Spint op kamerplant

24-08-2011 12:06 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

ik heb in woonkamer bloempotten staan met kleine vetplantjes Peperomia pixie mini erin.

Na verloop van tijd komt er steeds een wit plakkerig spul op; ik denk dat dit spint is maar zeker weet ik het niet (mijn biologische kennis is niet je van het .

Ik heb nu de bloempotten gereinigd met een sopje van afwasmiddel en soda om te ontsmetten.

Wie weet goede tips om spint/schimmel weer te voorkomen?
daar hebben ze spul voor in het tuincentrum. Van het merk 'bayer", wel buiten doen hoor!
Zoek het even goed na, er zijn ook planten die dat van nature hebben.dat hoort dan gewoon bij de plant.
een peperomia heeft van nature geen "wit plakkerig spul "

Hoelang heb je ze ?

hoe vaak geef je water?

spint in je plant komt vaak door de verzorging.

Je hebt huis tuin en keuken tips, maar het beste is een middel zoals bayer. Zijn het grote of kleine peperomia's anders is het goedkoper om ze weg te doen, nieuwe te kopen en met de juiste verzorging er lang van te genieten.
Bedankt voor de tips. Dat van Bayer klinkt wel erg chemisch.

Is er ook een natuurlijk bestrijdingsmiddel?

Is er nog iets anders dan spint wat het dan zou kunnen zijn? Het is wit kleverig spul. Het stinkt niet maar fris oogt het niet.

Ik heb nu die Peperomia gekocht; ze moeten nog in de pot.

Dus voorkomen is beter dan genezen was mijn insteek.

Daarvoor had ik altijd crassula succulent (zie plaatje) en na een paar weken al die witte zooi, ik geef 1x per week ietsjes water.

de verzorging van een crassula is heel anders dan een peperomia.

een crassula heeft voldoende als je deze 1 x per maand op een schotel zelf laat drinken Hij drinkt dan wat ie nodig heeft en je geeft niet te veel. Het is een succulent wat betekend een vetplant deze doen het beter op zo min mogelijk water, en kunnen met de juiste verzorging echt super lang mee. Als je spint of luizen in je plant krijgt, betekend het eigenlijk dat ze teveel of te onregelmatig water krijgen ( tocht kan trouwens ook )

Begrijp ik het goed dat je ze nog maar net hebt gekocht, en er nu al wit kleverig spul op zit?

Dan zou ik met plant en al terug naar de winkel ( dat is geen enkel probleem, en meestal vergoeden ze dan de plant. )

een peperomia mag niet teveel water ( liefste niet met de gieter i.v.m. smet tussen de bladeren ) 1 x per twee weken van onderen laten drinken circa een uurtje. Let op.. niet dompelen

groeten een bloemist
p.s. als je al na een paar weken slechte planten hebt, kan je het beste naar de bloemist terug gaan en vragen wat de juiste verzorging is. Ik geef dan altijd een nieuwe plant mee, met de juiste verzorging.

Die wij al meestal direct met de klant meegeven als deze een kamerplant bij ons koopt
@ babouche01: wat fijn om tips te krijgen van een bloemist

Ik kan de plantjes niet op een schotel laten drinken want ze gaan met speciale potgrond voor kamerplanten in een bloempot op de vensterbank. Ik gaf de crassula water met een gieter; anders kan dan ook niet.

Op de Peperomia zit nog niets (gisteren gekocht); het waren hele verse plantjes. Dus ik hoop nu eens geen spint of wat dan ook te krijgen. Ze moeten nog in de pot gezet worden; die heb ik net schoongemaakt en staat nu te drogen.

Als ik ze niet met een gieter water mag geven is een plantenspuit dan ook goed?
Als je ze echt gaat inplanten omdat het niet anders kan, geef dan 1 x per twee weken een beetje water op de aarde ( blad iets opzij doen ) De potgrong mag niet nat zijn, anders rotten de bladeren weg.

Liever niet met de plantenspuit.

Hou een vaste dag aan voor de planten, en geen trektocht.

Ga geen bestrijdingsmiddelen gebruiken als er nog niets is te zien, dit werkt averechts.

Met een goede verzorging komt er geen spint of luis in je plant.

( dat komt meestal dus door teveel water en tocht )

veel plezier van je planten.

p.s. ik heb hoge potten in mijn raam staan, daar heb ik hydrokorrels in de planten staan met hun eigen plastic pot daar boven op. Zodoende kan je de plant in de gootsteen laten drinken. Het behoud van je plant is zoveel langer.

Als je b.v. een grote pot vult met aarde en de planten inplant, dan gaat aan de onderkant van de pot al het water staan wat jij teveel geeft, de plant heeft zo natte voeten en krijgt luis
Thanks voor de tips!

Is het een goed idee dat ik dan alleen water geef aan de randen van de pot waar geen blaadjes zitten? Komt het water dan wel bij de wortels?

Ik geef normaal altijd water naast de stengel maar dat is dus niet helemaal goed als ik dat goed begrijp omdat dan de blaadjes in het water komen.

Heb je geen potgrond in je potten dan? Alleen maar hydrokorrels en het mini plastic potje? Maar dan kunnen de wortels toch niet goed groeien? Haal je dan telkens de planten in en uit de aarde om ze te laten drinken?
als planten van een juiste pot naar een veel ruimere pot worden overgeplant is dit juist niet goed. Ze krijgen dan in eens veelste veel ruimte.

De pot waarin de plant gekocht wordt kan er circa 1 jaar om blijven zitten, daarna verpotten in een iets grotere binnenpot.

Dit is altijd beter voor de plant.
OK; dan ga ik ze met mini-potje en al in de bloempot zetten en dan na 1 jaar in een grotere binnenpot. Ik ben benieuwd; hoop dat het gaat helpen. Thanks voor je hulp.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven