat ik dan de hele fiets in de hammerite moet zetten, dus niet alleen het stuk met de verf, maar ook de metaalkleurige delen zoals het stuur en zo?
Als je roest op je stuur hebt is het waarschijnlijk oppervlakkige roest. Die kun je simpel met een schuursponsje eraf halen.

Is het wat heftiger dan kun je een staalborstel gebruiken.

Daarna primer erop en een goede spuitbus met kleur naar keuze. Ik raad een spuitbus aan die voor auto's bestemd is. Die drogen lekker snel en zijn echt fantastisch!

Geen normale grond-, of verf erop, dan 'tik je de verf er weer af wanneer je hem ergens tegen aan stoot.
Poelepoelepoelepoes!
quote:Woordenaar schreef op 01 april 2010 @ 14:30:

oo-ké....

Dit is al best ingewikkeld voor een kluns als ik. Weet je, het is maar een fiets. Het ergste dat er kan gebeuren is dat het resultaat je niet aanstaat. Je kunt het ook zien als ervaring. Na afloop heb je een stuk minder reden om jezelf nog een kluns te noemen!
Ow, heb een lange ervaring van vernielde/verkeerd gewassen/ slecht gerepareerde voorwerpen om mezelf zo te noemen... mijn talenten liggen beslist op andere vlakken
maar het is inderdaad 'maar een fiets' , da's ook de reden waarom ik me aan dit klusje waag! Bedankt voor de tips iedereen!
quote:Woordenaar schreef op 01 april 2010 @ 14:30:

Betekent dat dat ik dan de hele fiets in de hammerite moet zetten, dus niet alleen het stuk met de verf, maar ook de metaalkleurige delen zoals het stuur en zo?

Ik zou alle nu-roestige delen overschilderen. Ik heb wel eens de roest van mijn zadelpen afgehaald, maar het oppervlak was door de roest natuurlijk wel beschadigd. Gevolg: na een paar regenachtige weken zat er gewoon weer wat roest op.

Je hoeft trouwens niet je hele fiets te schilderen, je kan er ook iets creatiefs van maken door met vlakken/randen alleen de roestige delen te schilderen. Veel plezier!
Ow, easy. Je gaat naar Halfords, daar haal je een tube Autosol (EUR 5,50) je zet de delen met roest goed met de pasta in en daarna wrijf je met een doek alle roest weg.

Ik doe hier zelfs mijn dure, chromen Torq velgen mee, dus kan geen kwaad en werkt goed. Dit is voor de glimmende delen. Als je hier lakdelen mee doet zal het zeker beschadigen en dan is het wel raadzaam om creatief met de spuitbus en Hammerite aan de gang te gaan.
Wat een goede tips! Mijn fiets staat altijd buiten omdat wij geen schuur hebben dus hij is flink roestig. Ga meteen een kijkje nemen bij de Halfords. Thnx
Karin123, ik heb je gemeld als spammert bij de moderators. Je berichtje knal je overal neer met hetzelfde riedeltje.
Brillo!!!!!

Je weet wel, dat sponsje waar roze spul uit komt als je ermee gaat poetsen. Daar heb ik mijn fiets ook weer helemaal roest-vrij mee gekregen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven