Slimme (energie)besparingen in het huis

07-09-2022 17:53 294 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De hogere energienota die hier straks van start gaat, zet wel aan tot nadenken over hoe je met energie omgaat. Ik ben van mening dat structurele energiebesparing een mooie vorm van verduurzaming is.

Op internet is natuurlijk veel te lezen, op dit forum staan tevens jarenoude topics. Maar toch lees ik hier gaandeweg in een aantal topics welke ik volg dat ik niet de enige ben die dit moment aangrijpt om eens zaken tegen het licht te houden. Ik denk dat veel gezinnen in deze tijd hier ook geïnteresseerd in zijn (soms uit noodzaak, soms om andere gronden) en hun ervaringen willen delen.

Wat zijn jullie slimste besparingen? Van afspraken over de thermostaat om de kamertemperatuur te regelen, tot vernieuwen van apparatuur naar zuinigere modellen? Ik ben benieuwd.

Ik trap af met mijn grootste verrassing (oprecht verrast) van vandaag. Ik ontdekte dat de elektrisch verstelbare lattenbodems van ons bed samen 8 Watt trekken aan stroom door alleen maar in het stopcontact te zitten, dus stand-by. Kennelijk zit zo'n transformator daarin te slurpen. Wisten jullie dat? Is op jaarbasis toch weer 8x24x365=70 kWh energieverspilling wat ik met een schakelaar heb opgelost.
Alle reacties Link kopieren Quote
- Douche na het sporten bij je sportschool. Bij Basic Fit kan je een abbo delen met je huisgenoot voor €15,- per persoon per maand voor onbeperkt sporten. Je mag ook altijd iemand gratis meenemen.

- Douche zo kort en koud mogelijk. Zet de kraan uit als je je inzeept.

- Koop hoge warme pantoffels, thermo ondergoed, fleecevest, fleece dekens voor op de bank, dikke sokken, fleece hoodie, kruik voor in bed.

- Kook vaker eenpansgerechten. Gebruik in de winter vaker de oven en laat na gebruik de ovendeur open staan voor extra warmte. Kook vaker grote porties en vries deze in.

- Koop tochtstrips voor onder je deuren.

- Werk zo vaak mogelijk op kantoor in de winter zodat de verwarming thuis laag kan staan. Zet de verwarming een paar uur voor het slapen gaan lager.

- Sluit de gordijnen in de winter als het donker is buiten.

- Houd alle deuren dicht in de kamer waar de verwarming aanstaat.

- Brand vaker kaarsen in de winter. Deze geven een beetje warmte af.
suikerspinmuffin wijzigde dit bericht op 07-09-2022 21:37
4.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Joppie schreef:
07-09-2022 18:59
Wij hebben een warmtepomp met zonnepanelen. Ik doe de wasmachine/ vaatwasser zo mogelijk aan als de zon schijnt. In de winter de vaatwasser in de daluren
Waarom zou je (vaat)wassen als de zon schijnt? Ervan uitgaande dat je aangesloten bent op het elektriciteitsnet.
Alle reacties Link kopieren Quote
- Ouderwets om de dag douchen en andere dag met de washand wassen.
- Zonnepanelen goed schoon houden voor optimaal rendement.
- Elektrische deken voor de koude avonden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft iemand nog een tip voor radiatorfolie? Er zijn veel merken; zit daar veel verschil tussen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
07-09-2022 17:55
Zonnepanelen, ik heb aan stroom gewoon geen kosten. Heb zelfs airco genomen, omdat ik nog ruimte over had en daarmee ook kan verwarmen dus dat bespaart weer op het gas.
Hier ook zonnepanelen, verwarming op airco, koken op inductie.
Alles uit de standby stand.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
-Zodra ik thuis kom gaat er een dikke fleece vest over mijn trui aan of zelfs de ochtendjas aan. Bij mijn dochtertje ook.

- verwarming gaat al uit om 19 uur en de rest van de avond ochtendjas aan en deken over. Mocht ik het nog te koud hebben dan electrische fleece deken voor op de bank.

- als mijn dochtertje niet thuis is gaat de verwarming niet hoger dan 16 graden. En kleed ik mij warm.

- verwarming niet hoger dan 19 graden en de meeste tijd 18 graden.

- droogmolen aanschaffen zodat ik de was zoveel mogelijk buiten kan drogen. Ook in de winter. Dan is de lucht in huis minder vochtig en is de lucht makkelijker te verwarmen.

- om de dag douchen en andere dag met washandje en sopje.

- grote porties koken en dan 2 dagen van eten en nog wat in kunnen vriezen.

- diepvries spul laten ontdooien in de koelkast.

- vieze borden die in de vaatwasser moeten af borstelen en dan de vaatwasser in. Zuinigste stand zetten wat overigens bij mij niet de eco stand is maar de 1 uur wasprogramma.

- radiatorfolie

- zodra het donker word alle gordijnen dicht en tocht "hond" op de grond bij de voordeur en achterdeur. Overdag ook als het heel koud buiten is.

- tochtstrips bij de action vandaan en grotere kieren buitenmuur dichtkitten. Vooral langs de ramen.

- verwarming alleen aan in de woonkamer en gang.

- verwarmingsketel zuiniger afstellen

- hele dikke wollen sokken bij de action kopen. Eventueel ook thermo ondergoed. Nekwarmer die eigenlijk voor buiten is maar echt ideaal voor op de bank. En als ze dit jaar er weer zijn haal ik nog beenwarmers.

- niet de tv onnodig aan laten staan. Wat nogal vaak gebeurde. Even de was weg pakken en gewoon de tv aanlatenof even snel douchen en de tv aanlaten. Nu denk ik er steeds meer bij na dat ik de tv echt uit zet

Ik heb het vorig jaar eigenlijk niet koud gehad. Binnen temperatuur in de avond was vaak rond 16 graden. Ik trek vroeg mijn pyjama aan omdat ik weet dat ik toch niet meer weg ga. De wollen sokken en zwarte nekwarmer en dan mijn ochtendjas aan.
Heel af en toe pakte ik een deken erbij.
05-2019 wijzigde dit bericht op 07-09-2022 22:04
5.39% gewijzigd
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren Quote
Elodea schreef:
07-09-2022 21:39
Heeft iemand nog een tip voor radiatorfolie? Er zijn veel merken; zit daar veel verschil tussen?
Hier ben ik ook benieuwd naar inderdaad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Elodea schreef:
07-09-2022 21:39
Heeft iemand nog een tip voor radiatorfolie? Er zijn veel merken; zit daar veel verschil tussen?
Ik heb een folie waar een heel dun laagje piepschuim achter zit. En dat met dubbelzijdige tape aan de muur geplakt.

Ik heb het bij de Lidl in het verleden gekocht.
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren Quote
05-2019 schreef:
07-09-2022 22:02
-Zodra ik thuis kom gaat er een dikke fleece vest over mijn trui aan of zelfs de ochtendjas aan. Bij mijn dochtertje ook.

- verwarming gaat al uit om 19 uur en de rest van de avond ochtendjas aan en deken over. Mocht ik het nog te koud hebben dan electrische fleece deken voor op de bank.

- als mijn dochtertje niet thuis is gaat de verwarming niet hoger dan 16 graden. En kleed ik mij warm.

- verwarming niet hoger dan 19 graden en de meeste tijd 18 graden.

- droogmolen aanschaffen zodat ik de was zoveel mogelijk buiten kan drogen. Ook in de winter. Dan is de lucht in huis minder vochtig en is de lucht makkelijker te verwarmen.

- om de dag douchen en andere dag met washandje en sopje.

- grote porties koken en dan 2 dagen van eten en nog wat in kunnen vriezen.

- diepvries spul laten ontdooien in de koelkast.

- vieze borden die in de vaatwasser moeten af borstelen en dan de vaatwasser in. Zuinigste stand zetten wat overigens bij mij niet de eco stand is maar de 1 uur wasprogramma.

- radiatorfolie

- zodra het donker word alle gordijnen dicht en tocht "hond" op de grond bij de voordeur en achterdeur. Overdag ook als het heel koud buiten is.

- tochtstrips bij de action vandaan en grotere kieren buitenmuur dichtkitten. Vooral langs de ramen.

- verwarming alleen aan in de woonkamer en gang.

- verwarmingsketel zuiniger afstellen

- hele dikke wollen sokken bij de action kopen. Eventueel ook thermo ondergoed. Nekwarmer die eigenlijk voor buiten is maar echt ideaal voor op de bank. En als ze dit jaar er weer zijn haal ik nog beenwarmers.

- niet de tv onnodig aan laten staan. Wat nogal vaak gebeurde. Even de was weg pakken en gewoon de tv aanlatenof even snel douchen en de tv aanlaten. Nu denk ik er steeds meer bij na dat ik de tv echt uit zet

Ik heb het vorig jaar eigenlijk niet koud gehad. Binnen temperatuur in de avond was vaak rond 16 graden. Ik trek vroeg mijn pyjama aan omdat ik weet dat ik toch niet meer weg ga. De wollen sokken en zwarte nekwarmer en dan mijn ochtendjas aan.
Heel af en toe pakte ik een deken erbij.
Sorry, het is absoluut niet rot bedoeld maar ik vind het toch wel heel erg om te lezen dat dit is hoe mensen in een rijk land als Nederland inmiddels leven. Ik vind dit echt schandalig eigenlijk. Niet van jou uiteraard, maar dat dit soort armoede inmiddels al normaal gevonden wordt.
Am Yisrael Chai!
05-2019 schreef:
07-09-2022 22:02
-Zodra ik thuis kom gaat er een dikke fleece vest over mijn trui aan of zelfs de ochtendjas aan. Bij mijn dochtertje ook.

- verwarming gaat al uit om 19 uur en de rest van de avond ochtendjas aan en deken over. Mocht ik het nog te koud hebben dan electrische fleece deken voor op de bank.

- als mijn dochtertje niet thuis is gaat de verwarming niet hoger dan 16 graden. En kleed ik mij warm.

- verwarming niet hoger dan 19 graden en de meeste tijd 18 graden.

- droogmolen aanschaffen zodat ik de was zoveel mogelijk buiten kan drogen. Ook in de winter. Dan is de lucht in huis minder vochtig en is de lucht makkelijker te verwarmen.

- om de dag douchen en andere dag met washandje en sopje.

- grote porties koken en dan 2 dagen van eten en nog wat in kunnen vriezen.

- diepvries spul laten ontdooien in de koelkast.

- vieze borden die in de vaatwasser moeten af borstelen en dan de vaatwasser in. Zuinigste stand zetten wat overigens bij mij niet de eco stand is maar de 1 uur wasprogramma.

- radiatorfolie

- zodra het donker word alle gordijnen dicht en tocht "hond" op de grond bij de voordeur en achterdeur. Overdag ook als het heel koud buiten is.

- tochtstrips bij de action vandaan en grotere kieren buitenmuur dichtkitten. Vooral langs de ramen.

- verwarming alleen aan in de woonkamer en gang.

- verwarmingsketel zuiniger afstellen

- hele dikke wollen sokken bij de action kopen. Eventueel ook thermo ondergoed. Nekwarmer die eigenlijk voor buiten is maar echt ideaal voor op de bank. En als ze dit jaar er weer zijn haal ik nog beenwarmers.

- niet de tv onnodig aan laten staan. Wat nogal vaak gebeurde. Even de was weg pakken en gewoon de tv aanlatenof even snel douchen en de tv aanlaten. Nu denk ik er steeds meer bij na dat ik de tv echt uit zet

Ik heb het vorig jaar eigenlijk niet koud gehad. Binnen temperatuur in de avond was vaak rond 16 graden. Ik trek vroeg mijn pyjama aan omdat ik weet dat ik toch niet meer weg ga. De wollen sokken en zwarte nekwarmer en dan mijn ochtendjas aan.
Heel af en toe pakte ik een deken erbij.
Ik vind dat echt armoe, in je pyjama, badjas en thermo ondergoed onder een deken moeten zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
07-09-2022 22:10
Ik vind dat echt armoe, in je pyjama, badjas en thermo ondergoed onder een deken moeten zitten.
Ik heb geen thermo ondergoed aan. Het zou voor mensen een optie kunnen zijn.

Maar waarom in je kleren alleen blijven zitten als je weet je gaat de deur niet meer uit. Ik ga niet meer stoken als ik weet dat ik het echt behaaglijk heb op die manier.

Als er bezoek komt is het een ander verhaal. Maar de woonkamer blijven stoken terwijl ik alleen ben en weet dat ik het gewoon comfortabel heb nee dat vind ik gewoon zonde.

En ik ken helaas meer mensen die zelfs overdag met een dekbed op de bank zitten. Omdat de rekening gewoon niet meer te betalen is.
05-2019 wijzigde dit bericht op 07-09-2022 22:25
26.78% gewijzigd
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoeft toch niet per se armoede te zijn? Het kan ook uit overtuiging zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik raad trouwens iedereen de P1 meter aan van Homewizard het geeft ontzettend veel inzicht.
Blijf in jezelf geloven !
Elodea schreef:
07-09-2022 22:23
Hoeft toch niet per se armoede te zijn? Het kan ook uit overtuiging zijn.
Ik zeg toch ook dat ik dat vind ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
07-09-2022 22:08
Sorry, het is absoluut niet rot bedoeld maar ik vind het toch wel heel erg om te lezen dat dit is hoe mensen in een rijk land als Nederland inmiddels leven. Ik vind dit echt schandalig eigenlijk. Niet van jou uiteraard, maar dat dit soort armoede inmiddels al normaal gevonden wordt.
Ben het volledig met je eens. Maar veel mensen hebben geen andere keuze. Of het is warm aankleden en zo comfortabel mogelijk in huis hebben of het is jezelf in de schulden werken.

Ik voel mij ook niet aangesproken hoor. 😀
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
07-09-2022 22:26
Ik zeg toch ook dat ik dat vind ;)
Je was niet de enige die het over armoede had ;-)
Elodea schreef:
07-09-2022 22:23
Hoeft toch niet per se armoede te zijn? Het kan ook uit overtuiging zijn.
Klopt ik doe het al jaren zo. Heerlijk zo’n dekentje op de bank.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een thermohemd lange mouw vervangen voor je basic shirt onder je trui. Daar zit ik echt wel aan te denken mocht ik het overdag te koud hebben.
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren Quote
polydox schreef:
07-09-2022 22:33
Klopt ik doe het al jaren zo. Heerlijk zo’n dekentje op de bank.
Ik vind het ook fijn om in de winter onder een dekentje te zitten op de bank als ik tv kijk. En de katten ook, die komen dan gezellig op schoot.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een dekentje op de bank of in een pyjama, badjas, thermo ondergoed en een nekwarmer onder een dekbed of elektrische deken in een huis van 16 graden zitten zijn wel echt twee verschillende dingen in mijn ogen.

Ik zit zelfs in de zomer soms met een dekentje op de bank. Maar dat dekentje is dan ook niet voor de warmte, maar gewoon om iets over je heen te hebben.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
07-09-2022 22:08
Sorry, het is absoluut niet rot bedoeld maar ik vind het toch wel heel erg om te lezen dat dit is hoe mensen in een rijk land als Nederland inmiddels leven. Ik vind dit echt schandalig eigenlijk. Niet van jou uiteraard, maar dat dit soort armoede inmiddels al normaal gevonden wordt.
Ik vind de meeste gewoontes totaal niet extreem
Suikerspinmuffin schreef:
07-09-2022 22:35
Ik vind het ook fijn om in de winter onder een dekentje te zitten op de bank als ik tv kijk. En de katten ook, die komen dan gezellig op schoot.
Ik ook. Maar graag zonder mijn ski-uitrusting.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stella_Aurora schreef:
07-09-2022 22:56
Ik vind de meeste gewoontes totaal niet extreem
Dat kan. Ik vind met 16 graden zitten blauwbekken in een soort survivaloutfit in je eigen huis wel extreem. En echt heel erg armoe. Ik hoop toch echt dat niemand in mijn omgeving zo hoeft te leven.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
07-09-2022 22:47
Een dekentje op de bank of in een pyjama, badjas, thermo ondergoed en een nekwarmer onder een dekbed of elektrische deken in een huis van 16 graden zitten zijn wel echt twee verschillende dingen in mijn ogen.

Ik zit zelfs in de zomer soms met een dekentje op de bank. Maar dat dekentje is dan ook niet voor de warmte, maar gewoon om iets over je heen te hebben.
Hier hetzelfde. No way dat ik, als het niet perce nodig is, in 16 graden ga zitten in huis met 3 lagen kleding aan en nog een dekentje erover. Hier gaat toch echt gewoon de verwarming aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
07-09-2022 23:01
Dat kan. Ik vind met 16 graden zitten blauwbekken in een soort survivaloutfit in je eigen huis wel extreem. En echt heel erg armoe. Ik hoop toch echt dat niemand in mijn omgeving zo hoeft te leven.
Gelukkig hebben wij geen zorgen om stookkosten (klein goed geïsoleerd appartement met ramen op het zuiden dus het wordt hier nooit koud) maar ik vrees helaas dat er veel Nederlanders zijn die de verwarming deze winter laag zetten of misschien zelfs helemaal niet stoken. Als ik heb gelezen hier op het forum wat sommige mensen ineens per maand moeten gaan betalen aan energiekosten.. Voor sommigen is het moeten kiezen tussen het huis verwarmen of boodschappen kunnen kopen. :"-(

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven