smuldier (oid) ipv brokken voor pup; iemand ervaring of tips

13-09-2010 11:14 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen met een hond

Ik heb een pup van 10 maanden (niet echt pup meer dus ) die het op zich goed doet, alleen heeft ze wat last van haar vacht. (nou ja ik meer dan zij eigenlijk)

Ik denkt wel zeker te weten dat ze niet tegen graan kan, als ze brood eet (of steelt) volgt daar geheid diare op. Ze had eerst voer speciaal voor haar ras maar bleef aan de diaree. Ik had een proef pakket goedkoop voer gekregen en deze gegeven en de diare was toen gelijk over. Ik ben toen blijven hangen op dit voer, maar ze heeft een soort roos en ruikt erg sterk (en niet erg lekker) ik kam de roos uit met een zachte borstel en dat werkt prima, maar ze stinkt dus wel.

Nou wilde ik eigenlijk helemaal stoppen met brokken en smuldier compleet voer gaan geven. Ik twijfel alleen of dat dat nou wel echt zo goed is en of dat dat kan met een pup van haar leeftijd.

Iemand hier ervaring mee of betere ideeen?

Ik bezit trouwens niet enorm veel vriezer opslag ruimte, misschien wel handig om te vermelden

al vast bedankt!
Onze hond krijgt om de de vlees en op de vleesdagen heeft hij last van winderigheid. Dat is bij iedere hond anders natuurlijk.

Misschien is het handig om eens naar de dierenarts te gaan en het voor te leggen. Die kan denk ik het beste advies geven. Mijn ouders hebben bij de vorige hond ook van alles geprobeerd qua voer omdat hij niks binnenhield (diaree en braken) en het bleek dat hij niet tegen eiwit kon en er was iets met de nieren.
quote:Keroppi schreef op 13 september 2010 @ 11:33:

Onze hond krijgt om de de vlees en op de vleesdagen heeft hij last van winderigheid. Dat is bij iedere hond anders natuurlijk.

Begrijp ik goed dat je om en om vlees en brokken geeft? Dan vind ik het niet zo gek dat hij last heeft van winderigheid. Die maag en darmen weten niet meer wat ze ermee aan moeten, de ene dag vlees, de andere dag brokken.

quote:Keroppi schreef op 13 september 2010 @ 11:33:Misschien is het handig om eens naar de dierenarts te gaan en het voor te leggen. Die kan denk ik het beste advies geven. Mijn ouders hebben bij de vorige hond ook van alles geprobeerd qua voer omdat hij niks binnenhield (diaree en braken) en het bleek dat hij niet tegen eiwit kon en er was iets met de nieren.

Dierenartsen zijn over het algemeen niet zo pro rauw voer, dus ik verwacht dat ze daar gewoon brokken aangeraden krijgt.

TO, stel je vraag eens op http://www.voernatuurlijk.nl/forum/. Daar zitten veel mensen die ervaring hebben met rauw voeren (ook kant en klaar zoals Smuldier).
Er zijn graanvrije brokken zoals Orijen, Taste of the Wild, Acana en Dog Lovers Gold. Verder zijn er KVV's met en zonder graan, dus let daarop als je vlees koopt. Volgens mij bevat smuldier ook graan, maar dat weet ik niet zeker. Duck Dynamiek is bijvoorbeeld helemaal graanvrij.
Barf... daar zou ik voor gaan.
quote:Francisca_ schreef op 13 september 2010 @ 11:53:

Barf... daar zou ik voor gaan. Ik ook, maar ik kan me voorstellen dat iemand dat moeilijk vindt en liever begint met kvv (been there, done that ).
Ja, dat snap ik ook wel Maris
Brokken zonder graan bestaan niet, en zelf in de keuken gaan staan zie ik eerlijk gezegd ook niet zo erg zitten.

Smuldier bevat geen graan (niet alle varianten, maar de compleet voer is zonder) en andere kant en klaar vlees dingen ken ik eigenlijk niet.

(heb net de duck opgezocht en die valt dus af; zit tarwe olie in en graan)

Dierenarts is niet echt geschikt voor voer advies. Ten eerste zal hij vooral zijn eigen veel te dure dieeet voer willen verkopen (en als je daarvoor bedankt min of meer laten weten dat je dan een slechte baas bent omdat je niet zo'n absurd bedrag aan voer wilt spenderen) en ten tweede zal zijn voer kennis daar ook wel bij ophouden. Medisch is er niks mis met mijn hond, op de roos en stinkende vacht na. DA vond t beide geen probleem in ieder geval.
quote:zakdoekjeopviva schreef op 13 september 2010 @ 12:09:

Brokken zonder graan bestaan niet, en zelf in de keuken gaan staan zie ik eerlijk gezegd ook niet zo erg zitten.

Smuldier bevat geen graan (niet alle varianten, maar de compleet voer is zonder) en andere kant en klaar vlees dingen ken ik eigenlijk niet. (heb net de duck opgezocht en die valt dus af; zit tarwe olie in en graan)

Je bent of best eigenwijs of je leest niet goed . Brokken zonder graan bestaan wel. Zie de merken die ik eerder noemde.

Alleen smuldier compleet vlees bevat geen graan, net als duck dynamiek. Er zijn heel veel KVV merken. Carnibest, Energique, Kivo. Even googelen en je vindt een hele waslijst.

Kijk eens op de site die mariska noemde, die geeft veel info.
duck is ook goed kvv , energique is ook heel goed. Brokken zijn op zich niet slecht maar kies de goede voor je hond (passend bij ras en leeftijd). Niet van dag 1 op 2 overstappen van voer. Maar niet om de dag wisselen. Wel kan je bijv. doordeweek een brok en in het weekend kvv of omgekeerd, maar 1 soort is over het algemeen beter. Voernatuurlijk forum is al genoemd, daar kan je veel vinden over anders voeren dan met brok

Maar waar is je fokker in dit verhaal ? Die kan nog beter advies geven.
En nee, de meeste dierenartsen weten inderdaad niets van voeding.
Smuldier is erg goed verkrijgbaar, gewoon bij de supermarkt. Dan hoef je ook geen grote voorraad aan te leggen.

Hier bevalt het erg goed na vanalles uitgeprobeerd te hebben. Maar dat blijft toch proberen, niet iedere hond is hetzelfde.

En ik zou gewoon in een keer overstappen, want de combi brok en kvv valt ook niet bij iedere hond even goed.
www.voernatuurlijk.nl of www.barfplaats.nl

Onze puppy-trainer is ook duidelijk een voorstander van "natuur-voeding". Heeft volgens hem alleen maar veel voordelen waaronder veel minder ontlasting en plassen. Maarja, ikzelf weet het niet goed. Voorlopig staat puppy op brokken en dat gaat goed, dus dan denk ik waarom overschakelen....

Maar als je idd de reacties leest van mensen waarvan de honden problemen hebben, zie je dat de beesten er wel baat bij hebben.
Hemalover; je hebt helemaal gelijk, via google vooral gevonden dat brokken zonder graan niet bestaan (meerdere malen).

Heb een hoop gevonden en gelezen onderhand (mede dankzij jullie)

en ik ga toch maar gewoon het proberen. Als het goed gaat (of in ieder geval beter) kan ik altijd nog andere merken en dingen gaan proberen.
Ze vinden het over het algemeen heel erg lekker, dus het komt vast goed! Mijn pup krijgt een paar dagen in de week kvv en dat is echt binnen 20 seconden op, terwijl hij over zijn brokken rustig 10 minuten doet. Ik hoop dat ook de vachtproblemen er mee weggaan, veel honden die op KVV staan glimmen heel mooi. Succes!
Zakdoekje wat jij beschrijft had de hond van mijn vriend ook , overgestapt op ProPlan en dier ziet er super gezond uit , mooie glanzende vacht en de schilfers/roos zijn verdwenen.

En ook niet meer eindeloos aan de schijt

Misschien een idee
Onze hond krijgt vanaf 8 weken alleen maar KVV.

Dus Smuldier, Rodi, Carnibest, vis, vers vlees, eitje etc etc.

Ze is héél weinig ziek geweest in haar 3 jaren en ze heeft een mooi gebit en een mooie vacht.

Gooi die brokken de deur uit zou ik zeggen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven