schoonmaak rituelen

27-09-2015 13:40 136 berichten
ik ben benieuwd aar jullie schoonmaak rituelen.

mijn schoonmaak rituelen zijn als volgt

- wc pot eerst met een beetje cif en daarna kokend heet water en dan bleek middel laat ik de c borstel inweken en daarna wc een en dan neem ik van boven naar beneden af de hele wc inc tegels met dettol en kokend heet water afgekoeld en dan de vloer.

ik dweil met kokend heet water de tegels in de keuken en de vloer in de woonkamer eerst met bleekmiddel daarna dettol.

ik strijk maar daarvoor heb ik wel een beetje hulp nodig van nibro strijkhulp ik strijk de kleding niet als ze helemaal opgedroogd zijn maar een beetje vochtig want dan kan je ze het best strijken. oja ik strijk alles theedoeken onderbroeken vaatdoekjs etc

keukenblad maak ik ook eerst schoon met dettol en dan met een schone en hete doekje.

de badkamer zelfde als mijn wc en dat is het een beetje.

nu jullie.
Zoveel bleek is echt niet goed en ongezond, ik zou ermee oppassen als ik jou was. Denk ook eens aan het milieu.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tas28 schreef op 27 september 2015 @ 14:52:

[...]

Wat wc borstel in de vaatwasser? Dat heb ik nooit gehoord is toch niet hygiënisch? Ik laat hem in de pot zitten gooi er kokend heet water en laat hem weken. En dan haal ik hem eruit en zet ik hem in de schoonmaak kast.Hier gaat hij ook in de pot terwijl het schoonmaak spul intrekt. 1x in de zoveel tijd koop ik gewoon een nieuwe.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.

[...]

Wat wc borstel in de vaatwasser? Dat heb ik nooit gehoord is toch niet hygiënisch? Ik laat hem in de pot zitten gooi er kokend heet water en laat hem weken. En dan haal ik hem eruit en zet ik hem in de schoonmaak kast.Ieks... Nee, dat zou ik dus ook niet doen. Getver.
quote:Casalinga schreef op 27 september 2015 @ 14:49:

[...]

Dan mik je toch dettol in de emmer, ik vind het ook best lekker ruiken.

Maar al te schoon is ook niet alles. Ik heb jarenlang in een slagerij gewerkt maar kokend heet water werd niet gebruikt, omdat de eiwitten zich dan hechten aan het oppervlak, met als gevolg een witte uitslag. Wel gooiden we nagenoeg kokend water over de vloer om te schrobben, maar in een slagerij is de vloer zelf koud, op het moment dat het water de vloer raakt is het dus al flink afgekoeld.

Bleek in de wc pot is op zich niet zo´n punt, mits je geen halve fles per keer gebruikt, maar je zegt zelf dat kinderen over de vloer kruipen. Diezelfde kinderen stoppen vanalles in hun mond. En jij poetst met bleekmiddel. Bleek is gevaarlijker voor een klein kind dan stof hoor.Klopt maar daarom gebruik ik dunne bleek en een scheutje bij de dettol. En ik doe dat zondag morgen.
quote:Tas28 schreef op 27 september 2015 @ 14:54:

[...]

Klopt maar daarom gebruik ik dunne bleek en een scheutje bij de dettol. En ik doe dat zondag morgen.Dus je gooit chloor bij een ander schoonmaakmiddel? Realiseer je je wel dat dat chloorgas geeft?
verba volant, scripta manent.
De enkele keer dat ik bleek gebruik komt dat uit een spuitfles, zo gebruik je al héél weinig. Ik koop dat in Duitsland of Frankrijk, hier heb ik het nog nooit gezien in een winkel.
quote:Tas28 schreef op 27 september 2015 @ 14:54:

[...]

Klopt maar daarom gebruik ik dunne bleek en een scheutje bij de dettol. En ik doe dat zondag morgen.

Twee bij elkaar?? Laat je gastouderbureau dat maar niet horen want ze halen per direct alle kinderen bij je weg. Dat is echt het stomste wat je kunt doen.

Van meer wordt het niet schoner en van spullen bij elkaar mikken ook niet. Eerder het tegendeel.
quote:MarianneDavids schreef op 27 september 2015 @ 14:55:

[...]

Dus je gooit chloor bij een ander schoonmaakmiddel? Realiseer je je wel dat dat chloorgas geeft?Nee dat wist ik weey wel dat je chloor niet amonisk moet mengen of spiritus maar dat wist ik niet. Bedankt ik zal er voortaan op letten.

[...]

Wat wc borstel in de vaatwasser? Dat heb ik nooit gehoord is toch niet hygiënisch? Ik laat hem in de pot zitten gooi er kokend heet water en laat hem weken. En dan haal ik hem eruit en zet ik hem in de schoonmaak kast.

In de schoonmaak kast is toch niet handig?

Als je een grote boodschap hebt gedaan en er zit nog wat dan moet je eerst naar de kast om de wc borstel te pakken.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Schoonmaakrituelen?? Je doet wat op dat moment nodig is en op de manier die op dat moment nodig is.

Allemachtig, je moet geen slaaf van je huishouden worden. Hoeveel schoonmaakmiddelen heb je wel niet nodig TO totdat jij het schoon vindt?
quote:Casalinga schreef op 27 september 2015 @ 14:57:

[...]

Twee bij elkaar?? Laat je gastouderbureau dat maar niet horen want ze halen per direct alle kinderen bij je weg. Dat is echt het stomste wat je kunt doen.

Van meer wordt het niet schoner en van spullen bij elkaar mikken ook niet. Eerder het tegendeel.Ja dat weet ik nu pas ik zal er op letten ik had daar geen weet van.
Dus alleen op zondag?

Ik vind dat heel weinig voor een plek waar mensen betalen om hun kinderen te brengen.

Ik poets zo min mogelijk: maar wij zijn met 2 volwassenen, bewust geen huisdieren en veel van huis. Dus er hoeft niet zoveel, dat is anders.
quote:Keuken1987 schreef op 27 september 2015 @ 14:58:

[...]

In de schoonmaak kast is toch niet handig?

Als je een grote boodschap hebt gedaan en er zit nog wat dan moet je eerst naar de kast om de wc borstel te pakken.Er is een 5 jarige hier waar ik op pas en die vind het leuk om overal aan te zitten als ze naar de wc gaat vandaar in de schoonmaakkast
Als het geen gevaar mag opleveren: soda, schoonmaakazijn, groene zeep, net als vroeger. Bij mijn grootouders was het brandschoon. Of het bacterievrij was weet ik niet maar ze zijn behoorlijk oud geworden.
quote:jadaiswa schreef op 27 september 2015 @ 14:59:

Dus alleen op zondag?

Ik vind dat heel weinig voor een plek waar mensen betalen om hun kinderen te brengen.

Ik poets zo min mogelijk: maar wij zijn met 2 volwassenen, bewust geen huisdieren en veel van huis. Dus er hoeft niet zoveel, dat is anders.Zondag maak uitgebreid schoon de hele week hou ik het bij en de wc elke dag en de keuken spreekt voor zich.
Tas, jij beseft je niet dat je ondernemer bent. Werk je voor een baas, dan wordt je aan je handje meegenomen en wordt er vertelt hoe je dingen moet doen. Een GO werkt voor zichzelf en zal zelf actief op de hoogte moeten blijven van de regels van de GGD, fatsoenlijke, veilige manieren van schoonmaak, enz.

Ik hoop oprecht voor je dat er hier geen ouder van 1 van je oppaskinderen binnen komt wandelen, want je kunt sluiten dan.
quote:MarianneDavids schreef op 27 september 2015 @ 15:00:

Als het geen gevaar mag opleveren: soda, schoonmaakazijn, groene zeep, net als vroeger. Bij mijn grootouders was het brandschoon. Of het bacterievrij was weet ik niet maar ze zijn behoorlijk oud geworden.Soda en schoommaakazijn ontsmetten, dus het klinkt mij zeer hygiënisch in de oren.
quote:jadaiswa schreef op 27 september 2015 @ 15:03:

Tas, jij beseft je niet dat je ondernemer bent. Werk je voor een baas, dan wordt je aan je handje meegenomen en wordt er vertelt hoe je dingen moet doen. Een GO werkt voor zichzelf en zal zelf actief op de hoogte moeten blijven van de regels van de GGD, fatsoenlijke, veilige manieren van schoonmaak, enz.

Ik hoop oprecht voor je dat er hier geen ouder van 1 van je oppaskinderen binnen komt wandelen, want je kunt sluiten dan.Ja ik ben ook niet lang open maar dat is mij niet verteld. Terwijl ze mijn schoonmaakkast hebben bekeken en gov komt hier regelmatig over de vloer. Ik zal er beter op letten.
quote:jadaiswa schreef op 27 september 2015 @ 15:03:

Ik hoop oprecht voor je dat er hier geen ouder van 1 van je oppaskinderen binnen komt wandelen, want je kunt sluiten dan.

Lijkt me ook wel overdreven.

Een waarschuwing misschien maar sluiten?

Ze zal niet met het schoonmaakspul in de weer zijn waar die kinderen allemaal bij zijn.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
O gelukkig, twee die mij niet smerig vinden. Ik doe het huishouden op gevoel en ervaring, niet in structuren die ik toch niet kan onthouden.

@Casalinga, bij de Action verkopen ze schoonmaakazijn met lavendel of eucalyptusgeur, ruikt veel lekkerder!

De dweilen was ik apart, samen met ander keukentextiel, op 60 graden, met of een schepje oxysh*t, ik gebruik een goedkoop merk actieve zuurstof omdat het allemaal hetzelfde spul is, of een schepje halamid-c, schoonmaakspul speciaal voor dierenvuil. Theedoeken gebruik ik niet om de afwas af te drogen namelijk, we hebben een vaatwasser goddank, meer om gemorst spul op te deppen dus die worden net zo vies als de dweilen. Onze grootste hond slobbert een halve liter water over de grond als hij drinkt en heeft daarna een natte baard dus ja, ik was veel theedoeken. Het is een lieverd dus ik doe het graag hoor.

Ik heb uit een combinatie van luiheid en wetenschappelijke interesse ook een stoomreiniger gekocht. Geweldig! En die doodt echt 100%, dacht ik. Dettol niet hoor, bleek ook niet. En de vloer in mijn konijnenren blijft er spik en span mee met heeeel weinig moeite. Nou ja, wat stampende konijnen verstopt onder dekens. En, een twisterdweil voor de snelle klusjes, ook uit wetenschappelijke interesse. Centrifugeren is de beste manier om vocht uit textiel te krijgen en dat heb je bij deze dweil. Vrouwen hebben ook zo hun gadgets. Robotstofzuiger wil ik ook maar die durf ik niet aan te schaffen, daar gaan mijn katten en mijn teef zeker achteraan jagen en/of erop zitten. Stofzuigen haat ik het meest, dat probeer ik nu mijn vriend te laten doen maar hij spartelt tegen.
quote:MarianneDavids schreef op 27 september 2015 @ 14:46:

[...]

Nadat ik de WC heb schoongemaakt gebruik ik ze voor het aanrecht en de gootsteen. De WC borstel gaat mee in de vaatwasser.
Ik had een keer per ongeluk bleek met iets anders gemengd en ging bijna van mijn stokje. Wist niet hoe snel ik het weg moest gooien. Wist eerst ook niet van chloorgas en hopelijk was ik er op tijd bij met weggooien en is de schade beperkt gebleven naast een droge keel, hoofdpijn en duizelig.

Kortom meng niks met chloor en bleek.
quote:MadameQetesh schreef op 27 september 2015 @ 15:05:

[...]

Lijkt me ook wel overdreven.

Een waarschuwing misschien maar sluiten?

Ze zal niet met het schoonmaakspul in de weer zijn waar die kinderen allemaal bij zijn.Bij kinderdagverblijven levert het niet naleven van GGDregels acute sluiting op. Ik zie niet waarom dat voor een GO anders zou zijn. Het betreft nl kindveiligheid. En dat zit hem niet alleen in de schoonmaalgewoonten: ik heb meer gelezen waarvan ik denk: dit kan niet, uitgaande van de regels waar kdv's aan moeten voldoen.
quote:Chiefseattle schreef op 27 september 2015 @ 15:07:

O gelukkig, twee die mij niet smerig vinden. Ik doe het huishouden op gevoel en ervaring, niet in structuren die ik toch niet kan onthouden.

@Casalinga, bij de Action verkopen ze schoonmaakazijn met lavendel of eucalyptusgeur, ruikt veel lekkerder!

De dweilen was ik apart, samen met ander keukentextiel, op 60 graden, met of een schepje oxysh*t, ik gebruik een goedkoop merk actieve zuurstof omdat het allemaal hetzelfde spul is, of een schepje halamid-c, schoonmaakspul speciaal voor dierenvuil. Theedoeken gebruik ik niet om de afwas af te drogen namelijk, we hebben een vaatwasser goddank, meer om gemorst spul op te deppen dus die worden net zo vies als de dweilen. Onze grootste hond slobbert een halve liter water over de grond als hij drinkt en heeft daarna een natte baard dus ja, ik was veel theedoeken. Het is een lieverd dus ik doe het graag hoor.

Ik heb uit een combinatie van luiheid en wetenschappelijke interesse ook een stoomreiniger gekocht. Geweldig! En die doodt echt 100%, dacht ik. Dettol niet hoor, bleek ook niet. En de vloer in mijn konijnenren blijft er spik en span mee met heeeel weinig moeite. Nou ja, wat stampende konijnen verstopt onder dekens. En, een twisterdweil voor de snelle klusjes, ook uit wetenschappelijke interesse. Centrifugeren is de beste manier om vocht uit textiel te krijgen en dat heb je bij deze dweil. Vrouwen hebben ook zo hun gadgets. Robotstofzuiger wil ik ook maar die durf ik niet aan te schaffen, daar gaan mijn katten en mijn teef zeker achteraan jagen en/of erop zitten. Stofzuigen haat ik het meest, dat probeer ik nu mijn vriend te laten doen maar hij spartelt tegen. Mag ik vragen welke stoomreiniger je hebt?
quote:jadaiswa schreef op 27 september 2015 @ 15:09:

[...]

Bij kinderdagverblijven levert het niet naleven van GGDregels acute sluiting op. Ik zie niet waarom dat voor een GO anders zou zijn. Het betreft nl kindveiligheid. En dat zit hem niet alleen in de schoonmaalgewoonten: ik heb meer gelezen waarvan ik denk: dit kan niet, uitgaande van de regels waar kdv's aan moeten voldoen.

Deze rituelen worden 1x per week gedaan op een zondagmorgen.

Maar daarover heeft de gob niks gemeld. Wel over risico-inventarisatie veiligheid en gezondheid, maar dat gaat ook weer via gob. Ik wist dit niet en ik zal er beter op letten en ik zal het ook even terugkaatsen naar gob waarom dit niet aangegeven is. Bedankt voor de waarschuwing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven