tanden wisselen bij kittens

29-09-2010 16:01 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 kittens van (vandaag op de kop af) 5 maanden oud. Ze zijn nu bezig met wisselen van hun melkgebit. Wat me vandaag opviel is dat er al nieuwe hoektanden zijn doorgekomen, terwijl de melkhoektanden er nog naast zitten. Dit is bij beide kittens zo.

Het ziet er zo uit:

edit

Weet iemand of dit normaal is en de melktanden er nog uit gaan vallen? Of hadden die melktanden er al uit moeten zijn?
Ik zou het even in de gaten houden. Mijn hondje had ook dubbele hoektanden en die zijn operatief verwijderd omdat heel zijn gebit scheef ging staan..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik heb er nooit op gelet :-) In vond ineens heel schattig een tandje en volgens mij zat de nieuwe tand er al
@biol Ja, ik hou het sowieso in de gaten. De nieuwe tand lijkt niet scheef te staan ofzo en omdat het bij beide zo is, maakte ik me niet direct veel zorgen. Maar ze moeten er wel een keer uit lijkt mij.

@lucifer1983 Ik kijk regelmatig in de bekjes en oortjes, voel ook regelmatig aan hun pootjes en aan hun buik enzo. Niet omdat ik denk dat er wat mis is, maar omdat ze het dan heel normaal vinden als er iemand aan ze zit en de dierenarts een stuk minder eng is. De dierenarts was er de laatste keer in ieder geval erg blij mee dat ze zonder stress bij de katten alles kon onderzoeken.
Ha Honingvogel-met-de-mooie-dames! Bel anders even naar de da of dit normaal is. Ik heb er zelf geen ervaring mee dus even om info vragen lijkt me niet gek. Verder alles goed met ze?
Ik ben mijn eigen bananenschil
Ik heb twee kittens gehad (zijn nu 1,5 jaar) maar dit is me bij beide nog nooit opgevallen Nog nooit aan gedacht en op gelet Ben ik nu een ontaarde kittenmoeder (A)
Dit is heel normaal!! Geen zorgen. Het melktandje valt er vanzelf uit als ze wat hards eten of in je hand bijten;)
Hey Olijfje! Ja dat (of de fokster mailen) was ik ook van plan, tenzij ik hier een overweldigende lading reacties zou krijgen dat dit heel normaal was.

Verder alles goed met ze Ze groeien als kool, eten me de oren van het hoofd en spelen dat het een lieve lust is. Behalve wanneer ze mij beschouwen als aaimachine natuurlijk

Ze hebben van de week het pingpongballetje ontdekt. Hebben samen ruim een uur heel fanatiek dat balletje door de kamer lopen tikken. Konden er maar geen genoeg van krijgen. Zo leuk om te zien! Ze waren helemaal hyper toen ze eindelijk genoeg hadden van het balletje.

Vanochtend heeft de ene voor het eerst een vogeltje buiten gezien. Zat met een zwiepende staart ingespannen te kijken en met haar tanden te klapperen, terwijl de andere probeerde haar staart te vangen

De jouwe nog lekker aan het apporteren?
@Lonkaa Haha, vast niet! Ze zijn groot geworden, dus je hebt vast heel goed voor ze gezorgd!

@Troeta Ah! Toch normaal dus, dat is een geruststelling. Heb je ook enig idee hoe lang het kan duren voordat zo'n tandje uitvalt?
Hoi Honingvogel,

onze jongste kat heeft dat ook gehad tijdens het wisselen. Ik heb toen de dierenarts gevraagd of dit kwaad kon. Zijn antwoord was om het even aan te zien en anders na een weekje even langs te komen. In de week die volgde waren de melktandjes eruit gegaan. Ik zou het nog even zo laten en als je het niet vertrouwd toch even naar de dierenarts want de rest van het gebit moet er natuurlijk niet onder lijden...
Hoi Hoi

Dit is heel normaal hoor komt vaker voor dan je denkt en het komt zelfs bij ons mensen voor ik zou me maar niet al te druk maken het komt vanzelf goed
@moemoe Dank voor je reactie! Nog even aankijken dus.

Heb net met de fokster gemaild en die zei dat ook, dus dat wordt bekkies kijken de komende week!

Dank voor jullie reacties!
dat had de mijne ook, maar die was al wel iets ouder, 7 mnd als het asiel goed gegokt heeft. (Zo niet dan is ie voordat hij 6 mnd werd gecastreerd)

Die van mij begon toen de melktanden los zaten als een idioot met beide voorpoten langs zn bek te strijken, rare geluiden te maken, ed, bleek dus het tanden wisselen te zijn. Doen ze overigens ook met kiezen. (Resultaat, ik heb het melkgebid van mn kat compleet) Hier viel alles er vanzelf uit.
Mijn katertje is nu 6 maanden en inderdaad exact hetzelfde

Alleen de mijne moet boven nog wisselen Maar vorige week waren zijn onderste tanden aan de beurt, en ik zag eerst de nieuwe voordat de oude loslieten.

De eerdere katten die ik heb gehad ging het ook precies zo..

Ik denk alleen wel dat mijne laat is met wisselen? (is wel geschat zijn leeftijd, maar zòveel jonger kan hij niet geweest zijn)

Zijn bovenhoektanden moeten nog. Hoop dat ik er dan wel eentje vind om te bewaren

Volgens mij ook wel logisch dat het zo gaat, een roofdier kan slecht zonder tanden in het wild..

Mochten de oude nou lang blijven zitten zou je even de dierenarts kunnen vragen, maar op de foto ziet het er hetzelfde uit als bij mijn huidige en vorige katten
@borrie2 Natuurlijk! Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht... Als ze het een tijdje zonder die tanden zouden moeten doen, zouden ze hun eten niet kunnen scheuren natuurlijk! Tnx!

@glitterzzzzzzz (genoeg z-en?) en @knurfje Ook bedankt!
Mijn poesje van ongeveer 5 a 6 maanden is ook aan het wisselen. Ze mist inmiddels 3 hoektandjes en ik zie nog niets nieuws aankomen, maar eten kan ze nog hoor. Ze schrokt haar harde brokjes nog net zo enthousiast naar binnen als toen ze er nog 4 had. We hebben haar nu zo'n 7 weken en toen ze hier net was had ze helemaal geen voortandjes, inmiddels zijn het hele ieniemini kleine puntjes boven en onder. En ik zie nu ook wat kiesjes zitten die had ik ook nog niet eerder gespot. Het zal dus wel heel erg per kat verschillen hoe het gaat. Ik heb helaas nog geen tanden of kiezen gevonden. Leuk als je idd het hele gebit compleet hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven