tam konijn gezien "in het wild" wat te doen??

27-07-2010 22:30 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij mij in de buurt op een stukje groen langs een weg zit al dagen een tam konijn. Hij blijft daar maar zitten en gaat niet weg. Ik begin het nu toch wel zielig te vinden. Ik heb de dierenambulance gebeld, maar die doen niks met dit soort meldingen. Ik wil hem ook niet zelf hebben, ik heb niks met knaagdieren. Wat moet ik nou? Ik blijf ook maar aan dat arme beest denken...
.
quote:Cookieholic schreef op 27 juli 2010 @ 22:38:

[...]

Tamme konijnen zijn ook niet gewend om hun eigen voedsel te zoeken.. en aangezien een konijn eigenlijk continue moet eten..

Zouden ze niet , als ze honger krijgen , spontaan gras gaan eten? En dan een klavertje proeven en denken ; " da's ook best lekker " ?

Ik vraag me af hoe het kan dat er toch best veel dieren na afgedankt te zijn het overleven.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Honingvogel schreef op 27 juli 2010 @ 22:39:

Volgens mij niet nee... Mijn eigen konijn zou zo dood zijn denk ik. Die heeft bijvoorbeeld echt geen idee welke planten giftig zijn en welke niet...Hebben ze daar geen instinct voor? Is dat er uitgefokt?
Ze zullen best een tijdje kunnen overleven maar een strenge winter redden ze niet. Ook de schildpadjes trekken dat niet.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
Ik woon in de regio utrecht. Amivedi had ik al wel gevonden. Het nummer van de dierenbescherming kon ik niet vinden. Het lijkt me niet dat Amivedi zelf gaat vangen. Ik heb al wel een opvang gevonden in utrecht maar die zijn bijna nooit open en ook slecht telefonisch bereikbaar.
@BGB; Ik denk ook dat veel beesten het wel redden in het wild. Maar ik heb zelf 2 konijnen, en ik zou het best waarderen als iemand ze zou proberen te vangen als ze waren weggelopen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 juli 2010 @ 22:40:

[...]

Zouden ze niet , als ze honger krijgen , spontaan gras gaan eten? En dan een klavertje proeven en denken ; " da's ook best lekker " ?

Ik vraag me af hoe het kan dat er toch best veel dieren na afgedankt te zijn het overleven.

Hm, naar mijn idee zijn er niet zo veel konijnen die het overleven.. Misschien andere diersoorten wel.. Maar idd, misschien gaat het beter dan ik denk qua eigen voedsel zoeken..

Maar ik denk wel dat de kans groot is dat ze of gewoon te weinig eten binnen krijgen en langzaam doodgaan of in 1x doodgaan door een roofdier..
quote:AnneDaisyMay schreef op 27 juli 2010 @ 22:41:

Ze zullen best een tijdje kunnen overleven maar een strenge winter redden ze niet. Ook de schildpadjes trekken dat niet.Ik dacht van wel; dat ze zich ingroeven in de modder. Zal eens Googlen........
tja tenzij hij/zij opzettelijk is losgelaten. Het is immers zomer ... het is erg maar een periode waarin heel veel dieren gedumpt worden.
Ik denk trouwens niet dat dit konijn is ontsnapt. Het zit namelijk op een vreemde plek met niet huizen heel dichtbij. Ik denk dat iemand het konijn kwijt wilde ivm vakantie ofzo.
quote:Cookieholic schreef op 27 juli 2010 @ 22:42:

[...]

of in 1x doodgaan door een roofdier..Horewel zielig, niet meer of minder zielig dan een wild konijn dat opgevroten wordt, toch?
Volgens mij redden de schildpadden tot een bepaalde temperatuur. Als het te koud wordt dan redden ze het niet. Tenminste dat heb ik begrepen maar ik kan het mis hebben.

* gaat ook even googlen *
Een wild knijn heeft echter een goede kans om het wel te overleven. Een huisdier heeft dat niet en is kansloos. Vind ik toch best zielig!!!!
quote:AnneDaisyMay schreef op 27 juli 2010 @ 22:43:

tja tenzij hij/zij opzettelijk is losgelaten. Het is immers zomer ... het is erg maar een periode waarin heel veel dieren gedumpt worden.

Maar als hij gedumpt is zullen de eigenaars dit ook niet gemeld hebben bij Amivedi. Kan mi dus geen kwaad om te bellen.

@TO; Je kunt toch gewoon melding maken? Dan kan Amivedi evt kijken of er mensen zijn die een konijn als vermist hebben opgegeven en ze inlichten. Heb jij je burgerplicht gedaan.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 juli 2010 @ 22:44:

[...]

Horewel zielig, niet meer of minder zielig dan een wild konijn dat opgevroten wordt, toch?mee eens.. Wel erg zielig voor de eigenaar van het konijn... (mocht het konijn nog gewenst zijn...)
Ik wacht in ieder geval maar tot morgen met bellen. Ik ga geen vrijwilligers zo laat nog lastig vallen. Het konijn zit er al een dag of 3 dus 1 nachtje zal ook nog wel goed gaan.
Tegenwoordig komen in Nederland geen schildpadden voor behalve enkele losgelaten of ontsnapte ex-huisdieren. Deze exemplaren kunnen zich wel in leven houden maar zich niet in te gematigde streken voortplanten. Dit komt omdat de temperaturen te laag zijn om de eitjes te laten uitkomen. Ook is gebleken dat deze exoten geen groot gevaar voor de inheemse flora en fauna zijn. Veel van deze dieren zullen namelijk vroegtijdig sterven door omstandigheden die afwijken van die in het natuurlijke leefgebied, zoals de in Nederland relatief strenge winters. Soorten die in Nederland zijn aangetroffen zijn de roodwang(sier)schildpad, de zaagrugschildpad, de geelwangschildpad en de bijtschildpad

bron: wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Schildpadden#In_Nederland
Yep, de roodwangschildpad graaft zich in en overleeft de winter. Voor voortplanten is het dan weer wél te koud. Ook de groene halsbandparkiet redt het in het wild in Nederland.
Ik had al wel op de site van amivedi gekeken en er wordt wel een konijn vermist maar dat is een grijze en dit is een bruine. Ook is dat wel wat verder van de plek af.
Dan kan je toch het konijn vangen als die tam is en er mensen gewoon naast zitten? Gewoon vangen en naar een opvang brengen.

Ik ben ooit eens een middag achter een konijn gedoken omdat ik dacht dat die ontsnapt was, maar bleek een wild konijn te zijn.

En een keer zag ik op het eigen terrein van een slager een konijn lopen, dus vriendin en ik dachten, dat ontsnapte beestje heeft echt een verkeerd terrein gekozen. Wij achter dat beest aan op dat terrein, kwam die slagersvrouw vragen wat we aan het doen waren, het was hun konijn hahahahhah. Oeps.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ha.. ha.. tegelijkertijd maar uit mijn bron blijkt veel van deze dieren vroegtijdig sterven door omstandigheden die afwijken van die in het natuurlijke leefgebied, zoals de in Nederland relatief strenge winters.
.
Ik heb op dezelfde site zitten zoeken maar las ergens anders dat ze dus bijna nooit bereikbaar zijn. Dank je wel, ik sla hem op onder favorieten!
Succes papua!
Ik hou jullie op de hoogte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven