Strijk jij?

18-09-2020 16:37 231 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic ging het over strijken.

Ik haat het en heb niet eens een strijkplank of -ijzer in huis.

Maar wel eens benieuwd hoe de gemiddelde Viva'er over strijken denkt en of er anno 2020 nog veel kleding gestreken wordt.


Ik hoor ook af en toe van mensen die hun strijk uitbesteden aan oma of een strijk-centrale, dus vul gerust in ...

Strijken jij of je partner of laat je je strijk doen?

Totaal aantal stemmen: 368

Ja, alle kleding, handdoeken, ... (7%)
Ja, maar alleen het hoogst-noodzakelijke (32%)
Ja, 3 keer per jaar (18%)
Nee (42%)
Moet ik hier een antwoord op geven? (2%)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ik strijk álles! Zelfs washandjes....
Ik vind het heerlijk ontspannend om te doen en ik vind het netjes in de kast.
Ik ontspan liever leuker.
elmo11 schreef:
18-09-2020 18:31
Ik strijk álles! Zelfs washandjes....
Ik vind het heerlijk ontspannend om te doen en ik vind het netjes in de kast.
Washandjes, handdoeken en theedoeken strijk je best niet. Dan plet je de stof en neemt het weinig tot geen water op.
De laatste 4 jaren strijkt man.
Ik heb problemen met mijn schouders met veel pijn en dus doet man het nu.
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar alleen de "vaste" items.

- overhemden van partner, blouses van mezelf.
- jeans en chino's van partner. In de zomer ook bepaalde t-shirts. Ik vind een mooie vouw in de mouwen erg verzorgd.
- kussenslopen. Dat laatste vind ik op een bepaalde manier fijner liggen (slaat nergens op maar gevoelsmatig).

Verder is het niet mijn hobby. Ik spaar het meestal op en doe het dan eens in de 2 of 3 weken
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
sprokkelientje schreef:
18-09-2020 18:45
Ja, maar alleen de "vaste" items.

- overhemden van partner, blouses van mezelf.
- jeans en chino's van partner. In de zomer ook bepaalde t-shirts. Ik vind een mooie vouw in de mouwen erg verzorgd.
- kussenslopen. Dat laatste vind ik op een bepaalde manier fijner liggen (slaat nergens op maar gevoelsmatig).

Verder is het niet mijn hobby. Ik spaar het meestal op en doe het dan eens in de 2 of 3 weken

Hé dat is grappig. Ik probeer een vouw in een overhemd-mouw juist altijd te vermijden door hem op een bepaalde manier te strijken. Gewoon een mooie gladde mouw dus.
Opsparen doe ik niet want dan zakt de moed me in de schoenen. Na elke was waarbij het nodig is strijk ik het gelijk weg.
Ik strijk datgene wat moet: overhemden, broeken, enzo. Ik heb er geen hekel van, ik word er wel zen van eigenlijk. Daar kun je ook allerlei apps voor kopen, maar met strijken lukt het ook.
Als ik geen zin heb, of te druk ben doe ik het ook net zo makkelijk niet, maar ik word wel blij van een mooi gestreken kledingstuk. Als ik in the mood ben, doe ik het beddengoed en de theedoeken ook ;-) .
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
18-09-2020 18:48
Hé dat is grappig. Ik probeer een vouw in een overhemd-mouw juist altijd te vermijden door hem op een bepaalde manier te strijken.
Ik heb een mouwenplankje.


Afbeelding
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
18-09-2020 18:59
Ik heb een mouwenplankje.


Afbeelding

Ja heb ik ook nog ergens maar die gebruik ik eigenlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
18-09-2020 18:48
Hé dat is grappig. Ik probeer een vouw in een overhemd-mouw juist altijd te vermijden door hem op een bepaalde manier te strijken. Gewoon een mooie gladde mouw dus.
Opsparen doe ik niet want dan zakt de moed me in de schoenen. Na elke was waarbij het nodig is strijk ik het gelijk weg.
Vast "old skool". Ik heb het zo van mijn moeder geleerd haha.
Vouw in de broek, vouw in de mouw.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
18-09-2020 18:17
Als blijkbaar de helft van de wereld (of van Viva) niet strijkt moet het toch niet zo'n wereld-ramp zijn om niet te strijken.

En kom je waarschijnlijk elke dag - onderweg, op school, op je werk, in de supermarkt, ... - mensen tegen die niet of zo min mogelijk strijken.


Tenzij je natuurlijk leeft in een advocaten- en kostuum-wereld waar werkelijk iedereen continu in maatpak rondloopt.
Ja, je zou het denken; ik zie nooit kreukels bij anderen en vraag me dan af hoe dat kan als de helft niet strijkt ;-)
Ik zie wel kreukels bij anderen hoor. Prima dat een ander er niet mee zit, ieder moet doen waar ‘ie zich goed bij voelt, maar ik zie scheve kragen en verfrommelde t-shirts wel degelijk. Ik loop trouwens inderdaad in een wereld rond waar men strak in pak loopt.
rumforviva schreef:
18-09-2020 19:08
Ik zie wel kreukels bij anderen hoor. Prima dat een ander er niet mee zit, ieder moet doen waar ‘ie zich goed bij voelt, maar ik zie scheve kragen en verfrommelde t-shirts wel degelijk. Ik loop trouwens inderdaad in een wereld rond waar men strak in pak loopt.

Dit!
Grappig vond ik vroeger de mannen die op kantoor hun jasje niet uit konden doen omdat ze de mouwen en de rug van hun overhemd niet gestreken hadden. Dan was het heet, zei ik: 'Goh doe je je jasje toch even uit!' Zeiden zij: 'Dat kan niet want de mouwen niet gestreken.' Zei ik: 'Nu je het verteld hebt maakt het niet meer uit.' :rofl:
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 18-09-2020 19:20
0.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind gekreukelde kleding vreselijk. Bij mezelf en bij een ander. Ik heb een hekel aan strijken dus ik heb een tijdje geleden besloten om geen kleding te kopen die kan kreukelen. Ik heb nog maar 2 kledingstukken die gestreken moeten worden. Een zijden bloes en een jurk.
Mijn poets strijkt elke week de was. Heerlijk. Ik hoef het alleen maar in de kast te leggen. En er voor zorgen dat de was op dinsdag droog is. :)
ja ik strijk, wat ik op dat moment ga aantrekken. Een tshirt of blouse met piskreukels zijn niet echt een aanbeveling voor wat dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
18-09-2020 18:17
Als blijkbaar de helft van de wereld (of van Viva) niet strijkt moet het toch niet zo'n wereld-ramp zijn om niet te strijken.

En kom je waarschijnlijk elke dag - onderweg, op school, op je werk, in de supermarkt, ... - mensen tegen die niet of zo min mogelijk strijken.


Tenzij je natuurlijk leeft in een advocaten- en kostuum-wereld waar werkelijk iedereen continu in maatpak rondloopt.
Nou, je ziet het natuurlijk wel altijd als iemand niet strijkt. Zeker bij spijkerbroeken zie je het heel goed, of in bepaalde tops of jurkjes.
Am Yisrael Chai!
Ik strijk wel, maar tegen betaling. Ik vind het niet leuk om te doen en het zijn niet mijn kleren, dus mijn man doet een ander rotklusje in ruil voor mijn gestrijk.
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
18-09-2020 18:45
Ja, maar alleen de "vaste" items.

- overhemden van partner, blouses van mezelf.
- jeans en chino's van partner. In de zomer ook bepaalde t-shirts. Ik vind een mooie vouw in de mouwen erg verzorgd.
- kussenslopen. Dat laatste vind ik op een bepaalde manier fijner liggen (slaat nergens op maar gevoelsmatig).

Verder is het niet mijn hobby. Ik spaar het meestal op en doe het dan eens in de 2 of 3 weken
Het slaat wel degelijk ergens op dat gestreken beddengoed fijner ligt, want katoen wordt zachter en gladder van het strijken. Dus logisch dat dat lekkerder ligt dan een harde vouw onder je wang.

Ik vind dekbedden ook fijner in een gestreken hoes, dus beddengoed strijk ik ook.
Am Yisrael Chai!
Betty_Slocombe schreef:
18-09-2020 19:26
Ik strijk wel, maar tegen betaling. Ik vind het niet leuk om te doen en het zijn niet mijn kleren, dus mijn man doet een ander rotklusje in ruil voor mijn gestrijk.

Vrij normaal toch binnen een relatie, dat je dingen voor elkaar doet? Ik zou dat geen betaling willen noemen, dat klinkt zo onsympathiek. Of was het een grapje?
fashionvictim schreef:
18-09-2020 19:27
Het slaat wel degelijk ergens op dat gestreken beddengoed fijner ligt, want katoen wordt zachter en gladder van het strijken. Dus logisch dat dat lekkerder ligt dan een harde vouw onder je wang.

Ik vind dekbedden ook fijner in een gestreken hoes, dus beddengoed strijk ik ook.

Katoenen dekbedovertrek, buiten gedroogd of binnen op een rekje. Lekker ruw, geen vouwen want goed uitgeslagen. Heerlijk fris op mijn bed.
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
18-09-2020 18:15
Ik strijk alle bovenkleding: broeken, shirts, overhemden, blousjes, truien.
Snap nooit hoe anderen niet kunnen strijken; dat zie je dan toch heel erg? Die kreukels? Of je moet alles misschien heel precies te drogen hangen maar dat kost meer tijd dan even strijken denk ik dan ;-)
Man strijkt zijn overhemden overigens zef :-)
Ik strijk nagenoeg nooit en mijn man ook niet. We zien er niet gekreukt uit, dat valt echt reuze mee. We kopen allebei strijkvrije kleding. Soms vergeet ik erop te letten en komt een kledingstuk ondraagbaar uit de was. Dan strijk ik het wel, maar zal ik het niet meer zo vaak dragen.
Ik vind het secuur ophangen van de was veel verschil maken. Dat is zo gewoon geworden dat het echt niet meer werk is dan slordig ophangen.
Maar naast secuur ophangen ligt de hoeveelheid kreukels ook gewoon echt aan het materiaal.
herfstappeltaart schreef:
18-09-2020 19:28
Vrij normaal toch binnen een relatie, dat je dingen voor elkaar doet? Ik zou dat geen betaling willen noemen, dat klinkt zo onsympathiek. Of was het een grapje?
Ik vind strijken echt heel veel vervelender dan andere huishoudelijke werkzaamheden. Dus ja, een grapje, maar wel met een serieuze ondertoon.
Betty_Slocombe schreef:
18-09-2020 19:31
Ik vind strijken echt heel veel vervelender dan andere huishoudelijke werkzaamheden. Dus ja, een grapje, maar wel met een serieuze ondertoon.

Ah duidelijk. :)
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
18-09-2020 19:29
Ik strijk nagenoeg nooit en mijn man ook niet. We zien er niet gekreukt uit, dat valt echt reuze mee. We kopen allebei strijkvrije kleding. Soms vergeet ik erop te letten en komt een kledingstuk ondraagbaar uit de was. Dan strijk ik het wel, maar zal ik het niet meer zo vaak dragen.
Ik vind het secuur ophangen van de was veel verschil maken. Dat is zo gewoon geworden dat het echt niet meer werk is dan slordig ophangen.
Maar naast secuur ophangen ligt de hoeveelheid kreukels ook gewoon echt aan het materiaal.
Precies. Ik ben secuur met ophangen en terwijl het droogt trek ik ook nog wel eens wat recht.
Ik droog mijn beddengoed altijd in de droger. Het komt er echt nooit gekreukt uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven