tam konijn gezien "in het wild" wat te doen??
dinsdag 27 juli 2010 om 22:30
Bij mij in de buurt op een stukje groen langs een weg zit al dagen een tam konijn. Hij blijft daar maar zitten en gaat niet weg. Ik begin het nu toch wel zielig te vinden. Ik heb de dierenambulance gebeld, maar die doen niks met dit soort meldingen. Ik wil hem ook niet zelf hebben, ik heb niks met knaagdieren. Wat moet ik nou? Ik blijf ook maar aan dat arme beest denken...
dinsdag 27 juli 2010 om 22:40
quote:Cookieholic schreef op 27 juli 2010 @ 22:38:
[...]
Tamme konijnen zijn ook niet gewend om hun eigen voedsel te zoeken.. en aangezien een konijn eigenlijk continue moet eten..
Zouden ze niet , als ze honger krijgen , spontaan gras gaan eten? En dan een klavertje proeven en denken ; " da's ook best lekker " ?
Ik vraag me af hoe het kan dat er toch best veel dieren na afgedankt te zijn het overleven.
[...]
Tamme konijnen zijn ook niet gewend om hun eigen voedsel te zoeken.. en aangezien een konijn eigenlijk continue moet eten..
Zouden ze niet , als ze honger krijgen , spontaan gras gaan eten? En dan een klavertje proeven en denken ; " da's ook best lekker " ?
Ik vraag me af hoe het kan dat er toch best veel dieren na afgedankt te zijn het overleven.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 27 juli 2010 om 22:41
quote:Honingvogel schreef op 27 juli 2010 @ 22:39:
Volgens mij niet nee... Mijn eigen konijn zou zo dood zijn denk ik. Die heeft bijvoorbeeld echt geen idee welke planten giftig zijn en welke niet...Hebben ze daar geen instinct voor? Is dat er uitgefokt?
Volgens mij niet nee... Mijn eigen konijn zou zo dood zijn denk ik. Die heeft bijvoorbeeld echt geen idee welke planten giftig zijn en welke niet...Hebben ze daar geen instinct voor? Is dat er uitgefokt?
dinsdag 27 juli 2010 om 22:42
dinsdag 27 juli 2010 om 22:42
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 juli 2010 @ 22:40:
[...]
Hm, naar mijn idee zijn er niet zo veel konijnen die het overleven.. Misschien andere diersoorten wel.. Maar idd, misschien gaat het beter dan ik denk qua eigen voedsel zoeken..
Maar ik denk wel dat de kans groot is dat ze of gewoon te weinig eten binnen krijgen en langzaam doodgaan of in 1x doodgaan door een roofdier..
[...]
Hm, naar mijn idee zijn er niet zo veel konijnen die het overleven.. Misschien andere diersoorten wel.. Maar idd, misschien gaat het beter dan ik denk qua eigen voedsel zoeken..
Maar ik denk wel dat de kans groot is dat ze of gewoon te weinig eten binnen krijgen en langzaam doodgaan of in 1x doodgaan door een roofdier..
dinsdag 27 juli 2010 om 22:43
quote:AnneDaisyMay schreef op 27 juli 2010 @ 22:41:
Ze zullen best een tijdje kunnen overleven maar een strenge winter redden ze niet. Ook de schildpadjes trekken dat niet.Ik dacht van wel; dat ze zich ingroeven in de modder. Zal eens Googlen........
Ze zullen best een tijdje kunnen overleven maar een strenge winter redden ze niet. Ook de schildpadjes trekken dat niet.Ik dacht van wel; dat ze zich ingroeven in de modder. Zal eens Googlen........
dinsdag 27 juli 2010 om 22:44
dinsdag 27 juli 2010 om 22:44
dinsdag 27 juli 2010 om 22:45
quote:AnneDaisyMay schreef op 27 juli 2010 @ 22:43:
tja tenzij hij/zij opzettelijk is losgelaten. Het is immers zomer ... het is erg maar een periode waarin heel veel dieren gedumpt worden.
Maar als hij gedumpt is zullen de eigenaars dit ook niet gemeld hebben bij Amivedi. Kan mi dus geen kwaad om te bellen.
@TO; Je kunt toch gewoon melding maken? Dan kan Amivedi evt kijken of er mensen zijn die een konijn als vermist hebben opgegeven en ze inlichten. Heb jij je burgerplicht gedaan.
tja tenzij hij/zij opzettelijk is losgelaten. Het is immers zomer ... het is erg maar een periode waarin heel veel dieren gedumpt worden.
Maar als hij gedumpt is zullen de eigenaars dit ook niet gemeld hebben bij Amivedi. Kan mi dus geen kwaad om te bellen.
@TO; Je kunt toch gewoon melding maken? Dan kan Amivedi evt kijken of er mensen zijn die een konijn als vermist hebben opgegeven en ze inlichten. Heb jij je burgerplicht gedaan.
dinsdag 27 juli 2010 om 22:46
dinsdag 27 juli 2010 om 22:47
Tegenwoordig komen in Nederland geen schildpadden voor behalve enkele losgelaten of ontsnapte ex-huisdieren. Deze exemplaren kunnen zich wel in leven houden maar zich niet in te gematigde streken voortplanten. Dit komt omdat de temperaturen te laag zijn om de eitjes te laten uitkomen. Ook is gebleken dat deze exoten geen groot gevaar voor de inheemse flora en fauna zijn. Veel van deze dieren zullen namelijk vroegtijdig sterven door omstandigheden die afwijken van die in het natuurlijke leefgebied, zoals de in Nederland relatief strenge winters. Soorten die in Nederland zijn aangetroffen zijn de roodwang(sier)schildpad, de zaagrugschildpad, de geelwangschildpad en de bijtschildpad
bron: wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Schildpadden#In_Nederland
bron: wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Schildpadden#In_Nederland
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
dinsdag 27 juli 2010 om 22:47
Dan kan je toch het konijn vangen als die tam is en er mensen gewoon naast zitten? Gewoon vangen en naar een opvang brengen.
Ik ben ooit eens een middag achter een konijn gedoken omdat ik dacht dat die ontsnapt was, maar bleek een wild konijn te zijn.
En een keer zag ik op het eigen terrein van een slager een konijn lopen, dus vriendin en ik dachten, dat ontsnapte beestje heeft echt een verkeerd terrein gekozen. Wij achter dat beest aan op dat terrein, kwam die slagersvrouw vragen wat we aan het doen waren, het was hun konijn hahahahhah. Oeps.
Ik ben ooit eens een middag achter een konijn gedoken omdat ik dacht dat die ontsnapt was, maar bleek een wild konijn te zijn.
En een keer zag ik op het eigen terrein van een slager een konijn lopen, dus vriendin en ik dachten, dat ontsnapte beestje heeft echt een verkeerd terrein gekozen. Wij achter dat beest aan op dat terrein, kwam die slagersvrouw vragen wat we aan het doen waren, het was hun konijn hahahahhah. Oeps.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
dinsdag 27 juli 2010 om 22:48