Slimme meter
donderdag 3 januari 2019 om 15:16
Zojuist komt er per post een aanbod van Stedin binnen over het plaatsen van een slimme meter. Wat mij betreft is de oude meter nog prima, dus hoeft hij niet vervangen te worden. De bijbehorende folder vind ik ook niet echt overtuigend, de argumenten klinken alsof overstappen vooral slim voor Stedin is.
Kan iemand mij vertellen wat nou de voordelen zijn van zo'n 'slimme meter'?
Kan iemand mij vertellen wat nou de voordelen zijn van zo'n 'slimme meter'?
donderdag 3 januari 2019 om 16:48
Lekkende? Wasda?S0LEIL schreef: ↑03-01-2019 16:26Ah we hadden het dan over verschillende dingen. Ik bedoelde kosten voor installatie, die ze nu niet rekenen maar straks wel mogen rekenen als je hem nu weigert.
Huurkosten staan daar los van.
Ik heb hem overigens laten installeren maar meteen door de monteur uit laten zetten. Dat ging makkelijk (op wat gewauwel van de monteur na) en werd keurig bevestigd middels een brief.
Ik krijg wel een dezer dagen weer een nieuwe. Ik bleek zo'n lekkende te hebben![]()
“Don’t look back – you’re not going that way.”

donderdag 3 januari 2019 om 16:49
Dat is alleen als je 'm later op eigen initiatief alsnog wilt. Dan moet je betalen. Je krijgt 'm nu gratis cadeau. Als je meter ooit stuk is en je moet een nieuwe en je krijgt dan een slimme meter, dan blijft dat gewoon gratis hoor. De meter is niet van jou zelf, maar van Stedin in dit geval, en die moet de meter vervangen als hij stuk is.S0LEIL schreef: ↑03-01-2019 15:46Die kans is inderdaad groot. Als je nu weigert mogen ze je er straks voor laten betalen.
Wat ook een optie is, is om dat ding wel te laten installeren nu, maar hem direct uit te laten zetten. Ze functioneren dan dus eigenlijk weer als een oude meter.
Ze zijn verplicht om dit op jouw verzoek te doen.
Die meters die zogenaamd meer verbruik registreren... dat onderzoek is onwijs uit z'n verband gerukt. Die meters werden in extreme omstandigheden getest. Dit waren overigens gewone 'domme' digitale meters én slimme meters. Daarna zijn de meters nog uitgebreid getest onder normale omstandigheden en wat bleek: geen afwijkingen.
Met een slimme meter ben je ook nog eens voorbereid op de toekomst met fluctuerende energietarieven (je dan slimme wasmachine die weet door de meter wanneer de stroom goedkoop is en dán gaat draaien bijv.) En als je gebruik maakt van nachttarief kun je daar na 2020 ook alleen nog maar gebruik van maken als je een slimme meter hebt.

donderdag 3 januari 2019 om 16:52
Nee, als je meter ooit stuk is en je moet een nieuwe, dan krijg je een gratis digitale meter. Niet op afstand uitleesbaar.
Tenzij je dan wel een slimme meter wil, dat kan, maar dan moet je wel betalen voor de meter.
En in beide gevallen moet je meterhuur betalen.

donderdag 3 januari 2019 om 16:52
Dat weet je helemaal niet. De hele salderingsregeling gaat op de schop. Kan zo maar zijn dat ze je straks verplichten een digitale meter (dom of slim) te nemen als je teruglevert. Die oude meters zijn nooit gemaakt om terug te gaan draaien. Daarbij gaat ook nog eens energie verloren (de meter die moet stoppen naar voren te draaien en dan de andere kant op moeten gaan draaien). Heb je bij een digitale meter geen last van.gioia82 schreef: ↑03-01-2019 15:58Wij hebben ook slimme meters, we wilden overschakelen naar 3 fase stroom ivm inductie en toen hadden we geen keuze, zowel de gasmeter als elektrameter moest vervangen worden anders wilde stedin geen nieuwe aansluiting komen maken. Ik merk geen verschil, ons verbruik is hetzelfde gebleven. We hoeven geen meterstanden meer door te geven en dat vind ik wel handig. Onze nieuwe gasmeter is ook iets stiller dan de oude.
Als je zelf energie opwekt kun je beter oude meters houden, maar wij hebben toch een andere meter voor onze zonnepanelen (ze staan niet op ons eigen dak) dus voor ons maakte dat niet uit. Voor ons dus geen nadelen.

donderdag 3 januari 2019 om 16:53
Ehhh... niet bij mijn netbeheerder (Liander). De netbeheerders willen graag dat je een slimme meter plaatst he. Dat is handig bij storingen en om het net te monitoren om storingen te voorkomen.ShaunTheSheep schreef: ↑03-01-2019 16:52Nee, als je meter ooit stuk is en je moet een nieuwe, dan krijg je een gratis digitale meter. Niet op afstand uitleesbaar.
Tenzij je dan wel een slimme meter wil, dat kan, maar dan moet je wel betalen voor de meter.
En in beide gevallen moet je meterhuur betalen.
Ook nu bij storingen is de slimme meter gewoon gratis. En als je gaat terugleveren krijg je 'm gratis aangeboden.

donderdag 3 januari 2019 om 18:08
Zou dat kunnen, in strijd met wat Rijksoverheid zegt?MiniMe3 schreef: ↑03-01-2019 16:53Ehhh... niet bij mijn netbeheerder (Liander). De netbeheerders willen graag dat je een slimme meter plaatst he. Dat is handig bij storingen en om het net te monitoren om storingen te voorkomen.
Ook nu bij storingen is de slimme meter gewoon gratis. En als je gaat terugleveren krijg je 'm gratis aangeboden.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-weigeren
Is uw oude meter echt aan vervanging toe, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uit te lezen is.
Heeft u een slimme meter geweigerd maar wilt u die later toch aanvragen? Dan mag de netbeheerder kosten voor de slimme meter in rekening brengen.
donderdag 3 januari 2019 om 18:20
Ik was tegen maar in mijn nieuwe huis zat ie al en ben er wel blij mee. Geen mensen meer binnen om op te nemen. En ik kan per dag en zelfs per kwartier zien wat ik verbruik. De slimme meter heeft niets met de thermostaat te maken trouwens
Hij geeft gewoon om het kwartier de meterstanden door.
Ik kan precies zien wanneer een bepaald persoon is geweest, die laat altijd vrij lang de deur open
Ook verbruik van douche, airco, vaatwasser etc is goed te zien. Goede stok achter de deur om de droger niet te vaak te gebruiken, en de airco viel erg mee!

Ik kan precies zien wanneer een bepaald persoon is geweest, die laat altijd vrij lang de deur open

donderdag 3 januari 2019 om 18:21
Of niet vervangen van de meter wijsheid is of niet laat ik even in het midden, maar de salderingsregeling blijf tot 2020. Dit gaat daarna over in een terugleversubsidie.MiniMe3 schreef: ↑03-01-2019 16:52Dat weet je helemaal niet. De hele salderingsregeling gaat op de schop. Kan zo maar zijn dat ze je straks verplichten een digitale meter (dom of slim) te nemen als je teruglevert. Die oude meters zijn nooit gemaakt om terug te gaan draaien. Daarbij gaat ook nog eens energie verloren (de meter die moet stoppen naar voren te draaien en dan de andere kant op moeten gaan draaien). Heb je bij een digitale meter geen last van.
https://www.consumentenbond.nl/zonnepan ... nnepanelen
"I love not Man the less, but Nature more..."
donderdag 3 januari 2019 om 18:23
Er staat dat het mag, liander doet dat dus niet.ShaunTheSheep schreef: ↑03-01-2019 18:08Zou dat kunnen, in strijd met wat Rijksoverheid zegt?
Is uw oude meter echt aan vervanging toe, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uit te lezen is.
Heeft u een slimme meter geweigerd maar wilt u die later toch aanvragen? Dan mag de netbeheerder kosten voor de slimme meter in rekening brengen.
donderdag 3 januari 2019 om 18:35
MiniMe3 schreef: ↑03-01-2019 16:49Dat is alleen als je 'm later op eigen initiatief alsnog wilt. Dan moet je betalen. Je krijgt 'm nu gratis cadeau. Als je meter ooit stuk is en je moet een nieuwe en je krijgt dan een slimme meter, dan blijft dat gewoon gratis hoor. De meter is niet van jou zelf, maar van Stedin in dit geval, en die moet de meter vervangen als hij stuk is.
Die meters die zogenaamd meer verbruik registreren... dat onderzoek is onwijs uit z'n verband gerukt. Die meters werden in extreme omstandigheden getest. Dit waren overigens gewone 'domme' digitale meters én slimme meters. Daarna zijn de meters nog uitgebreid getest onder normale omstandigheden en wat bleek: geen afwijkingen.
Met een slimme meter ben je ook nog eens voorbereid op de toekomst met fluctuerende energietarieven (je dan slimme wasmachine die weet door de meter wanneer de stroom goedkoop is en dán gaat draaien bijv.) En als je gebruik maakt van nachttarief kun je daar na 2020 ook alleen nog maar gebruik van maken als je een slimme meter hebt.
Ja dat stond ook precies in de link die ik erbij had gezet.
donderdag 3 januari 2019 om 18:38
Sowieso dom. Die problemen waren al bekend toen ze hem hier plaatsten. Had al overal in de media gestaan. Toch hebben ze hem geplaatst. Een paar dagen erna (ik verzin het niet!) kreeg ik een brief met de melding dat hij vervangen moet worden. Op die vervanging zit ik nu te wachten.
Je zou maar elke keer vrij moeten nemen...
donderdag 3 januari 2019 om 18:50
slobberbone schreef: ↑03-01-2019 18:35Wil hier ook geen slimme meter lees te vaak dat mis gaat. Ook met zonnepanelen kw samen ze wederom met de slimme meter ook daarvoor bedankt.oude meter nog geen 10 jaar oud werkt nog uitstekend.
Er zijn een paar meters die inderdaad verkeerd kunnen meten, maar echt niet alle series.
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... uik-meten/
N=1, maar die van mij heb ik al een aantal jaar en geen 'vreemde' metingen gehad (mijne staat ook niet in het rijtje van de link).
"I love not Man the less, but Nature more..."
donderdag 3 januari 2019 om 20:23
Bedankt allemaal voor de reacties, heb ze net rustig door kunnen lezen
Om te beginnen bedankt voor de tip dat je de meter uit kan laten zetten na plaatsing. Dat stond wel in de folder, maar daar heb ik dus helemaal overheen gelezen. Maar staat hij dan wel helemaal uit? Want in de folder staat dat dit alleen over het doorsturen van de meterstanden gaat. Kan je dan nog wel het verschil in dag/nacht-verbruik behouden? Of kan dat alleen maar als je de meter aan hebt staan?
Dan heb ik nog een vraag aan iedereen die het argument gaf, dat je nu een beter inzicht in je verbruik hebt. Hebben jullie daadwerkelijk je verbruik aangepast? Ik zie dat om eerlijk te zijn namelijk niet gebeuren: de wasmachine en stofzuiger moet ik toch gebruiken als het nodig is, en laders en standby-opties staan al zoveel mogelijk uit. We zijn 2 jaar geleden (vlak na de geboorte van de oudste) gebeld voor een energieaanbod omdat ons verbruik zoveel lager was dan bij de vorige bewoner, en toen konden ze eigenlijk niet geloven dat we er met zijn 3en leefden, omdat ons verbruik de helft lager was dan van de vorige bewoner. Ik zie dus niet in hoe een slimme meter me hier nog meer bij zou kunnen helpen
Het doorgeven van de meterstanden vind Ik persoonlijk geen argument om van meter te veranderen, zo veel moeite kost het niet om eens per jaar de deur van de meterkast open te doen en de standen door te geven.
En dan de kosten van het aansluiten als ik na weigering wel besluit om een slimme meter te nemen. Zoals ik het had begrepen, is een slimme meter bij zonnepanelen het meest praktisch. Omdat we die in de toekomst willen, zou dit (voor wat ik nu kan bedenken) het enige argument zijn om wel een slimme meter te nemen. Maar het gaat nog jaren duren voor we daar aan toe zijn, en wie weet hebben ze dan wel weer een ander systeem bedacht wat we moeten gaan gebruiken. Een rondje op google heeft geleerd dat de kosten om je na weigering aan te sluiten maximaal 75 euro bedragen, dat is een druppel op de plaat die het kost om zonnepanelen te nemen, dus die kosten calculeren we tegen die tijd dan wel in.
Alles bij elkaar denk ik dat ik de energieleveranciers niet genoeg vertrouw om ze met een slimme meter constant mijn actuele verbruik in te laten zien. In de folder staat ook dat ze me, aan de hand van mijn actuele verbruik, elk kwartier een ander tarief kunnen gaan rekenen. Wie zegt dan dat dat in mijn voordeel is? Dan heb je een wasje van 2 uur, en dan begin je goedkoop en wordt het per kwartier alleen maar duurder. Tussendoor de wasmachine uitzetten doe je dan ook niet

Om te beginnen bedankt voor de tip dat je de meter uit kan laten zetten na plaatsing. Dat stond wel in de folder, maar daar heb ik dus helemaal overheen gelezen. Maar staat hij dan wel helemaal uit? Want in de folder staat dat dit alleen over het doorsturen van de meterstanden gaat. Kan je dan nog wel het verschil in dag/nacht-verbruik behouden? Of kan dat alleen maar als je de meter aan hebt staan?
Dan heb ik nog een vraag aan iedereen die het argument gaf, dat je nu een beter inzicht in je verbruik hebt. Hebben jullie daadwerkelijk je verbruik aangepast? Ik zie dat om eerlijk te zijn namelijk niet gebeuren: de wasmachine en stofzuiger moet ik toch gebruiken als het nodig is, en laders en standby-opties staan al zoveel mogelijk uit. We zijn 2 jaar geleden (vlak na de geboorte van de oudste) gebeld voor een energieaanbod omdat ons verbruik zoveel lager was dan bij de vorige bewoner, en toen konden ze eigenlijk niet geloven dat we er met zijn 3en leefden, omdat ons verbruik de helft lager was dan van de vorige bewoner. Ik zie dus niet in hoe een slimme meter me hier nog meer bij zou kunnen helpen

Het doorgeven van de meterstanden vind Ik persoonlijk geen argument om van meter te veranderen, zo veel moeite kost het niet om eens per jaar de deur van de meterkast open te doen en de standen door te geven.
En dan de kosten van het aansluiten als ik na weigering wel besluit om een slimme meter te nemen. Zoals ik het had begrepen, is een slimme meter bij zonnepanelen het meest praktisch. Omdat we die in de toekomst willen, zou dit (voor wat ik nu kan bedenken) het enige argument zijn om wel een slimme meter te nemen. Maar het gaat nog jaren duren voor we daar aan toe zijn, en wie weet hebben ze dan wel weer een ander systeem bedacht wat we moeten gaan gebruiken. Een rondje op google heeft geleerd dat de kosten om je na weigering aan te sluiten maximaal 75 euro bedragen, dat is een druppel op de plaat die het kost om zonnepanelen te nemen, dus die kosten calculeren we tegen die tijd dan wel in.
Alles bij elkaar denk ik dat ik de energieleveranciers niet genoeg vertrouw om ze met een slimme meter constant mijn actuele verbruik in te laten zien. In de folder staat ook dat ze me, aan de hand van mijn actuele verbruik, elk kwartier een ander tarief kunnen gaan rekenen. Wie zegt dan dat dat in mijn voordeel is? Dan heb je een wasje van 2 uur, en dan begin je goedkoop en wordt het per kwartier alleen maar duurder. Tussendoor de wasmachine uitzetten doe je dan ook niet

donderdag 3 januari 2019 om 21:38
Maartje, als je wel een slimme meter hebt en je laat het uitlezen op afstand uit zetten, kun je nog wel zelf de standen zien. Ze worden alleen niet (continue) verstuurd. Dus je argument om je actuele gebruik niet te willen laten zien en daarom de meter te weigeren gaat niet op.
Ons verbruik is niet aangepast ondanks dat we het steeds kunnen inzien. Net wat jij ook zegt, de wasmachine moet toch draaien.
Kosten voor later alsnog aansluiten is inderdaad iets van 75,- bij elke maatschappij (ook liander geeft natuurlijk niks zomaar gratis weg).
Ons verbruik is niet aangepast ondanks dat we het steeds kunnen inzien. Net wat jij ook zegt, de wasmachine moet toch draaien.
Kosten voor later alsnog aansluiten is inderdaad iets van 75,- bij elke maatschappij (ook liander geeft natuurlijk niks zomaar gratis weg).
donderdag 3 januari 2019 om 22:08
Goed punt, alleen zie ik dan nog steeds de noodzaak niet om zo'n meter te nemen. (De kosten die je later eventueel wel krijgt, zijn voor ons nu niet een reden om overstag te gaan).ShaunTheSheep schreef: ↑03-01-2019 21:38Maartje, als je wel een slimme meter hebt en je laat het uitlezen op afstand uit zetten, kun je nog wel zelf de standen zien. Ze worden alleen niet (continue) verstuurd. Dus je argument om je actuele gebruik niet te willen laten zien en daarom de meter te weigeren gaat niet op.
Weet iemand of je gebruik kan maken van het dag/nacht-tariefverschil als de meter uit staat?

donderdag 3 januari 2019 om 22:17
Er is ook geen noodzaak. Tenzij je meter nu stuk of te oud of zo is. Dan is een nieuwe meter nodig, maar dan nog steeds niet per se een slimme.
Die kosten kun je inderdaad gewoon incalculeren.
De slimme meter die “uit” staat voor verzenden kan ook dubbel tarief doen. Hij werkt echt gewoon helemaal als een normale (dubbele) meter, alleen worden de standen niet verstuurd
Die kosten kun je inderdaad gewoon incalculeren.
De slimme meter die “uit” staat voor verzenden kan ook dubbel tarief doen. Hij werkt echt gewoon helemaal als een normale (dubbele) meter, alleen worden de standen niet verstuurd

donderdag 3 januari 2019 om 22:51
Ja, het staat er heel duidelijk. Je moet het alleen niet uit zijn context halen. Er staat dat je de meter mag weigeren. En dat al je meter kapot gaat, de netbeheerder (als je geweigerd hebt) geen slimme, maar een digitale domme meter plaatst.ShaunTheSheep schreef: ↑03-01-2019 18:08Zou dat kunnen, in strijd met wat Rijksoverheid zegt?
Dat is omdat je 'm eerder geweigerd heeft, en de netbeheerder registreert dat. Dat is om te voorkomen dat mensen die de meter nu weigeren later er alsnog een (per ongeluk) krijgen. Maar je mag gewoon aangeven dat je dan een slimme meter wilt, en dan is ie gewoon gratis hoor. Mag je rustig van me aannemen.
En er staat dat als je later zelf nog een slimme meter wilt aanvragen (dat is dan dus op eigen initiatief, niet omdat je meter kapot is of zo), dat het dan geld kost. Dat is logisch.

donderdag 3 januari 2019 om 22:53
Zie mijn vorige post hierover. Compleet uit z'n verband gerukt, dat onderzoek.PimPom schreef: ↑03-01-2019 18:50Er zijn een paar meters die inderdaad verkeerd kunnen meten, maar echt niet alle series.
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... uik-meten/
N=1, maar die van mij heb ik al een aantal jaar en geen 'vreemde' metingen gehad (mijne staat ook niet in het rijtje van de link).

donderdag 3 januari 2019 om 22:58
Ik weet niet hoe het bij Stedin is. Maar als je bij Liander nu de slimme meter weigert en later zonnepanelen neemt, dan krijg je in twee gevallen alsnog gratis de slimme meter. Namelijk als je a) een draaischijfmeter hebt of b) een digitale meter met minder dan vier telwerken. Moet je wel de zonnepanelen aanmelden.Maartje2016 schreef: ↑03-01-2019 20:23Bedankt allemaal voor de reacties, heb ze net rustig door kunnen lezen![]()
Als je het uitlezen van de meter uit laat zetten, dan worden alleen de meterstanden niet uitgelezen. De meter maakt nog wel contact om technische informatie door te geven. En dus kun je dan ook gewoon van dag- en nachtstroom gebruik maken.
Ik snap sowieso de hele hysterie rondom het niet uit willen laten lezen van meterstanden niet. In de meeste landen hangen de meters gewoon aan straat hoor. In Japan kon ik precies zien wat iedereen op dat moment aan het verbruiken was. Lekker boeien.

vrijdag 4 januari 2019 om 11:46
Dit begrijp ik ook totaal niet.
Kan iemand die weigert hierdoor me dat uitleggen?
vrijdag 4 januari 2019 om 13:05
Omdat ik het a) geen fijn idee vind dat ze op elk moment van de dag mijn actuele verbruik kunnen zien en b) omdat ik ze niet vertrouw dat ze mijn tarieven niet omhoog gooien op een moment dat ik relatief meer energie verbruik.

vrijdag 4 januari 2019 om 13:11
Duidelijk, maar dan vraag ik me toch af:Maartje2016 schreef: ↑04-01-2019 13:05Omdat ik het a) geen fijn idee vind dat ze op elk moment van de dag mijn actuele verbruik kunnen zien en b) omdat ik ze niet vertrouw dat ze mijn tarieven niet omhoog gooien op een moment dat ik relatief meer energie verbruik.
a) zouden ze met tig klanten werkelijk geinteresseerd zijn in wat JIJ gebruikt en wanneer?
b) je zet je tarief toch vast voor X jaar?