Schutting plaatsen - tips?

07-04-2010 10:44 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen sinds kort in een nieuwbouwhuis incl nieuwbouwtuin (helemaal niks dus). Samen met de meeste buren (man of 15) hebben we het plan opgevat om met z'n allen een bedrijf te kiezen die dan schuttingen mag komen plaatsen (tegen een leuk prijsje natuurlijk). Maar heeft iemand nog goede tips waar ik wel/niet op moet letten of voor moet kiezen bij de keuze van de schutting. Want ik heb geen idee wat er nou wel belangrijk is en wat niet (behalve de prijs).

Dank!
Dat de palen diep de grond in staan, zodat je schutting met een stevig windje niet staat te zwabberen alsof het rieten matjes zijn.
Alle reacties Link kopieren
Niet alleen diep in de grond staan, maar wil je houten of betonnen palen, wil je de onderrand met beton? Wil je kwaliteit of wil je goedkoop?

Wil je de planken horizontaal of verticaal, wil je de buren nog kunnen zien, zo nee heb je een meer planks schutting nodig.
Alle reacties Link kopieren
Eerst goed met de buren overleggen wat iedereen wil.

Je kan het wel allemaal samen willen doen, maar als iedereen iets anders mooi vindt/kan betalen, dan kom je er niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben met onze buren de schuttingbouwer ingehuurt.

Stond super snel en het ziet er goed uit.



ff googlen dan vind je z'n site zo.



(nee ik heb er geen aandelen in)
Goed materiaal wat er over 10 / 20 jaar ook nog steeds mooi uitziet!!



En een stukje ruimte overhouden tussen schutting en terras, zodat je ook nog beplanting tegen de schutting aan kunt planten. (ja, ik loop wat op de zaken vooruit ) Tip voor die beplanting: passiflora (google maar eens) groeit lekker snel, je hebt er weinig werk van en er komen werkelijk waar práchtige bloemen uit.
Alle reacties Link kopieren
de bovenste planken of (gedeelte van de planken als het verticaal is) slijten het snelst door de regen ed. dus ik zou ze sowieso horizontaal leggen, dan hoef je over x aantal jaar alleen de bovenste plank te vervangen en niet de hele schutting.
Alle reacties Link kopieren
Goede tips! Vooral die van lotte zou ik niet zelf bedacht hebben!

De palen zullen van beton worden, vind ik niet zo mooi, maar we zitten op vrij drassige grond en dan lijkt beton toch verstandiger. Met de buren wordt inderdaad ook al druk overlegd, blijkt dat onze buurman het uiterlijk niet zo belangrijk vindt, maar dat de prijs voor hem doorslaggevend is...is dus niet helemaal hoe ik erover denk. Maar we komen er vast wel uit.

Iemand nog ervaringen met het materiaal? Bankirai is mooi, maar voor mij ook wat te duur, maar is vurenhout goed genoeg?
Alle reacties Link kopieren
Als je betonplalen heb en een betonnen schot onderaan kan er maar weinig vocht in het hout trekken. En wat al eerder gezegd is. De bovenkant moet goed afgedekt zijn met een horizontale plank. (garantie op je schutting is ook handig)
Alle reacties Link kopieren
quote:Marriss schreef op 07 april 2010 @ 11:22:

Tip voor die beplanting: passiflora (google maar eens) groeit lekker snel, je hebt er weinig werk van en er komen werkelijk waar práchtige bloemen uit.



Passiflora doet het geweldig tegen een schutting op het zuiden. Voornaamste werk: 1 keer per jaar de plant helemaal terugsnoeien (maart/april) zodat je alleen de belangrijkste takken overhoudt. In de zomer groeit-ie weer helemaal uit en zit-ie weer vol met bloemen!

Onze ervaring is dat als we dat niet doen, dat de plant alleen uitlopers aan het einde maakt, en dat de 'oude' plant vrij kaal blijft...
Geimpregneerd vurenhout is bijna net zo duurzaam als bankirai. De buurman en wij hebben een schutting van bankirai palen en geinp. vurenhouten planken. Bovenop de schutting liggen liggende (duh) delen en die zijn weer van bankirai. De onderste plank is trouwens ook bankirai, omdat daar de grond tegenaan zit.
Alle reacties Link kopieren
Belangrijk is dat je goede kwaliteit tuinhout koopt. Het goedkope gimpregneerde tuinhout van de bouwmarkt: niet aan beginnen. De planken zijn vaak dun (15-16mm) en slecht geimpregneerd. Als het net geplaatst is ziet het er schitterend uit, maar twee jaar verder springen de tranen je in de ogen. Let er verder op dat als er schuttingdelen gebruikt worden deze geschroefd zijn en niet geniet.

Een combinatie van hardhouten palen (eventueel in de grond gestort met beton) en goed geimpregneerde planken is erg duurzaam. Met roestvrijstalen schroeven afschroeven maakt het helemaal af.

En overleg goed met de buurman die voor goedkoop gaat: goedkoop is uiteindelijk duurkoop. Als je een fatsoenlijke kwaliteit hout gebruikt gaat de schutting veel langer mee, en blijft ie langer mooi! Mocht je niet met hem tot overeenstemming komen, overweeg dan om zelf een schutting te regelen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven