tam konijn gezien "in het wild" wat te doen??

27-07-2010 22:30 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij mij in de buurt op een stukje groen langs een weg zit al dagen een tam konijn. Hij blijft daar maar zitten en gaat niet weg. Ik begin het nu toch wel zielig te vinden. Ik heb de dierenambulance gebeld, maar die doen niks met dit soort meldingen. Ik wil hem ook niet zelf hebben, ik heb niks met knaagdieren. Wat moet ik nou? Ik blijf ook maar aan dat arme beest denken...
http://www.youtube.com/watch?v=MODq81_cDKI
Ik ga kijken feeks.
quote:Kletsmajoor schreef op 28 juli 2010 @ 00:15:

Ik ga kijken feeks..
Ok. Ik dacht al dat je de (voor mij) 'nieuwe' was.

Eenoogje snap ik nu wel iig. En A. heb ik ook gevonden.
quote:Kletsmajoor schreef op 28 juli 2010 @ 00:22:

Ok. Ik dacht al dat je de (voor mij) 'nieuwe' was.

Eenoogje snap ik nu wel iig. En A. heb ik ook gevonden.mooi, ben jij daar S???
Ik werk zelf in een vogelasiel waar we heel veel samenwerken met de dierenambulance. Ik woon in Den Haag en ook hier krijgt de dierenambulance regelmatig meldingen van tamme en gedumpte konijnen en zij komen ze altijd ophalen!! Dit omdat, zoals hier al eerder is vermeld, en tam konijn het niet zal redden in de natuur. Natuurlijk denken mensen snel dat het dier misschien beter af is in het gras met alle vrijheid, maar een konijn dat dat nooit gewend is zal hier niet aan kunnen wennen, uiteindelijk verhongeren of gepakt worden door een hond/vos/buizerd....

Ik hoop dus dat je het konijntje ondertussen wel hebt kunnen en willen vangen om op zoek te gaan naar een goed onderkomen voor hem. (Zo hebben wij hier in Den Haag ook een speciaal knaagdierenopvangcentrum, het knaaghof). Dat de dierenambulance bij jou er niet voor wil zorgen vind ik onbegrijpelijk.
en moeten die arme vossen dan gras leren eten?
quote:rider schreef op 28 juli 2010 @ 00:27:

en moeten die arme vossen dan gras leren eten?

die moeten het maar doen met wilde konijnen.

Niet met tamme konijnen die geen schijn van kans hebben.
quote:feeks schreef op 28 juli 2010 @ 00:25:

[...]

mooi, ben jij daar S???Nee ik dacht dat jij die nieuwe S was. En de oude S ben ik ook al niet. Maar ik heb je een pb gestuurd daar.
quote:quote:

moiske2108 schreef op 27 juli 2010 @ 23:25:

[...]Waar maak je dat uit op? Uit het feit dat ze drie kinderen bijna de vingers had afgebeten? Zelf zeker geen kinderen?

Je praat wartaal Mois.

Afgezien daarvan; als een beest 's nachts over een hek gezet wordt, is ie niet welkom, uitgemaakte zaak. En hoezo is je vader hem niet gewoon gaan brengen via de normale weg, bij daglicht? Lekker voorbeeld voor zijn kroost; Zo ga je dus met levende wezens om, goed opletten, kijk, die zet je 's nachts over een hek en je hoopt er het beste van. Zo, nu gaan we gezellie pim pam petten met limonade

dat ze voor mijn vader niet welkom was, wil zeggen dat dat voor het hele gezin zou gelden? Over wartaal gesproken...

Ontopic: TO, weet je al wat je gaat doen?
quote:Kletsmajoor schreef op 28 juli 2010 @ 00:32:

[...]

Nee ik dacht dat jij die nieuwe S was. En de oude S ben ik ook al niet. Maar ik heb je een pb gestuurd daar. pm terug
quote:moiske2108 schreef op 28 juli 2010 @ 00:32:

[...]

dat ze voor mijn vader niet welkom was, wil zeggen dat dat voor het hele gezin zou gelden? Over wartaal gesproken...

Ontopic: TO, weet je al wat je gaat doen?Ik moet zeggen dat ik ook wat moeite had met de "lollige" toon van je berichtje, terwijl het gewoon ronduit asociaal is om zoiets te doen. En inderdaad, wat voor voorbeeld geef je je kinderen als je een dier wat blijkbaar niet meer gewenst is, gewoon snachts over het hek dumpt.
quote:Kletsmajoor schreef op 28 juli 2010 @ 00:30:

[...]

die moeten het maar doen met wilde konijnen.

Niet met tamme konijnen die geen schijn van kans hebben. oh ja, de strijd moet natuurlijk éérlijk zijn. OMG, geweldig.
Tam maken is menselijk en voor het eigen genoegen. Menselijk ook.
quote:moiske2108 schreef op 28 juli 2010 @ 00:32:

[...]dat ze voor mijn vader niet welkom was, wil zeggen dat dat voor het hele gezin zou gelden? Wat doet dat er nou toch toe? Je koketteert net nog met het feit dat er drie kinderhanden bijna of helemaal zijn ontvingerd. Staat nog steeds mijn vraag waarom hij niet gewoon keurig bij daglicht is afgeleverd, via de normale, respectvolle weg.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Onze tuin is wel leeg.
quote:rider schreef op 28 juli 2010 @ 00:37:

[...]

oh ja, de strijd moet natuurlijk éérlijk zijn. OMG, geweldig.

daaaag insectje
quote:Very Cherry schreef op 28 juli 2010 @ 00:42:

[...]

Wat doet dat er nou toch toe? Je koketteert net nog met het feit dat er drie kinderhanden bijna of helemaal zijn ontvingerd. Staat nog steeds mijn vraag waarom hij niet gewoon keurig bij daglicht is afgeleverd, via de normale, respectvolle weg.Ontvingerd door een konijn? Die hele kinderhanden. Ik ga even teruglezen. Goh.
Maar mocht het je nog niet helemaal duidelijk zijn Rider. Dít is wat ik bedoel:

Konijnen zijn in de natuur prooidieren. Ze zijn prooi voor vossen, grote vogels, katten maar zelfs ook voor kleinere jagers zoals hermelijnen en wezels. Honden zitten ook graag achter Konijnen aan, en een aantal zal ook Konijnen vangen. En de meeste mensen hebben ook geen vriendelijke bedoelingen.

Wilde Konijnen zijn hieraan gewend en onderkennen zeer snel gevaar.

Tamme Konijnen hebben deze reflex veel minder. Ze kunnen met honden of poezen opgegroeid zijn en deze niet eens als vijand zien.
konijnen zijn niet vals als ze bijten dan komt dat omdat ze je vingers aanzien voor een hapje, ze zien nl heel slecht. Of ze zijn territotiaal vanwege veel te kleine behuizing. Bij nijnen die bijten moet de oorzaak gevonden worden in hun baas
knijnen zijn ook geen knaagdieren trouwens, ze behoren tot de haasachtigen en zijn helaas het meest onbegrepen huisdier in dit landy
tamme konijnen sterven in het wild vaak al binnen enkele dagen, de meeste konijnen krijgen biks en hooi beide niet verkrijgbaar in het wild. Ze zijn dan aangwezen op groenvoer, die overschakeling is te groot ze sterven aan trommelzucht, als ze deze ziekte overleven vallen ze ten prooi aan wilde konijnen, knijnen zijn territoriaal en vechten met indringers tot de dood erop volgt. De geluksvogel die dat doorstaat is een makkelijkke prooi voor een vos of roofvogel. Dier is uitgeput, verzwakt en niet geleerd zich te verstoppen in een hol. Een hell van een dood. Maar hey baasje kan tenminste op vakantie
Vangen die handel..

Je raakt em heus binnen een week wel kwijt..
Bij ons op 't industrieterrein loopt ook al maanden 'n tam konijn rond. Wij stoppen 'm regelmatig wat lekkers toe en waarschijnlijk doen mensen van andere bedrijven dit ook. Ook is er gras genoeg in de omgeving. Hij redt zich wel en komt vaak gezellig even langs wippen.
Mijn dierenarts zei toen mijn katje een week weg was,dat huiskonijnen en huiskatten binnen 3 dagen wisten hoe ze zich moeten redden in het wild zeg maar.Ze verwilderen heel snel.

Zie heel vaak in parkjes hier gekleurde(witte,zwarte,gevlekte)konijnen lopen,zitten er al jaren,en zitten gezellig samen met de wilde konijnen te eten....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven