Tafeltje dekje...

02-02-2011 09:51 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, en dan heb ik sinds gisterenavond een tafel met een witte vlek.

Het zit zo:

Ik kocht vorige week op marktplaats dé tafel.

Origineel jaren 60, fineer, het is lichter dan het teak hout uit die periode, ik kan het niet helemaal inschatten om welke houtsoort het hier gaat.

Het blad nagenoeg gaaf, en met pledge meubelolie is hij gaan glimmen als een zonnetje.

Een felrode grillig gevormde vaas met net zulke rode tulpen erop, ik blijf kijken naar het achterste deel van mijn woonkamer, en toen de zon ook nog even ging schijnen werd ik helemaal gelukkig ervan.

Gisterenavond dus. Ik dek de tafel voor het avondeten, dik katoenen tafelkleed erop, maar ik kon mijn onderzetters niet vinden. Ik heb daarom een theedoek twee keer dubbelgevouwen op het tafelkleed gelegd, en daar de stamppotpan bovenop.

Na het eten ruimen we de tafel af en op de plek waar de pan stond was een witte vlek ontstaan, de plek voelde nog enigszins warm aan, en ik hoopte van harte dat met het dalen van de temperatuur ook de vlek zou verdwijnen.

Nee dus.

Ik heb er al tig malen met de meubelolie overheen gewreven waardoor het iets minder lijkt te zijn geworden, maar het is nog steeds heel opvallend.

Het voelt ook een beetje ruw aan, alsof het tafelkleed er aan vast geplakt heeft gezeten.

Ik baal er enorm van. Dit is dus een tafel die ruim 50 jaar bij iemand in gebruik was, en er netjes is uit blijven zien. Hij staat welgeteld 1 week bij mij in huis, het is de eerste keer dat we er aan aten, en zou hij nu gelijk getekend zijn voor de rest van zijn bestaan?

Of: is er iets aan te doen?

Wie weet het?
Ik heb het ookwel eens gehad op dezelfde manier... Bij mij is het vanzelf weggetrokken na een aantal dagen. Volgens mijn man was het bij ons vocht( door damp) wat in de tafel zat hoop dat het bij jou ook zo vamzelf verdwijnt. Boenen hielp bij mijj nl ook niet
Klinkt als hittedie de lak heeft aangetast. Het enige wat dan helpt, is alles afschuren en opnieuw lakken.
Kan idd vocht zijn dat weer verdwijnt, wacht nog een paar dagen voor je alles gaat afschuren
Tip van mijn oma:

sigarenas met sla-olie tot een papje mengen en dat inmasseren op de plek met een kurk.

Werkt bij mij echt op de eiken tafel.
Ik ga eerst de tip van Coebergh eens uitproberen, als het niet met een paar dagen wegtrekt.

Even denken hoe ik nou aan sigarenas moet komen..

Als dat geen resultaat heeft, wordt het dan toch klussen, er zit niks anders op.
Ga je die tafel alsjeblieft niet meer met Pledge behandelen? Ik zal me nader verklaren. In pledge zit siliconenolie. Dat is nogal vasthoudend spul, waar de lak die er nu opzit (wrs. schellak) helemaal niet tegen kan. Ga naar een goede meubelwinkel of restaurateur en haal daar iets wat er wel op kan, bijenwas ofzo.

Wat er is gebeurd: de lak is door de hitte van je pan tijdelijk poreus geworden, er is vocht verdampt onder de lak, en vervolgens heeft de lak zich weer gesloten. Je kunt iets doen om die lak tijdelijk weer te openen, maar dat moet ik even aan onze meubelmaker vragen, die is er morgen weer.

Maar absoluut stoppen met die pledge, het is tinnuf, volgens onze meubelmaker.

Helemaal afschuren zou ik in ieder geval niet snel aan beginnen. Misschien is de tafel gefineerd, en als dat niet zo is, krijg je zelf nooit de schellak er weer goed op gekwast.

Je hebt ook nog kans dat de tijd ervoor zorgt dat het vocht weer verdampt. Succes ermee!
Ik heb laatst een sigaartje gekocht en dat op laten branden(steeds een trekje en dan snel uitblazen bleeghh)

De as heb ik in een potje bewaard
Katherina, wat een professioneel advies.

Ik stop dan maar met de Pledge, en bij mij in de stad zit een winkel waar van die retro meubels verkocht worden. Daar zal ik het vandeweek even vragen.

Ondertussen hoop ik nog steeds dat het wegtrekt.
Teak hout uit 'die periode' (die jij bedoeld) is inderdaad een stuk roder. Ik heb er mijn hele huis mee vol staan

Goede tip van de pledge, daar heb ik laatst mijn hele dressoir mee opgepept. Dat mag dus niet.

Klote van je tafel, hopelijk wordt het weer wat beter.
hoi Perel, het is mijn werk he, meubels enzo. Dan krijg je dat, allemaal collega's die al in de tijd van de toverlantaarn aan het werk waren en mij bij tijd en wijle van kennis voorzien.

Ik hoop dat het weer goed komt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven