schoonmaak rituelen

27-09-2015 13:40 136 berichten
ik ben benieuwd aar jullie schoonmaak rituelen.

mijn schoonmaak rituelen zijn als volgt

- wc pot eerst met een beetje cif en daarna kokend heet water en dan bleek middel laat ik de c borstel inweken en daarna wc een en dan neem ik van boven naar beneden af de hele wc inc tegels met dettol en kokend heet water afgekoeld en dan de vloer.

ik dweil met kokend heet water de tegels in de keuken en de vloer in de woonkamer eerst met bleekmiddel daarna dettol.

ik strijk maar daarvoor heb ik wel een beetje hulp nodig van nibro strijkhulp ik strijk de kleding niet als ze helemaal opgedroogd zijn maar een beetje vochtig want dan kan je ze het best strijken. oja ik strijk alles theedoeken onderbroeken vaatdoekjs etc

keukenblad maak ik ook eerst schoon met dettol en dan met een schone en hete doekje.

de badkamer zelfde als mijn wc en dat is het een beetje.

nu jullie.
quote:Zusenzoo schreef op 27 september 2015 @ 17:37:

Je mag geen desinfectant gebruiken en spullen zoals dettol en unicura zijn desinfectanten. Mag dus niet.

Ajax enz wel gewoon.

Ik gebruik geen zeep op de vloer want een geoliede vloer. Speciaal spul gebruik ik daarvoor.

Chloor mag je ook niet gebruiken met heet water, dat is gevaarlijk qua dampen en doet dus ook niks.

Chloor wordt pas geactiveerd bij koud water.Toen ik stage liep in de kinderopvang was er unicara en gebruikten ze dettol spuitfles om de tafels mee af te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of dat ook verboden is op een KDV.

Volgens mij inmiddels wel, dat zou ik op moeten zoeken.

Iemand van mijn GOB is afgekeurd omdat ze dus schoonmaakte met Dettol.

Mijn GOB is toen verhaal gaan halen bij de GGD en kwam dit naar boven.

Geen desinfectant in de opvang.

Misschien verschilt het per gemeente ( GGD is natuurlijk per gemeente verschillend, maar zo iets lijkt mij een landelijke richtlijn, maar ik gebruik het dus sowieso niet)
quote:Theemok1 schreef op 27 september 2015 @ 14:16:

Mijn kinderen zijn niet ziek geworden hoor, van het rondkruipen. Ze worden juist eerder ziek als je alle bacteriën voor ze uit de weg ruimt. Hun immuunsysteem moet wat te doen hebben. Dat is waar veel allergieën vandaan komen, een te schoon milieu. Laat ze lekker buiten spelen, in de zandbak en vervolgens hun handen in hun mond steken. Daar hebben ze meer aan dan aan een gesteriliseerd huis.

Toen ze zo klein waren, stofzuigde ik ook niet elke dag. Ja, de grond onder de kinderstoelen deed ik dagelijks (soms wel drie keer, want het waren een partij knoeipotten). En de wc is een must? Waar staat dat? Die doe ik nog steeds niet elke dag. We leven allemaal nog.

+1

Hier een robotstofzuiger die elke nacht een rondje rijdt in de woonkamer, ideaal met een kat en klein kind in huis. Ding zet ik ook wel eens aan om even snel bij de eettafel te laten stofzuigen. Wc ligt een pak vochtige schoonmaakdoekjes bij nu zoon zindelijk aan het worden is, eerst deed ik hem 1/2 keer per week, nu trek ik er af en toe extra een doekje over heen.
quote:Chiefseattle schreef op 27 september 2015 @ 16:14:

[img]null[/img]

[...]

Een dirtdevil! Voor 50 euro bij de Kruidvat. Ik hoorde vlak na aankoop dat ze wel eens stukgaan, zucht. De mijne ook na een tijdje. Maar ik heb hem zelf gefixt, haha! De voet in een bak water gezet met een paar vaatwastabletten erbij. Ik hou wel van een experimentje en hij was toch al stuk. En toen deed hij het weer! Mijn theorie was dat hitte en water voor kalkafzetting zorgt en dat ie daardoor verstopt was geraakt. Toen ben ik ipv allesreiniger (apart flesje zit erop daarvoor) water met een scheutje huishoudazijn gaan doen en nu stoomt hij als een geiser! Ik heb hem nu al twee jaar, ik heb zes pads erbij en die was ik in een teil apart met heel heet water, ook met wat azijn. Dat is omdat ik er ook de rennen mee doe en konijnenplasjes bevatten ook kalk. Die pads zijn nog steeds te koop, ik heb 1 keer nieuwe gekocht. Die is zijn 50 euro dus wel waard!Klinkt goed! Ik ben me even aan het verdiepen in de Karcher, wil graag eentje die meer dan alleen vloeren kan stomen.
quote:lechatrose schreef op 27 september 2015 @ 18:05:

[...]

Was jij jeans op 60 graden?

Ja hoor, waarom niet?

En ja, ik weet wat er in de labels staat en ja, ik weet ook dat men beweert dat ze daar slechter van worden. Echter, ik gebruik geen wasverzachter en ik gooi ze niet in de droger. Regelmatig heb ik een jeanswas op 30 graden, maar ze gaan dus ook regelmatig op 60, met name als er maar twee of drie zijn en wel een berg 60gradenwas ligt.
Oh, dat was geen commentaar, maar een oprechte vraag. Ik kon je zin op twee manieren lezen en wilde het even zeker weten. Ik heb hier namelijk een stinkende zweetman in huis en de enige manier om zijn was te ontgeuren is op 60 graden wassen en dat durfde ik niet met zijn jeans. Nu ga ik dat dus wel proberen
Om even terug te komen op de disinfectie middelen niet gebruiken ivm gastouderopvang. Het klopt niet het is een broodje aap verhaal mijn gob net op bezoek geweest. Gob is er niet bekend mee en tijdens de inspectie die ik heb gehad is het ook niet aangegeven, bij deze.
quote:Tas28 schreef op 29 september 2015 @ 09:58:

Om even terug te komen op de disinfectie middelen niet gebruiken ivm gastouderopvang. Het klopt niet het is een broodje aap verhaal mijn gob net op bezoek geweest. Gob is er niet bekend mee en tijdens de inspectie die ik heb gehad is het ook niet aangegeven, bij deze.

Ik weet niet hoe het zit met andere desinfectiemiddelen, maar bleekmiddel en dettol mogen niet gebruikt worden.

En als dat volgens het gob een broodje aap verhaal is waarom staat dan aangegeven in het gezondheidsmanagement, methode voor de gastouderopvang van de ggd? Kijk maar eens op pagina 46, hoofdstuk 2.8.4. http://bekind.nl/RIE-gezondheidsmanagement.pdf

Want het is wel een beetje vreemd dat een gob de aanwijzingen van de ggd afdoet als "broodje aap verhaal".
Sterker nig: het is vastgelegd in de wet kinderopvang. In de link van blabla is zeer duidelijk te lezen dat deze ook geld voor gastouderopvang. Bij wet betekent verplicht: dus sluiting kan hierdoor voorkomen. Je speelt nl met de gezondheid van kinderen.

Daarnaast tas moet JIJ op de hoogte zijn van wet- en regelgeving. Dat is je keuze wanneer je voor jezelf werkt. Dan wordt niet alles voorgekauwd maar moet je zelf pro-actief op de hoogte blijven van wet- en regelgeving.
quote:jadaiswa schreef op 29 september 2015 @ 14:15:

Sterker nig: het is vastgelegd in de wet kinderopvang. In de link van blabla is zeer duidelijk te lezen dat deze ook geld voor gastouderopvang. Bij wet betekent verplicht: dus sluiting kan hierdoor voorkomen. Je speelt nl met de gezondheid van kinderen.

Daarnaast tas moet JIJ op de hoogte zijn van wet- en regelgeving. Dat is je keuze wanneer je voor jezelf werkt. Dan wordt niet alles voorgekauwd maar moet je zelf pro-actief op de hoogte blijven van wet- en regelgeving.

Tuurlijk ik gebruik het niet waar kinderen bij zijn. Gob gaf aan zij er nooit van gehoord heeft en ze doet dit werk al 14 jaar, en ze is van alles op de hoogte lijkt mij sterk dat ze het niet weet. Omdag er bij de ggd ook wel eens wat veranderd qua regels, en bij de inspectie is er ook niks gezegd terwijl ze mijn schoonmaak middelen wel hebben gezien. En vraagja waarom gebruikt een groot kinderopvang wel dettol spuitfles om de tafel en stoeltjes schoon te maken en verschoningskussen?

Dat zou iedereen dan moeten weten toch.
quote:Tas28 schreef op 29 september 2015 @ 14:19:

[...]

Tuurlijk ik gebruik het niet waar kinderen bij zijn. Gob gaf aan zij er nooit van gehoord heeft en ze doet dit werk al 14 jaar, en ze is van alles op de hoogte lijkt mij sterk dat ze het niet weet. Omdag er bij de ggd ook wel eens wat veranderd qua regels, en bij de inspectie is er ook niks gezegd terwijl ze mijn schoonmaak middelen wel hebben gezien. En vraagja waarom gebruikt een groot kinderopvang wel dettol spuitfles om de tafel en stoeltjes schoon te maken en verschoningskussen?

Dat zou iedereen dan moeten weten toch.

Het feit dat hun het doen betekent niet dat het mag of per definitie de goede manier is.

Als je mij door rood ziet rijden en jij rijdt vervolgens ook door rood waarop de politie jou aanhoud kun je ook niet zeggen "maar zij deed het ook, dus het mag".

Waarom jouw gob het niet weet en er niets van gezegd heeft tja dat weet ik niet, ik weet niet waarom iemand iets wel of niet weet.
Jij werkt niet voor het gob maar voor jezelf. Dus je kunt alles op hen afschuiven, maar uiteindelijk als jij je niet aan wetgeving houdt betekent dat dat jij in de problemen komt. En dus niet langer voor de kinderen gaat zorgen thuis. Dat is de keuze die jij maakt.
quote:jadaiswa schreef op 29 september 2015 @ 14:27:

Jij werkt niet voor het gob maar voor jezelf. Dus je kunt alles op hen afschuiven, maar uiteindelijk als jij je niet aan wetgeving houdt betekent dat dat jij in de problemen komt. En dus niet langer voor de kinderen gaat zorgen thuis. Dat is de keuze die jij maakt.Ik werk in mijn eigen huis voor mijzelf maar ik zit wel vast aan een gob ik kan en mag niet zelf beslissingen nemen. Dat moet in samen werking met gob.
Tip: ik ben echt verliefd op de citroenschoonmaakdoekjes van de Action. Gebruik iedere twee weken een heel pak. FF een doekje over de tafel, langs de deurklinken enzovoorts. Ze ruiken zo lekker!
quote:_blabla_ schreef op 29 september 2015 @ 14:04:

[...]

Ik weet niet hoe het zit met andere desinfectiemiddelen, maar bleekmiddel en dettol mogen niet gebruikt worden.

En als dat volgens het gob een broodje aap verhaal is waarom staat dan aangegeven in het gezondheidsmanagement, methode voor de gastouderopvang van de ggd? Kijk maar eens op pagina 46, hoofdstuk 2.8.4. http://bekind.nl/RIE-gezondheidsmanagement.pdf

Want het is wel een beetje vreemd dat een gob de aanwijzingen van de ggd afdoet als "broodje aap verhaal".Om er weer erop terug te komen het klopt niet. Ik heb de ggd inspectie gebeld vanmorgen en die gaven dat er geen problemen zijn als je desinfecterende middelen en bleek gebruikt in je huis mits de kinderen niet aanwezig zijn. Dat is nu uit de wereld. Zoals mij. Gob verkondigde het is gewoon een broodje aap verhaal. Ik had ook tegen de ggd gezegd over de kinderopvang die met dettol spray de tafels en stoelen en verschoningkussen zaten schoon te maken ggd gaf ja dat mag. Ik heb 2 belangrijke van mijn goo gesproken en die geven beide aan dat het niet klopt.
Van wanneer is dat gezondheidsmanagement?

Want dingen veranderen nogal elke keer.

Wel gek dat dettol niet zou mogen maar andere desinfectanten wel.

Ik vraag me af wat het verschil is?
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:MadameQetesh schreef op 30 september 2015 @ 18:44:

Van wanneer is dat gezondheidsmanagement?

Want dingen veranderen nogal elke keer.

Wel gek dat dettol niet zou mogen maar andere desinfectanten wel.

Ik vraag me af wat het verschil is?Daar staat helaas geen jaartal op, maar ik heb zojuist even gekeken op de website van het rivm, daar staan ook alle protocollen op rondom gezondheidsrisico's. (normaal forum ik via mijn telefoon, maar ben nu even achter de computer gaan zitten, is iets makkelijker als je bronnen wilt geven) En hun meest recente protocol aangaande kinderopvang (kindercentra en peuterspeelzalen) is van september 2014 en daar staat wederom in genoemd: " Gebruik alleen wettelijk toegelaten desinfectiemiddelen. Middelen zoals Dettol, Lysol en Lyortol mogen niet voor desinfectie van oppervlakken worden gebruikt, omdat ze niet (meer) wettelijk zijn toegelaten voor desinfectie."

http://www.rivm.nl/dsreso ... isposition=inline&ns_nc=1 pagina 58

En het rivm is onderdeel van het ministerie van volksgezondheid dus als de richtlijnen veranderen zal dat daar ook aangepast worden, ik denk dus niet dat dit verouderd is en dat de wet in de tussentijd is aangepast.

In het protocol over de buitenschools opvang op diezelfde site wordt datzelfde trouwens ook nog genoemd.

Natuurlijk valt dan nog te bediscussiëren of gastouderopvang onder kindercentra valt, maar het lijkt me heel stug dat iets wat door kindercentra, peuterspeelzalen en buitenschoolseopvang niet gebruikt mag worden omdat ze wettelijk niet zijn toegelaten voor desinfectie wel door een gastouder gebruikt mogen worden voor desinfectie.

En wat het verschil is tussen deze desinfectanten en anderen? Er wordt sowieso aangeraden om het desinfecteren te beperken tot een minimum, dus niet dagelijkse alle oppervlakken desinfecteren, maar alleen in gevallen van braaksel, bloed of bloederige diarree desinfecteren (of op advies van de ggd bij een epidemie). Het beleid is om niet te desinfecteren waar schoonmaken voldoende is. Er wordt aangereden om 70% alcohol te gebruiken of een chlooroplossing van chloortabletten bij desinfectie, deze zijn wel toegestaan omdat ze snel werken, vluchtig zijn en geen toxisch residu achterlaten. Dettol, lysol en lyortol laten wel residu na en in een omgeving waar kleine kinderen zich bevinden (die overal aan zitten / wellicht aan likken enz.) wil je dat ze zo min mogelijk risico lopen om gevaarlijke stoffen binnen te krijgen.

De werkzame (desinfecterende) stof in dettol is chloorxylenol, dat spul is zo sterk dat er niet met zekerheid gezegd kan worden of het veilig is in gebruik gedurende zwangerschap "Zwangerschap

Gebruik dit medicijn alleen na overleg met uw arts. Het is niet bekend of chloorxylenol veilig is tijdens de zwangerschap. Wel is bekend dat het door de huid heen in het bloed terecht komt en zo de baby kan bereiken"

Dat lijkt me ook een duidelijk teken dat het geen gezellig spul is.

TO je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou mij nogmaals afvragen of dit op deze manier wel nodig is (en dan druk ik mij nog zachtjes uit), wat het gob en de ggd dan ook zeggen volgens jou.
Bedankt blabla.

Ik had geen idee.

Ik maak in mijn nagelsalon ook schoon met dettol, uit zo'n drukpot.

Ben nu zwanger had geen idee dat dit zo slecht was.

Gelukkig niet super veel klanten omdat ik nu geen kunstnagels zet tijdelijk.

Pot maar niet meer gebruiken dus nu.

Verder maak ik thuis altijd gewoon met blue wonder schoon dus dat scheelt weer.

En ik maar denken dat Dettol gewoon een schoonmaakmiddel was net als de rest van de middelen. Op de reclame zie je immers van die hapoy kids zonder bacterien enzo.

Een mens leert nog eens wat van Viva.
dettol EN bleek?

(dettol is slecht voor de voegen als je het vaak gebruikt)
not all who wander are lost
quote:Ginevra schreef op 27 september 2015 @ 13:49:

Mijn ritueel is dat er een schoonmaakpriesteres komt. Die offer ik een aantal bankbiljetten en na een paar uur reinigingsrituelen is mijn huis schoon.Hier ook!
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
quote:MadameQetesh schreef op 30 september 2015 @ 20:28:

Bedankt blabla.

Ik had geen idee.

Ik maak in mijn nagelsalon ook schoon met dettol, uit zo'n drukpot.

Ben nu zwanger had geen idee dat dit zo slecht was.

Gelukkig niet super veel klanten omdat ik nu geen kunstnagels zet tijdelijk.

Pot maar niet meer gebruiken dus nu.

Verder maak ik thuis altijd gewoon met blue wonder schoon dus dat scheelt weer.

En ik maar denken dat Dettol gewoon een schoonmaakmiddel was net als de rest van de middelen. Op de reclame zie je immers van die hapoy kids zonder bacterien enzo.

Een mens leert nog eens wat van Viva.Ik zou gewoon de ggd en je gob straks vragen als je gaat beginnen.
Ik bedoel het moet hygiënisch zoals ggd aangaf dchoonmaaakmiddelen buiten bereik van kinderen dat spreekt voor zich.
quote:Tas28 schreef op 30 september 2015 @ 21:38:

[...]

Ik zou gewoon de ggd en je gob straks vragen als je gaat beginnen.Ja ga ik ook zeker doen. In mijn verlof alle tijd om alles goed te regelen en alles helemaal goed door te spitten. Zullen vast dingen bij zijn die wat strenger zijn dan nu ik bij de mensen thuis ben.
quote:_blabla_ schreef op 30 september 2015 @ 20:13:

[...]

Daar staat helaas geen jaartal op, maar ik heb zojuist even gekeken op de website van het rivm, daar staan ook alle protocollen op rondom gezondheidsrisico's. (normaal forum ik via mijn telefoon, maar ben nu even achter de computer gaan zitten, is iets makkelijker als je bronnen wilt geven) En hun meest recente protocol aangaande kinderopvang (kindercentra en peuterspeelzalen) is van september 2014 en daar staat wederom in genoemd: " Gebruik alleen wettelijk toegelaten desinfectiemiddelen. Middelen zoals Dettol, Lysol en Lyortol mogen niet voor desinfectie van oppervlakken worden gebruikt, omdat ze niet (meer) wettelijk zijn toegelaten voor desinfectie."

http://www.rivm.nl/dsreso ... isposition=inline&ns_nc=1 pagina 58

En het rivm is onderdeel van het ministerie van volksgezondheid dus als de richtlijnen veranderen zal dat daar ook aangepast worden, ik denk dus niet dat dit verouderd is en dat de wet in de tussentijd is aangepast.

In het protocol over de buitenschools opvang op diezelfde site wordt datzelfde trouwens ook nog genoemd.

Natuurlijk valt dan nog te bediscussiëren of gastouderopvang onder kindercentra valt, maar het lijkt me heel stug dat iets wat door kindercentra, peuterspeelzalen en buitenschoolseopvang niet gebruikt mag worden omdat ze wettelijk niet zijn toegelaten voor desinfectie wel door een gastouder gebruikt mogen worden voor desinfectie.

En wat het verschil is tussen deze desinfectanten en anderen? Er wordt sowieso aangeraden om het desinfecteren te beperken tot een minimum, dus niet dagelijkse alle oppervlakken desinfecteren, maar alleen in gevallen van braaksel, bloed of bloederige diarree desinfecteren (of op advies van de ggd bij een epidemie). Het beleid is om niet te desinfecteren waar schoonmaken voldoende is. Er wordt aangereden om 70% alcohol te gebruiken of een chlooroplossing van chloortabletten bij desinfectie, deze zijn wel toegestaan omdat ze snel werken, vluchtig zijn en geen toxisch residu achterlaten. Dettol, lysol en lyortol laten wel residu na en in een omgeving waar kleine kinderen zich bevinden (die overal aan zitten / wellicht aan likken enz.) wil je dat ze zo min mogelijk risico lopen om gevaarlijke stoffen binnen te krijgen.

De werkzame (desinfecterende) stof in dettol is chloorxylenol, dat spul is zo sterk dat er niet met zekerheid gezegd kan worden of het veilig is in gebruik gedurende zwangerschap "Zwangerschap

Gebruik dit medicijn alleen na overleg met uw arts. Het is niet bekend of chloorxylenol veilig is tijdens de zwangerschap. Wel is bekend dat het door de huid heen in het bloed terecht komt en zo de baby kan bereiken"

Dat lijkt me ook een duidelijk teken dat het geen gezellig spul is.

TO je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou mij nogmaals afvragen of dit op deze manier wel nodig is (en dan druk ik mij nog zachtjes uit), wat het gob en de ggd dan ook zeggen volgens jou.Volgens jou?? Bel de ggd inspectie op zak ik je aanraden. En mijn vloer word niet dagelijks schoongemaakt met chloor wekelijks alleen. Nogmaals neem contact op met de ggd inspectie.
Begrijp ik goed dat je de w.c. schoonmaakt met cif, kokend water, chloor èn w.c.eend? Dus 4 keer een schoonmaakmiddel erin? Waarom?

Ik weet niet of het al geopperd is, maar een stoomreiniger zou ideaal zijn voor jou.

Mijn rituelen? Als ik denk dat het niet meer acceptabel is maak ik eens wat schoon.
"Boring conversation anyway"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven