Slimme meter

03-01-2019 15:16 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist komt er per post een aanbod van Stedin binnen over het plaatsen van een slimme meter. Wat mij betreft is de oude meter nog prima, dus hoeft hij niet vervangen te worden. De bijbehorende folder vind ik ook niet echt overtuigend, de argumenten klinken alsof overstappen vooral slim voor Stedin is.

Kan iemand mij vertellen wat nou de voordelen zijn van zo'n 'slimme meter'?
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
04-01-2019 13:11
Duidelijk, maar dan vraag ik me toch af:
a) zouden ze met tig klanten werkelijk geinteresseerd zijn in wat JIJ gebruikt en wanneer?
b) je zet je tarief toch vast voor X jaar?
In de folder noemen ze de variabele tarieven als voordeel: Energieleveranciers zullen in de nabije toekomst variabele tarieven bieden. [...]Met de slimme meter kan uw leverancier uw verbruik elk kwartier tegen een ander tarief verrekenen.

Dus er zal echt niet een individu naar mijn verbruik gaan zitten staren, maar als het zo ingesteld wordt in hun systeem dat de kosten meer worden bij langdurig verbruik (bijvoorbeeld na een uur), dan vind ik het niet nodig dat ze het actuele verbruik hoeven weten.
Nee je wil natuurlijk niet dat iemand het tarief opschroeft als je de wasmachine aanzet, dat zou bizar zijn! Maar dat kan dus alleen bij variabele tarieven, begrijp ik? Daar zie ik dan ook geen voordeel in. Maar met vastzetten heb je dat dan dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
04-01-2019 13:18
In de folder noemen ze de variabele tarieven als voordeel: Energieleveranciers zullen in de nabije toekomst variabele tarieven bieden. [...]Met de slimme meter kan uw leverancier uw verbruik elk kwartier tegen een ander tarief verrekenen.

Dus er zal echt niet een individu naar mijn verbruik gaan zitten staren, maar als het zo ingesteld wordt in hun systeem dat de kosten meer worden bij langdurig verbruik (bijvoorbeeld na een uur), dan vind ik het niet nodig dat ze het actuele verbruik hoeven weten.
Aan de hand van dat actuele gebruik wordt de prijs bepaald. Dit is een manier om de vraag naar energie wat te reguleren (smart grid). Nu is het zo gemaakt dat de elektriciteitscentrales genoeg kunnen leveren voor de piekuren, waardoor ze een groot deel van de dag op halve kracht moeten draaien. Als je in de toekomst dan ook nog "smart" apparatuur krijgt, dan kan die gebruik maken van de tariefinformatie. Dan kan bijvoorbeeld de wasmachine aan gaan als de elektriciteit goedkoop is.
Alle reacties Link kopieren
Nog een overweging: Als jij een slimme meter neemt en vervolgens verhuist heeft de volgende bewoner daarna geen keuze meer.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
05-01-2019 08:09
Nog een overweging: Als jij een slimme meter neemt en vervolgens verhuist heeft de volgende bewoner daarna geen keuze meer.
Nou dáár zou ik nou echt geen rekening mee houden hoor. Mijn huis, mijn beslissing. Als de volgende bewoner zo tegen slimme meters is gaat ie maar ergens anders wonen :bonk:

Al denk ik trouwens dat TO de meter gaat weigeren ;-)
"I love not Man the less, but Nature more..."
merano schreef:
05-01-2019 08:09
Nog een overweging: Als jij een slimme meter neemt en vervolgens verhuist heeft de volgende bewoner daarna geen keuze meer.
Daar ga je toch geen rekening mee houden? Koopt hij maar een ander huis!
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
05-01-2019 08:09
Nog een overweging: Als jij een slimme meter neemt en vervolgens verhuist heeft de volgende bewoner daarna geen keuze meer.
Ik was een heel verhaal aan het tikken, tot erachter kwam dat er 'een' stond in plaats van 'geen'.

Kan je van slim niet over naar 'dom digitaal'?

We zijn trouwens niet van plan om binnen nu en 25 jaar te verhuizen, en als iemand dan besluit het huis wel/niet te kopen om het soort meter dat erin zit, is dat in mijn ogen dezelfde afweging die ze maken of mensen de keuken of badkamer wel/niet mooi vinden en/of willen vervangen.
Wel interessante vraag...
Zou je een huis niet kopen omdat er een slimme meter in zit?
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
05-01-2019 10:28
Wel interessante vraag...
Zou je een huis niet kopen omdat er een slimme meter in zit?
Ik denk dat dat een compromispunt zal zijn. Liever niet, maar als het moet dan moet het.

Ik heb wél eens een huis afgewezen omdat je niet op gas kon koken. Ik weet dat dat in de toekomst waarschijnlijk de norm gaat zijn, maar ik was er nog niet aan toe om afscheid van het gasfornuis te nemen :$

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven