Studio kopen? Wel of niet doen?

24-01-2020 00:39 149 berichten
Hi,

Graag zou ik jullie advies willen over de volgende situatie:

Ik huur nu een appartement, in de vrije sector, in een middelgrote stad waar de woningmarkt erg krap is. Ik heb een goed inkomen, maar de huur van ruim 900,- p.m. hakt er flink in. Ik wil eigenlijk wel wat gaan kopen, maar in mijn prijsklasse (tot 200.000,-) is er in de betere wijken zeer weinig tot geen aanbod. Verder; ik ben 35 jaar en bewust single en kindvrij.

Oke tot zover de situatieschets. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een nieuwbouwstudio op een fantastische locatie. De studio is 32 m2 en kost net geen 170.000,-

Qua woonlasten zou ik er maandelijks 500,- op vooruit gaan én ik zit op een fantastische locatie (is belangrijk voor mij). Maaaaarrrrr.... ik ben 35 jaar en het voelt ergens heel stom om nu nog in een studio te gaan wonen (ondanks dat ik weinig geef om m2).

Daarnaast heb ik begrepen dat er veelal studenten zullen gaan wonen wiens ouders de studio gekocht hebben. Hoe gaat het zijn om grotendeels tussen de studenten te zitten? Zullen er ondanks het kleine aantal m2 veel feestjes zijn?

Aan de andere kant, er is gewoon bijna niks te koop hier, dit zou heel goed een once in a lifetime kans kunnen zijn.

Wat vinden jullie? Zie ik iets over het hoofd? Meer mensen in een soortgelijke situatie?
@ ikbedoelhetgoed; ik heb eerder op een dergelijk oppervlak gewoond, ik heb er idd een redelijk beeld bij :) Overigens zijn alle studio's dezelfde grootte, je kon alleen nog kiezen uit verschillende verdiepingen en straatkant of zicht op binnenplaats.

@ Marvelous; in de stad waar ik woon zijn in deze prijsklasse nagenoeg geen woningen te vinden. Tenzij je in een achterbuurt wilt wonen en dat wil ik niet. Het is dus geen kwestie van kiezen tussen nieuwbouw of een klushuis. Er is letterlijk niks anders te koop in de stad waar ik woon.

@ Wished; bezoek krijg ik nu ook al amper. Ik spreek meestal in de stad af. En gezinsuitbreiding gaat er niet komen. Dat zijn dus geen obstakels.

@ Essychan, ik woon nog niet lang in mijn huurwoning, heb daar totaal geem binding mee. En ik zie mezelf zeker wel jaren wonen in een studio.

Bedankt voor al jullie tips! Ik heb vanmiddag besloten een optie te nemen en dat heb ik ook gedaan. Spannend! :)
Alle reacties Link kopieren
Super spannend! Ik was nog wel benieuwd of je een berging hebt. Dat zou wel een must zijn bij een studio
Spannend!!!!!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Dan er gewoon lekker voor gaan. Niet aantrekken wat andere mensen denken of volwassen vinden. Je hebt dan gewoon je eigen plek helemaal van jou.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, veel succes en plezier met de verdere planning en acties!
Kissie30 schreef:
24-01-2020 16:58
Bedankt voor al jullie tips! Ik heb vanmiddag besloten een optie te nemen en dat heb ik ook gedaan. Spannend! :)
Wat onwijs leuk!!! Nu snel schakelen met de hypotheekverstrekker en dan kan het lange wachten tot de oplevering beginnen.

Ter inspiratie hier een appartement in Zweden. Ook op 32 m2.
https://www.meubeltrack.nl/inspiratie/s ... n-op-32m2/
Een optie genomen, wat leuk, veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Leuk man, gefeliciteerd!
Kissie30 schreef:
24-01-2020 16:58


Bedankt voor al jullie tips! Ik heb vanmiddag besloten een optie te nemen en dat heb ik ook gedaan. Spannend! :)
Dan is dit wat bij jou past :mrgreen: Gefeliciteerd!!! Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt..
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
24-01-2020 11:23
(...) Dan zou ik er weer anders over denken. Daar wonen al je vrienden waarschijnlijk zelf ook heel klein, zodat je er niet zo hokkerig bij afsteekt.

Dat vind ik zó'n gek argument. Dat je het anders doet of aanpakt dan je vrienden. Kom op zeg.

En wat leuk dat je een optie hebt genomen!
Ik zou het ook leuk vinden om t.z.t. nog eens een update te lezen. Hoop dat het je lukt!
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
@ Mefunny, de berging was voor mij ook een must, maar die zit er bij!

Thanks allemaal voor jullie enthousiasme, adviezen en inspiratietips! De voorlopige koop-aanneemcontracten liggen nu nog bij de notaris, daar is men bezig met de splittingsakte. Verwachting is dat over een maand die getekend kunnen worden en dan kan ik de financiering gaan regelen 😀

Nog ff geduld dus!
Alle reacties Link kopieren
Kissie30 schreef:
24-01-2020 20:20
@ Mefunny, de berging was voor mij ook een must, maar die zit er bij!

Thanks allemaal voor jullie enthousiasme, adviezen en inspiratietips! De voorlopige koop-aanneemcontracten liggen nu nog bij de notaris, daar is men bezig met de splittingsakte. Verwachting is dat over een maand die getekend kunnen worden en dan kan ik de financiering gaan regelen 😀

Nog ff geduld dus!
Dat is wel heel fijn... je moet toch die kerstrommel ergens kwijt of je fiets enzo.
Leuk hoor, ben benieuwd hoe je het gaat indelen. Wat dat betreft kan je lekker gaan pinnen op Pinterest voor inspiratie
Alle reacties Link kopieren
Leuk, Kissie, gefeliciteerd!
ikBedoelHetGoed schreef:
24-01-2020 18:25

Ter inspiratie hier een appartement in Zweden. Ook op 32 m2.
https://www.meubeltrack.nl/inspiratie/s ... n-op-32m2/

Wow!!! Ziet er prachtig uit en handig ingedeeld!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb n jaar samengewoond op een studentenkamer van 9m2 dus veel is mogelijk! Daarvoor had ik een kamer van 30m maar de overstap ging gemakkelijk.
Kwestie van keuzes maken & multifunctionele spullen kiezen.
De badkamers van veel nieuwbouwstudios zijn ook aardig ruim dus daar zou ook je wasrekje kunnen. En bij bv een wasdroogcombo kun je de bovenkant van de wasmachine ook gebruiken als schap.
Een keus die ik wel zou maken is een eenpersoonsbed, wellicht uitschuifbaar naar 2persoons. Of anders kiezen voor een chaise longue met opbergruimte & uitklapbaar naar 2persoonsbed voor de momenten dat je wel iemand uit de kroeg mee neemt.

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik toen gemakkelijk op een beperkte ruimte leefde. Nu ik langdurig ziek thuis zit ben ik als single blij met een eengezinswoning. Meer beweegruimte, de mogelijkheid een projectje te laten liggen & niet altijd in dezelfde ruimte zitten.

Maar jij kent jezelf, jouw voorkeuren en je portemonee. Als t goed voelt, gewoon lekker doen!
Trotter schreef:
24-01-2020 08:05
Het gaat om een koopwoning, daar blijven mensen over het algemeen wel een (flink) aantal jaar wonen.
Bij mij in de buurt is ook koop. Schuift toch steeds door.
MarvelousMrsMaisel schreef:
24-01-2020 11:23
Daar wonen al je vrienden waarschijnlijk zelf ook heel klein, zodat je er niet zo hokkerig bij afsteekt.
Wat maakt dat nou uit?
Je kiest toch voor jezelf? En je eigen wensen?
Ik heb ook geen mega huis, veelngoedkoper dan veel van mijn collegas, die vervolgens jaloets zijn op mijn vakanties.
Het is maar net wat je belangrijk vindt
Alle reacties Link kopieren
zecora schreef:
28-01-2020 22:53
Wat maakt dat nou uit?
Je kiest toch voor jezelf? En je eigen wensen?
Ik heb ook geen mega huis, veelngoedkoper dan veel van mijn collegas, die vervolgens jaloets zijn op mijn vakanties.
Het is maar net wat je belangrijk vindt
precies. ieder het zijne. ik lach vriendelijk als het zoveelste vrienden/familie stel aankondigt te gaan verhuizen.. standaard zitten ze allemaal rond de 3/3,5 ton. en ze verdienen evenveel als wij.
Wij knipogen dan naar elkaar, wij hebben geen kinderen en de helft van hun hypotheek.
Ik gun het ze allemaal, maar ben blij met ons gedoetje!
En doooooor!
Rainbow91 schreef:
26-01-2020 11:02

Een keus die ik wel zou maken is een eenpersoonsbed, wellicht uitschuifbaar naar 2persoons. Of anders kiezen voor een chaise longue met opbergruimte & uitklapbaar naar 2persoonsbed voor de momenten dat je wel iemand uit de kroeg mee neemt.

Ik heb een twijfelaar van 120 cm breed en daar passen we met z'n tweeën in!
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
24-01-2020 01:12
Ik denk dat studenten ook op 32 m2 een feestje houden. Vele studenten wonen op zo'n oppervlakte of kleiner en houden feestjes op hun kamer.

Kun je aan de makelaar vragen of er regels zijn. En of er bijvoorbeeld een vve is?

Als er over feestjes regels zijn, maakt dat he beslissing wellicht makkelijker.
Zullen ouders met veel geld niet eerder een bui kopen met 3 slaapkamers iets buiten de stad met goede verbinding, om niet alleen hun zoon/ dochter te laten wonen, maar nog 2 studenten en zo weer huurgeld te verdienen?
Is maar een idee, maar dat hoor je wel eens. Om nu een nieuw huis te kopen voor zoon/dochter.....

Misschien gaan er wel juist bejaarden naartoe?..
Alle reacties Link kopieren
jessicaca schreef:
12-02-2020 09:49
Zullen ouders met veel geld niet eerder een bui kopen met 3 slaapkamers iets buiten de stad met goede verbinding, om niet alleen hun zoon/ dochter te laten wonen, maar nog 2 studenten en zo weer huurgeld te verdienen?
Is maar een idee, maar dat hoor je wel eens. Om nu een nieuw huis te kopen voor zoon/dochter.....

Misschien gaan er wel juist bejaarden naartoe?..
Je mag niet zomaar een huis kamergewijs verhuren. Daar heb je een vergunning voor nodig. Bij mij in de straat werd dat steeds vaker afgewezen (goddank).
Alle reacties Link kopieren
Oh dat wist ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
12-02-2020 10:03
Je mag niet zomaar een huis kamergewijs verhuren. Daar heb je een vergunning voor nodig. Bij mij in de straat werd dat steeds vaker afgewezen (goddank).
En ‘iets buiten de stad’ is nou net niet waar je als student wilt wonen.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
12-02-2020 15:06
En ‘iets buiten de stad’ is nou net niet waar je als student wilt wonen.
Ook dat inderdaad. De beste verbinding is een rammelbak van een fiets waar je niet langer dan een kwartier op hoeft te zitten om je bestemming te bereiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven