Strijkservice beginnen: do en don'ts?

09-04-2011 14:45 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al een tijdje mee hier en zie zoveel topics over strijken staan de laatste tijd dat ik op een idee ben gebracht: Ik wil graag als bijverdienste beginnen met een strijkservice. Ik vind strijken geen vervelende klus en doe het graag terwijl ik wat tv kijk, dus erg belastend vind ik het niet. Dit wil ik doen naast mijn normale baan en studie.

Doet iemand dat hier al als bijverdienste en hoe pakte jij het aan? Ik zie veel advertenties op marktplaats staan, dus daar ga ik ook op staan en de aloude briefjes in de supermarkt methode.

Maar hoe ga ik mezelf aanprijzen? Ik heb geen huisdieren en rook niet, dat lijkt me belangrijk om te vermelden. Halen en brengen kan, maar dan liefst alleen wanneer ik toch naar mijn werk ga en niet teveel extra ritjes alleen daarvoor... of zal ik dat maar niet aanbieden en vragen dat de klanten het brengen en weer ophalen?

En hoe zou ik uberhaupt de prijzen voor het strijken en vouwen in elkaar zetten? Op marktplaats zie ik per mand (ik zag 20 euro staan, lijkt me duur), per kledingstuk (1,50) of per verschillend kledingstuk bv 1,50 per overhemd, 1 euro voor een polo staan.... Wat is redelijk?

Zijn er verder nog eisen die ik over het hoofd zie of die jij bij een strijkservice zou willen? Heeft iemand dit geprobeerd, maar liep het niet goed of juist storm? Kortom: hebben jullie wat advies om mij te helpen met mijn plannen?

Alvast bedankt!
Ik zou denk per uur of per stuk doen, dat is voor jou in ieder geval gunstiger.

Een mand vol overhemden ben je natuurlijk een stuk langer mee bezig als een mand vol simpele t-shirtjes.
Lijkt mij belangrijk om niet te veel klanten ineens aan te nemen.

Vaste tijd voor brengen en ophalen instellen.

Zorgen dat je daarnaast voldoende vrije tijd voor jezelf over houdt.

Goede strijkijzer is ook heel belangrijk, en een plank met voldoende verstel mogelijkheden.

Je kunt ook aanbieden om te strijken met strijkwater met een geurtje, zoals Robijn (ik vind wilde peer (groen) erg prettig).

Stukprijs lijkt mij het meest logische.

Onderscheid maken tussen overhemden met lange mouwen en korte mouwen.

Goed opletten bij synthetische stoffen.

En zorgen dat alles op hangers wordt afgeleverd (aan te leveren door cliënt) of gevouwen (moet door cliënt worden aangegeven).

Hoop dat je hier iets aan hebt???
Ik zou prijs per stuk berekenen. Succes. Zou het ideaal vinden. Heb een hekel aan strijken, terwijl het zo gebeurd is eigenlijk
Als in en omstreken van onze hoofdstad aan de slag gaat, ben ik jouw eerste klant

Waarom niet gewoon per uur betalen?
quote:carenza schreef op 09 april 2011 @ 14:56:

Lijkt mij belangrijk om niet te veel klanten ineens aan te nemen.

Vaste tijd voor brengen en ophalen instellen.

Zorgen dat je daarnaast voldoende vrije tijd voor jezelf over houdt.

Goede strijkijzer is ook heel belangrijk, en een plank met voldoende verstel mogelijkheden.

Je kunt ook aanbieden om te strijken met strijkwater met een geurtje, zoals Robijn (ik vind wilde peer (groen) erg prettig).

Stukprijs lijkt mij het meest logische.

Onderscheid maken tussen overhemden met lange mouwen en korte mouwen.

Goed opletten bij synthetische stoffen.

En zorgen dat alles op hangers wordt afgeleverd (aan te leveren door cliënt) of gevouwen (moet door cliënt worden aangegeven).

Hoop dat je hier iets aan hebt???

Ja, dat zijn goede tips... Vooral niet teveel klanten tegelijkertijd aannemen, ik ga er denk ik eerst een stuk of 2 proberen een paar weken en kijk hoe het gaat. En ik moet nu eens timen hoe lang ik strijk over een mand, over een overhemd ed.

Strijkwater is een goede suggestie, als extraatje.

Ik heb een goede plank en een simpel stoomstrijkijzer. Als ik het echt als bijbaan zou doen, is een luxer stoomstrijksysteem wel handig denk ik.

Wat vinden jullie een redelijk termijn wanneer je je wasgoed weer terug hebt? Een dag of mag dat wel een dag of 3 duren?
Ik geloof dat je je dan moet aanmelden bij de kamer v koophandel.. Niet?
quote:Blackdress schreef op 09 april 2011 @ 14:57:

Ik zou prijs per stuk berekenen. Succes. Zou het ideaal vinden. Heb een hekel aan strijken, terwijl het zo gebeurd is eigenlijk

Ik ben best lui qua huishoudelijke klussen, maar strijken vind ik niet erg omdat ik het aan mezelf "verkoop" als leuke serie-kijktijd.

Persoonlijk zou ik, mocht ik de klant die mijn strijkgoed uitbesteed, ook geen tijd kwijt willen zijn aan halen en brengen van het spul. Is voor halen en brengen 4 euro een redelijke prijs?
quote:SweetSummer schreef op 09 april 2011 @ 15:06:

Ik geloof dat je je dan moet aanmelden bij de kamer v koophandel.. Niet?

Ik dacht dat dit net zoals oppas- en schoonmaakwerk, als je dit minder dan 3 dagen doet, niet hoeft en je er ook geen belasting over af hoeft te dragen (zit geloof ik wel een drempel in). Maar dat kijk ik zeker nog na.

Staat in ieder geval hier: Regeling dienstverlening aan huis Je moet het aangeven als extra inkomen op je inkomensbelasting. Even kijken wat dat dan zou betekenen.
quote:elsjeels schreef op 09 april 2011 @ 15:10:

[...]

Ik dacht dat dit net zoals oppas- en schoonmaakwerk, als je dit minder dan 3 dagen doet, niet hoeft en je er ook geen belasting over hoeft te betalen. Maar dat kijk ik zeker nog na.Oh das handig?! Dat wist ik niet ..
Niet aan beginnen: laten de cliënten zelf maar hun goed brengen.

Anders hou jij te weinig tijd over voor het strijken zelf. Je zegt zelf al: naast baan en studie . . . .

Dat je niet rookt, is een absolute pré, ik zou mijn strijkgoed niet uitbesteden aan iemand die rookt. (maar goed, dat ben ik!)

Verder heeft iedereen zijn eigen stijl van wasgoed opvouwen, vraag dus ook daarbij naar voorkeuren!

Ik heb er zelf ook wel eens over gedacht om zoiets te beginnen. Kon het alleen niet uitvoeren omdat ik een handicap kreeg waardoor ik niet lang kan staan. Zittend strijken kan natuurlijk wel, maar dat gaat lang zo vlot niet!
Mm, zoals ik het nu bekijk in mijn inkomensbelasting van vorig jaar, dan moet je er alsnog premie volksverzekeringen over betalen, over 3000 euro per jaar is dat 722 euro. Maar dat was wel in een jaar van bijna voltijds studeren en nu werk ik meer.

Dat moet ik nog goed uitzoeken dus, wat ik echt overhoud. Ik heb geen recht op huur-of zorgtoeslag, dus daar heeft het effect op gelukkig.
@Sweetsummer

Dat je dat niet wist, komt omdat het ook niet waar is. Die regeling houdt in dat je niet in loondienst bent van je opdrachtgevers (je klanten), dus die hoeven geen loonbelasting en sociale premies voor je af te dragen. Dit geldt bijv. voor een werkster. Maar je moet het zeer zeker wel aangeven als inkomsten hoor, nl. als resultaat uit overige werkzaamheden. Je mag dan ook je gemaakte kosten, bijv. reiskosten of zoals in geval van TO, de aanschaf van een strijkijzer/strijkplank aftrekken van je 'winst'. Ik denk trouwens dat die hele dienstverlening-aan-huis-regeling niet voor TO geldt, omdat ze niet bij de opdrachtgevers thuis werkt. Maar dan nog geldt dat ze wel aangifte IB moet doen over haar strijkinkomsten.

Wel is het zo dat je waarschijnlijk geen BTW hoeft af te dragen, omdat ik me niet voor kan stellen dat je met dit soort werk boven de drempel voor kleine ondernemers uitkomt. Dat houdt in dat als je per jaar minder dan E 1345 omzetbelasting moet afdragen, dat je dat dan niet hoeft te doen. Dan heb je het over ca. zevenduizend euro omzet. Moet je heel wat overhemdjes voor wegstrijken! Je kunt dan een vrijstelling aanvragen bij de belastingdienst, dan hoef je ook geen BTW in rekening te brengen en geen BTW-aangifte te doen. Als je je meldt bij de kamer van koophandel krijg je daar vanzelf wel meer info over.
..
Ik maak me wel een beetje zorgen of ik het wel netjes genoeg zou doen. Natuurlijk, ik kan strijken, netter dan mijn vriend, mijn moeder en zus... Maar verder heb ik niet zo heel veel vergelijkingsmateriaal.
Als je stufi hebt, houd dan ook de inkomensgrens voor de stufi goed in de gaten.

En vergeet ook niet een goede verzekering af te sluiten. Er kan altijd iets mis gaan en je zult zien dat dat net gebeurd met dat Armani bloesje van 1200 euro.
Ik was een keer als thuiszorg bij Turkse mensen aan het werk en die moesten hun broek met een bepaald soort plooi gestreken hebben. Volgens mij bakte ik er niks van.

Dus even als tip: wees voorbereid op broeken met plooien
quote:reizigster2004 schreef op 09 april 2011 @ 15:27:

@Sweetsummer

Dat je dat niet wist, komt omdat het ook niet waar is. Die regeling houdt in dat je niet in loondienst bent van je opdrachtgevers (je klanten), dus die hoeven geen loonbelasting en sociale premies voor je af te dragen. Dit geldt bijv. voor een werkster. Maar je moet het zeer zeker wel aangeven als inkomsten hoor, nl. als resultaat uit overige werkzaamheden. Je mag dan ook je gemaakte kosten, bijv. reiskosten of zoals in geval van TO, de aanschaf van een strijkijzer/strijkplank aftrekken van je 'winst'. Ik denk trouwens dat die hele dienstverlening-aan-huis-regeling niet voor TO geldt, omdat ze niet bij de opdrachtgevers thuis werkt. Maar dan nog geldt dat ze wel aangifte IB moet doen over haar strijkinkomsten.

Wel is het zo dat je waarschijnlijk geen BTW hoeft af te dragen, omdat ik me niet voor kan stellen dat je met dit soort werk boven de drempel voor kleine ondernemers uitkomt. Dat houdt in dat als je per jaar minder dan E 1345 omzetbelasting moet afdragen, dat je dat dan niet hoeft te doen. Dan heb je het over ca. zevenduizend euro omzet. Moet je heel wat overhemdjes voor wegstrijken! Je kunt dan een vrijstelling aanvragen bij de belastingdienst, dan hoef je ook geen BTW in rekening te brengen en geen BTW-aangifte te doen. Als je je meldt bij de kamer van koophandel krijg je daar vanzelf wel meer info over.

Dank je wel, goede info!

Je mag wel thuis strijken, tenminste, dat concludeer ik vd belastingdienst:

Werkzaamheden dienstverlening aan huis

Onderstaand werk valt bijvoorbeeld onder de Regeling dienstverlening aan huis:

* koken en afwassen

* onderhouden van de tuin

* oppassen op de kinderen

* schoonmaken van de woning

* uitlaten van de hond

* uitvoeren van allerlei klusjes, zoals bijvoorbeeld boodschappen doen en ophalen van medicijnen

* uitvoeren van klein onderhoud aan de woning

* werkzaamheden door een alfahulp

* wassen en strijken

U hoeft het werk dat u doet niet altijd in of rond de woning van uw opdrachtgever te doen. Zo mag u bijvoorbeeld ook oppassen in uw eigen huis. Ook kan het zo zijn dat uw opdrachtgever hulp nodig heeft en tijdelijk ergens anders woont. In dat geval mag u het werk doen op de plaats waar de opdrachtgever tijdelijk woont.
Ik zag pas ergens een advertentie waarin onderscheid gemaakt werd tussen echt verkreukeld wasgoed en minder gekreukt (dus iets netter aangeleverd) Weet het verschil in prijs niet meer
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:elsjeels schreef op 09 april 2011 @ 15:27:

Ik maak me wel een beetje zorgen of ik het wel netjes genoeg zou doen. Natuurlijk, ik kan strijken, netter dan mijn vriend, mijn moeder en zus... Maar verder heb ik niet zo heel veel vergelijkingsmateriaal.

Begin met een leuk kennismakingsaanbod, en dan zie je wel of de mensen terugkomen.

Oja als je begint met kennissen, neem dan wel kennissen die kritiek durven geven, anders schiet het nog niet op.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Wilde ook de tip geven om een verzekering af te sluiten.

Vind een dag of 3 idd. wel mooi. Heeft de klant de kleding snel terug en heb jij ff de tijd.

Zou idd. per kledingstuk berkenen. Dan weet iemand vantevoren precies hoeveel die kwijt is aan je en zijn ze ook niet afhankelijk van jou in hoe snel jij bent.

De bedragen die ik hoor schrik ik van. Mijn tante doet dit voor mij namelijk en die wil maar 2,50 per week. (de ene week heb ik meer dan de andere maar ze wil dit echt per week hebben en niet meer).

Wat misschien ook een idee is (weet niet of je dat kan) is dat je er tegen extra betaling ook een knoop aanzet, een schreurtje maakt of broeken inkort. (ja zelfs dat doet mijn tante voor de 2,50 zucht)
Ik kwam hier via een ander topic en zag ineens de titel.

Grappig want toevallig ben ik hier ook mee bezig.

Ik heb veel gekeken op sites van andere strijkservices en met iemand gesproken die dit zelfde werk doet.

Je hebt niet veel nodig om te beginnen (strijkplank en strijkijzer) alhoewel het wel belangrijk is dat je een goed strijkapparaat hebt!

Om te beginnen kun je al je vrienden/kennissen/buren/bekenden een mail sturen en aangeven wat je wilt gaan doen. Daarnaast kan je bij de supermarkt en op marktplaats een advertentie zetten. Maar mond-op-mond reclame is de beste reclame hè.

Ik zou beginnen in je directe omgeving, zodat ze zelf de was kunnen brengen en halen. Ophaal- en brengservice is voor later...

Op stukgoedbasis werken is het beste voor jezelf: je hebt zo voor iedereen dezelfde prijs. Maak wel duidelijk onderscheid tussen lange mouw, korte mouw, lange broek, korte broek etc.

Geef ook aan dat je blouses op hangers hangt, die je zelf moeten meegeven. Voor vouwen bereken je extra (is ook meer werk)

Strijkwater met een geurtje is misschien iets voor later, ik zou daar niet mee beginnen.

Ook ik begin met eerst 2 'klanten' om te kijken hoeveel tijd er in gaat zitten en of ik het leuk vind ;)

Tenslotte nog de tip: wees van het begin heel duidelijk in je voorwaarden. Als je dat nu niet doet, kan je het straks niet meer terugdraaien.

Heel veel succes!!
Prijzen die ik met googlen vond (als indicatie)

IBI jij bent echt heel voordelig uit met je tante!!!

Strijken:

Een kleine indicatie van de kosten van de strijkservice:

•Overhemd: ¤ 1,00 (lange mouw ¤ 1,25)

•Broek: ¤ 1,00

•Rok: ¤ 1,00

•T-shirt: ¤ 0,50

•Laken 1-persoons: ¤ 1,00

•Dekbedovertrek 1-persoons: ¤ 1,50

•Dekbedovertrek 2-persoons: ¤ 2,00

•Sloop: ¤ 0,50

•Handdoek/theedoek: ¤ 0,30

•Zakdoek/servet: ¤ 0,15
Ik heb een hekel aan strijken, maar ik zou het dan ook weer teveel gedoe vinden om mijn wasgoed naar iemand te brengen. Zeker als je het een paar dagen kwijt bent lijkt het me lastig. Als ik dan opeens besluit dat ik per se dat ene shirtje aan zou willen, kan ik het niet gauw even zelf strijken, want dan ligt het bij een ander. (Persoonlijk zou ik dan gewoon een hulp in huis in dienst nemen die ook strijkt).

Maar goed, voor mensen die het wel prettig lijkt, zou het een uitkomst zijn. Ik zou inderdaad per kledingstuk geld vragen. Per uur is wel makkelijker, maar hoe bewijs je dat je ook echt een uur gestreken hebt? Misschien doe je er onverhoopt langer over omdat er toch lastige dingen tussen zitten ofzo. Dan moet de klant jou maar op je woord geloven dat je er langer aan bezig geweest bent. Lijkt me niet handig, dus gewoon per stuk doen. En dan inderdaad onderscheid maken tussen verschillende kledingstukken, tussen maten (een s is natuurlijk sneller klaar dan een xxl) en misschien zoals iemand al zei tussen heel erg gekreukt en netjes aangeleverd.
Misschien moet je ook btw betalen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Ik zou het eigenlijk vrij normaal vinden om de kleding de volgende dag terug te hebben. Als je je kleding drie dagen kwijt bent, kan je het net zo goed zelf doen. Al dan niet in etappes.

Hoewel ik ook een grondige hekel heb aan strijken, zou ik niet voor zo'n service kiezen. Het brengen zou me teveel gedoe zijn en zie het maar weer eens zo netjes thuis te krijgen. Dat lukt nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven