Snel/makkelijk ramen zemen, hoe?

09-07-2020 15:59 81 berichten
Het is sowieso niet mijn favo huishoudelijke klus, maar wat is nu een snelle en makkelijke manier om de ramen te zemen?
Mijn moeder deed het altijd gewoon met een emmer met sop, spons, trekker en een zeem. Ik vind met een spons alleen zoveel nattigheid geven op de grond. Zeker met een dakraam boven een bureau vind ik dat geen optie, het water druipt dan uit de spons op het bureau. Ook bij de ramen in bijvoorbeeld de slaapkamers is dan de vloerbedekking nat. Nu had ik een zo’n Kärcher apparaat. Ging op zich wel goed, maar ik bleef strepen houden op de ramen. De Kärcher is inmiddels stuk, dus ik zoek wat anders.
Zijn bijvoorbeeld die doeken van Jemako handig? En hoe werken die precies? Ik zie ook dat ze schoonmaakspul ervan hebben, maar is dat nodig?

Iemand dus DE tip voor makkelijk en snel ramen zemen zonder al te veel gedruip van water op de grond?
Whomi schreef:
09-07-2020 16:12
Ik vind het dus geen klus van niks :) alles is nat, vloer, bureau, vensterbank en ik krijg het ook met een trekker niet streeploos. Vandaar dat ik iets anders zoek.
Maar dan maak je het toch gewoon veel te nat? De binnenkant wordt gewoon schoon met een doek, dat hoeft helemaal niet zeiknat...
Ik gebruik een inwasser en een trekker.

Afbeelding

Verder heb ik dan een emmer met een heel licht sopje en een theedoek om mijn trekker aan te drogen en een theedoek om de vensterbank mee af te doen.

Dat gaat vrij soepel en snel zonder de hele boel onder te kliederen. Maar het is nog steeds een hele klus met 90 ramen in huis.
Ik gebruik ook de jemako doeken. Maar de droge doek gebruik ik na de trekker, om het raam goed droog te maken.
En een sopje met een druppeltje HG glazenwasser is het zo gepiept.
Krijg zowaar zin om de ramen te gaan doen :)
-Shifty- schreef:
10-07-2020 08:57
.......
Dat gaat vrij soepel en snel zonder de hele boel onder te kliederen. Maar het is nog steeds een hele klus met 90 ramen in huis.

Ik hoop dat die 0 er niet bij hoort?
Ik ben fan van de Optidee Duo set. Ik heb ze al jaaaaren en doen het nog steeds goed. De droge doek wordt wel snel nat, maar ik zwem nooit in 1x m’n hele huis. De ene week de voorkant, de andere de achterpui en dan de bovenboel. Ik ben dan weer voor een paar maanden klaar.
MadameCurie schreef:
10-07-2020 08:51
Maar dan maak je het toch gewoon veel te nat? De binnenkant wordt gewoon schoon met een doek, dat hoeft helemaal niet zeiknat...
Met een droge spons kan je niet ramen zemen, dus de spons is gewoon nat en wel uitgeknepen. Maar als ik die dan op het raam druk met wat kracht loopt er alsnog water uit.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
10-07-2020 08:57
Ik gebruik een inwasser en een trekker.

Afbeelding

Verder heb ik dan een emmer met een heel licht sopje en een theedoek om mijn trekker aan te drogen en een theedoek om de vensterbank mee af te doen.

Dat gaat vrij soepel en snel zonder de hele boel onder te kliederen. Maar het is nog steeds een hele klus met 90 ramen in huis.
Zo doe ik het ook. De inwasser even goed uitknijpen. Glansspoelmiddel van de afwasmachine in het water. Alleen heb ik ( gelukkig) geen 90 ramen. Is dat dan ook nog enkel? Dus 180 als je ook de andere kant doet? En hoe groot zijn die ramen? Ik had ooit in een huis een groot glas in lood raam. Dat tikte qua raampjes aan maar qua oppervlakte niet. Was wel heel blij toen het eruit was..
ñuca schreef:
10-07-2020 12:12
Ik hoop dat die 0 er niet bij hoort?

Vanuit raamwastechnisch perspectief hoort die 0 er helaas wel bij. Ik heb ze laatst geteld omdat ik aan het afwegen was of een glasverzekering misschien zinvol zou zijn (dikke ja dus).

Maar vanuit lichttechnisch perspectief ben ik er wel weer blij mee natuurlijk :biggrin:
ambra schreef:
10-07-2020 13:17
Zo doe ik het ook. De inwasser even goed uitknijpen. Glansspoelmiddel van de afwasmachine in het water. Alleen heb ik ( gelukkig) geen 90 ramen. Is dat dan ook nog enkel? Dus 180 als je ook de andere kant doet? En hoe groot zijn die ramen? Ik had ooit in een huis een groot glas in lood raam. Dat tikte qua raampjes aan maar qua oppervlakte niet. Was wel heel blij toen het eruit was..

Inderdaad 180 als je beide kanten rekent .. zo had ik het nog niet eens bekeken o_o
Het is een beetje apart modern huis; langgerekt met rondom veel glas en hoge kozijnen met horizontale verdeling en glazen deuren. En ik ben erg blij met zoveel licht/glas .. maar glazen wassen is wel een hele klus; dat doe ik nooit allemaal in één keer.
Whomi schreef:
10-07-2020 13:07
Met een droge spons kan je niet ramen zemen, dus de spons is gewoon nat en wel uitgeknepen. Maar als ik die dan op het raam druk met wat kracht loopt er alsnog water uit.
Daarom dus geen spons gebruiken binnen ;-)
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
10-07-2020 16:11
Inderdaad 180 als je beide kanten rekent .. zo had ik het nog niet eens bekeken o_o
Sorry :flag:
Alle reacties Link kopieren
Hier Jemako en ik ben echt om. Een natte doek en twee droogdoeken (omdat deze inderdaad na een paar ramen nat zijn), klusje van niks. Ik heb ze bovendien al 7 jaar nu, dus je doet er ook heel lang mee (zet de prijs wat in perspectief). Ik ben totaal geen huisvrouw, maar hier draai ik mijn hand niet voor om.
MadameCurie schreef:
10-07-2020 16:30
Daarom dus geen spons gebruiken binnen ;-)
En dat is dus precies mijn vraag, wat dan wel?
Alle reacties Link kopieren
Extra tip: raamset profi van Jemako. Super fijne set met een inwasser en een trekker. Bij hele hoge ramen kan je de telescoop steel eraan klikken en zo nog ramen lappen. Binnen doe ik na met een droogdoek voor echt streeploos resultaat
Whomi schreef:
10-07-2020 17:25
En dat is dus precies mijn vraag, wat dan wel?
Gewoon een willekeurig doekje of een van al die andere opties die hier genoemd zijn. En dan droogmaken met een trekker of een andere droge doek, wat je zelf het fijnste vindt.
Alle reacties Link kopieren
Frietmetmayo schreef:
09-07-2020 19:25
Wat vind je beter aan ha-Ra?
Makkelijk in gebruik, geen strepen en geen natte kliederboel. Met 3 druppels van het schoonmaakmiddel en een beetje water doe ik binnen 15 minuten de hele onderverdieping van binnen en van buiten

De zemer en trekker zit ineen bij Ha-ra
"You don't have to see the whole staircase, just take the first step."
Whomi schreef:
09-07-2020 16:48
Microvezel doekjes kan ik echt niet in mijn handen hebben :facepalm: bij droge handen blijven die aan de kleinste oneffenheden haken aan mijn handen en vind dat gevoel zo vreselijk :rofl: maar roze dasty icm die doek van Tupperware werkt misschien wel :idee:
Mijn ramen doe ik ook met een microvezeldoekje dat ik nat maak en een paar druppels afwasmiddel of blue wonder. Met een andere microvezeldoek maak ik het raam droog. Om die droge handen te voorkomen, heb ik huishoudhandschoenen ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 doeken van optidee heet het geloof ik. Met de ene doek de ramen wassen, met de andere drogen. Ik wil niet anders meer
Ik ben ook Hara Fan, 1 ramentrekker/spons, drie druppels afwasmiddel . daar doe ik vier grote ramen mee en twee deuren, 10 minuten, hooguit.
Snoesje666 schreef:
09-07-2020 16:48
Water met scheut spiritus en een beetje afwasmachineglansspoelmiddel.

Natmaken, erlangs met de trekker, navegen met een oude hydrofielluier. Die hydrofielluiers zijn echt hun geld waard, al 18 jaar in gebruik, onverslijtbaar.
Wie gebruikt er tegenwoordig nog rotzooi zoals spiritus?
fashionvictim schreef:
09-07-2020 17:12
Er is een reden dat ook professionele glazenwassers het nog steeds met spons en trekker doen, omdat dat inderdaad het snelst is.
Dat is niet zo.
Ik heb geen emmer water nodig. Echt veel sneller met norwex doek.
Met een trekker druppelt ook alles nog nat. Het drupt van de trekker af. Ik zoek dus eigenlijk een manier die niet drupt. Maar ga dan toch eens bij de diverse merken kijken die ik hier langs zie komen met een natte en een droge doek :)
benc schreef:
10-07-2020 20:16
Makkelijk in gebruik, geen strepen en geen natte kliederboel. Met 3 druppels van het schoonmaakmiddel en een beetje water doe ik binnen 15 minuten de hele onderverdieping van binnen en van buiten

De zemer en trekker zit ineen bij Ha-ra
Ik heb dezelfde ervaring met Ha-ra. Ik heb er lang niet aan gewild want die demo's leken een mooie verkooptruc maar na een keer zo'n ding te hebben geleend van een vriendin was ik om en heb er zelf eentje aangeschaft. Heerlijk, ramen lappen is absoluut niet mijn hobby maar nu is het echt zo gepiept.
Alle reacties Link kopieren
Mijn hara is vandaag binnen gekomen.
1 groot raam gedaan... nog geen 5 minuten en streeploos hier ben ik meer dan tevreden over!!

Straks nog eens mijn 50 kleine ramen proberen.


Edit: ondertussen klaar!! Fijn ding! Zelfs man vond het goed werken.
Moet ik dat sponsje gewoon laten drogen of moet ik dit eruit halen en wassen en wassen?
frietmetmayo wijzigde dit bericht op 14-07-2020 18:12
30.99% gewijzigd
HaRa heeft een gepatenteerde Viva schoonmaak vezel .. geen wonder dat ie hier populair is :hyper:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven