Slimme (energie)besparingen in het huis

07-09-2022 17:53 294 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De hogere energienota die hier straks van start gaat, zet wel aan tot nadenken over hoe je met energie omgaat. Ik ben van mening dat structurele energiebesparing een mooie vorm van verduurzaming is.

Op internet is natuurlijk veel te lezen, op dit forum staan tevens jarenoude topics. Maar toch lees ik hier gaandeweg in een aantal topics welke ik volg dat ik niet de enige ben die dit moment aangrijpt om eens zaken tegen het licht te houden. Ik denk dat veel gezinnen in deze tijd hier ook geïnteresseerd in zijn (soms uit noodzaak, soms om andere gronden) en hun ervaringen willen delen.

Wat zijn jullie slimste besparingen? Van afspraken over de thermostaat om de kamertemperatuur te regelen, tot vernieuwen van apparatuur naar zuinigere modellen? Ik ben benieuwd.

Ik trap af met mijn grootste verrassing (oprecht verrast) van vandaag. Ik ontdekte dat de elektrisch verstelbare lattenbodems van ons bed samen 8 Watt trekken aan stroom door alleen maar in het stopcontact te zitten, dus stand-by. Kennelijk zit zo'n transformator daarin te slurpen. Wisten jullie dat? Is op jaarbasis toch weer 8x24x365=70 kWh energieverspilling wat ik met een schakelaar heb opgelost.
Alle reacties Link kopieren Quote
05-2019 schreef:
22-09-2022 21:56
Het gaat erom hoeveel m3 je ruimte is. Per 30 m3 = 1 ventilator.

Ik heb ze van speedcomfort die staan dus ook op pepper

Via deze link
https://www.speedcomfort.nl/rel-kortingsactie/

En dan de kortingscode Vattenfall

Net geprobeerd en werkt nog steeds. Korting op korting :-D

Ik heb in de woonkamer ook 1 lange radiator en heb er 4 geplaatst. Had 2 paketten met 3 stuks besteld maar in de gang kan en maar max 2 onder en had daarom nog 1 over en die heb ik dus bij de kamer eronder geplaatst.
Bedankt voor de tip, heb er ook besteld.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren Quote
Courage schreef:
23-09-2022 00:46
Wij hebben een energie meter van iemand gekregen, maar ik ben kennelijk te blond om 'm te snappen. (of hij doet het niet goed ;-D). De handleiding inmiddels gevonden op internet, maar die geeft ook geen antwoord.

Het gaat om deze:
Alle reacties Link kopieren Quote
Courage schreef:
23-09-2022 00:46
Wij hebben een energie meter van iemand gekregen, maar ik ben kennelijk te blond om 'm te snappen. (of hij doet het niet goed ;-D). De handleiding inmiddels gevonden op internet, maar die geeft ook geen antwoord.

Het gaat om deze:
Afbeelding

Als ik iets gemeten heb, dan krijg ik wel de kWh enzo eruit. Maar daarna wil ik 'm op 0 zetten om een volgend apparaat te meten. En dat krijg ik niet voor elkaar.
Iemand de gouden tip?
Ik zou voor een Homewizard gaan. Ideaal en dan zou ik direct ook de P1 meter aanschaffen.
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren Quote
cowandchicken schreef:
23-09-2022 01:54
Bedankt voor de tip, heb er ook besteld.
Graag gedaan. Ik hoop dat het goed zal werken. Het is voor mij ook nieuw.
Maar ben blij dat ik heb kunnen helpen. :-D
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren Quote
_Gebruikersnaam_ schreef:
23-09-2022 06:05

Ik heb jouw bericht gemist. Je quote mij, maar daar stond een afbeelding in - omdat je nog geen plaatjes mag plakken wordt alles vanaf het plaatje tot wat daar onder staat, gewist.
Had je de gouden tip voor mij? ;-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Courage schreef:
23-09-2022 21:22
Ik heb jouw bericht gemist. Je quote mij, maar daar stond een afbeelding in - omdat je nog geen plaatjes mag plakken wordt alles vanaf het plaatje tot wat daar onder staat, gewist.
Had je de gouden tip voor mij? ;-D
Ik zie het ook, vreemd...

Nou, ik zat even hardop te denken of de batterijen er achter uithalen het geheugen wist. (Denk namelijk dat hij net als de mijne - ander merk/type - een klepje met knoopcelbatterijen heeft)
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zit een klein resetknopje op, die zet ook alles op nul. Maar dat kan niet de bedoeling zijn, daar heb je zo'n heel dun pinnetje voor nodig om die in te kunnen drukken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Godsamme, tochtband met o-profiel gekocht maar nu kan de deur niet meer dicht. Terwijl de kieren overal toch echt een millimeter zijn. Maar weer terug naar de winkel dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Elodea schreef:
25-09-2022 09:52
Godsamme, tochtband met o-profiel gekocht maar nu kan de deur niet meer dicht. Terwijl de kieren overal toch echt een millimeter zijn. Maar weer terug naar de winkel dus.
Ik heb dat in het verleden ook gehad. Op een andere plek plakken kan het misschien wel dicht. Of met een scherp mes een stuk afsnijden zodat het minder bol is.
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren Quote
05-2019 schreef:
25-09-2022 13:43
Ik heb dat in het verleden ook gehad. Op een andere plek plakken kan het misschien wel dicht. Of met een scherp mes een stuk afsnijden zodat het minder bol is.
Ik heb nu op sommige stukken O-profiel en op andere stukken schuim. Niet ideaal, want schuim gaat op een gegeven moment kruimelen. Maar goed, het moet maar even. Ik ga ook nog met andere dingen aan de slag (radiatorfolie, gordijnen).
Alle reacties Link kopieren Quote
Elodea schreef:
25-09-2022 09:52
Godsamme, tochtband met o-profiel gekocht maar nu kan de deur niet meer dicht. Terwijl de kieren overal toch echt een millimeter zijn. Maar weer terug naar de winkel dus.
Hadden wij ook tochtband langs de voordeur, kreeg ik de deur niet meer op slot.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kleine bespaartip en beter voor het milieu:) ik kook een volle waterkoker en doe deze in een thermoskan voor thee, ipv meerdere keren kopjes thee verwarmen.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.energievergelijk.nl/stroomverbruik

Die site is ook wel handig, kun je uitrekenen hoeveel kWh iets verbruikt per jaar met een bepaald wattage (en gebruiksduur).
De prijs moet je dan zelf even uitrekenen, want zij gebruiken daar 40c per kWh.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren Quote
PimPom schreef:
27-09-2022 16:19
https://www.energievergelijk.nl/stroomverbruik

Die site is ook wel handig, kun je uitrekenen hoeveel kWh iets verbruikt per jaar met een bepaald wattage (en gebruiksduur).
De prijs moet je dan zelf even uitrekenen, want zij gebruiken daar 40c per kWh.
Mwah, zoals je in dit topic al leest verschilt de ene koelkast of tv enorm met het andere. Wil je het echt weten, dan moet je zelf meten (of googleen op jouw type apparaat).

Ik wil kijken of ik een terugslagklep kan plaatsen in de afzuigkap, want daar voel ik nog tocht. Kan helaas (nog) niets vinden op YouTube.
Alle reacties Link kopieren Quote
De tip (met een knipoog). Een vriend van me heeft leuke solarlampjes voor in de tuin. Die laadt hij overdag buiten op (als de zon schijnt) en zet ze 's avonds in huis.
Hij vindt het gewoon gezellige lampjes. Maar het is een idee. :idee:
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij kwamen er dus achter, door te meten, dat onze vriezer een ware energie slurper is. Ik ga dus toch maar opzoek naar een nieuwe.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren Quote
toedeledokie schreef:
09-10-2022 19:55
De tip (met een knipoog). Een vriend van me heeft leuke solarlampjes voor in de tuin. Die laadt hij overdag buiten op (als de zon schijnt) en zet ze 's avonds in huis.
Hij vindt het gewoon gezellige lampjes. Maar het is een idee. :idee:

Briljant. :D
toedeledokie schreef:
09-10-2022 19:55
De tip (met een knipoog). Een vriend van me heeft leuke solarlampjes voor in de tuin. Die laadt hij overdag buiten op (als de zon schijnt) en zet ze 's avonds in huis.
Hij vindt het gewoon gezellige lampjes. Maar het is een idee. :idee:

Zou dat echt voordeliger zijn dan een led-lamp? Ik zou het eens narekenen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik koop een voetenzak voor onder mijn bureau. Met koude voeten voelt het al snel helemaal koud aan, terwijl ik 18 graden eigenlijk prima vindt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven