splitten woning? naast ouders wonen?
zondag 22 april 2012 om 22:59
Ik weet niet zo goed waar. Dus plant hem hier.
Ik zit met een idee. En voordat ik dat idee naar buiten brang ben ik opzoek naar ongezoute, objectieve feedback.
Vanwege werkloosheid zit het er aan te komen dat mijn moeder/leenvader hun hypotheek niet meer kunnen betalen. Woning staat te koop, slechte tijd, slechte prijsklasse, mindere omgeving wat verkoop betreft.
Nu bestaat de mogelijkheid om de woning te splitsen. Er zal dan een nog te (ver)bouwen deel vrij komen met een woonoppervlak van max. 200m2. Met grote tuin.
Ik kom uit dat gebied. Ben er fijn opgegroeid. Heb het niet op de 1e plek staan qua omgeving. Het verloederd wel. Maar heb er contacten en er is genoeg.
Nu woonachtig in een grote stad. Fijn huis maar kleine tuin (minpunt!). Precies tussen bijde ouders in met man en kinderen. Oudste sinds een jaar op school. Ik studeer nu, man is qua werk niet plaats gebonden. Met zicht op toekomst zitten we nu wel veel centraler.
Hoewel ik mij niet verantwoordelijk voel voor de financiele situatie van mijnouders. Blijft al lang in mijn hoofd. Wat nu als wij? Plattelands leven, veel ruimte voor kinderen. Voorzieningen binnen 5km maar toch wel redelijk auto gebonden. Nu kinderijke buurt, school op loopafstand, opvang ook. Dan altijd auto.
En eerlijk is eerlijk, ik ben nu centraler voor een toekomstige baan. Man ook als hij iets ander wil. Dan waarschijnlijk meer reistijd maar wel fam. Opvang (vanuitgaande).
Oh, oh, oh. Zoveel voor en zoveel tegen. Mijn hoofd loopt over. Ik wil echt eerst zelf helderheid voordat ik dit deel. Dus schiet maar!
Ik zit met een idee. En voordat ik dat idee naar buiten brang ben ik opzoek naar ongezoute, objectieve feedback.
Vanwege werkloosheid zit het er aan te komen dat mijn moeder/leenvader hun hypotheek niet meer kunnen betalen. Woning staat te koop, slechte tijd, slechte prijsklasse, mindere omgeving wat verkoop betreft.
Nu bestaat de mogelijkheid om de woning te splitsen. Er zal dan een nog te (ver)bouwen deel vrij komen met een woonoppervlak van max. 200m2. Met grote tuin.
Ik kom uit dat gebied. Ben er fijn opgegroeid. Heb het niet op de 1e plek staan qua omgeving. Het verloederd wel. Maar heb er contacten en er is genoeg.
Nu woonachtig in een grote stad. Fijn huis maar kleine tuin (minpunt!). Precies tussen bijde ouders in met man en kinderen. Oudste sinds een jaar op school. Ik studeer nu, man is qua werk niet plaats gebonden. Met zicht op toekomst zitten we nu wel veel centraler.
Hoewel ik mij niet verantwoordelijk voel voor de financiele situatie van mijnouders. Blijft al lang in mijn hoofd. Wat nu als wij? Plattelands leven, veel ruimte voor kinderen. Voorzieningen binnen 5km maar toch wel redelijk auto gebonden. Nu kinderijke buurt, school op loopafstand, opvang ook. Dan altijd auto.
En eerlijk is eerlijk, ik ben nu centraler voor een toekomstige baan. Man ook als hij iets ander wil. Dan waarschijnlijk meer reistijd maar wel fam. Opvang (vanuitgaande).
Oh, oh, oh. Zoveel voor en zoveel tegen. Mijn hoofd loopt over. Ik wil echt eerst zelf helderheid voordat ik dit deel. Dus schiet maar!
zondag 22 april 2012 om 23:06
Hoe gaat jouw man met jouw ouders om? Realiseer je wel dat je dan echt naast elkaar woont. En dat jouw ouders regelmatig binnen zullen vallen. Ze hebben immers geen baan. Is dat iets wat jullie als gezin willen?
Je lost een probleem op op de korte termijn. Namelijk de financiën van je ouders en meer ruimte en tuin voor je gezin. De vraag is of je er problemen op de langetermijn bij krijgt.
Hebben jullie nu een koophuis?
En wat is een leenvader?
Je lost een probleem op op de korte termijn. Namelijk de financiën van je ouders en meer ruimte en tuin voor je gezin. De vraag is of je er problemen op de langetermijn bij krijgt.
Hebben jullie nu een koophuis?
En wat is een leenvader?
zondag 22 april 2012 om 23:08
Ik heb het ook gedaan heb een jaar bij mijn ouders ingewoond zodat ze het financiel konden overbruggen anders hadden ze het niet gered.
Ik vond het voor mij vanzelf spreken en had daar een kamer voor mij en mijn zoon op de bovenverdieping ouders hadden slaapkamer op de zolderverdieping.
Achter in het huis had ik een eigen woonkamer, kind was 1 jaar.
Maar zelf het goede contact dat ik met mijn ouders heb was het na 1 jaar voldoende, nu had ik dan niet een echte eigen woning daar het was echt erbij in wonen 1 keuken 1 badkamer.
Ik vond het voor mij vanzelf spreken en had daar een kamer voor mij en mijn zoon op de bovenverdieping ouders hadden slaapkamer op de zolderverdieping.
Achter in het huis had ik een eigen woonkamer, kind was 1 jaar.
Maar zelf het goede contact dat ik met mijn ouders heb was het na 1 jaar voldoende, nu had ik dan niet een echte eigen woning daar het was echt erbij in wonen 1 keuken 1 badkamer.
zondag 22 april 2012 om 23:08
Mag de woning ook bestemmingsplantechnisch gesplitst worden? Dat het bouwkundig kan wil namelijk nog niet zeggen dat het ook daadwerkelijk mag. Mag het niet, dan kan er wellicht wat afgesproken worden op basis van mantelzorg. Probleem is dat dan de hypotheekverstrekker mogelijk gaat weigeren ( moeilijk verkoopbaar omdat een deel min of meer verhuurd wordt, ze doen over alles moeilijk op dit moment)
Overigens...ik zou het per direct doen als het mijn eigen ouders zou betreffen.
Overigens...ik zou het per direct doen als het mijn eigen ouders zou betreffen.
zondag 22 april 2012 om 23:14
Relatie is goed. Mijn moeder heeft een fulltime baan. Leenvader (stiefvader) maar dan positief = ook echt opa. Wij, mijn "ouders" en ik zijn erg open, zelfstandig en respectvol naar elkaar. Alles word besproken. Niet alleen positief. Wij respecteren elkaars mening. Anders als mijn schoonfamilie die bv onuitgesproken verwachtingen heeft en dan achteraf "boos" is. Ik ben niet bang voor de deur plat lopen, denk eerder dat ik de kinderen moet remmen in het storen van grootouders. Maar zie ook het voordeel van hen zo dichtbij, altans voor mij persoonlijk.
zondag 22 april 2012 om 23:16
Zou absoluut op het platteland willen wonen met ruimte om me heen, maar zó dicht bij m'n ouders hoeft van mij nu ook weer niet. Ik ben gek op mijn ouders maar vind het toch fijn dat er nog 7 autominuten tussen ons in zitten. Je krijgt anders toch 'n soort ongewenste sociale controle door goedbedoelde vragen van goh, van wie was die auto gisteren bij jou op de oprit en jouw bezoek bleef wel tot heel laat enzo. En je krijgt volgens mij ook snel de gewoonte dat je bij elkaar langs de achterdeur binnen loopt, dus voel je je minder vrij in je eigen huis om naakt in je woonkamer rond te lopen bijv.
En wat vindt je man ervan, de schoonouders zo op z'n lip?
En wat vindt je man ervan, de schoonouders zo op z'n lip?
zondag 22 april 2012 om 23:18
quote:Liselotte4 schreef op zondag 22 april 2012 23:10 En een vraag is ook hoe jouw ouders het huis gefinancieerd hebben. Hebben ze al een deel afbetaald? Is de hypotheek lager dan de geschatte waarde of komen ze met een restschul te zitten. Kortom: hebben ze nog ruimte om in prijs te zakken.Nee, huidige prijs is inclusief restschuld. Behoorlijke ook. Gefinancierd op twee degelijke banen in 2008. Maar ja, de markt, de staniele baan..... Maar ook een groot risico en behoefte om wensen te verweselijken. Ik praat het niet goed maar de situatie is daar.
zondag 22 april 2012 om 23:23
maandag 23 april 2012 om 00:01
Mijn ouders hebben er vroeger voor gekozen tegenover mijn opa en oma te gaan wonen. De ouders van mijn moeder.
Omdat daar toevallig een huis te koop stond dat ze graag wilden.
Toen we er net woonden had mijn oma een periode dat ze iedere dag kwam. Ze zat niet goed in haar vel en wilde iedere dag mijn moeder zien.
Toen ze wat ouder werden was opa degene die de deur plat liep. Het zijn/waren lieve mensen maar je zit er niet altijd op te wachten. Opa had niet zo'n best gevoel voor timing.
Mijn vader heeft er nooit over geklaagd maar ik denk dat het voor hem ook wel eens lastig was.
Dus daar zou ik goed over nadenken. Ook al is de band misschien goed, als mensen ouder worden dan vervagen sommige (ongeschreven) regels (zoals niet te vaak binnenlopen) en je krijgt er ook mee te maken dat ze hulpbehoevend worden.
Omdat daar toevallig een huis te koop stond dat ze graag wilden.
Toen we er net woonden had mijn oma een periode dat ze iedere dag kwam. Ze zat niet goed in haar vel en wilde iedere dag mijn moeder zien.
Toen ze wat ouder werden was opa degene die de deur plat liep. Het zijn/waren lieve mensen maar je zit er niet altijd op te wachten. Opa had niet zo'n best gevoel voor timing.
Mijn vader heeft er nooit over geklaagd maar ik denk dat het voor hem ook wel eens lastig was.
Dus daar zou ik goed over nadenken. Ook al is de band misschien goed, als mensen ouder worden dan vervagen sommige (ongeschreven) regels (zoals niet te vaak binnenlopen) en je krijgt er ook mee te maken dat ze hulpbehoevend worden.
maandag 23 april 2012 om 01:28
Mijn oma woonde trouwens bij ons in de straat en was elke dag bij ons, iedereen kon het uitstekend met haar vinden en ik heb haar aanwezigheid als kind alleen maar als een enorme aanwinst ervaren! Mijn ouders werkten beiden fulltime en mijn oma deed het huishouden en ving ons op. Ze hoorde er echt helemaal bij, was haast een soort tweede moeder. Weet natuurlijk niet of je zoiets zou willen, maar het kan hartstikke goed werken, voor alle partijen, want mijn oma kan echt niet stilzitten en was zielsblij dat ze zo betrokken mocht zijn bij ons gezin!
maandag 23 april 2012 om 01:59
Mijn huis in Frankrijk staat naast het huis van mijn ouders. Het is dat ze niet in Nederland willen wonen anders had ik ze hier zo naast me willen hebben wonen. Schoonouders ook wel. Maar ook die willen hier niet wonen.
Maar weet wel waar je aan begint. En spreek met elkaar af dat je niet om de haverklap bij elkaar binnen staat. Zeker met je kinderen, dat die de deur bij opa en oma niet platlopen. Tenzij opa en oma dat zelf aanmoedigen. Maar zelfs dan moet je rekening mee houden dat de situatie kan veranderen en ze de ruimte geven om dat tegen jullie te kunnen zeggen.
Maar weet wel waar je aan begint. En spreek met elkaar af dat je niet om de haverklap bij elkaar binnen staat. Zeker met je kinderen, dat die de deur bij opa en oma niet platlopen. Tenzij opa en oma dat zelf aanmoedigen. Maar zelfs dan moet je rekening mee houden dat de situatie kan veranderen en ze de ruimte geven om dat tegen jullie te kunnen zeggen.
maandag 23 april 2012 om 09:25
Met mijn eigen ouders zou ik het zo doen, ik weet namelijk dat zij niet ongewenst de deur plat komen lopen en als ze dat wel doen, zou ik er goede afspraken over kunnen maken.
Met schoonmoeder zou ik er nog even over moeten nadenken, die zou het denk ik namelijk als haar eigen huis beschouwen (in de zin van er constant zijn en te pas en te onpas binnen komen). Ik zou man dan even goed met zijn moeder laten praten en er duidelijke afspraken over proberen te maken.
Uiteindelijk zou ik het toch wel doen, vooral als we daarmee grote problemen kunnen voorkomen voor haar.
Maar, wat vindt je man er eigenlijk van?
Met schoonmoeder zou ik er nog even over moeten nadenken, die zou het denk ik namelijk als haar eigen huis beschouwen (in de zin van er constant zijn en te pas en te onpas binnen komen). Ik zou man dan even goed met zijn moeder laten praten en er duidelijke afspraken over proberen te maken.
Uiteindelijk zou ik het toch wel doen, vooral als we daarmee grote problemen kunnen voorkomen voor haar.
Maar, wat vindt je man er eigenlijk van?
maandag 23 april 2012 om 09:28
maandag 23 april 2012 om 09:32
Toevallig gisteren met mijn man over gehad. Met mijn vader zouden wij dit zo doen, wij weten zeker dat hij de deur niet plat loopt. Met mijn schoonmoeder absoluut niet, die hangt haar hele leven dan aan ons op.
Ik vind wonen op het platteland heerlijk, ben geen stadsmens. Dus ik zal de mogelijkheden overwegen. Hoe staat je man hierin?
Is het vergunningstechnisch mogelijk wat jij wilt realsieren. En levert je dat voldoende ruimte op?
Voor de kinderen is het leuk om dicht bij opa en oma en buiten op te groeien.
Ik vind wonen op het platteland heerlijk, ben geen stadsmens. Dus ik zal de mogelijkheden overwegen. Hoe staat je man hierin?
Is het vergunningstechnisch mogelijk wat jij wilt realsieren. En levert je dat voldoende ruimte op?
Voor de kinderen is het leuk om dicht bij opa en oma en buiten op te groeien.