schoonmaakster / huishoudster

31-01-2010 11:29 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd wie van jullie een 'poets' heeft, hoe vaak en evt om welke reden.

Ik vind nl van mezelf dat ik er echt een reden voor moet hebben; kan zelf nl ook wel schoonmaken,

Zit er toch steds meer over te denken. Ik ben nu 20 weken zwanger van de 2e, dochter is 20 mnd. Ik werk 3,5 dag en vriend 4. Op zaterdagmorgen doen we de boodschappen en ik vind t leuk en fijn om leuke dingen met Iris te doen.

Schoonmaken is ook niet erg, maar heb er niet altijd tijd voor of zin in. Ook lichamelijk wordt t nu wat zwaarder

Ik zit nu te denken om iemand te betalen om 1x in de 2 weken de badkamer, wc en keuken echt goed schoon te maken.

Ik schat in dat ze daar rond de 2 / 3u per x aan kwijt is. Is dat reëel? Het lijkt me wel een hap uit ons budget.

Dus...waar kan ik op rekenen qua kosten denken jullie en hoe hebben jullie t zelf geregeld?
quote:Kastanjez schreef op 01 februari 2010 @ 07:44:

Overigens als ik een schoonmaakster zou nemen zou ik wel even kijken naar hoe het zit met de belasting enzo. Een schoonmaakster is niet echt 'zwart' meer, als je juist wel vakantiegeld geeft geloof ik en dat soort dingen. Helemaal wit zal bruin niet kunnen trekken, maar ik vind het onzin om te zeggen 'dat weet je vantevoren als je zwart werkt'. Op die manier heb jíj namelijk alleen de lusten van het zwart werken (een goedkope schoonmaakster) en zij alleen de lasten. Dat vind ik dus niet eerlijk.Welke lasten heeft zij dan? Ze krijgt er toch geld voor?
quote:winkelfanaat schreef op 01 februari 2010 @ 08:00:

Ik vraag me ook af wat er gebeurt als je schoonmaakster van het keukentrapje valt en op drie plekken haar nek breekt.

(niet geheel ondenkbaar als je in 2/3 uur tijd de badkamer, wc en keuken goed moet doen )

Erg vergezocht dit voorbeeld.

Als opdrachtgever (noem ik mezelf maar ff) en opdrachtnemer bespreek je natuurlijk wel wat redelijk is.

En... eerlijk gezegd.. ik denk dat jij zo'n type bent dat beter geen schoonmaakster zou kunnen nemen. No offense, maar als ik kijk hoe grondig mijn schoonmaakster in die 3 uur alles schoonmaakt.... Zij doet het beter dan ik. Ik heb het idee, dat jij grondiger te werk gaat als een schoonmaakster.

Als ik zelf zou moeten schoonmaken dan doe ik alleen de kamer, de keuken en de wc. Tegen de tijd dat de badkamer aan de beurt is heb ik namelijk geen zin meer c.q. kan ik mijn tijd wel beter besteden. Zij wordt ervoor betaald, dus ze doet het gewoon.

En tja... als ze haar nek breekt tijdens werk wat ze uitvoert dan heeft ze zelf iets halsbrekends (en raars) uitgevoerd... want eh... op zich is schoonmaken geen gevaarlijk werk hoor...
Ik heb ook een werkster, heerlijk. Ze komt eens per 2 weken. Ik zou liever iedere week hebben, maar ze kan niet vaker helaas. Ze zit helemaal 'volgeboekt', haha. Wanneer er iemand afvalt komt ze vaker bij ons, dus we staan op de wachtlijst.

Onze werkster is dus een gewilde, zo kom je aan een goede, via via en horen zeggen dat ze een goeie is. Ik heb destijds een balletje opgegooid op de school van mijn dochter.

Ze poetst als een dolle stier, de eerste keer was het meer werk om alles goed schoon te krijgen maar nu houdt ze het goed bij dus kost het niet zoveel tijd meer.

Ik betaal ook 10 euro per uur.
Als ik thuis ben en zij komt poetsen, dan ga ik meehelpen, dat vind ik wel zo gezellig en dan gebeurt en nog meer op 1 dag. Maar als ik een half uur ergens mee bezig ben dan vind ik al dat ik pauze verdien, maar de werkster gaat gewoon door. (Ik dus ook maar gewoon, maar als ik alleen zou zijn zou ik even gaan vivaforummen, mail checken, koffie drinken....) Ze komt hier op haar birckenstocks en gaat aan de slag, zweet op haar voorhoofd. Ik kan dat niet hoor, ben ik echt veel te lui voor.

Ik geef met de kerst een kerstpakketje, en verder eigenlijk niet.
quote:TheEmpress schreef op 01 februari 2010 @ 08:37:

Als ik thuis ben en zij komt poetsen, dan ga ik meehelpen, dat vind ik wel zo gezellig en dan gebeurt en nog meer op 1 dag. Maar als ik een half uur ergens mee bezig ben dan vind ik al dat ik pauze verdien, maar de werkster gaat gewoon door. (Ik dus ook maar gewoon, maar als ik alleen zou zijn zou ik even gaan vivaforummen, mail checken, koffie drinken....) Ze komt hier op haar birckenstocks en gaat aan de slag, zweet op haar voorhoofd. Ik kan dat niet hoor, ben ik echt veel te lui voor.

Ik geef met de kerst een kerstpakketje, en verder eigenlijk niet.

Als ik vrij heb en zij komt werken, dan pak ik óf een ander klusje dat er nog lag óf ik ga weg. Niet om haar, maar omdat ik me dan raar voel (zit ik zelf niks te doen, laat ik een ander voor me werken).

Als ik zelf schoonmaak dan moet ook eerst de klus af en dan ga ik pas zitten. Als ik tussendoor ga zitten dan heb ik geen zin meer en dan wordt het ook niet meer wat... (dus dan ga ik viva-en, of tv kijken of of...)
quote:Yraatje schreef op 01 februari 2010 @ 08:18:

[...]

Mijn schoonmaakster was de eerste keer dat ze bij ons kwam ook langer bezig dan de 3 uur waarvoor we haar wilden hebben. Maar tegenwoordig kan ze alles in 3 uur voor elkaar krijgen. En dan ruimt ze ook de vaatwasser uit (als die vol zit), ze zet de wasmachine aan, haalt de was uit de droger, vouwt die op.

En ze maakt grondig schoon. Ik kom elke vrijdag heerlijk thuis... De ene keer lapt ze de ramen erbij aan de buitenkant, de andere keer maakt ze alle keukenkastjes aan de binnenkant schoon, en de koelkast wordt ook eens in de zoveel tijd schoongemaakt.

Ze komt elke week en ze krijgt 12 euro per uur (3 uur per keer).

Ik snap niet dat jij vind dat schoonmaaksters worden ondergewaardeerd. Mijn bruto (!) uursalaris ligt denk ik rond de 15 euro, en daar houd ik netto rond de 10 euro aan over.

Als je dan bedenkt dat ik netto (per uur) net zoveel over houd als de meeste schoonmaaksters hier, dan doen zij het nog niet zo slecht hoor.

Ik zeg ook niet dat schoonmaakster het slechtste beroep is, ik denk namelijk (uit jouw laatste zinnen opmakend) dat jouw baan nog veel slechter is inderdaad!

Overigens ben ik het dan weer niet met je eens over 'dat ze zelf iets halsbrekends en raars heeft uitgevoerd, want op zich is schoonmaken geen gevaarlijk werk'. Volgens mij gebeuren de meeste ongelukken nog altijd in huis. Het fijne is wel, dat jij wel verzekerd bent als je op je werk iets raars of halsbrekends uithaald.
quote:Yraatje schreef op 01 februari 2010 @ 08:20:

[...]

Welke lasten heeft zij dan? Ze krijgt er toch geld voor?

Wat dus eerder al genoemd wordt: geen pensioen of vakantiegeld, geen WW als haar werkgeefster verhuist, geen ziektegeld als ze ziek wordt...

En van de 10 tot 15 euro die de gemiddelde schoonmaakster krijgt, kun je dat ook niet zelf afdragen.

Veel mensen 'nemen' een goedkope schoonmaakster, zonder hier verder ook maar een gedachte aan vuil te maken. Vandaar dat ik zeg, ik zou haar in ieder geval betaalde vakantiedagen geven. Maar wacht, wat zegt de overheid:

Schoonmakers bieden hun diensten zwart aan voor ongeveer tien euro per uur. Als diezelfde schoonmaakster wit wil gaan werken, moet ze ongeveer twintig euro per uur vragen om netto hetzelfde over te houden. Tien daarvan draagt ze namelijk af aan belastingen en verzekeringen. De schoonmaakster is dan een zelfstandige zonder personeel (ZZP?er). Er zijn echter maar bitter weinig mensen die twintig euro per uur willen betalen om hun huis te laten poetsen.

De overheid bedacht daarom een alternatief. Onder de Regeling Dienstverlening aan huis is de schoonmaakster geen zelfstandige maar in dienst bij degene die haar inhuurt. Dat klinkt ingewikkelder dan het is, want dit werkgeverschap houdt in de praktijk maar weinig in. Er komen geen administratieve verplichtingen bij kijken, je hoeft geen loonbelasting en premies werknemersverzekeringen op het loon in te houden en geen vakantietoeslag te betalen. ,,Voorwaarde is wel dat de uurprijs niet lager ligt dan het minimumloon en de opdrachtgever een schoonmaakster nog zes weken doorbetaalt bij ziekte,?? verklaart een woordvoerder van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

----

Dat dus.
Winkelfanaat, je gaat toch niet élke week alle keukenkastjes uitruimen? Ik werkte bij de thuiszorg en daar kon ik toch echt in 3 uur wel de zwaardere klussen doen. Het is een kwestie van bijhouden, als jouw badkamer al een maand niet goed gedaan is dan lukt het natuurlijk niet om al die kalk er in een uurtje af te boenen

Het moet dan wel opgeruimd zijn; het opruimen is meestal het meeste werk en dat gaat ten koste van de echte poetstijd.
Nee hoor, mijn keuken doe ik zo'n twee keer per jaar goed(met kastjes leeghalen) Mijn badkamer (alle tegels en het badmeubel leeg+uitsoppen) zo'n 4x per jaar.

Maar ik denk dat het 'goed doen' van de keuken/badkamer/toilet' voor de een anders is als voor de ander. Bij mij betekent het 'goed doen' van deze, zoals ik de eerste twee regels heb omschreven.

Ik vind het 'goed doen' eens in de twee weken dan ook vaak. Maar misschien vindt TO dat 'goed doen' anders is dan mijn 'goed doen'?

De douchekabine doe ik overigens wel elke week, en lap ik uit na het douchen.
Mijn schoonmaakster maakt dus in de keuken alleen alles in zicht schoon. Ik wil niet eens dat ze in mijn kastjes komt. Ze ruimt ook de vaatwasser niet uit. Dat wil ik niet. Vandaar dat ze behoorlijk wat kan doen
quote:winkelfanaat schreef op 01 februari 2010 @ 13:55:

[...]

Ik zeg ook niet dat schoonmaakster het slechtste beroep is, ik denk namelijk (uit jouw laatste zinnen opmakend) dat jouw baan nog veel slechter is inderdaad!

Mijn baan is niet zo slecht hoor... ik klaag niet...

Overigens ben ik het dan weer niet met je eens over 'dat ze zelf iets halsbrekends en raars heeft uitgevoerd, want op zich is schoonmaken geen gevaarlijk werk'. Volgens mij gebeuren de meeste ongelukken nog altijd in huis. Het fijne is wel, dat jij wel verzekerd bent als je op je werk iets raars of halsbrekends uithaald.Nou ja... bij mij hoeft ze in ieder geval niets halsbrekends te doen en ik heb zelf nog nooit een ongeluk gehad in huis. Dus ik denk wel dat er ook het nodige aan gezond verstand bij zit....
Wij hebben sinds oktober een schoonmaakhulp.

Onze reden: beiden fulltimers, weinig discipline, 4 katten.

De voorwaarden die we elkaar gesteld hebben zijn de volgende:

Als de hulp komt, help ik mee. Vriend zal zich dan nuttig maken rondom huis, in de garage en op zolder (de was).

Onze hulp komt 1x per twee weken, 3 uur, a 10 euro per uur.

We reserveren dus (omgerekend naar 52 weken gedeeld door 12 maanden) elke maand 65 euro.

En we zijn er ERG blij mee!!!
For sale: Guitar. No strings attached.
Oja, we beginnen altijd boven met de badkamer en gaan daarna naar beneden.

De ene week de badkamer een grote beurt, de andere keer iets van de benedenverdieping een grote beurt (keuken of alle kasten en radiatoren afnemen of ...).

En altijd koffie tussen 11 en 12. Ze gaat pas zitten als de koffie een tijdje heeft afgekoeld, en zit maximaal een kwartier, meestal maar 10 minuten. Ik vind dat koffiepauze erbij hoort, dus wordt gewoon doorbetaald. Bovendien zit ik zelf ook graag eventjes. Daarnaast komt ze uit joegoslavie en vind ik het leuk om met haar woordjes uit te wisselen (kat, hond, keuken, etc) en daar is een koffiepauze uitermate geschikt voor. Ze spreekt overigens goed Nederlands.

Oja, ze blijft me mevrouw noemen
anoniem_50869 wijzigde dit bericht op 01-02-2010 20:45
Reden: toevoeging
% gewijzigd
For sale: Guitar. No strings attached.
Wat een geneuzel van sommige mensen of het wel of niet nodig is dat je een schoonmaakster neemt. Je kunt niet in iemands privésituatie kijken.

Trouwens al zat je de hele dag op je gat en wil je een schoonmaakster erbij, dat moet iedereen toch voor zich weten!

Wij zijn op zoek naar een (goede) schoonmaakster en betalen tien euro per uur. Als het goed gaat en ze bevalt verhogen we het tot max.12,50 p/uur.

Het enige is dat het blijkbaar onmogelijk is om (via marktplaats) een schoonmaakster te vinden.

Ik kan er niet over uit hoe onbeschoft de meesten zijn.

De laatste drie zijn gewoon niet op komen dagen, bellen niet af en laten ook nooit meer van zich horen.

We gaan nu maar een bureau inschakelen, maar los van het feit dat dit flink wat geld gaat kosten, snijden de schoonmaaksters zichzelf in de vingers door dit soort acties.

Ze verpesten hun eigen markt.

Het is blijkbaar anno nu, normaal geworden om niks van je te laten horen en andere mensen te laten stikken. Waar zijn de normen van fatsoen gebleven?

Het is schandalig dat dus ook zieken en bejaarden met dit soort oplichtingspraktijken te maken krijgen.

Ik ken schrijnende verhalen van ernstig zieken die elk beetje hulp kunnen gebruiken en ook zo behandeld en opgelicht zijn.

Dus mochten huishoudsters/schoonmaaksters dit lezen die dergelijk gedrag vertonen, GA JE DIEP SCHAMEN!
Generen jullie je wel eens als het een rotzooitje is? Ik vind het best vervelend als het vies is.

En ben het met Wenny eens dat het mij ook vies tegenvalt hoe onbeschoft mensen zijn. Niets meer laten horen, te laat komen, niet goed schoonmaken etc. Via Marktplaats vind ik het helemaal niks. Ik heb mijn huidige hulp via een briefje bij de AH

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven