Rokende buren

21-05-2014 20:48 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze buren roken, en dat doen ze buiten. Onze huizen hebben in alle deuren en ramen ventilatieroosters, wij zitten continu in de rooklucht.

Ze zitten in hun eigen tuin, kan ze moeilijk verbieden daar te roken.

Maar hier kan dus geen raam, deur of rooster open.

Vind het behoorlijk irritant en vies, maar wil ook geen burenruzie.

Iemand tips of ervaring met een dergelijke situatie?
quote:wat je eventueel ook nog zou kunnen doen. tijdens de schutting opbouwen een tussen neus en lippen door grappige opmerking maken als, wie weet houdt het de rook wel tegen. en daarbij ook zeggende dat je nooit had gedacht dat je zelfs last kon hebben van buitenrokende mensen.

Wederom: als ik zulke opmerkingen naar m'n hoofd zou krijgen als rokende buurvrouw zou ik echt mijn wenkbrauwen wel even optrekken en me afvragen waarom de buurvrouw zoiets niet rechtstreeks met me bespreekt. Ik zou er in ieder geval niet minder om gaan roken als het op zo'n manier moet.

Als je last van mensen hebt moet je dat uitspreken als je wil dat er iets verandert. Niet quasi grappige opmerkingen gaan maken die eigenlijk heel wat frustratie verraden.
Ik rook, en ik rook ook alleen in de tuin.

Als mijn buren daar hinder van zouden ondervinden en ze zouden het met mij bepreken op een vriendelijke manier. Door bijvoorbeeld te zeggen: joh buurvrouw, u heeft het misschien zelf niet door maar u sigarettenrook komt bij ons in huis als u buiten rookt. Nu kunnen wij u natuurlijk niet verbieden in u eigen tuin te roken maar misschien kan u er een beetje rekening mee houden....

Ik zou daar echt geen probleem van maken en zou juist blij zijn dat de buren het bespreekbaar maken en er rekening mee houden

Kan mij als roker goed voorstellen dat een niet rokende buur het vies in zn huis vindt

Maarja, dat ben ik. Weet niet of TO haar buren ook zo zouden reageren..

Je kan het iig proberen. Vriendelijk/schoorvoetend vragen werkt meestal het beste. En natuurlijk niet vragen of ze niet meer in hun eigen tuin willen roken, maar op een ander plekje in de tuin
Wie wind zaait zal storm oogsten
Het is net zoiets als roken op een terras. Ik ben erg makkelijk als ik dan commentaar krijg, dan gaan ze maar naar binnen. De niet rokers hebben de rokers naar buiten gestuurd omdat ze binnen frisse lucht willen hebben, niemand zal ze daarom tegenhouden als ze lekker binnen in die frisse lucht willen gaan zitten.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 22 mei 2014 @ 10:30:

Het is net zoiets als roken op een terras. Ik ben erg makkelijk als ik dan commentaar krijg, dan gaan ze maar naar binnen. De niet rokers hebben de rokers naar buiten gestuurd omdat ze binnen frisse lucht willen hebben, niemand zal ze daarom tegenhouden als ze lekker binnen in die frisse lucht willen gaan zitten.

Hmmm ik denk daar anders over, let echt wel op dat ik mijn rook niet midden in het gezicht/bord/glas van een niet roker blaas :-S

Beetje rekening houden met elkaar maakt het er een stuk gezelliger op
Wie wind zaait zal storm oogsten
quote:Franka76 schreef op 22 mei 2014 @ 10:33:

[...]

Hmmm ik denk daar anders over, let echt wel op dat ik mijn rook niet midden in het gezicht/bord/glas van een niet roker blaas :-S

Beetje rekening houden met elkaar maakt het er een stuk gezelliger op Da's een ander verhaal maar als iemand tien meter verderop zit moet hij/zij niet zeuren, binnen is frisse lucht.
verba volant, scripta manent.
quote:Franka76 schreef op 22 mei 2014 @ 10:33:

[...]

Beetje rekening houden met elkaar maakt het er een stuk gezelliger op Tuurlijk, maar dat houdt een keer op hè. Je kan niet als niet-roker de rokers overal maar blijven wegjagen, omdat je iedere keer een stapje verder wil.
quote:Franka76 schreef op 22 mei 2014 @ 10:26:

Als mijn buren daar hinder van zouden ondervinden en ze zouden het met mij bepreken op een vriendelijke manier. Door bijvoorbeeld te zeggen: joh buurvrouw, u heeft het misschien zelf niet door maar u sigarettenrook komt bij ons in huis als u buiten rookt. Nu kunnen wij u natuurlijk niet verbieden in u eigen tuin te roken maar misschien kan u er een beetje rekening mee houden....

Ik zou daar echt geen probleem van maken en zou juist blij zijn dat de buren het bespreekbaar maken en er rekening mee houden

Kan mij als roker goed voorstellen dat een niet rokende buur het vies in zn huis vindt

Maarja, dat ben ik. Weet niet of TO haar buren ook zo zouden reageren..

Je kan het iig proberen. Vriendelijk/schoorvoetend vragen werkt meestal het beste. En natuurlijk niet vragen of ze niet meer in hun eigen tuin willen roken, maar op een ander plekje in de tuinPrecies. Dat dus.
quote:Mopsie41 schreef op 21 mei 2014 @ 21:23:

Al die zeurende niet-rokers doen wel regelmatig een BBQ met mooi weer, compleet met muziek en gillende kinderen.........en daar moeten anderen ook maar blij mee zijn.

Wat een gezeik. Verhuis naar de hei als je er niet tegen kunt.Volledig mee eens.
quote:MarianneDavids schreef op 22 mei 2014 @ 10:30:

Het is net zoiets als roken op een terras. Ik ben erg makkelijk als ik dan commentaar krijg, dan gaan ze maar naar binnen. De niet rokers hebben de rokers naar buiten gestuurd omdat ze binnen frisse lucht willen hebben, niemand zal ze daarom tegenhouden als ze lekker binnen in die frisse lucht willen gaan zitten.Weer helemaal mee eens.
Doe zoals deze Zweed

Zweedse moet rookvrije zone inrichten in eigen tuin

Zweedse moet rookvrije zone inrichten in eigen tuin Een Zweedse vrouw moet in haar eigen tuin een rookvrije zone inrichten. Een buurman diende klacht in omdat hij hinder ondervond van de rook wanneer de vrouw in haar tuin een sigaret opstak. De buurman van de vrouw voerde voor een rechtbank in het zuidelijke Vaxjö aan dat hij soms een masker moest dragen wanneer hij in de tuin zat, omdat de sigarettenrook hem hinderde.

De buurman eiste dat de vrouw een verbod zou krijgen om nog in de tuin te roken. De rechter kwam dan maar met een salomonsoordeel: een deel van de tuin wordt rookvrij, een kleiner deel blijft rokerszone.

"Ik zal me schikken naar de beslissing van het Hof want ik wil geen boetes betalen. Maar ik ben woedend", aldus de vrouw in een Zweedse krant. "In mijn eigen tuin wordt een zone afgebakend waar ik moet gaan roken. Dat is volledig geschift!"
quote:fellowes schreef op 22 mei 2014 @ 08:24:

@Ninon, ik hoor hun baby ook huilen, maar daar stoor ik me niet aan. Dat zijn nou eenmaal dingen waar je niks aan kan doen.

.

Ok dit begrijp ik gewoon echt niet. Niet-rokers zitten altijd te zeuren over rokers en ook ik als ex-roker weet dat ik altijd en overal rekening hield met niet-rokers. Op terras, bij bushalte, echt overal ben je bezig met die rook niet in iemand gezicht blazen.

Maar waarom wordt dat gejank van baby's dan afgedaan als "dat zijn dingen waar je niks aan kan doen". Ow jawel hoor, baby naar binnen met deuren dicht als ie huilt.

Zelfde geldt overigens voor kinderen die om 7u sochtends op zaterdag de tuin ingestuurd worden om te spelen. Maar vragen of de kinderen binnen kunnen blijven tot een uur of 10 op zaterdag, wordt dan als "not done" beschouwd. Want ja, dat heb je nu eenmaal met kinderen.

Ik vind dat meten met twee maatstaven erg vervelend.
Kinderen zijn mensen, nadine_j. Mensen.

Dat is van een iets andere orde dan sigaretten.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Het gaat niet om kinderen versus sigaretten maar om overlast en rekening houden met anderen.
quote:ClaudeFiolle schreef op 22 mei 2014 @ 11:45:

Dat is van een iets andere orde dan sigaretten.Wat is je punt nu dan? Die baby en die roker zijn beide mensen.
quote:ClaudeFiolle schreef op 22 mei 2014 @ 11:45:

Dat is van een iets andere orde dan sigaretten.

Ja dat snap ik uiteraard, maar dat is het punt niet.

Waarom moet de een rekening houden met de ander, terwijl die ander geen rekening hoef te houden? Zelfde geldt voor hondenbezitters... als een hond blaft, dan mag je daar iets van zeggen. Maar een kind dat huilt, hoort er nog steeds bij.

En in een samenleving heb je nu eenmaal soms last van elkaar. Je hoeft niet overal iets van te zeggen.
Ik rook ook op mijn balkon, heerlijk in het zonnetje met een glaasje wijn. Als mijn buren zouden klagen daarover, uh ja nou ik mag toch zeker wel roken op mijn eigen balkon? Ik hoor zijn kinderen ook altijd gillen en schreeuwen op het balkon, daar zeg ik ook niets van.

Sta je nou met 10 man een heel pakkie weg te paffen in een paar uur, dan begrijp ik het nog enigszins
.
Ik vind echt dat je je gigantisch aanstelt.

Ten eerste is het weinig mooi weer in Nederland: 9/10 keer harde wind. Die blaast een peukie zo weg, dus daar ruik je niks van.

De 3 maanden zomer waarvan er een paar weekjes mooi weer is, weinig wind.. tsja kan je dat niet voor lief nemen? Ventilator aanschaffen was wel een goeie.

Oplossing is simpel: of je zoekt het bij je buren of je doet er zelf iets aan. De rook kan nooit rechtstreeks jouw huis ingaan, want dan zitten ze gewoon bij jou in de tuin. Ik neem aan dat hun tuin niet onder jouw raam zit(?).

Komt op mij over alsof ze in je huis zitten te roken ofzo, dan heb je er inderdaad echt last van. Maar een briesje rook stinkt echt niet gelijk je hele huis. Ik heb ook rokers in huis en die roken in onze tuin. Als je het huis binnenstapt heb je absoluut geen rokersgeur. En geloof me: de tuinstoelen staan pal naast de deur.
Oh die baby staat in mijn geval helemaal buiten deze discussie.

Het kwam ergens ter sprake dat de bureniks raks weleens last zouden kunnen hebben van onze baby.

Ik gaf toen als antwoord dat ik hun baby ook hoorde. Dat alles met een knipoog erbij.

Ik heb absoluut geen last van hun kinderen oid.

Al kan ik het best voorstellen dat anderen dat wel vervelend vinden.

Onze dochter mag trouwens niet om 7 uur de tuin in.

Het ging mij puur om een oplossing tegen die rook die hier naar binnen waait. Weet ook best dat ik ze niks kan verbieden in eigen tuin.
Ik denk dat je twee opties heb:

Of je zegt er niks van en je accepteert het,

of je gaat een niet verwijtend gesprek met ze aan in de trant van:

Beste buren, ik vind het vervelend om dit aan te kaarten aangezien ik me bewust ben dat jullie het recht hebben om te roken in jullie tuin, ik heb er echter binnen in mijn huis last van. Ik wil graag samen met jullie kijken of we tot een oplossing kunnen komen. Hebben jullie zin in een bakje koffie? En vervolgens ga je in de tuin zitten op een plek waar de rook niet bij jullie binnenkomt en zet je een schoteltje neer voor hun sigaretten.
Denk dat ik het voorlopig nog even aankijk.

Wie weet als we strak gezamenlijk op stap zijn, en bezig zijn met de schutting dat ik er dan misschien over durf te beginnen.
Stel eens voor dat ze bij de schutting gelijk een overkapping maken, dan staan ze lekker droog als ze roken.

(en blijft de rook onder de overkapping hangen zodat jij er geen last meer van hebt )
Ik snap het trouwens wel hoor. Vroeger had ik een buurman die dikke sigaren rookte schuin onder mijn slaapkamerraam. Ik deed de boel altijd dicht, ook al was het mooi weer. Ander stonk de hele slaapkamer naar rook. Ik heb er nooit wat van gezegd, want het was een hele nare man waar je geen normaal gesprek mee kon voeren. We zijn inmiddels gelukkig verhuisd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven