schoonmaakster / huishoudster
zondag 31 januari 2010 om 11:29
Ben benieuwd wie van jullie een 'poets' heeft, hoe vaak en evt om welke reden.
Ik vind nl van mezelf dat ik er echt een reden voor moet hebben; kan zelf nl ook wel schoonmaken,
Zit er toch steds meer over te denken. Ik ben nu 20 weken zwanger van de 2e, dochter is 20 mnd. Ik werk 3,5 dag en vriend 4. Op zaterdagmorgen doen we de boodschappen en ik vind t leuk en fijn om leuke dingen met Iris te doen.
Schoonmaken is ook niet erg, maar heb er niet altijd tijd voor of zin in. Ook lichamelijk wordt t nu wat zwaarder
Ik zit nu te denken om iemand te betalen om 1x in de 2 weken de badkamer, wc en keuken echt goed schoon te maken.
Ik schat in dat ze daar rond de 2 / 3u per x aan kwijt is. Is dat reëel? Het lijkt me wel een hap uit ons budget.
Dus...waar kan ik op rekenen qua kosten denken jullie en hoe hebben jullie t zelf geregeld?
Ik vind nl van mezelf dat ik er echt een reden voor moet hebben; kan zelf nl ook wel schoonmaken,
Zit er toch steds meer over te denken. Ik ben nu 20 weken zwanger van de 2e, dochter is 20 mnd. Ik werk 3,5 dag en vriend 4. Op zaterdagmorgen doen we de boodschappen en ik vind t leuk en fijn om leuke dingen met Iris te doen.
Schoonmaken is ook niet erg, maar heb er niet altijd tijd voor of zin in. Ook lichamelijk wordt t nu wat zwaarder
Ik zit nu te denken om iemand te betalen om 1x in de 2 weken de badkamer, wc en keuken echt goed schoon te maken.
Ik schat in dat ze daar rond de 2 / 3u per x aan kwijt is. Is dat reëel? Het lijkt me wel een hap uit ons budget.
Dus...waar kan ik op rekenen qua kosten denken jullie en hoe hebben jullie t zelf geregeld?
zondag 31 januari 2010 om 11:32
Ik heb sinds een paar jaar hulp in de huishouding. Ik vind het zelf één van mijn betere beslissingen. Heerlijk thuiskomen in een schoongemaakt huis. Ze komt 1x in de 2 weken en ik betaal 30 euro per x. Ik spreek geen tijd af en ook niet wat ze moet doen. Heb niet zo'n heel groot huis. Ik denk dat ze ongeveer 3 uurtjes bezig is. Weet het eigenlijk niet precies, maar ik vind het elke x mijn 30 euro meer dan waard!
Reden nog even vergeten. Werk fulltime en ben niet echt een fan van huishoudelijke klusjes...
Reden nog even vergeten. Werk fulltime en ben niet echt een fan van huishoudelijke klusjes...
zondag 31 januari 2010 om 11:36
Wij zijn met zijn 2-en en hebben om de week een hulp voor 3 uur.
Reden: als we al samen zijn, zijn we een dag kwijt aan boodschappen, was en schoonmaken en dat gaat ten koste van leuke dingen doen/tijd met elkaar.
Daarnaast heb ik veel last van spierspanningshoofdpijn en dat scheelt weer een klein beetje als een ander poetst en boent.
Onze hulp krijgt ¤12.50 per uur. Ik vind het wel wat veel, maar omdat we het om de week doen is het niet meteen een enorm bedrag per maand.
Reden: als we al samen zijn, zijn we een dag kwijt aan boodschappen, was en schoonmaken en dat gaat ten koste van leuke dingen doen/tijd met elkaar.
Daarnaast heb ik veel last van spierspanningshoofdpijn en dat scheelt weer een klein beetje als een ander poetst en boent.
Onze hulp krijgt ¤12.50 per uur. Ik vind het wel wat veel, maar omdat we het om de week doen is het niet meteen een enorm bedrag per maand.
zondag 31 januari 2010 om 11:37
Ik heb er sinds kort ook een. Gewoon omdat ik er een hekel aan heb, ik en partner fulltime werken, hij ook nog eens onregelmatig..en van de tijd dat we samen zijn wil ik gewoon genieten ipv dat we aan het poetsen zijn.
Die van ons komt eens in de twee weken..en betaal 60 in de maand.
Die van ons komt eens in de twee weken..en betaal 60 in de maand.
Perfectionisme is niet perfect...
zondag 31 januari 2010 om 11:40
Ik heb een hulp die komt als ik graag wil dat ze komt Dus als ik er even geen zin of tijd voor heb, dan bel ik haar en meestal kan ze diezelfde week nog wel een ochtend of middag langskomen. Ideaal! Ze krijgt 10 euro per uur en komt meestal 3 of 4 uurtjes. Ongeveer eens in de 5 weken, denk ik, gemiddeld.
Ze doet meestal de 'grote' klussen: ramen lappen, badkamer of keuken uitsoppen (dus ook de muren, binnenkant kastjes enzo) Naast die grote klussen laat ik haar standaard het hele huis grondig stofzuigen (ook onder stoelen, bed, kasten, banken etc.) en dweilen. Oh en ik laat haar ook altijd het toilet grondig doen, dus ook de muren enzo.
Ze doet meestal de 'grote' klussen: ramen lappen, badkamer of keuken uitsoppen (dus ook de muren, binnenkant kastjes enzo) Naast die grote klussen laat ik haar standaard het hele huis grondig stofzuigen (ook onder stoelen, bed, kasten, banken etc.) en dweilen. Oh en ik laat haar ook altijd het toilet grondig doen, dus ook de muren enzo.
zondag 31 januari 2010 om 11:41
Ze stoft alles af, dweilt mijn "hele" huis (woonkamer, keuken, 2 slaapkamers), doet de toilet, douche en keuken. Als ik mijn nieuwe beddengoed klaar leg, doet ze die er ook nog op (ik weet het, ik word er een beetje lui van...). En als ik helemaal mazzel heb, strijkt ze (ze klinkt een beetje afstandelijk, maar ik wil haar naam niet noemen...) ook nog!
Ramen lappen ook. Eigenlijk alles dus!
Ramen lappen ook. Eigenlijk alles dus!
zondag 31 januari 2010 om 11:44
Ik heb een hulp, ze komt iedere week 2,5 uur en daar krijgt ze 25 euro voor (10 euro per uur). Ze doet alles, dus ook ramen zemen, strijken, bed verschonen, badkamer schrobben, toilet enz, uiteraard niet allemaal tegelijk. Soms leg ik een briefje neer om te vragen of ze in ieder geval een bepaalde klus wil doen.
De volgende dingen doet ze ieder week: stoffen, stofzuigen, dweilen, badkamer (wastafel, douchecabine), toilet en fonteintje, keuken. Daarnaast kijkt ze zelf waar ze tijd voor heeft. De ene keer is dat strijken, de andere keer de koelkast doen, of keukenkastjes.
Ik moet zeggen dat ik er blij mee ben! Ik zou ook niet anders meer willen. Overigens ben ik alleen en werk 40u, straks 36u, maar ik ga echt niet op mijn vrije dag poetsen!
De volgende dingen doet ze ieder week: stoffen, stofzuigen, dweilen, badkamer (wastafel, douchecabine), toilet en fonteintje, keuken. Daarnaast kijkt ze zelf waar ze tijd voor heeft. De ene keer is dat strijken, de andere keer de koelkast doen, of keukenkastjes.
Ik moet zeggen dat ik er blij mee ben! Ik zou ook niet anders meer willen. Overigens ben ik alleen en werk 40u, straks 36u, maar ik ga echt niet op mijn vrije dag poetsen!
anoniem_20422 wijzigde dit bericht op 31-01-2010 12:06
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
zondag 31 januari 2010 om 11:45
Ha, ik vind dat je genoeg redenen opnoemt om een poetshulp te 'nemen' hoor! Ik vond het eerst ook decadent maar nu ben ik er hartstikke blij mee. Ze komt om de week voor 3 uurtjes en doet dan badkamer/wc en een klus waar ik nooit zin/tijd in heb, bijv ramen, vloeren, deuren etc. Ze krijgt 10 euro per uur.
Doen!
Doen!
zondag 31 januari 2010 om 11:55
Hier een schoonmaaksters, ze kwam altijd 1x per 2 weken, maar sinds ik bevallen ben komt ze iedere week, we zijn nu toch meer thuis dus het wordt ook sneller vies.
Ze komt dan 3 uur en doet badkamer, keuken en dweilt alle vloeren.
Ik vind het heerlijk, voor mij is het het geld dubbel en dwars waard, ik heb gewoon geen zin om mijn spaarzame vrije tijd daar aan te besteden. Bovendien was het een terugkerend punt van discussie tussen man en mij. (ik vond het altijd eerder nodig dan hij dat er weer wat in huis gedaan moest worden).
Ze komt dan 3 uur en doet badkamer, keuken en dweilt alle vloeren.
Ik vind het heerlijk, voor mij is het het geld dubbel en dwars waard, ik heb gewoon geen zin om mijn spaarzame vrije tijd daar aan te besteden. Bovendien was het een terugkerend punt van discussie tussen man en mij. (ik vond het altijd eerder nodig dan hij dat er weer wat in huis gedaan moest worden).
zondag 31 januari 2010 om 11:55
Toen ik werkte had ik hulp voor 3 uur in de week. Werd door buitenstaanders ook wel eens als luxe gezien.
Was ik het niet mee eens dus, ik werkte 40 uur per week, en vind zo ongeweer alles leuker dan poetsen.
Toen ik in de WW kwam,stopte werkster toevallig wegens ziekte. Sindsdien heb ik er geen meer, maar dan zou het voor mijn gevoel wel luxe geweest zijn. Toen had ik alle tijd (niet alle zin) om het zelf te doen
Was ik het niet mee eens dus, ik werkte 40 uur per week, en vind zo ongeweer alles leuker dan poetsen.
Toen ik in de WW kwam,stopte werkster toevallig wegens ziekte. Sindsdien heb ik er geen meer, maar dan zou het voor mijn gevoel wel luxe geweest zijn. Toen had ik alle tijd (niet alle zin) om het zelf te doen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zondag 31 januari 2010 om 12:14
Grappig, mijn dochter is even oud als die van jou en ik ben ook (bijna) 20 weken zwanger van nummer 2. Heb ook lang getwijfeld over hulp in de huishouding, maar op een gegeven moment toch de knoop doorgehakt: sinds een maand of drie komt hier eens in de twee weken de 'poetsvrouw'. Op vrijdag, lekker voor het weekend.
Tja, wat doet ze... Standaard alles stoffen (twee slaapkamers, woonkamer), stofzuigen en dweilen, de badkamer (wc, bad, douche, wastafel, vloer), de wc en de keuken. Soms doet ze de ramen, dan weer iets anders extra als ik het vraag.
Ik vind het heerlijk, echt het geld (30 euro per keer, denk dat ze iets minder dan drie uur bezig is) waard. Het is ook een extra stimulans om de boel zelf ook goed bij te houden en op te ruimen. Als het een zooi is, kan ze natuurlijk niet poetsen.
Ik zou zeggen: doen!
Tja, wat doet ze... Standaard alles stoffen (twee slaapkamers, woonkamer), stofzuigen en dweilen, de badkamer (wc, bad, douche, wastafel, vloer), de wc en de keuken. Soms doet ze de ramen, dan weer iets anders extra als ik het vraag.
Ik vind het heerlijk, echt het geld (30 euro per keer, denk dat ze iets minder dan drie uur bezig is) waard. Het is ook een extra stimulans om de boel zelf ook goed bij te houden en op te ruimen. Als het een zooi is, kan ze natuurlijk niet poetsen.
Ik zou zeggen: doen!
zondag 31 januari 2010 om 12:29
zondag 31 januari 2010 om 12:30
zondag 31 januari 2010 om 12:39
Op dit moment zijn we keihard aan het sparen voor bruiloft en huwelijksreis én er moet nog een tweede huis verkocht worden. Zodra dát allemaal achter de rug is, ga ik zo snel mogelijk een huishoudster zoeken!
Of ik er nu wel of niet een goede reden voor heb, ik vind het gewoon zonde van mijn tijd om erg lang bezig te zijn met schoonmaken, als ik ook zo graag mijn vrijwilligerswerk en sociaal leven bij wil houden, naast een baan/studie van 36 uur!
Of ik er nu wel of niet een goede reden voor heb, ik vind het gewoon zonde van mijn tijd om erg lang bezig te zijn met schoonmaken, als ik ook zo graag mijn vrijwilligerswerk en sociaal leven bij wil houden, naast een baan/studie van 36 uur!
zondag 31 januari 2010 om 12:42
Haha Femke, ik begrijp heel goed hoe je je voelt! Ik ben opgegroeid in een gezin waar een schoonmaakster werd beschouwd als iets voor rijke types die het hoog in hun bol hadden, waarom zou je betalen voor iets dat je best zelf kunt? Ik moet zeggen dat ik ook héél lang getwijfeld heb, maar doordat ik een drukke baan heb en een vriend die geen klap uitvoert in huis, ben ik er toch maar voor gegaan. Geen moment spijt van gehad, het is één van de beste investeringen ooit! En het is ook nog eens goed voor je relatie, geen gezeur meer over wie wat moet doen.
(Overigens is mijn vriend een schatje, hij kookt en houdt alle rekeningen bij... maar hij haat opruimen en na een paar jaar was ik het toch wel zat om altijd alleen de sokken te wassen en de wc te poetsen....)
(Overigens is mijn vriend een schatje, hij kookt en houdt alle rekeningen bij... maar hij haat opruimen en na een paar jaar was ik het toch wel zat om altijd alleen de sokken te wassen en de wc te poetsen....)
zondag 31 januari 2010 om 15:40
quote:Pilous schreef op 31 januari 2010 @ 12:41:
Dan heb je nog 2 uur over Winkelfanaat
Het waren 2/3 uur. Dus het kan ook 1 uur zijn wat over is
Overigens ben ik niet in 1 uurtje klaar in de keuken, die duurt inclusief de koelkast toch echt wel 2,5 uur. Als de kastjes ook leeg gaan, en uitgelapt worden.
Dan zit je al op de 3,5 uur, en dan is de wc nog niet gedaan. (overigens zou ik daar de energie ook niet meer voor hebben...)
Ik vind schoonmaaktsters zwaar ondergewaardeerd, voor 10 euro per uur, wordt er van hun verwacht dat zo ongeveer het hele huis gedaan wordt in 2 a 3 uur.
Ze krijgen geen vakantiegeld/dagen, zijn niet verzekerd en geen pensioenopbouw.
(ik heb geen/ben geen schoonmaakster)
Dan heb je nog 2 uur over Winkelfanaat
Overigens ben ik niet in 1 uurtje klaar in de keuken, die duurt inclusief de koelkast toch echt wel 2,5 uur. Als de kastjes ook leeg gaan, en uitgelapt worden.
Dan zit je al op de 3,5 uur, en dan is de wc nog niet gedaan. (overigens zou ik daar de energie ook niet meer voor hebben...)
Ik vind schoonmaaktsters zwaar ondergewaardeerd, voor 10 euro per uur, wordt er van hun verwacht dat zo ongeveer het hele huis gedaan wordt in 2 a 3 uur.
zondag 31 januari 2010 om 15:45
Ik waardeer mijn hulp heel erg! En verwacht niet van haar dat ze naast de gewone klussen ook nog eens de ramen zeemt, de kastjes schoonmaakt, de koelkast doet enz enz. Dat zou ik nl ook niet kunnen in 2,5u. Ik blijf dus wel realistisch en als ik wil dat ze langer blijft om een aantal klussen te doen, dan betaal ik haar uiteraard extra. Ik vind 10 euro per uur wel een mooi bedrag, zo netto in het handje, is volgens mij meer dan wat sommige mensen wit verdienen. Dat ze niet verzekerd, geen vakantiegeld opbouwt, tja dat weet je vantevoren als je zwart werkt. Ik geef mijn hulp wel met kerst iets extra's en spreek ook regelmatig mijn waardering uit.
maandag 1 februari 2010 om 07:44
Overigens als ik een schoonmaakster zou nemen zou ik wel even kijken naar hoe het zit met de belasting enzo. Een schoonmaakster is niet echt 'zwart' meer, als je juist wel vakantiegeld geeft geloof ik en dat soort dingen. Helemaal wit zal bruin niet kunnen trekken, maar ik vind het onzin om te zeggen 'dat weet je vantevoren als je zwart werkt'. Op die manier heb jíj namelijk alleen de lusten van het zwart werken (een goedkope schoonmaakster) en zij alleen de lasten. Dat vind ik dus niet eerlijk.
maandag 1 februari 2010 om 08:18
quote:winkelfanaat schreef op 31 januari 2010 @ 15:40:
[...]
Mijn schoonmaakster was de eerste keer dat ze bij ons kwam ook langer bezig dan de 3 uur waarvoor we haar wilden hebben. Maar tegenwoordig kan ze alles in 3 uur voor elkaar krijgen. En dan ruimt ze ook de vaatwasser uit (als die vol zit), ze zet de wasmachine aan, haalt de was uit de droger, vouwt die op.
En ze maakt grondig schoon. Ik kom elke vrijdag heerlijk thuis... De ene keer lapt ze de ramen erbij aan de buitenkant, de andere keer maakt ze alle keukenkastjes aan de binnenkant schoon, en de koelkast wordt ook eens in de zoveel tijd schoongemaakt.
Ze komt elke week en ze krijgt 12 euro per uur (3 uur per keer).
Ik snap niet dat jij vind dat schoonmaaksters worden ondergewaardeerd. Mijn bruto (!) uursalaris ligt denk ik rond de 15 euro, en daar houd ik netto rond de 10 euro aan over.
Als je dan bedenkt dat ik netto (per uur) net zoveel over houd als de meeste schoonmaaksters hier, dan doen zij het nog niet zo slecht hoor.
[...]
Mijn schoonmaakster was de eerste keer dat ze bij ons kwam ook langer bezig dan de 3 uur waarvoor we haar wilden hebben. Maar tegenwoordig kan ze alles in 3 uur voor elkaar krijgen. En dan ruimt ze ook de vaatwasser uit (als die vol zit), ze zet de wasmachine aan, haalt de was uit de droger, vouwt die op.
En ze maakt grondig schoon. Ik kom elke vrijdag heerlijk thuis... De ene keer lapt ze de ramen erbij aan de buitenkant, de andere keer maakt ze alle keukenkastjes aan de binnenkant schoon, en de koelkast wordt ook eens in de zoveel tijd schoongemaakt.
Ze komt elke week en ze krijgt 12 euro per uur (3 uur per keer).
Ik snap niet dat jij vind dat schoonmaaksters worden ondergewaardeerd. Mijn bruto (!) uursalaris ligt denk ik rond de 15 euro, en daar houd ik netto rond de 10 euro aan over.
Als je dan bedenkt dat ik netto (per uur) net zoveel over houd als de meeste schoonmaaksters hier, dan doen zij het nog niet zo slecht hoor.