Schone kleding, dekbed, huis..

16-09-2013 15:09 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon nu een paar weken op mezelf, maar het grote struikelpunt is schoonmaken/houden.

Punt 1 is ik heb een litjemeaux dekbed (ik weet het zal het vast verkeerd schrijven). Maar die past volgens mij echt het wasmachinetje niet in.. Hoe maak ik hem dan schoon ? Ik woon op kamers dus hang hem ook niet snel buiten omdat de buitenkant echt te goor voor woorden is..

Ineens word ik ook helemaal kriegel, oke ik had er al eerder wel last van maar nu meer , gewassen kleding op stapels, aan het rek, maar er hangen ook jasjes bij die je een aantal keer draagt, gaat dat niet ruiken is dat niet vies?

Ik heb een wasmand, een open, ik wil wel als ik geld heb een dichte kopen maar welke houd geurtjes gewoon binnen van ondergoed en sokken en zwetend werkkleding, ik kan niet elke dag een wasje er in gooien van een broek 1 paar sokken ondergoed en een shirt.

Voor de rest vind ik het op kamers wonen erg leuk hoor! Beetje bij beetje begint het een leuke kamer te worden. Nog een bankje en een tafel en het is al meer huiselijker.

Wat ik hiermee wil mijn ding kwijt en tips of iets dergelijks
Ik neem toch aan dat je een dekbedovertrek om je dekbed heen hebt??
Huh???? Je dekbed of de dekbedovertrek??

En wat is zo smerig, je dekbed of de buitenkant van je huis?

En waarom stinkt jouw kleding zo erg dat je het na het keer dragen niet in een open wasmand durft te leggen? Zweet je veel? Hoe lang draag je je kleding? Dat lijkt mij niet normaal.
Kun je je jasjes niet aan een hangertje voor het open raam laten luchten?

Staat er geen stand op je wasmachine voor halve wasjes? Als je van die doekjes in je was gooit die kleur opvangen hoef je niet op kleur te sorteren.

Verder is het ook niet overbodig om elke dag je vaatdoek in de was te gooien. Als je dan je bed desnoods in gedeeltes verschoont ( de ene keer je onderlaken , de andere keer je hoes en sloop ) kom je al gauw aan 1 was per dag of per twee dagen.

Er kan meer in je wasmachine dan je denkt; het gaat om kilo's. Dat je je dekbed dan een beetje moet proppen maakt niet uit.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik was mijn dubbel-donsdeken in de extra grote wasmachines en droogkasten van de wasserette. Daar hebben ze altijd wel een paar van die dingen voor dit soort zaken.
http://nl.wikihow.com/Een-dekbed-wassen
hier ook lits-jumeaux

Dekbedovertrek gaat samen met kussenslopen en matraslaken gewoon in wasmachine en daarna de droger. Past echt wel.

Dekbed maak ik zelf niet schoon, in het voorjaar gaat deze naar de stomerij, wel hang ik hem maandelijks een dagje uit het raam.

Wassen doe ik 1 keer in de week, in het weekend, een wasmand moet ook kunnen luchten, anders gaat het zeker stinken, je hebt goedkope, dichte wasmanden bij de blokker. Ook niet zo duur

En als je was al sneller gaat stinken dan vraag ik me net als Matroesjka af wat jij met je kleding doet
quote:Fruity-Pebbles schreef op 16 september 2013 @ 15:17:

wel hang ik hem maandelijks een dagje uit het raam.

)Waarom zo weinig?
Ja ik heb er een dekbedovertrek om heen maar alsnog vind ik het een vies idee om te wassen. Ik zweet veel ja, je ruikt het niet hoor het ruikt gewoon normaal, naar deo, maar ik krijg er gewoon kippe vel van bij het idee..

Beetje smetterig aangelegd de laatste tijd..

Er staat alleen een stand kort programma er op, maar die heb ik nu 1 x geprobeerd en dan is mijn was zeikesnat, en aangezien er hier geen droger is is dat niet bepaald handig want duurt het wel erg lang eer het droog is.

Dekbedovertrek gaat er inderaad gewoon in met lakens enz. Maar je dekbed zelf heb ik zon idee dat het niet gaat passen ... Het gaat niet stinken hoor maar ik ben gewoon zo aangelegd sinds de laatste tijd.

Ik trek iedere dag schone kleding aan. Was 1 a 2 keer per week.
Ik verschoon mijn bed een keer per week, beddengoed gaat dan uiteraard in de wasmachine. Dekbed hang ik altijd buiten te luchten, twee keer per jaar laat ik het stomen.

Kleding die op mijn lijf zit (ondergoed, t-shirts, blouses, sokken, enz) gooi ik na een dag dragen in de wasmand, een keer per week draai ik een wasje. Kleding die ik niet direct op mijn lijf draag (rokken, jasjes) laat ik luchten. Als het echt smerig ruikt (bijvoorbeeld naar rook) naar de stomerij. Anders elke paar maanden, net wanneer ik het nodig vind. Tere kledingstukken (geborduurde blouses, kant) was ik met de hand.

Wasmanden en waszakken kosten trouwens bijna niets bij de Action. 't Is maar een tip .
De maatschappij maakt jou echt niet gek, dat doe je zelf veel beter (bootje_op_de_golven)
Overigens een beetje oppassen als je erg smetvrezerig wordt. Dat is echt geen leuke eigenschap om te hebben, dus zoek hulp als het te erg wordt.
De maatschappij maakt jou echt niet gek, dat doe je zelf veel beter (bootje_op_de_golven)
Je kan wel dénken dat het niet gaat passen, je kan het ook gewoon proberen.

Waar ga je onder slapen als dat ding droogt, heb je dat al bedacht?
Hier is het dus niet mogelijk mijn dekbed buiten te hangen, wel kan ik mijn raam wagenwijd open zetten en dekbed zonder dekbedovertrek op bed leggen om te luchten of helpt dat niet?!
Gewoon erin proppen, past best. En als je kort programma heb gedraaid moet je daarna misschien nog even standje afpompen aanzetten? Ik wel.
Oh, en als je je donsdeken gaat wassen in een wasserette, neem dan wat tennisballen mee om mee in de droger te gooien. Dan komen er niet zo snel van die hompen dons in je deken.
Leg sowieso je dekbed altijd open. Ik hang het regelmatig uit het raam. Dekbed kun je ook naar de stomerij brengen.

Jasjes kun je voor het raam hangen of in de vochtige douche. Heb je een balkon met een waslijntje? Dan kun je jasjes buiten hangen.

Let je een beetje op met de smetterige, dat dat niet de overhand krijgt?
richochet, ik zal eens kijken waar ik hier een stomerij heb of een wasserette is misschien wel een idee.

Vanavond als ik thuis ben ga ik het proberen, maar mijn dekbed is erg dik. Nummertje 6 van de ikea, ik wou een dik dekbed hebben zonder blokjes want die zijn dun.. Niet nagedacht over het reinigen er van.

Ja ik probeer er ook goed mee op te passen. Het gekke is als het eenmaal vies, rommelig is heb ik er minder moeite mee dan als ik het poets en ik zie weer een stofje vliegen!
Ik was mn dekbed zelf 2x per jr. Maar k heb n 7kg trommel. Stomerij is n andere optie.

Dagelijks leg ik mn bed open zodat t kan luchten. 1x per 2 wkn verschoon ik het beddengoed. Dan hang ik het dekbed uit t raam of over de stijkplank of stoelleuningen oid (als t regent).
Been there, done that, got the T-shirt.
quote:happiness-- schreef op 16 september 2013 @ 15:26:

Hier is het dus niet mogelijk mijn dekbed buiten te hangen, wel kan ik mijn raam wagenwijd open zetten en dekbed zonder dekbedovertrek op bed leggen om te luchten of helpt dat niet?!http://www.auping.nl/web/klantenservice ... ies/dekbed
quote:happiness-- schreef op 16 september 2013 @ 15:26:

Hier is het dus niet mogelijk mijn dekbed buiten te hangen, wel kan ik mijn raam wagenwijd open zetten en dekbed zonder dekbedovertrek op bed leggen om te luchten of helpt dat niet?!

Als je raam open kan, kan je dekbed toch in het kozijn liggen?

Frizzy, hmm zou best kunnen dat er een standje afpompen op staat staat me wel iets van bij, straks even kijken.

Mijn dekbed weegt totaal 4625 gram.Kan wel gewassen worden in ieder geval, desnoods dan een wasserette.

buitenstof 55 lyocell, 45 katoen

vulling 50 lyocell, 50 polyester, geen dons dus. Maar wel een goede tip!

Nee helaas geen balkon, mijn was droogt ook binnen op een groot wasrek, mijn kierraampje en draairaam staan dan open (erg koud binnen moet ik zeggen.)
Het matras is een product dat op zichzelf eigenlijk nauwelijks onderhoud vergt. Toch is het belangrijk een matras regelmatig en goed te luchten, zowel de boven- als de onderkant; dit bevordert rechtstreeks de levensduur van het matras. Ook het bedtextiel de hele dag teruggeslagen laten liggen bevordert het luchten. Maak het bed op net voor het slapen gaan. Om een lange levensduur van de matras te bevorderen en een eenzijdige drukbelasting te voorkomen, is het nodig deze af en toe te draaien in de lengterichting en 180 graden. Dit is echter niet nodig bij het betere traagschuim matras (mits deze een open celstructuur heeft). Als u uw matras goed onderhoudt, kunt u langer plezier hebben van uw matras.

Omdraaien van uw matras

Vooral bij binnenvering en pocketvering matrassen is het verstandig het matras regelmatig om te draaien ter voorkoming van kuilvorming.

Schoonmaken van uw matras

Een schoon matras is voor iedereen belangrijk, maar extra belangrijk voor mensen met ademhalingsproblemen en huisstofmijtallergieën. Juist omdat huisstofmijten zich graag nestelen in o.a. dekbedden en matrassen, adviseer ik u om het matras minimaal één maal per jaar af te halen, te stofzuigen en te laten luchten terwijl er een raam of balkondeur open staat.

Gebruik een molton of onderdeken

Door het gebruik van een molton of onderdeken houdt u uw matras veel schoner en creëert u een beter slaapklimaat.

Dagelijks luchten van de matras

Door uw matras dagelijks te luchten remt u de aanmaak van huisstofmijt en droogt de matras sneller. Dit doet u door het beddengoed open te slaan. Pas vlak voor u naar bed gaat slaat u de dekens terug. Huisstofmijt wordt niet blij van frisse lucht!

Slaapkamer luchten

Zet uw slaapkamerraam regelmatig open en laat uw dekbed teruggeslagen liggen. Dit zorgt voor frisse lucht en verdamping van het vocht.
quote:happiness-- schreef op 16 september 2013 @ 15:37:

Mijn dekbed weegt totaal 4625 gram..)In een kleine wasmachine kan volgens mij 5 kg wasgoed.
Ja joh, dat past gewoon!

Ik krijg het nu ook op m'n heupen. Had ik het vanmorgen maar gedaan.
het kan hier niet op de vensterbank liggen hoor mijn dekbed daar is het te dik voor het is een hoog klein raam , hij is niet breed zeg maar , maar de tips van het open leggen en ramen open is een goeie.

Oke ik ga het proberen als de wasmachine weer leeg is

En ik heb dan een deken waar ik onder kan slapen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven