Rozenstruik vraag;
woensdag 24 februari 2010 om 17:41
Hallo;
ik heb voor het eerst een tuin en doe een poging groene vingers te ontwikkelen
Nu heb ik vorig jaar een rozenstruik/boompje geplant die het erg goed gedaan heeft! Hij zou bladverliezend moeten zijn en in Maart moeten de takken tot 10 cm terug gesnoeid worden.
Alleen zijn de bladeren er nooit afgegaan (die zijn nog steeds groen) en vind ik snoeien zonde omdat er al een hoop nieuwe knopjes (blaadjes) aan de takken komen.
Moet ik hem nou wel of niet snoeien??
(ik weet t het is geen wereld probleem, maar ik weet er echt helemaal niks van
)
ik heb voor het eerst een tuin en doe een poging groene vingers te ontwikkelen
Nu heb ik vorig jaar een rozenstruik/boompje geplant die het erg goed gedaan heeft! Hij zou bladverliezend moeten zijn en in Maart moeten de takken tot 10 cm terug gesnoeid worden.
Alleen zijn de bladeren er nooit afgegaan (die zijn nog steeds groen) en vind ik snoeien zonde omdat er al een hoop nieuwe knopjes (blaadjes) aan de takken komen.
Moet ik hem nou wel of niet snoeien??
(ik weet t het is geen wereld probleem, maar ik weet er echt helemaal niks van

woensdag 24 februari 2010 om 18:20
Ja, eens met Poezewoes, wel snoeien, komt de groet en bloei alleen maar ten goede.
Let wel op dat je deze rozenstruik ook in de herfst "terug' snoeit!
ook kan je dit doen na bloei van bloem, steeds terugsnoeien naar eerste zijtakje met tenminste 5 blaadjes....
Zo blijft de struik heel lang bloeien en verhout er niks. succes
Let wel op dat je deze rozenstruik ook in de herfst "terug' snoeit!
ook kan je dit doen na bloei van bloem, steeds terugsnoeien naar eerste zijtakje met tenminste 5 blaadjes....
Zo blijft de struik heel lang bloeien en verhout er niks. succes
woensdag 24 februari 2010 om 18:37
Terug snoeien in de herst was er niet bij aangezien die rozen over al zaten (en zelfs in de sneeuw in dec zat er een nieuwe roos in)
Dat verhouten is wel erg lelijk ja, mijn buurvrouw heeft een roos staan die echt heel lelijk is; de bloemen zitten onder hand zo hoog dat je van de onder kant 'genieten' kan.
Nou dan ga ik volgende week de schaar er maar eens inzetten.
stom maar vind t toch spannend... Bang dat ik hem (ook) kapot maak.
Ik ben benieuwd hoe mijn tuintje dit jaar eindigd... die groene vingers zitten er nog niet zo... hahaa!
Dat verhouten is wel erg lelijk ja, mijn buurvrouw heeft een roos staan die echt heel lelijk is; de bloemen zitten onder hand zo hoog dat je van de onder kant 'genieten' kan.
Nou dan ga ik volgende week de schaar er maar eens inzetten.
stom maar vind t toch spannend... Bang dat ik hem (ook) kapot maak.
Ik ben benieuwd hoe mijn tuintje dit jaar eindigd... die groene vingers zitten er nog niet zo... hahaa!
woensdag 24 februari 2010 om 20:04
Gewoon mooi rond afknippen. Let op 'ogen'. Als je naar een tak kijkt, zie je kleine uitstulpingen. De ogen. Je knipt een tak af tot vlak boven zo'n oog. Uit dat oog groeit een nieuwe tak. Zo kun je de vorm een beetje sturen.
Je kunt hem wat groter laten, je mag hem ook heeeeeeeeel kort snoeien. Als je hem kort wilt, kijk dan naar het aantal blaadjes op een bladstengel (als je je roos goed gaat bekijken zie je wel wat ik bedoel). Als er 3 blaadjes zijn, moet je minimaal 3 ogen laten staan. Zijn er 5 blaadjes, laat dan 5 ogen over.
Je kunt hem wat groter laten, je mag hem ook heeeeeeeeel kort snoeien. Als je hem kort wilt, kijk dan naar het aantal blaadjes op een bladstengel (als je je roos goed gaat bekijken zie je wel wat ik bedoel). Als er 3 blaadjes zijn, moet je minimaal 3 ogen laten staan. Zijn er 5 blaadjes, laat dan 5 ogen over.
woensdag 14 april 2010 om 13:55
donderdag 15 april 2010 om 10:27
Dahlia, niet helemaal waar hoor.
Gravinnetje, veel clematis soorten moeten juist wel gesnoeid worden. Het beste kun je opzoeken welke soort je hebt (misschien heb je het kaartje nog?) en dan via google even nakijken of je moet snoeien en zo ja, hoe.
Sommige clematissen moeten ieder voorjaar zo'n 30-40 cm. boven de grond volledig worden afgeknipt.
Gravinnetje, veel clematis soorten moeten juist wel gesnoeid worden. Het beste kun je opzoeken welke soort je hebt (misschien heb je het kaartje nog?) en dan via google even nakijken of je moet snoeien en zo ja, hoe.
Sommige clematissen moeten ieder voorjaar zo'n 30-40 cm. boven de grond volledig worden afgeknipt.
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.

vrijdag 16 april 2010 om 19:31
Nou als het voor 19 maart moet gebeuren heeft het nu dus geen zin meer. Ik heb de kaartjes van allemaal nog dus dat komt goed. Volgend jaar februari dus clematis tot 40 cm terug snoeien (hij was nu nog geeneens 40cm dus had geen nut gehad) en klimroos aan de hand van de ogen/blaadjes snoeien tegelijk met de clematis.
Bedankt!
Bedankt!