Strijk jij?

18-09-2020 16:37 231 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic ging het over strijken.

Ik haat het en heb niet eens een strijkplank of -ijzer in huis.

Maar wel eens benieuwd hoe de gemiddelde Viva'er over strijken denkt en of er anno 2020 nog veel kleding gestreken wordt.


Ik hoor ook af en toe van mensen die hun strijk uitbesteden aan oma of een strijk-centrale, dus vul gerust in ...

Strijken jij of je partner of laat je je strijk doen?

Totaal aantal stemmen: 368

Ja, alle kleding, handdoeken, ... (7%)
Ja, maar alleen het hoogst-noodzakelijke (32%)
Ja, 3 keer per jaar (18%)
Nee (42%)
Moet ik hier een antwoord op geven? (2%)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
lilalinda schreef:
21-09-2020 21:45
maar eeuh, wat voor blousjes kun je kopen, die je niet hoeft te strijken dan?
polyester ofzo? ik heb niet niet eens opvliegers, maar daar ga ik zelfs doorheen stinken hoor :)
Katoen komt bij mij uit de wasmachine, was ik het al met wasverzachter, hang het als het even kan (buiten) aan de lijn te drogen. Maar dan nog is strijken wel nodig hoor

Dit dus, korter centrifugeren helpt wel iets. Maar dat strijk ik dus ook allemaal.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-09-2020 21:45
maar eeuh, wat voor blousjes kun je kopen, die je niet hoeft te strijken dan?
polyester ofzo? ik heb niet niet eens opvliegers, maar daar ga ik zelfs doorheen stinken hoor :)
Katoen komt bij mij uit de wasmachine, was ik het al met wasverzachter, hang het als het even kan (buiten) aan de lijn te drogen. Maar dan nog is strijken wel nodig hoor
Ik draag nooit blouses en al helemaal geen blousjes.

Ik draag shirts van katoen of viscose, en vesten of truien van natuurlijke materialen - vaak wol. Allemaal kledingstukken die van strijken alleen maar lelijk zouden worden. Maar ik heb (gelukkig) dan ook geen Zuidas-baan. In een relatief gewone baan geldt mijn outfit als nette, niet al te formele kantoorkleding. Als dat niet zo was, zou ik dat eerlijk gezegd ook echt een reden vinden om een baan te weigeren. Werkkleding moet voor mij (net als vrijetijdskleding) wel comfy zitten. Ik draag bijvoorbeeld ook nooit hakken, daar kan/heb ik niks mee. Mijn rug en voeten zijn me te lief.

Mijn beddengoed is allemaal 100% katoen. Hoe ouder het wordt, hoe zachter, maar in nieuwstaat is het weer lekker knisperig. Ik vind het allemaal fijn en snap de drang tot strijken niet. Mijn moeder streek vroeger alles en ooit heb ik wel geprobeerd om die traditie voort te zetten. Maar als je je kleding een uur droeg of een nacht in je bed sliep, dan was het alweer kreukelig. Nutteloze bezigheid.

Ik vind niet strijken echt een bevrijding van de vrouw (v/m/whatever).
Wat een tijdwinst en verlichting aan kopzorgen levert dat toch op. Onbetaalbaar.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Dana schreef:
22-09-2020 01:04
Ik draag nooit blouses en al helemaal geen blousjes.

Ik draag shirts van katoen of viscose, en vesten of truien van natuurlijke materialen - vaak wol. Allemaal kledingstukken die van strijken alleen maar lelijk zouden worden. Maar ik heb (gelukkig) dan ook geen Zuidas-baan. In een relatief gewone baan geldt mijn outfit als nette, niet al te formele kantoorkleding. Als dat niet zo was, zou ik dat eerlijk gezegd ook echt een reden vinden om een baan te weigeren. Werkkleding moet voor mij (net als vrijetijdskleding) wel comfy zitten. Ik draag bijvoorbeeld ook nooit hakken, daar kan/heb ik niks mee. Mijn rug en voeten zijn me te lief.

Mijn beddengoed is allemaal 100% katoen. Hoe ouder het wordt, hoe zachter, maar in nieuwstaat is het weer lekker knisperig. Ik vind het allemaal fijn en snap de drang tot strijken niet. Mijn moeder streek vroeger alles en ooit heb ik wel geprobeerd om die traditie voort te zetten. Maar als je je kleding een uur droeg of een nacht in je bed sliep, dan was het alweer kreukelig. Nutteloze bezigheid.

Ik vind niet strijken echt een bevrijding van de vrouw (v/m/whatever).
Wat een tijdwinst en verlichting aan kopzorgen levert dat toch op. Onbetaalbaar.

Mijn man draagt poloshirts van katoen maar die moeten toch echt gestreken worden na het wassen. Ik kan ze uitslaan zoveel ik wil maar zonder te strijken zien ze er slordig uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik strijk niet en vriend ook niet. De strijkplank wordt gebruikt om de was op te hangen. :biggrin:

Overhemden, bloesjes of blouses worden hier niet gedragen. Nou ja, nauwelijks, dus tegen de tijddat ze wel weer gedragen worden, zijn de kreukels er wel uit. Sowieso centrifugeren wij hier niet op maximaal, zodat de was natter is en als ik het dan op een knaapje laat drogen, dan zitten er nauwelijks kreukels in.

Voor mijn werk vaak iets van een nette broek met een shirtje en een jasje.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Dana schreef:
22-09-2020 01:04
Ik draag nooit blouses en al helemaal geen blousjes.
maar dan heb ik aan jouw antwoord dus niks :)
Alle reacties Link kopieren
Dana schreef:
22-09-2020 01:04
Ik draag nooit blouses en al helemaal geen blousjes.
Ik ook niet.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Ik heb wel bloesjes maar die hoef ik niet te strijken en ik zweet er ook niet in... ff kijken wat voor stofje dat is.

Eentje is polyester en eentje is polyamide/elastan.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-09-2020 21:45
maar eeuh, wat voor blousjes kun je kopen, die je niet hoeft te strijken dan?
polyester ofzo? ik heb niet niet eens opvliegers, maar daar ga ik zelfs doorheen stinken hoor :)
Katoen komt bij mij uit de wasmachine, was ik het al met wasverzachter, hang het als het even kan (buiten) aan de lijn te drogen. Maar dan nog is strijken wel nodig hoor
Ik heb er wel een paar die ik niet hoef te strijken, geen idee wat voor materiaal dat is. Ik zal er eens naar kijken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Voor mannen heb je toch ook strijkvrije overhemden? Dat zou toch voor vrouwen ook moeten bestaan?
Alle reacties Link kopieren
Polyester inderdaad. Het zijn wel wijdvallende blouses, dus niet echt zweterig. Als zo'n blouse geen heel wijde hals heeft, draag ik er ook wel een strak katoenen V-halsshirtje onder.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
21-09-2020 14:49
Gordijnen ja :facepalm: wat een ramp. Ik heb kamerhoge crème gordijnen. Nu wordt er hier niet gerookt maar af en toe moeten ze toch gewassen en ze kreuken :@
Wat een hels karwei is dat strijken toch.
Ik hang mijn gordijnen nat weer op, dan drogen ze automatisch in de plooi. Ik dacht eigenlijk dat dat moest, zo heb ik dat van mijn moeder geleerd. Hahaha, kom er nu dus pas achter dat er ook mensen bestaan die de gordijnen droog ophangen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
22-09-2020 19:58
Ik hang mijn gordijnen nat weer op, dan drogen ze automatisch in de plooi. Ik dacht eigenlijk dat dat moest, zo heb ik dat van mijn moeder geleerd. Hahaha, kom er nu dus pas achter dat er ook mensen bestaan die de gordijnen droog ophangen.
Lekt er dan niet heel veel water op de vloer? Ik kan me tenminste niet voorstellen dat je gordijnen goed kan centrifugeren, dan zijn ze toch juist heel gekreukt?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
fashionvictim schreef:
22-09-2020 19:58
Ik hang mijn gordijnen nat weer op, dan drogen ze automatisch in de plooi. Ik dacht eigenlijk dat dat moest, zo heb ik dat van mijn moeder geleerd. Hahaha, kom er nu dus pas achter dat er ook mensen bestaan die de gordijnen droog ophangen.

Als ik ze nat ophang heb ik een waterballet op de vloer. Dat druipt enorm. Ik centrifugeer ze zo minimaal mogelijk en hang ze dan zo nat mogelijk op. Maar desalniettemin toch kreukels :@
Alle reacties Link kopieren
Ik hang ze ook altijd nat op. (niet zeiknat natuurlijk) nooit kreukels in mijn gordijnen.
VGM1980 schreef:
23-09-2020 18:58
Ik hang ze ook altijd nat op. (niet zeiknat natuurlijk) nooit kreukels in mijn gordijnen.

Het ligt gewoon aan de samenstelling van de stof. Mijn nieuwe worden strijkvrij.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-09-2020 21:45
maar eeuh, wat voor blousjes kun je kopen, die je niet hoeft te strijken dan?
polyester ofzo? ik heb niet niet eens opvliegers, maar daar ga ik zelfs doorheen stinken hoor :)
Katoen komt bij mij uit de wasmachine, was ik het al met wasverzachter, hang het als het even kan (buiten) aan de lijn te drogen. Maar dan nog is strijken wel nodig hoor
Ik koop als “basis blousjes” voor onder een colbert van die zogenaamde No iron dingen, dan is het na wassen met wasverzachter, goed uitschudden en ophangen vrijwel altijd goed. Het “no iron” effect gaat er wel af als ze wat ouder worden maar ik moet zeggen dat ik tegen die tijd er toch altijd wel in geslaagd ben een koffiemelk op een witte blouse te maken ofzo.

Nette blouses met print van katoen (vaak ook met elastan) strijk ik allemaal, enorme hekel aan maar anders zijn ze niet netjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind non-iron namelijk nog niet glad
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
22-09-2020 19:58
Ik hang mijn gordijnen nat weer op, dan drogen ze automatisch in de plooi. Ik dacht eigenlijk dat dat moest, zo heb ik dat van mijn moeder geleerd. Hahaha, kom er nu dus pas achter dat er ook mensen bestaan die de gordijnen droog ophangen.
Ik ook! Heb ze nog nooit gestreken. Als ze droog zijn zijn de kreukels er uit gezakt.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
22-09-2020 19:41
Voor mannen heb je toch ook strijkvrije overhemden? Dat zou toch voor vrouwen ook moeten bestaan?
die heb ik.
zitten heerlijk.

ik kan dus niet strijken.

van het merk My Pashion, hebben overhemden van kreukvrije travelstof.
wij slapen nooit.
Ik strijk vooral spijkerbroeken. Die hang ik wel op, maar vind het netter als ze gestreken zijn. Ook korte broeken, vaak van katoen, moet ik strijken. En heel soms een overhemd van mijn man. Ik heb er geen hekel aan, dus vind het niet erg om te doen. Maar ik strijk dus wel alleen het hoognodige.
Gordijnen heb ik hier van die paneelgordijnen :mrgreen: die hoef ik nooit te wassen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 1 jurkje wat gestreken moet worden en die draag ik echt letterlijk 3 keer per jaar. Ik heb geen strijkplank... kluns meestal een beestje met een theedoek op tafel. Strijken vindt ik echt de meest onzinnige bezigheid ever... Ik kan echt niet begrijpen dat er mensen bestaan die zelfs sokken en onderbroeken strijken omdat het dan mooier staat in de kast (ik zie dan een zwijmelde vrouw voor me die in een kast kijkt waarin alles super recht en geordend legt.
Ik denk dat mijn optie er niet tussen staat. Ik strijk dingen die in mijn ogen gestreken moeten worden, zijnde: alle T-shirts, topjes, niet-jeans-broeken, jurken, rokken, bepaalde truien en vesten. Dus denk niet dat dit optie 'hoogst noodzakelijke' is. Onderbroeken, sokken, handdoeken, pyjamas doe ik niet.
herfstappeltaart schreef:
23-09-2020 18:48
Als ik ze nat ophang heb ik een waterballet op de vloer. Dat druipt enorm. Ik centrifugeer ze zo minimaal mogelijk en hang ze dan zo nat mogelijk op. Maar desalniettemin toch kreukels :@
Nat strijken. Minder werk dan wanneer ze droog zijn en dan gelijk na het strijken ophangen.
Alle reacties Link kopieren
Even mijn topic van maanden geleden naar boven halen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
18-03-2021 20:15
Even mijn topic van maanden geleden naar boven halen.
Er is hier nog niks veranderd; man strijkt nog steeds :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven