Spoed, mijn Poes heeft bronchitis

02-06-2012 16:04 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maak mij veel zorgen over mijn poes van 10 jaar. Sinds een paar dagen hoest ze heel raar met haar tongetje buiten de bek.

Ze is benauwd en eet heel weinig en sinds vandaag eigenlijk niet meer. Drinken ook niet.

Ik had nog doxcycline 100mg antibiotica die ik zelf gebruikt had.

Ik heb haar nu 25mg gegeven. Ik wil haar vanavond nog een 25 mg geven.

Ik heb haar dit tussen klein stukje vis gegeven anders lukte dit niet.

Heeft iemand, misschien dierenassistent ervaring met doxcyline met katten? Dan kan ik maandag naar eigen dierenarts gaan.
1emma schreef op 02 juni 2012 @ 17:05:

Ik zal maandag naar mijn eigen dierarts gaan.

Gotcha!! Als je inderdaad de DA gebeld hebt, en als je inderdaad verteld hebt wat er loos is, dan hoef je niet maandag alsnog naar je eigen dierenarts te gaan. Dan zou je immers door kunnen gaan met de AB. Dan is het niet nodig om nog te gaan.

Dus hiermee verlul je je zelf!!
feeks schreef op 02 juni 2012 @ 17:13:

[...]

Dierenpolitie is gewoon nog werkzaam, heb vorige week nog met ze gesproken via 144

Weet ik. Maar ze gaan verdwijnen als alle nieuwe maatregelen door worden gevoerd.

Maar goed, let's go back on topic.
registreerjenu schreef op 02 juni 2012 @ 17:14:

[...]

Gotcha!! Als je inderdaad de DA gebeld hebt, en als je inderdaad verteld hebt wat er loos is, dan hoef je niet maandag alsnog naar je eigen dierenarts te gaan. Dan zou je immers door kunnen gaan met de AB. Dan is het niet nodig om nog te gaan.

Dus hiermee verlul je je zelf!!
Deze redering snap ik niet. In het weekend is het heel gebruikelijk om een andere da aan de lijn te krijgen
VotesforLeo schreef op 02 juni 2012 @ 17:17:

[...]

Deze redering snap ik niet. In het weekend is het heel gebruikelijk om een andere da aan de lijn te krijgen
Heel simpel: als je van de dienstdoende DA het groene licht hebt gekregen om door te gaan met de AB, dan is het toch niet nodig alsnog maandag naar een DA te gaan? Dan kun je toch gewoon doorgaan met hetgeen je bezig bent?
VotesforLeo schreef op 02 juni 2012 @ 17:17:

[...]

Die klopt, maar TO volgt het advies op van de arts die ze gebeld zou hebben om vanavond nog een stuk van haar AB te geven en als er dan verder niets verbeterd houdt het op voor kat. Ongezien bepaald die arts dat het beest zou moeten reageren op mensenmedicatie en anders is er niets meer aan te doen. TO gaat daar blijkbaar mee akkoord, en roept dan wel ineens maandag naar de dierenarts te gaan.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Nee want ze hoort dus in dit topic dat het niet normaal is wat ze heeft gedaan, dus gaat ze alsnog navraag doen. Niks verlullen aan maar luisteren naar de adviezen
VotesforLeo schreef op 02 juni 2012 @ 17:20:

Nee want ze hoort dus in dit topic dat het niet normaal is wat ze heeft gedaan, dus gaat ze alsnog navraag doen. Niks verlullen aan maar luisteren naar de adviezen

Wachten tot maandag kan te laat zijn voor de poes. Het advies is hier is: nu naar de DA gaan.

Ik vertrouw TO niet. Sorry.
Luisteren naar de adviezen?? Sorry hoor, maar ik geloof echt niet dat ze een DA heeft gebeld. Die gaat echt niet zeggen dat ze maar gewoon 25mg doxy moet geven en er verder niks aan kan doen zonder de kat ook maar gezien te hebben. Dat geloof ik gewoon niet en als het wel zo is, is het een DA die per direct met zijn praktijkjes moet stoppen. Een kat die benauwd is en al dagen hoest scheep je niet af met antibiotica voor mensen en een "tja, niks aan te doen verder".
1emma schreef op 02 juni 2012 @ 16:04:

Ik maak mij veel zorgen over mijn poes van 10 jaar. Sinds een paar dagen hoest ze heel raar met haar tongetje buiten de bek.

Ze is benauwd en eet heel weinig en sinds vandaag eigenlijk niet meer. Drinken ook niet.

Dit stukje is zo in tegenspraak met zelf gaan behandelen en pas maandag naar de dierenarts..

En hierbij bied ik met plaatsvervangende schaamte mijn excuses aan voor mijn collega-dierenarts (als die na bovenstaand verhaal echt zo heeft gereageerd). Er zijn helaas wel kwakzalvers..

Maar soms maken mensen het verhaal over de telefoon minder erg, zodat ze niet hoeven te komen. Zo van: Mijn kat hoest wat, is verder wel levendig. Ik heb toch nog doxycycline in huis..

10 mg per kilo betekent dus voor een kat van 3.5 kilo 35 mg (1x per dag!) Is ze gewogen? Een beetje overdoseren kan op zich niet zoveel kwaad hiermee.

Maar het helpt bar weinig bij bronchitis. Wel bij een infectie. Maar dat zie ik zelf eigenlijk nooit door de telefoon..
registreerjenu schreef op 02 juni 2012 @ 17:24:

[...]

Wachten tot maandag kan te laat zijn voor de poes. Het advies is hier is: nu naar de DA gaan.

Ik vertrouw TO niet. Sorry.
Ik zou als ik haar was inderdaad ook nu naar de da gaan.
Wat voor tabletten zijn het overigens TO? Oplosbare in water? Zo ja, dat is monohydraat en voor katten heb je hyclaat nodig. Andere verbinding dus...zou daar wel even op letten.

En dosering voor katten is 5-10mg per kg per dag. Dus bij 3kg zit je tussen de 15 en 30mg per dag...2 keer 25mg is dan dus al teveel. Bovendien breek je de tabletten en daarmee is een dosering nooit meer nauwkeurig. Tabletten kunnen iets schuin afbreken of verpulveren waardoor je snel teveel of te weinig geeft.
1emma schreef op 02 juni 2012 @ 16:04:

Sinds een paar dagen hoest ze heel raar met haar tongetje buiten de bek.

Als een kat hoest, benauwd is, niet meer eet en niet meer drinkt (!) moet je METEEN naar een dierenarts gaan. Dat zal iedere dierenarts je ook vragen te doen als je belt. Een DA geeft bij zulke symptomen nooit het advies het maar aan te kijken en je eigen medicijnen aan de kat te geven. NOOIT. Je hebt of een (belangrijk) deel van je verhaal weggelaten als je inderdaad hebt gebeld of je hebt nooit gebeld.

Het duurt nog zo'n kleine 40 uur voor je naar je dierenarts gaat maandag, in die tijd kan een hoop gebeuren en zul je je dier (op basis van wat ik lees) onnodig veel laten lijden. Wil JIJ je huisdier dat aandoen?
VotesforLeo schreef op 02 juni 2012 @ 17:20:

Ik ga maandag met mijn poes naar mijn dierarts die haar goed kan onderzoeken. Ik heb poes een beetje ander eten gegeven en gemengd met flink veel water zodat ze vocht krijgt.

Ik ga 1 keer per jaar naar de dierenarts om haar te onderzoeken. Ze weegt 5 kilo, en dat is een beetje te dik voor een binnen poes.
1emma schreef op 02 juni 2012 @ 18:37:

[...]

Ze weegt 5 kilo, en dat is een beetje te dik voor een binnen poes.
Dit lijkt me wel het minste van haar problemen op dit moment.
quote:1emma schreef op 02 juni 2012 @ 18:37:

[...]

Ik ga maandag met mijn poes naar mijn dierarts die haar goed kan onderzoeken. Ik heb poes een beetje ander eten gegeven en gemengd met flink veel water zodat ze vocht krijgt.

Ik ga 1 keer per jaar naar de dierenarts om haar te onderzoeken. Ze weegt 5 kilo, en dat is een beetje te dik voor een binnen poes.Eet ze dit wel? Hoop het. Sterkte
OMG, ik hoop voor poezebeest dat dit niet waar is.

*gaat op handen zitten*
quote:1emma schreef op 02 juni 2012 @ 18:37:

[...]

Ik ga 1 keer per jaar naar de dierenarts om haar te onderzoeken. Ze weegt 5 kilo, en dat is een beetje te dik voor een binnen poes.

Wat mankeer jij? Je moet nu met de kat naar de weekenddierenarts gaan, niet maandag naar je eigen. je hebt het dier gewoon antibiotica gegeven ondanks dat je niet weet wat het is.

Neem gvd je verantwoordelijkheid en ga NU naar de dierenarts
Vijf kilo dik voor een binnenpoes? Mijn binnenpoes zaliger woog bijna acht kilo, ze was niet eens dik, wel groot. Ik ga voor een scheet naar de dierenarts, als het nodig is ook op zondag, mijn huisdieren hebben me, bij wijze van spreken, een vrijstaande villa gekost en een roze Mercedes.
verba volant, scripta manent.
Mijn kat (ook overgewicht) had ook ooit zulke verschijnselen......en ik ben wel naar de weekend dierenarts geweest (en ik heb niet zo lang gewacht....kon het gewoon niet aanzien dat het arme beest het zo zwaar had) . Daar stierf het beestje ter plekke, de dierenarts was helemaal verbouwereerd. Hartje trok het niet meer. Dus ga alsjeblieft NU naar een dierenarts, want deze klachten en overgewicht......ik (her)ken ze maar al te goed
quote:MarianneDavids schreef op 02 juni 2012 @ 19:08:

Vijf kilo dik voor een binnenpoes? Mijn binnenpoes zaliger woog bijna acht kilo, ze was niet eens dik, wel groot. Ik ga voor een scheet naar de dierenarts, als het nodig is ook op zondag, mijn huisdieren hebben me, bij wijze van spreken, een vrijstaande villa gekost en een roze Mercedes.De dierenarts zei dat poes een beetje te vet was. Voor een poes uit Turkije die een beetje smaller zijn. Ze mocht geen brokjes meer, alleen blikvoer mengen met water en verse groenten.
quote:1emma schreef op 02 juni 2012 @ 20:49:

[...]

De dierenarts zei dat poes een beetje te vet was. Voor een poes uit Turkije die een beetje smaller zijn. Ze mocht geen brokjes meer, alleen blikvoer mengen met water en verse groenten.

Wat een raar advies. Blikvoer (supermarktvoer dan) is helemaal niet goed voor een kat. Beter geef je haar dieetvoer als ze echt te zwaar is.

Heeft jouw dierenarts wel een diploma? Ik begin het me ernstig af te vragen nu.
quote:helene31 schreef op 02 juni 2012 @ 20:55:

[...]

Wat een raar advies. Blikvoer (supermarktvoer dan) is helemaal niet goed voor een kat. Beter geef je haar dieetvoer als ze echt te zwaar is.

Heeft jouw dierenarts wel een diploma? Ik begin het me ernstig af te vragen nu.Dit is al jaren mijn eigen eigen dierenarts. Dit is de dierenarts die gratis gewonde vogels en duiven zonder poot hielp die ik als kind bracht. Zijn zoon heeft de praktijk overgenomen.
quote:MarianneDavids schreef op 02 juni 2012 @ 19:08:

Vijf kilo dik voor een binnenpoes? Mijn binnenpoes zaliger woog bijna acht kilo, ze was niet eens dik, wel groot. Ik ga voor een scheet naar de dierenarts, als het nodig is ook op zondag, mijn huisdieren hebben me, bij wijze van spreken, een vrijstaande villa gekost en een roze Mercedes.Tja niet iedereen heeft die mogelijk om voor meerdere huisdieren te zorgen. Dan zou ik niet voor mezelf kunnen zorgen.
quote:1emma schreef op 02 juni 2012 @ 21:46:

[...]

Tja niet iedereen heeft die mogelijk om voor meerdere huisdieren te zorgen. Dan zou ik niet voor mezelf kunnen zorgen.

Het spijt me bijzonder, maar als je het financieel niet op kunt brengen om met je kat naar de dierenarts te gaan in het weekend, dan doe je er beter aan die kat af te staan.

Niet iedereen kan zomaar een duizenden euro's kostende therapie of operatie ophoesten voor zijn/haar huisdier, maar basiszorg in het weekend? Dat is toch wel het minste dat je mag verwachten van 'n goede huisdiereneigenaar!
TO, je bent niet goed bij je hoofd, je kat heeft een dierenarts nodig en wel meteen. Hoe kom je erbij dat het brochitis is? Het kan ook een obstructie zijn, hartfalen of nierfalen of een tumor.

Zomaar even een aantal mogelijkheden die direct ingrijpen vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven