Schoonfamilie van broer bij ons met kerst

05-11-2017 20:30 147 berichten
Het is november. Het moment dat iedereen bij elkaar gaat informeren hoe het dit jaar aangepakt gaat worden met de feestdagen. Zo geschiedde ook bij ons gisterenavond.

Mijn broer heeft sinds anderhalf jaar een vriendin. Kerst vieren we altijd bij mijn ouders en ik help graag met plannen en voorbereiden. Vorig jaar kregen we de mededeling dat de vader en de zus van de kersverse vriendin (laten we haar Bee noemen) van mijn broer ook mee zullen aanschuiven. We hadden die mensen nog nooit ontmoet maar ok dan maar? We moesten de plannen wat aanpassen want zoveel mensen kregen we niet aan tafel. Een week voor kerst beëindigd mijn broer zijn relatie dus we waren plots weer met 3 personen minder. Broer stelde ons gerust dat hij het wel prima vond zo. Jammer van de cadeautjes die al gekocht waren maar verder ook geen punt.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet zo erg vond dat er geen onbekenden aan de kersttafel zouden zitten. Bee lag mij ook niet zo. Ze is heel materialistisch ingesteld en heeft de gave om anderen met nochalante opmerkingen onderuit te halen. Ik zou zelfs het woord "arrogant" durven gebruiken. Maar goed. Mijn broer moet er gelukkig mee zijn en hij heeft gelijkaardige trekken. Dat past dus wel. :-)

Dat bleek ook het geval want ergens in februari dit jaar was het weer koek en ei.

Gisteren vroegen broer en Bee wat de plannen waren voor kerst. Mijn vader vertelde dat hij dit jaar graag kerst in een bungalowpark wilde vieren. Broer zei daarop dat Bee's vader niet verder wilt rijden dan een uur en vast niet wilt blijven slapen. Hierbij schoten mijn wenkbrauwen even de hoogte in en flitsten mijn vaders ogen even richting mijn moeder. We rekenden namelijk niet op de schoonfamilie van mijn broer (we hebben die mensen nog steeds niet ontmoet. Ze wonen niet in de buurt). We gingen ervan uit dat de plannen van vorig jaar iets uitzonderlijk was ofzo. Nu ja... we gaan nog eens afspreken om verder te plannen. We zien wel.

Maar ik vond dit opmerkelijk. Niet alleen dat er zomaar vanuit gegaan werd dat onbekende schoonfamilie welkom is zonder dat eerst even te vragen, maar ook dat Bee haar familie überhaupt meeneemt naar haar schoonfamilie.

Is dat gebruikelijk? Krijgen jullie ook schoonfamilie van familie over de vloer met de feestdagen? Hoe is dat zo gekomen?
anoniem_356232 wijzigde dit bericht op 05-11-2017 20:34
Reden: Ietsje korter
3.81% gewijzigd
Nee natuurlijk niet. Die vieren het gewoon in hun eigen huis.
We hebben wel soms ouders van beide zijden (en broers/zussen) hier uitgenodigd, omdat wij vorig jaar zaten met een pasgeboren baby en geen zin hadden om de hele kerst van hot naar her te gaan. Dus ik ken wel dat beide kanten van een familie komen, maar dan bij het gezin in het midden (dus dat zou betekenen dat je broer en z'n vriendin de gastheer/gastvrouw zijn). Anders vind ik het vreemd dat ze zichzelf uitnodigen.
Kweenie, maar ik meen me te herinneren dat kerst iets met medemensen ofzo te maken had.
Alle reacties Link kopieren
Even vanuit perspectief vader en zus: die zitten er wellicht ook totaal niet op te wachten maar voelen zich verplicht omdat Bee brengt dat het zo moet?

Ik zou het echt niet fijn vinden met kerst ineens te moeten naar de familoe van de nieuwe vriend van mijn zus..
Nee nog nooit echt mee gemaakt

Ik zou er geen zin in hebben als je denkt wat er vorig jaar is gebeurd.. apart kan je broer niet een dag met Brie bij jou/jullie ouders
En een dag met Brie bij brie haar ouders ?
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Nee, dat vind ik niet gebruikelijk. Wel als het bij mij thuis zou zijn en wij met ouders en schoonouders een diner gaam doen. Voorwaarde is dan wel dat men elkaar kent en elkaar ook leuk vind. Ik heb een hekel aan stiltes.

Ik zou je vader een bungalowpark op minimaal 2 uur rijden voorstellen met afgepast aantal bedden zodat slapen geen optie is. Wat een rarigheid!
Ik doe mijn best
Ja hier dus wel we vieren kerst net de familie van man zussen met hun partners en schoonmoeder en mijn moeder komt ook.
Dus voor zijn familie is dat familie van schoonzus (ik dus) en dat gaat altijd heel goed .
Bij mijn familie is bv wel eens moeder van zwager aanwezig als we kerst vieren niks mis mee vinden we leuk.
anoniem_353291 wijzigde dit bericht op 05-11-2017 20:40
0.63% gewijzigd
Ik vind het erg raar. Maar aan de andere kant, waarom met kerst naar een bungalowpark? Dan kunnen zij toch sowieso niet naar die schoonfamilie?
Nog nooit meegemaakt en, zou echt raar staan te kijken als mijn schoonzus haar ouders mee hier naar toe zou nemen met kerst als ik ze ook nog eens nog nooit ontmoet had.

En zou het bij broer en zijn vriendin zijn en beide ouders zouden er zijn is dat niet raar, bij iemand anders thuis wel vind ik.
Snap ook niet dat je vader en moeder niet gelijk hun mond open trekken. Als onze zoon zoiets zou mededelen, zou ik zeggen, voel eens aan je hoofd.
Hommeltjes schreef:
05-11-2017 20:37
Kweenie, maar ik meen me te herinneren dat kerst iets met medemensen ofzo te maken had.
Dat doen ze toch ook, ouders en kinderen samen. Broer en Bee kunnen op de andere dag dan samen met haar familie kerst vieren.
Ik doe mijn best
Ik had trouwens meteen iets gezegd van “ wie zegt dat vader van Bee uitgenodigd is?”
Pluisi schreef:
05-11-2017 20:42
Snap ook niet dat je vader en moeder niet gelijk hun mond open trekken. Als onze zoon zoiets zou mededelen, zou ik zeggen, voel eens aan je hoofd.
Dit dus.
Bloemetjesolifant schreef:
05-11-2017 20:35
We hebben wel soms ouders van beide zijden (en broers/zussen) hier uitgenodigd, omdat wij vorig jaar zaten met een pasgeboren baby en geen zin hadden om de hele kerst van hot naar her te gaan. Dus ik ken wel dat beide kanten van een familie komen, maar dan bij het gezin in het midden (dus dat zou betekenen dat je broer en z'n vriendin de gastheer/gastvrouw zijn). Anders vind ik het vreemd dat ze zichzelf uitnodigen.
Ja dit dus.

Vind het verder eigenlijk wel apart dat Bree en je broer zomaar andere mensen uitnodigen op een feest dat ze niet zelf organiseren.
Ik vind het vreemd om mensen die je nog nooit ontmoet hebt uit te nodigen, (schoon)familie of niet. Voor mij draait kerst om samen zijn met mijn geliefden.

Helemaal bijzonder dat jullie nou jullie plannen zouden moeten aanpassen vanwege iemand die niet eens is uitgenodigd.

In mijn ervaring is het 'normaal' om bijvoorbeeld de ene dag bij de ene en de andere dag bij de andere familie te vieren. Als het nou goede bekenden zouden zijn kan het natuurlijk een heel ander verhaal zijn.
MonicaG schreef:
05-11-2017 20:44
Ja dit dus.

Vind het verder eigenlijk wel apart dat Bree en je broer zomaar andere mensen uitnodigen op een feest dat ze niet zelf organiseren.
Dat vind ik ook vreemd. Niet dat je schoonfamilie uitnodigt. Maar een uitnodiging lijkt me wel een voorwaarde. Of een beleefde vraag van broer: Vinden jullie het goed dat de vader van Brie ook komt?
Pluisi schreef:
05-11-2017 20:42
:rofl:

Ik heb het inderdaad gevraagd. Iets met de lieve vrede. :facepalm:
Had je broer dat echt nog niet met je ouders overlegd voor dit jaar? Weet je dat zeker?
MonicaG schreef:
05-11-2017 20:44
Ja dit dus.

Vooral dit ja. Heel bijzonder. Maar ook bijzonder dat er niet meteen gezegd is dat dat niet de bedoeling is? Hoeveel macht ga je meisje Bee nog geven in de toekomst?
Komt bij mij in de familie wel voor. We zijn een grote familie en soms is het dus passen en meten. De schoonmoeder van mijn zus is alleen en er vaak bij met kerst. Nu is het ook een enorm leuk mens die ook erg grappig kan vertellen.

Misschien valt het reuze mee en zijn haar ouders wel hele leuke mensen. Het is kerst
vrede op aarde ;-)
you go girl
Pas in de familie en nu al vieren met heel haar schoonfamilie erbij?
Nee, bedankt.

Eerst mijn schoonzus maar es alleen leren kennen.
Zonder de hele aanhang.

Als ze nog samen zijn, kijken we dan volgend jaar wel verder.
_Marana_ schreef:
05-11-2017 20:55
Had je broer dat echt nog niet met je ouders overlegd voor dit jaar? Weet je dat zeker?
Jep 100%. Ik was de eerste die over kerst begon. Nav een recente relatiebreuk woon ik namelijk terug bij mijn ouders. Ik moet even op adem komen en sparen voor ik weer op mezelf kan gaan. :-$ Iets waar broer graag mee spot.

Mijn broer is een eh... bijzonder type. Beetje arrogant zoals gezegd en hem proberen te overtuigen van zijn ongelijk is onbegonnen werk.
Hommeltjes schreef:
05-11-2017 20:37
Bree mag naar Hommeltjes, lees ik. :-D
toulouse74 wijzigde dit bericht op 05-11-2017 21:03
0.25% gewijzigd
Oh dat zou hier ook heel vreemd zijn terwijl mijn ouders en schoonouders prima door één deur kunnen. Maar mijn familie is de mijne en die van vriend de zijne en dat gaat niet opeens mengen omdat wij samen zijn.
Natte tosti..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven