Schoonfamilie van broer bij ons met kerst

05-11-2017 20:30 147 berichten
Het is november. Het moment dat iedereen bij elkaar gaat informeren hoe het dit jaar aangepakt gaat worden met de feestdagen. Zo geschiedde ook bij ons gisterenavond.

Mijn broer heeft sinds anderhalf jaar een vriendin. Kerst vieren we altijd bij mijn ouders en ik help graag met plannen en voorbereiden. Vorig jaar kregen we de mededeling dat de vader en de zus van de kersverse vriendin (laten we haar Bee noemen) van mijn broer ook mee zullen aanschuiven. We hadden die mensen nog nooit ontmoet maar ok dan maar? We moesten de plannen wat aanpassen want zoveel mensen kregen we niet aan tafel. Een week voor kerst beëindigd mijn broer zijn relatie dus we waren plots weer met 3 personen minder. Broer stelde ons gerust dat hij het wel prima vond zo. Jammer van de cadeautjes die al gekocht waren maar verder ook geen punt.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet zo erg vond dat er geen onbekenden aan de kersttafel zouden zitten. Bee lag mij ook niet zo. Ze is heel materialistisch ingesteld en heeft de gave om anderen met nochalante opmerkingen onderuit te halen. Ik zou zelfs het woord "arrogant" durven gebruiken. Maar goed. Mijn broer moet er gelukkig mee zijn en hij heeft gelijkaardige trekken. Dat past dus wel. :-)

Dat bleek ook het geval want ergens in februari dit jaar was het weer koek en ei.

Gisteren vroegen broer en Bee wat de plannen waren voor kerst. Mijn vader vertelde dat hij dit jaar graag kerst in een bungalowpark wilde vieren. Broer zei daarop dat Bee's vader niet verder wilt rijden dan een uur en vast niet wilt blijven slapen. Hierbij schoten mijn wenkbrauwen even de hoogte in en flitsten mijn vaders ogen even richting mijn moeder. We rekenden namelijk niet op de schoonfamilie van mijn broer (we hebben die mensen nog steeds niet ontmoet. Ze wonen niet in de buurt). We gingen ervan uit dat de plannen van vorig jaar iets uitzonderlijk was ofzo. Nu ja... we gaan nog eens afspreken om verder te plannen. We zien wel.

Maar ik vond dit opmerkelijk. Niet alleen dat er zomaar vanuit gegaan werd dat onbekende schoonfamilie welkom is zonder dat eerst even te vragen, maar ook dat Bee haar familie überhaupt meeneemt naar haar schoonfamilie.

Is dat gebruikelijk? Krijgen jullie ook schoonfamilie van familie over de vloer met de feestdagen? Hoe is dat zo gekomen?
anoniem_356232 wijzigde dit bericht op 05-11-2017 20:34
Reden: Ietsje korter
3.81% gewijzigd
Huren ze dan overigens ineens een zaal af voor alle bijhorende families van broers en zussen en die hun ouders?
En hoe ver ga je daarin?

Straks vier je Kerst met 300 man :-D.
toulouse74 schreef:
05-11-2017 21:02
Bree mag naar Hommeltjes, lees ik. :-D
Top! :proud:

Ik had er zelf wel wat van gezegd trouwens. Maar dat is nu niet aan mij aangezien mijn ouders het feest geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook raar. En zeker de manier waarop. Jullie kennen elkaar nog niet en dan nog...
Je broer en schoonzus zouden dit ook moeten begrijpen. Ik zou het zo snel mogelijk aangeven als ik jullie was.
Dus waar vieren jullie het nou? Dan nodig ik mezelf ook uit. Mij hebben jullie tenslotte ook nooit gezien.
Je hóeft ze niet te accepteren he. En al helemaal niet bij jou thuis. Lijkt me normaal dat zij met jouw broer bij haar ouders gaat eten en 'n keer bij jouw ouders. Heb jij helemaal niets mee te maken, tenzij je op dezelfde dag bij jouw ouders gaat eten. Maar haar ouders hebben natuurlijk niets te zoeken bij 'n kerstvreetdag bij jullie. Als de wederzijdse ouders kennis moeten maken dan doen ze dat maar op 'n neutraal weekend zonder dat de rest van de familie daar last van moet hebben.
Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt.

Gewoon zeggen dat jullie dat huurhuisje ver weg al op het oog hebben.

En dat ze een keer in t nieuwe jaar langs mogen komen of over x weken.
Nee lijkt me logisch dat ze 1 dag bij jullie zijn en 1 dag bij schoonfamilie. Wij vieren kerst met eigen gezin en partners, verder hoeven we er in principe niemand bij. Ja opa's en oma's als ze er zin in hebben maar dat is het.

Als je broer nu nog niet heeft gezorgd dat je schoonfamilie een keer ontmoet, dan zou ik dat als reden aanvoeren.
En als jullie als gezin een huurhuisje nemen dan hebben die schoonouders daar al helemaal niets bij te zoeken natuurlijk. Wacht de feestdagen eerst maar ff af voordat jullie ouders kennis moeten maken, want veel relaties stranden tijdens de feestdagen.
Even hè. Jullie hebben deze mensen nooit ontmoet.
Nodig hen eens uit voor de koffie.
Begin daar eerst eens mee.

En ondertussen dat vakantiehuis boeken. Willen die mensen daar naartoe komen, prachtig. Zo niet, dan niet.

Niet te moeilijk over doen.
Als het bij jouw broer thuis was, kon hij uitnodigen wie hij wil. Schoonfamilie, vage kennissen, maakt niet uit.

Maar hij organiseert het niet en nodigd nu dus zelf buitenstaanders uit. Dat is raar. En als jouw ouders (die het regelen) dat niet prettig vinden om wat voor reden dan ook, moeten ze dit meteen de kop indrukken. "O maar dat geeft niet, want het huisje is maar voor 6 personen. We ontmoeten ze graag op een ander moment."

Wij vieren 1e kerstdag met mijn schoonfamilie en 2e kerstdag met mijn familie. Of andersom.
Nee. En zonder overleg gaat zal dat ook niet gebeuren. Ik maak dat dan ook heel duidelijk. Kortom. Duidelijk zijn en gewoonweg weigeren.
honingbijtje schreef:
05-11-2017 21:42
Dus waar vieren jullie het nou? Dan nodig ik mezelf ook uit. Mij hebben jullie tenslotte ook nooit gezien.
Gezellig zeg!

Toen dit vorig jaar werd opgedrongen vond ik het al wel vreemd maar vervolgens dacht ik "hoe meer zielen hoe meer vreugd". Nodig eens een eenzame uit! Het is kerst! Enzo...

Maar Bee blijkt geen warme persoonlijkheid te hebben (mijn mening natuurlijk) en haar zus zou op haar lijken en zelfs een eenzaat zijn. Bee's vader is volgens mijn broer een pessimist. Als optimist kan ik daar moeilijk mee om. Dus ik heb weinig redenen gekregen om enthousiast te worden van de vooruitzichten.

Was mij nu verteld dat het lieve mensen zijn met gevoel voor humor stond ik hier wellicht anders in.

Het was natuurlijk ook fijn geweest als ze aan mijn ouders hadden gevraagd of het ok is.

Maar wat ik nog het vreemdste vind is dat zus en vader in kwestie het geen probleem vinden om kerst met een hoop wildvreemden te vieren waar ze niet eens een rechtstreekse uitnodiging voor hebben gekregen. Mijn broer zegt hen gewoon dat ze welkom zijn.

Tenslotte moeten mijn ouders gewoon aangeven dat ze dit eigenlijk niet zien zitten. We hebben jaren kerst gevierd in een bungalowpark dus ze wilden nog eens terug naar die traditie.

Mijn moeder gaat blijkbaar toch eens met mijn vader praten hierover.
Ik lees ook dat meer mensen zeggen dat het logischer zou zijn dat ze kerstavond bij familie 1 vieren en kerstdag bij familie 2. Helemaal eens!

Kan ook als we in een bungalow zitten. Dan gaan we natuurlijk niet naar Oostenrijk ofzo. :-)

Die bedenking heb ik hardop ook gemaakt. Maar ja... de lieve vrede he. :couple:
Je ouders moeten gewoon tegen je broer zeggen dat hij ná de feestdagen (of ervoor nog als dat uitkomt) best 'n keer zijn schoonfamilie mag komen voorstellen maar dat dit NIET tijdens de toch al drukke kerstperiode kan. Zeker niet als jullie 'n huisje huren als gezin. Bovendien vind ik het ronduit asociaal als die familie het blijkbaar normaal vindt zichzelf op te dringen op andermans kerstweekend. Waarom nodigen zij jouw ouders niet zelf 'n keer uit op de koffie?
redbulletje schreef:
05-11-2017 22:56
Waarom nodigen zij jouw ouders niet zelf 'n keer uit op de koffie?
:idee: hey! Goede vraag.

Ik weet waarom mijn ouders dat niet gedaan hebben. Mijn broer en Bee (ik wou bijna dat ze echt zo heet. "Broer en Bee" klinkt leuk!) zijn al eens uit elkaar geweest en zijn nu ook nog niet bijzonder lang samen. Een ontmoeting is nog niet aan de orde.
Bearnaise schreef:
05-11-2017 23:13

Ik weet waarom mijn ouders dat niet gedaan hebben. Mijn broer en Bee (ik wou bijna dat ze echt zo heet. "Broer en Bee" klinkt leuk!) zijn al eens uit elkaar geweest en zijn nu ook nog niet bijzonder lang samen. Een ontmoeting is nog niet aan de orde.
Maar ze willen wel samen Kerst vieren en ze wil gelijk heel haar familie meeslepen?
En dat al over zo'n 1.5 maand???
Bearnaise schreef:
05-11-2017 23:13

Laat je ouders ruggegraat tonen en zeggen dat, als in januari het stel nog bij elkaar is, ze best 'n keer aan de schoonouders voorgesteld willen worden. Wat die zus er dan ook nog bij moet is me niet duidelijk. Tenzij het bezoek gaat plaatsvinden in het schoonouderlijk huis.
Nou, als die mensen zelf niet aanvoelen dat Kerst een heel vreemd moment is voor een eerste ontmoeting dan staat jullie nog wat te wachten.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 05-11-2017 23:50
0.72% gewijzigd
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
Als jouw ouders er niks van zeggen, dan weten zij natuurlijk niet dat dit gedrag niet gewaardeerd wordt. Echt jullie eigen schuld.
chocolol wijzigde dit bericht op 05-11-2017 23:55
0.39% gewijzigd
Als je ouders zich zelf niet bewust zijn van hoe raar dit is, maak ze daar dan bewust van door te zeggen dat jij je op dit gezinsweekend verheugt zónder buitenstaanders en laat ze desnoods dit topic lezen.
.
anoniem_300751 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 14:37
99.51% gewijzigd
Tornacense schreef:
05-11-2017 23:15
Maar ze willen wel samen Kerst vieren en ze wil gelijk heel haar familie meeslepen?
En dat al over zo'n 1.5 maand???
Dit jaar kan ik me er iets bij voorstellen. Nu zullen ze iets van anderhalf jaar samen zijn met kerst. Maar vorig jaar nog geen 6 maanden.
Tamboti schreef:
05-11-2017 23:29
Even iets meer algemeen: hoezo de ene dag de ene familie en de andere dag de andere? Alsof iedereen gezegend is met zoveel familie?

Ik ben alleen dus schoonfamilie heb ik niet en met mijn eigen familie heb ik vanwege bepaalde behoorlijk heftige redenen gebroken. Maar ik zou dan dus nergens anders welkom zijn want ene dag eigen en andere dag schoonfamilie?

Blij dat mijn vrienden daar anders over denken...
Vrienden schrijf je, geen onbekenden zoals de huidige schoonfamilie van TO.
.
anoniem_300751 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 14:37
99.27% gewijzigd
Sorry TO maar :rofl: je schrijft het zo droog dat ik er even om moet lachen. Zelf zou ik zoiets ook niet leuk vinden, maar als je er echt niet onderuit kunt probeer het dan als entertainment te zien. Een dinner show. Laat Bee en familie maar aan jullie zien wat ze in huis hebben. Smul van de kalkoen en verbitterde opmerkingen van Bee's vader. :popcorn:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven