Strijk jij?

18-09-2020 16:37 231 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic ging het over strijken.

Ik haat het en heb niet eens een strijkplank of -ijzer in huis.

Maar wel eens benieuwd hoe de gemiddelde Viva'er over strijken denkt en of er anno 2020 nog veel kleding gestreken wordt.


Ik hoor ook af en toe van mensen die hun strijk uitbesteden aan oma of een strijk-centrale, dus vul gerust in ...

Strijken jij of je partner of laat je je strijk doen?

Totaal aantal stemmen: 368

Ja, alle kleding, handdoeken, ... (7%)
Ja, maar alleen het hoogst-noodzakelijke (32%)
Ja, 3 keer per jaar (18%)
Nee (42%)
Moet ik hier een antwoord op geven? (2%)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
18-09-2020 19:29
Ik strijk nagenoeg nooit en mijn man ook niet. We zien er niet gekreukt uit, dat valt echt reuze mee. We kopen allebei strijkvrije kleding. Soms vergeet ik erop te letten en komt een kledingstuk ondraagbaar uit de was. Dan strijk ik het wel, maar zal ik het niet meer zo vaak dragen.
Ik vind het secuur ophangen van de was veel verschil maken. Dat is zo gewoon geworden dat het echt niet meer werk is dan slordig ophangen.
Maar naast secuur ophangen ligt de hoeveelheid kreukels ook gewoon echt aan het materiaal.
Ik hang secuur op, sla uit....en dan nog vind ik dat ik heel veel dingen moet strijken.
Ik zal dan misschien heel veel kleding van ander materiaal hebben. .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Andersom schreef:
18-09-2020 19:29
Katoenen dekbedovertrek, buiten gedroogd of binnen op een rekje. Lekker ruw, geen vouwen want goed uitgeslagen. Heerlijk fris op mijn bed.
Helemaal eens. Heerlijk krakerig beddengoed, slaapt voor mij het beste. Van dat gladde hoeft voor mij echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
18-09-2020 20:03
Precies. Ik ben secuur met ophangen en terwijl het droogt trek ik ook nog wel eens wat recht.
Ik droog mijn beddengoed altijd in de droger. Het komt er echt nooit gekreukt uit.
Bizar.
Ik was en droog mijn dekbedhoes op een kreukherstellend programma. Geen te volle trommel. Haal ik het er uit, is het nog klammig. Sla ik het uit, hang ik het netjes uit, ga ik het later opvouwen denk ik “ nehhhh, toch maar strijken “ .
Dus mijn droger is ook al ruk ? :rofl:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
sprokkelientje schreef:
18-09-2020 19:02
Vast "old skool". Ik heb het zo van mijn moeder geleerd haha.
Vouw in de broek, vouw in de mouw.
Dat denk ik niet per se.

Mijn oma en moeder hadden vroeger al zo'n mouwen en pijpen plankje als wat BGB plakte.
Al zat er in de pantalon wel altijd een hele strakke plooi gestreken en eentje in je boord van overhemd.
In de rest is het een luiewijvenvouw volgens de strijkfanaten in mijn familie.

Ik ben geadopteerd denk ik.
Goed ophangen, uitslaan en een beetje wind helpt wel, maar broeken strijk ik toch altijd even. De pubers kunnen het tegenwoordig zelf, want die hebben altijd NU een bepaald kledingstuk nodig.
Alle reacties Link kopieren
Nope, ik HAAT het. Wij hebben niet eens een strijkplank! :mrgreen: Wel een strijk ijzer ergens achterin de kast, voor het geval manlief een overhemd moet strijken, misschien 1s per jaar. En niemand die ooit commentaar geeft op onze kleding, want het is niet eens te zien!

Mijn moeder forceerde mij vroeger altijd te strijken. Tot aan handdoeken en zakdoekjes aan toe. De hele rambam. Echt, nooit meer! :-D
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
18-09-2020 20:03
Precies. Ik ben secuur met ophangen en terwijl het droogt trek ik ook nog wel eens wat recht.
Ik droog mijn beddengoed altijd in de droger. Het komt er echt nooit gekreukt uit.
Ik heb beddengoed van t-shirt stof en zelfs dat komt gekreukt uit de droger op het kreukherstellend programma. Laat staan het katoenen beddengoed van de kids.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
MissBeany schreef:
18-09-2020 20:49
Nope, ik HAAT het. Wij hebben niet eens een strijkplank! :mrgreen: Wel een strijk ijzer ergens achterin de kast, voor het geval manlief een overhemd moet strijken, misschien 1s per jaar. En niemand die ooit commentaar geeft op onze kleding, want het is niet eens te zien!

Mijn moeder forceerde mij vroeger altijd te strijken. Tot aan handdoeken en zakdoekjes aan toe. De hele rambam. Echt, nooit meer! :-D
Maar als je geen strijkplank hebt, waarop strijk je dat overhemd dan?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
18-09-2020 20:58
Maar als je geen strijkplank hebt, waarop strijk je dat overhemd dan?
Volgens vriendinnen die ook zo geen onding hebben maar wel een strijkijzer kan je perfect op tafel of 't aanrecht strijken.

Alles wat maar de hitte aan kan :-) .
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
18-09-2020 20:09
Ik hang secuur op, sla uit....en dan nog vind ik dat ik heel veel dingen moet strijken.
Ik zal dan misschien heel veel kleding van ander materiaal hebben. .
Same here. Sla alles uit, gebruik geen knijpers om geen knijpervouwen te krijgen, hang alles recht en mijn kind moet zelfs altijd verplicht beddengoed meevouwen omdat je dat in je eentje niet strak genoeg gevouwen krijgt. Maar toch moeten een heleboel dingen gestreken worden, hoor.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
https://nl.wikihow.com/Kreukels-uit-kle ... trijkijzer

Als ik een overhemd netjes op zou hangen ziet het er droog zo uit.
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 18-09-2020 21:03
23.86% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
18-09-2020 21:01
Volgens vriendinnen die ook zo geen onding hebben maar wel een strijkijzer kan je perfect op tafel of 't aanrecht strijken.

Alles wat maar de hitte aan kan :-) .
Ik zou persoonlijk echt never nooit op mijn dure houten tafel of mijn aanrecht strijken.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Dat is allebei niet gestreken, toch? Rechts ziet eruit als hoe bij mij een overhemd eruit ziet voordat het gestreken is. Ik laat overhemden en blouses namelijk aan een hanger drogen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik strijk in principe alles behalve: handdoeken, ondergoed, sokken, washandjes, hemdjes en bepaalde overhemden die niet gestreken mogen worden.

Ik vind het er netter uitzien en fijner zitten als iets gestreken is. In nat ophangen zodat de kreukels eruit gaan geloof ik niet.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
18-09-2020 21:14
Dat is allebei niet gestreken, toch? Rechts ziet eruit als hoe bij mij een overhemd eruit ziet voordat het gestreken is. Ik laat overhemden en blouses namelijk aan een hanger drogen.
Rechts is denk ik heel erg gladgetrokken en / of met zoiets ingespoten https://www.onegoodthingbyjillee.com/ea ... ase-spray/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
18-09-2020 20:57
Ik heb beddengoed van t-shirt stof en zelfs dat komt gekreukt uit de droger op het kreukherstellend programma. Laat staan het katoenen beddengoed van de kids.
Dan heb ik mazzel. Geen last van.
Alle reacties Link kopieren
Nee nooit, nooit gedaan ook. Het is blijkbaar niet nodig. En dan loop ik echt niet rond met gekreukte kleding. Als iets kreukelig is leg ik het weer terug omdat ik geen zin of tijd heb om het te strijken en pak ik wat anders, genoeg keuze.
agaig wijzigde dit bericht op 18-09-2020 21:49
0.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
18-09-2020 21:17
Rechts is denk ik heel erg gladgetrokken en / of met zoiets ingespoten https://www.onegoodthingbyjillee.com/ea ... ase-spray/
Wat een rare tip, om je kleding met haarconditioner in te spuiten. Dat gaat volgens mij heel vies aanvoelen, bah.

Dat hemd kan ook al een keer gedragen zijn.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
18-09-2020 21:36
Wat een rare tip, om je kleding met haarconditioner in te spuiten.
Ik kom allemaal rare tips tegen , als je Googlet op niet strijken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
T intereseert mij 0,0 dat mijn dekedovertrekken gekreukeld zijn. Alleen ons gezin komt in de slaapkamers en als ik in bed lig is het donker en heb ik mijn ogen dicht.
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
18-09-2020 21:53
T intereseert mij 0,0 dat mijn dekedovertrekken gekreukeld zijn. Alleen ons gezin komt in de slaapkamers en als ik in bed lig is het donker en heb ik mijn ogen dicht.
Haha inderdaad. Geen haar op m'n hoofd die dat gaat strijken.

M'n moeder strijkt trouwens ALLES. Misschien dat ik daarom niks strijk. :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
18-09-2020 22:03
.

M'n moeder strijkt trouwens ALLES. Misschien dat ik daarom niks strijk. :mrgreen:
Mijn moeder strijkt ook alles.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
_melon schreef:
18-09-2020 22:03
Haha inderdaad. Geen haar op m'n hoofd die dat gaat strijken.

M'n moeder strijkt trouwens ALLES. Misschien dat ik daarom niks strijk. :mrgreen:
Mijn schoonmoeder strijkt ook alles, echt alles, heel uitgebreid. Tot het stuk gaat op de meest gekke plekken. (Daar waar je precies met het puntje van het strijkijzer nog net even kunt strijken door het kledingstuk nog extra iets uit te rekken.)
Wel plank en strijkijzer, maar ik/partner strijken pas voordat we het aantrekken. Wat zeer zelden is.
Als we eraan denken hangen we het de avond ervoor in de badkamer voor we douchen, dan is het vrijwel niet meer nodig naderhand.
Maar als het eerst voor onbepaalde tijd de kast in gaat, dan nee. Zonde van de tijd/moeite.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven