Slimme (energie)besparingen in het huis

07-09-2022 17:53 294 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De hogere energienota die hier straks van start gaat, zet wel aan tot nadenken over hoe je met energie omgaat. Ik ben van mening dat structurele energiebesparing een mooie vorm van verduurzaming is.

Op internet is natuurlijk veel te lezen, op dit forum staan tevens jarenoude topics. Maar toch lees ik hier gaandeweg in een aantal topics welke ik volg dat ik niet de enige ben die dit moment aangrijpt om eens zaken tegen het licht te houden. Ik denk dat veel gezinnen in deze tijd hier ook geïnteresseerd in zijn (soms uit noodzaak, soms om andere gronden) en hun ervaringen willen delen.

Wat zijn jullie slimste besparingen? Van afspraken over de thermostaat om de kamertemperatuur te regelen, tot vernieuwen van apparatuur naar zuinigere modellen? Ik ben benieuwd.

Ik trap af met mijn grootste verrassing (oprecht verrast) van vandaag. Ik ontdekte dat de elektrisch verstelbare lattenbodems van ons bed samen 8 Watt trekken aan stroom door alleen maar in het stopcontact te zitten, dus stand-by. Kennelijk zit zo'n transformator daarin te slurpen. Wisten jullie dat? Is op jaarbasis toch weer 8x24x365=70 kWh energieverspilling wat ik met een schakelaar heb opgelost.
girasole3 schreef:
07-09-2022 18:46
Welnee. Vorige week besteld, worden begin november geplaatst. Vind dat echt een zeer acceptabele wachttijd.

@ducktales, ik vreesde al dat een aquarium zoveel slurpt. Dochter heeft er 1 van 100 liter.
Binnenkort dus zonnepanelen, we zouden daarmee ons stroomverbruik helemaal moeten kunnen opwekken.
Ik hoop dat je meer geluk hebt dan wij. De onze zouden eind juni geplaatst worden, maar we hebben ze nu nog niet. Installateurs zijn er wel, panelen helaas niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
bumblebijtje schreef:
07-09-2022 19:12
Niko Home Control is bijvoorbeeld dat type oplossing, al zijn er uiteraard ook andere aanbieders.

We kijken hier niet heel hard naar sluimerverbruik of verbruik in het algemeen (overschot zonnepanelen en batterij maken ons zowat zelfvoorzienend buiten de dagen met weinig zonneschijn) dus we gebruiken het hier eerder voor automatisatie van bijvoorbeeld rolgordijnen, toegang, muziek, lichtsturing etc, maar je kan het daar dus ook voor gebruiken. (Af)wasmachine en droger worden hier bijvoorbeeld zo aangestuurd zodat alles klaar is ten laatste wanneer wij thuis zijn, maar dat de meest optimale momenten op basis van weersvoorspelling, laden van batterij, opwekking etc worden gebruikt. Verwarming kan je bijvoorbeeld via geolocalisatie laten gebeuren (lees, als je naar huis rijdt en op x minuten van je voordeur bent, begint het huis te warmen).
Maar kost dat dan weer niet veel stroom? Wij hebben dus ook dat soort dingen maar je hebt daar toch weer extra apparatuur voor nodig om het te laten werken. Ik kan niet echt vinden of dat veel stroom kost
Alle reacties Link kopieren Quote
Tvp
fashionvictim schreef:
07-09-2022 18:57
De monteur van mijn - nieuwe - vaatwasser zei juist dat je beter altijd het kortste programma met de hoogste temperatuur kunt kiezen. Net als een andere poster heb ik dat bij mijn vaatwasser opgemeten en met het korte maar hete programma verbruikt mijn vaatwasser minder elektra dan met het eco programma.
Hier scheelt de ecostand behoorlijk, ik zie het meteen terug in mijn dagverbruik als ik door tijdsgebrek een keer de gewone gebruik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boiler is duur hoor. Je kan hem ook uitzetten en alleen weer aanzetten als je denkt hem uitgebreid te gaan gebruiken, voor een bad ofzo. Wat op zich een prijzige liefhebberij is qua energie. Vroeger was dit al 1 euro per bad en dat zal nu vele malen zo duur zijn. Het aanwarmen duurt 2,5 uur ongeveer.

Het goedkope alternatief is dus uitzetten en water met een 1,5 l elektrische waterkoker verwarmen aop het moment dat je dat nodig hebt.

Wil je in bad, dan zijn lege wasmiddelflessen handige dingen. Je vult er enkele met het warme water en neemt ze mee de douche in. Eventueel kan je gaatjes boren in de dop; als je hem dan omgekeerd houdt en je knijpt een beetje heb je een echte douche. Je kan minstens drie flessen water vullen met de inhoud van een waterkan.

Zelf houd ik niet van douches dus ik giet wat op een spons en zo knijp ik water over me heen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
ducktales schreef:
07-09-2022 19:16
Maar kost dat dan weer niet veel stroom? Wij hebben dus ook dat soort dingen maar je hebt daar toch weer extra apparatuur voor nodig om het te laten werken. Ik kan niet echt vinden of dat veel stroom kost
Automatisatie kost altijd energie, maar dat valt goed mee. Een slim stopcontact heeft een sluimerverbruik van minder dan een halve watt bijvoorbeeld. Doe daar zo'n hub bij aan minder dan 10Watt, versus wat je er aan de andere kant mee kan af/aanschakelen en wat die dingen verbruiken.
Misschien een domme vraag hoor, maar hoe meten jullie op wat een specifiek apparaat verbruikt? Dat kun je toch niet aan de meter aflezen, er draait altijd wel wat.

Tip voor de multimediafanaten: in de tvkast ligt een grote stekkerdoos met 2 schakelaars. Wat altijd aan moet blijven staan is het modem, router voor smartverlichting, en de soundbar. Op de andere rij zitten dan de tv, playstation, controller laadstation, switch laadstation. Die schakelen we alleen aan als we iets ermee doen. Dan slurpt het geen energie in standbystand.
Hetzelfde met opladers: allemaal in een stekkerdoos met schakelaar, in de nacht opladen en s ochtends alleen de schakelaar om.
Alle reacties Link kopieren Quote
Koud douchen lijkt me verschrikkelijk, dus dat ga ik niet doen, maar ik heb me nu wel aangeleerd de douche tussendoor aan en uit te zetten. Dus jezelf nat spoelen, douche uit. Dan shampoo, uitspoelen, douche weer uit. Conditioner, lichaam inzepen, scheren etc. en dan de douche weer aan om af te spoelen. Zal toch wat gas en water schelen.

Als ik de waterkoker gebruik voor een cup-a-soupje oid, gebruik ik het beetje warme water wat overblijft om het kopje te spoelen.

Ik heb geen vaatwasser, maar zet na het koken meteen de meeste pannen etc in de week met koud water.

En heb een paar maanden geleden een nieuwe wasmachine en droger gekocht. Die zijn best wat energievriendelijker dan wat ik had. Ik hang mooie kledingstukken op om te drogen, maar stop vaak een gekleurde was samen met een fijne witte was in de droger op de ecostand. In de zomer hangt alles buiten. Ook heb ik een ouderwetse centrifuge. Daar komt toch best nog wat water uit, na een centrifugebeurt op 1400 toeren van mijn wasmachine. Scheelt toch in droogtijd.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
Alle reacties Link kopieren Quote
GreenLadyFern schreef:
07-09-2022 19:25
Misschien een domme vraag hoor, maar hoe meten jullie op wat een specifiek apparaat verbruikt? Dat kun je toch niet aan de meter aflezen, er draait altijd wel wat.

Tip voor de multimediafanaten: in de tvkast ligt een grote stekkerdoos met 2 schakelaars. Wat altijd aan moet blijven staan is het modem, router voor smartverlichting, en de soundbar. Op de andere rij zitten dan de tv, playstation, controller laadstation, switch laadstation. Die schakelen we alleen aan als we iets ermee doen. Dan slurpt het geen energie in standbystand.
Hetzelfde met opladers: allemaal in een stekkerdoos met schakelaar, in de nacht opladen en s ochtends alleen de schakelaar om.
Geen domme vraag hoor.
Je gebruikt een energiemeter. Dat is een blokje wat je in je stopcontact steekt en waar je de stekker van het apparaat dan insteekt en gewoon gebruikt. Vervolgens zie je op het scherm wat het verbruik is. Kost je ca. 10-20 euro en je kunt je hele huis door om je apparaten per ruimte door te meten.
_Gebruikersnaam_ schreef:
07-09-2022 19:29
Geen domme vraag hoor.
Je gebruikt een energiemeter. Dat is een blokje wat je in je stopcontact steekt en waar je de stekker van het apparaat dan insteekt en gewoon gebruikt. Vervolgens zie je op het scherm wat het verbruik is. Kost je ca. 10-20 euro en je kunt je hele huis door om je apparaten per ruimte door te meten.
Hmm, eens kijken of ik die van iemand kan lenen. Vind het zonde om te kopen maar wel interessant om eens te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
GreenLadyFern schreef:
07-09-2022 19:31
Hmm, eens kijken of ik die van iemand kan lenen. Vind het zonde om te kopen maar wel interessant om eens te doen.
Ik weet dat er gemeenten zijn waar inwoners ze kunnen lenen. Maar grote kans dat je bij rondvragen ook beet krijgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toedeledokie, als je hete pannen in koud water zet kan de bodem kromtrekken en dan zijn ze iig niet meer geschikt voor inductie volgens mij
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Joppie schreef:
07-09-2022 19:34
Toedeledokie, als je hete pannen in koud water zet kan de bodem kromtrekken en dan zijn ze iig niet meer geschikt voor inductie volgens mij
Misschien is even afkoelen laten en dan weken in koud water iets beter?
Alle reacties Link kopieren Quote
GreenLadyFern schreef:
07-09-2022 19:31
Hmm, eens kijken of ik die van iemand kan lenen. Vind het zonde om te kopen maar wel interessant om eens te doen.
Zo kom je bijvoorbeeld te weten dat je audio 30 watt slurpt. En dat het loont om via je smartphone of laptop te luisteren met oortjes.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
Joppie schreef:
07-09-2022 19:34
Toedeledokie, als je hete pannen in koud water zet kan de bodem kromtrekken en dan zijn ze iig niet meer geschikt voor inductie volgens mij
Klopt hoor. De pannen waarin ik bak, laat ik eerst afkoelen. En gebruik dan eerst keukenrol. Maar de kookpannen en het benodigde bestek etc zet ik in de koude week. Ik kook helaas op gas.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
Alle reacties Link kopieren Quote
retrostar schreef:
07-09-2022 18:45
Sommige audioapparatuur gebruikt verrassend veel stroom.
En de box van Ziggo.

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... ar-checkt/
Je kan hem omruilen. Je moet dan wel 20 euro betalen. Ziggo doet geen duit kado.
Dat ligt er maar net aan wie je aan de telefoon hebt.
Ik had deze week iemand die in mijn dossier zette dat mijn mediabox te warm werd en ik kreeg gewoon een andere box opgestuurd
Alle reacties Link kopieren Quote
Een paar weken geleden heb ik mijn televisie van de slaapkamer doorgemeten en in gebruik kwam ik op 90W. Nou staat hij gemiddeld 3 uur per dag aan, kinderen kijken daar ook wel tv.
Ik heb deze omgewisseld voor een goedkope LED tv (111 euro) welke 30W verbruikt.
Kwaliteit is zelfs iets beter en is 60W gunstiger. Op jaarbasis zou dat toch ook weer 66 kWh moeten schelen. (Wat 33 euro met onze aanstaande tarieven is)
Kleine beetjes kunnen samen een leuke besparing opleveren op het jaarverbruik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees mee.
Toevallig stuurde m'n vader vanochtend een linkje door met een heleboel tips, een paar daarvan zag ik al voorbij komen hier

Over stekkers gesproken; mijn tv en magnetron laat ik gewoon standaard zitten, ik heb ook nergens een schakelaar tussen.
Maar de stekker van mijn ventilator haal ik eruit zodra ik hem niet meer gebruik.

Mijn ouders laten vaak opladers in de stopcontacten zitten, ik heb al zo vaak gezegd dat het beter is ze eruit te halen. Maar het komt niet binnen

Water voor het koken warm ik op in de waterkoker

Ik heb zonnepanelen en was als de zon schijnt
Alle reacties Link kopieren Quote
granny71 schreef:
07-09-2022 19:52
Dat ligt er maar net aan wie je aan de telefoon hebt.
Ik had deze week iemand die in mijn dossier zette dat mijn mediabox te warm werd en ik kreeg gewoon een andere box opgestuurd
Ik heb het niet van mezelf want ik kijk met een kaartje en heb geen mediabox. Hier staat het:
https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-la ... -besparen/
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb vorig jaar een warmte terugwin ventilator in mijn huis gezet. Daarmee heb ik wel frisse lucht maar verlies ik geen warmte. Dat ding kostte 200 euro en heb ik er zelf ingezet.
Ook heb ik op mijn hippe design radiatoren een ventilatortje gezet.
Samen scheelde dit mij 1/3 van mijn gasverbruik vorige winter.
retrostar schreef:
07-09-2022 19:19
Boiler is duur hoor. Je kan hem ook uitzetten en alleen weer aanzetten als je denkt hem uitgebreid te gaan gebruiken, voor een bad ofzo. Wat op zich een prijzige liefhebberij is qua energie. Vroeger was dit al 1 euro per bad en dat zal nu vele malen zo duur zijn. Het aanwarmen duurt 2,5 uur ongeveer.

Het goedkope alternatief is dus uitzetten en water met een 1,5 l elektrische waterkoker verwarmen aop het moment dat je dat nodig hebt.

Wil je in bad, dan zijn lege wasmiddelflessen handige dingen. Je vult er enkele met het warme water en neemt ze mee de douche in. Eventueel kan je gaatjes boren in de dop; als je hem dan omgekeerd houdt en je knijpt een beetje heb je een echte douche. Je kan minstens drie flessen water vullen met de inhoud van een waterkan.

Zelf houd ik niet van douches dus ik giet wat op een spons en zo knijp ik water over me heen.
Het gaat om een 10 liter boiler in het keukenkastje….
Alle reacties Link kopieren Quote
Tip voor mensen die snel warm water willen hebben en geen qooker willen: een heetwaterdispenser.
Hier eentje voor 2,5 liter. In te stellen van 30 tot en met 100 graden. En volume van 100, 200, 300, 400, 500 ml tot onbeperkt. Gewoon in het stopcontact zetten.
Ideaal om voor 1 kopje thee te verwarmen, of warm water voor de rijst of aardappels.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stella_Aurora schreef:
07-09-2022 18:01
Goede tip, maar helaas kun je maanden, zoniet een jaar, wachten op een installateur.
Maar als je ze nooit besteld, komen ze er ook nooit natuurlijk ;) dan heb je er volgend jaar toch gewoon profijt van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Festini74 schreef:
07-09-2022 20:29
Het gaat om een 10 liter boiler in het keukenkastje….
Ah! Ik heb het over de standaard badboiler, de 80 l.

Toen ik die alleen maar aanzette om in 2,5 uur genoeg badwater op temperatuur te brengen en daarna meteen uit, ging mijn rekening met een heel grote sprong omlaag. Je moet het niet erg vinden om je handen koud te wassen e.d.

Toen ik klein was hadden we niets anders dan koud water. En op scholen, op campings e.d. zat er ook alleen maar koud water in de kraan.

Ik weet niet wat je bespaart als je alles met koud water doet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Dolfine schreef:
07-09-2022 18:54
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat dat heeft gekost?
Wij hebben hier een offerte voor liggen en dat grapje kost hier € 2000,00. Dat gaan we nooit of te nimmer terug verdienen.
En wij wilden dit ook, omdat we het onzin vinden om het hele huis te verwarmen als ik op zolder zit te werken.

De knoppen voor de radiatoren hebben ongeveer 600 gekost. De app van Tado was gratis bij de knoppen. Installatie zelf gedaan. Ketel uitgezocht die er geschikt voor was want die van hiervoor was 22 jaar oud en aan vervanging toe.

Als je ketel er al geschikt voor is hoeft het dus geen 2000 te kosten. Mits je zelf alles kunt instellen.

De knoppen voor zone 4 zijn niet vervangen. Omdat we die ruimtes nooit zelfstandig willen aansturen was dat niet nodig. En het systeem is altijd nog uit te breiden als we onze slaapkamer en de logeerkamer(s)ook als zone zouden willen aansturen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven