Schoonfamilie van broer bij ons met kerst
zondag 5 november 2017 om 20:30
Het is november. Het moment dat iedereen bij elkaar gaat informeren hoe het dit jaar aangepakt gaat worden met de feestdagen. Zo geschiedde ook bij ons gisterenavond.
Mijn broer heeft sinds anderhalf jaar een vriendin. Kerst vieren we altijd bij mijn ouders en ik help graag met plannen en voorbereiden. Vorig jaar kregen we de mededeling dat de vader en de zus van de kersverse vriendin (laten we haar Bee noemen) van mijn broer ook mee zullen aanschuiven. We hadden die mensen nog nooit ontmoet maar ok dan maar? We moesten de plannen wat aanpassen want zoveel mensen kregen we niet aan tafel. Een week voor kerst beëindigd mijn broer zijn relatie dus we waren plots weer met 3 personen minder. Broer stelde ons gerust dat hij het wel prima vond zo. Jammer van de cadeautjes die al gekocht waren maar verder ook geen punt.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet zo erg vond dat er geen onbekenden aan de kersttafel zouden zitten. Bee lag mij ook niet zo. Ze is heel materialistisch ingesteld en heeft de gave om anderen met nochalante opmerkingen onderuit te halen. Ik zou zelfs het woord "arrogant" durven gebruiken. Maar goed. Mijn broer moet er gelukkig mee zijn en hij heeft gelijkaardige trekken. Dat past dus wel.
Dat bleek ook het geval want ergens in februari dit jaar was het weer koek en ei.
Gisteren vroegen broer en Bee wat de plannen waren voor kerst. Mijn vader vertelde dat hij dit jaar graag kerst in een bungalowpark wilde vieren. Broer zei daarop dat Bee's vader niet verder wilt rijden dan een uur en vast niet wilt blijven slapen. Hierbij schoten mijn wenkbrauwen even de hoogte in en flitsten mijn vaders ogen even richting mijn moeder. We rekenden namelijk niet op de schoonfamilie van mijn broer (we hebben die mensen nog steeds niet ontmoet. Ze wonen niet in de buurt). We gingen ervan uit dat de plannen van vorig jaar iets uitzonderlijk was ofzo. Nu ja... we gaan nog eens afspreken om verder te plannen. We zien wel.
Maar ik vond dit opmerkelijk. Niet alleen dat er zomaar vanuit gegaan werd dat onbekende schoonfamilie welkom is zonder dat eerst even te vragen, maar ook dat Bee haar familie überhaupt meeneemt naar haar schoonfamilie.
Is dat gebruikelijk? Krijgen jullie ook schoonfamilie van familie over de vloer met de feestdagen? Hoe is dat zo gekomen?
Mijn broer heeft sinds anderhalf jaar een vriendin. Kerst vieren we altijd bij mijn ouders en ik help graag met plannen en voorbereiden. Vorig jaar kregen we de mededeling dat de vader en de zus van de kersverse vriendin (laten we haar Bee noemen) van mijn broer ook mee zullen aanschuiven. We hadden die mensen nog nooit ontmoet maar ok dan maar? We moesten de plannen wat aanpassen want zoveel mensen kregen we niet aan tafel. Een week voor kerst beëindigd mijn broer zijn relatie dus we waren plots weer met 3 personen minder. Broer stelde ons gerust dat hij het wel prima vond zo. Jammer van de cadeautjes die al gekocht waren maar verder ook geen punt.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet zo erg vond dat er geen onbekenden aan de kersttafel zouden zitten. Bee lag mij ook niet zo. Ze is heel materialistisch ingesteld en heeft de gave om anderen met nochalante opmerkingen onderuit te halen. Ik zou zelfs het woord "arrogant" durven gebruiken. Maar goed. Mijn broer moet er gelukkig mee zijn en hij heeft gelijkaardige trekken. Dat past dus wel.
Dat bleek ook het geval want ergens in februari dit jaar was het weer koek en ei.
Gisteren vroegen broer en Bee wat de plannen waren voor kerst. Mijn vader vertelde dat hij dit jaar graag kerst in een bungalowpark wilde vieren. Broer zei daarop dat Bee's vader niet verder wilt rijden dan een uur en vast niet wilt blijven slapen. Hierbij schoten mijn wenkbrauwen even de hoogte in en flitsten mijn vaders ogen even richting mijn moeder. We rekenden namelijk niet op de schoonfamilie van mijn broer (we hebben die mensen nog steeds niet ontmoet. Ze wonen niet in de buurt). We gingen ervan uit dat de plannen van vorig jaar iets uitzonderlijk was ofzo. Nu ja... we gaan nog eens afspreken om verder te plannen. We zien wel.
Maar ik vond dit opmerkelijk. Niet alleen dat er zomaar vanuit gegaan werd dat onbekende schoonfamilie welkom is zonder dat eerst even te vragen, maar ook dat Bee haar familie überhaupt meeneemt naar haar schoonfamilie.
Is dat gebruikelijk? Krijgen jullie ook schoonfamilie van familie over de vloer met de feestdagen? Hoe is dat zo gekomen?
anoniem_356232 wijzigde dit bericht op 05-11-2017 20:34
Reden: Ietsje korter
Reden: Ietsje korter
3.81% gewijzigd
zondag 5 november 2017 om 20:35
We hebben wel soms ouders van beide zijden (en broers/zussen) hier uitgenodigd, omdat wij vorig jaar zaten met een pasgeboren baby en geen zin hadden om de hele kerst van hot naar her te gaan. Dus ik ken wel dat beide kanten van een familie komen, maar dan bij het gezin in het midden (dus dat zou betekenen dat je broer en z'n vriendin de gastheer/gastvrouw zijn). Anders vind ik het vreemd dat ze zichzelf uitnodigen.
zondag 5 november 2017 om 20:37
zondag 5 november 2017 om 20:39
Nee, dat vind ik niet gebruikelijk. Wel als het bij mij thuis zou zijn en wij met ouders en schoonouders een diner gaam doen. Voorwaarde is dan wel dat men elkaar kent en elkaar ook leuk vind. Ik heb een hekel aan stiltes.
Ik zou je vader een bungalowpark op minimaal 2 uur rijden voorstellen met afgepast aantal bedden zodat slapen geen optie is. Wat een rarigheid!
Ik zou je vader een bungalowpark op minimaal 2 uur rijden voorstellen met afgepast aantal bedden zodat slapen geen optie is. Wat een rarigheid!
Ik doe mijn best
Ja hier dus wel we vieren kerst net de familie van man zussen met hun partners en schoonmoeder en mijn moeder komt ook.
Dus voor zijn familie is dat familie van schoonzus (ik dus) en dat gaat altijd heel goed .
Bij mijn familie is bv wel eens moeder van zwager aanwezig als we kerst vieren niks mis mee vinden we leuk.
Dus voor zijn familie is dat familie van schoonzus (ik dus) en dat gaat altijd heel goed .
Bij mijn familie is bv wel eens moeder van zwager aanwezig als we kerst vieren niks mis mee vinden we leuk.
anoniem_353291 wijzigde dit bericht op 05-11-2017 20:40
0.63% gewijzigd
zondag 5 november 2017 om 20:41
zondag 5 november 2017 om 20:42
Dat doen ze toch ook, ouders en kinderen samen. Broer en Bee kunnen op de andere dag dan samen met haar familie kerst vieren.Hommeltjes schreef: ↑05-11-2017 20:37Kweenie, maar ik meen me te herinneren dat kerst iets met medemensen ofzo te maken had.
Ik doe mijn best
zondag 5 november 2017 om 20:44
Ja dit dus.Bloemetjesolifant schreef: ↑05-11-2017 20:35We hebben wel soms ouders van beide zijden (en broers/zussen) hier uitgenodigd, omdat wij vorig jaar zaten met een pasgeboren baby en geen zin hadden om de hele kerst van hot naar her te gaan. Dus ik ken wel dat beide kanten van een familie komen, maar dan bij het gezin in het midden (dus dat zou betekenen dat je broer en z'n vriendin de gastheer/gastvrouw zijn). Anders vind ik het vreemd dat ze zichzelf uitnodigen.
Vind het verder eigenlijk wel apart dat Bree en je broer zomaar andere mensen uitnodigen op een feest dat ze niet zelf organiseren.
zondag 5 november 2017 om 20:46
Ik vind het vreemd om mensen die je nog nooit ontmoet hebt uit te nodigen, (schoon)familie of niet. Voor mij draait kerst om samen zijn met mijn geliefden.
Helemaal bijzonder dat jullie nou jullie plannen zouden moeten aanpassen vanwege iemand die niet eens is uitgenodigd.
In mijn ervaring is het 'normaal' om bijvoorbeeld de ene dag bij de ene en de andere dag bij de andere familie te vieren. Als het nou goede bekenden zouden zijn kan het natuurlijk een heel ander verhaal zijn.
Helemaal bijzonder dat jullie nou jullie plannen zouden moeten aanpassen vanwege iemand die niet eens is uitgenodigd.
In mijn ervaring is het 'normaal' om bijvoorbeeld de ene dag bij de ene en de andere dag bij de andere familie te vieren. Als het nou goede bekenden zouden zijn kan het natuurlijk een heel ander verhaal zijn.
zondag 5 november 2017 om 20:48
Dat vind ik ook vreemd. Niet dat je schoonfamilie uitnodigt. Maar een uitnodiging lijkt me wel een voorwaarde. Of een beleefde vraag van broer: Vinden jullie het goed dat de vader van Brie ook komt?
zondag 5 november 2017 om 20:56
Vooral dit ja. Heel bijzonder. Maar ook bijzonder dat er niet meteen gezegd is dat dat niet de bedoeling is? Hoeveel macht ga je meisje Bee nog geven in de toekomst?
zondag 5 november 2017 om 20:57
Komt bij mij in de familie wel voor. We zijn een grote familie en soms is het dus passen en meten. De schoonmoeder van mijn zus is alleen en er vaak bij met kerst. Nu is het ook een enorm leuk mens die ook erg grappig kan vertellen.
Misschien valt het reuze mee en zijn haar ouders wel hele leuke mensen. Het is kerst
vrede op aarde
Misschien valt het reuze mee en zijn haar ouders wel hele leuke mensen. Het is kerst
vrede op aarde
you go girl
zondag 5 november 2017 om 21:02
Jep 100%. Ik was de eerste die over kerst begon. Nav een recente relatiebreuk woon ik namelijk terug bij mijn ouders. Ik moet even op adem komen en sparen voor ik weer op mezelf kan gaan.
Mijn broer is een eh... bijzonder type. Beetje arrogant zoals gezegd en hem proberen te overtuigen van zijn ongelijk is onbegonnen werk.
zondag 5 november 2017 om 21:02
Bree mag naar Hommeltjes, lees ik.Hommeltjes schreef: ↑05-11-2017 20:37Kweenie, maar ik meen me te herinneren dat kerst iets met medemensen ofzo te maken had.
toulouse74 wijzigde dit bericht op 05-11-2017 21:03
0.25% gewijzigd