technische/klussende vrouwen

06-04-2012 21:28 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zou het leuk vinden als hier een pijler over geopend wordt, als ik goed gekeken heb, bestaat die nog niet ? Ben zelf "handig", timmer, zaag, stuc etc, maar zou het soms best handig vinden om advies te krijgen e.d.
quote:Tickel schreef op 19 april 2012 @ 18:18:

[...]

Die lak hoeft er toch helemaal niet af? Goed ontvetten en opschuren is voldoende. Juist dat ontvetten vóór het schuren is goed, zo voorkom je dat je schuurpapier "vol loopt".

Dat afkrabben heb ik nooit zo goed begrepen. Ja, als er tig lagen verf opzit, maar een gewone kast of tafel? Echt niet nodig hoor.Ze kan ook eerst een stukje op jouw manier proberen, als dat mooi genoeg is, scheelt dat idd heel veel werk. Ik ben een beetje luie verfer/verver, maar grappig genoeg naar aanleiding van jouw post nu toch weer wat meer aan het schuren en ontvetten (ben van alles en nog wat aan het verven op het moment) en ja, dat scheelt toch best veel.
quote:zonnetje59 schreef op 20 april 2012 @ 16:25:

[...]

Ze kan ook eerst een stukje op jouw manier proberen, als dat mooi genoeg is, scheelt dat idd heel veel werk. Ik ben een beetje luie verfer/verver, maar grappig genoeg naar aanleiding van jouw post nu toch weer wat meer aan het schuren en ontvetten (ben van alles en nog wat aan het verven op het moment) en ja, dat scheelt toch best veel.

Ik zag laatst in een klusprogramma dat de mensen alle houtwerk gingen afkrabben, helaas zag het er na het aflakken niet uit. Voordeel van oude verflagen, die nog goed hechten, is dat ze oneffenheden opvullen. Met krabben haal je die weer allemaal naar boven.

In mijn oude huis heb ik ook afgekrabt(met brander), en de hars kwam uit het hout lopen. Is nooit meer zo strak geworden als het was.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
@ zonnetje59: Natuurlijk! Moet ik wel ff ontdekken hoe ik een foto plaats ;)

Maar vooral... Eerst moet het lekker weer worden! Anders krijg ik de kast nooit droog met dit weer!

En verder, jeetje wat een hoop reacties! Super fijn, ben heel benieuwd of het gaat lukken
quote:kaarsje91 schreef op 19 april 2012 @ 00:32:

Jeej! Klusvrouwen!

Ik ben zelf niet zo handig, maar wil het wel heel graag... Dus bij deze vraag ik jullie hulp

Ik heb een kast/bureau (een rek met een uitklapbare plank die als bureau fungeert) en die is momenteel gewoon 'hout'kleur. Ik wil 'm graag wit gaan verven, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat aan moet pakken.

Verven zelf kan ik wel, en ik snap wel dat ik alles uit elkaar moet halen e.d. Maar wat is nou het punt, die kast is gelakt. Kast is al super oud (nou ja oud, een jaar of 15 denk ik) en er zit een blanke lak overheen.

Ik denk dat de verf niet zal blijven 'plakken' als ik rechtstreeks op die lak verf. Maar hoe moet ik die lak eraf krijgen? Heb al geprobeert om 'm te schuren, maar die lak is inmiddels kei en kei hard en er ook een beetje ingetrokken!

Heeft er iemand een goed idee hoe ik dit aan kan pakken?

Er zijn ook speciale "tussen lakken" die zorgen dat de verschillende lak lagen niet met elkaar gaan reageren of juist beter hechten. Je kunt ook gewoon ergens een onopvallend stukje uitproberen. Het zou ook kunnen dat acrylaat lak bijvoorbeeld beter hecht op oude acrylaat lak en lak op waterbasis hecht denk ik beter op oude waterbasis lak. Vraag advies bij de klusmarkt zou ik zeggen, neem anders een plankje mee als dat gaat. Als je het meubel goed glad wilt hebben zou je het eerst kunnen plamuren en daarna schuren met schuurpapier van steeds kleinere korrelgrootte. Gebruik altijd een (schuur-?)spons tussen je vingers en schuurpapier, anders krijg je groeven waar je schuurt. En spons verdeelt de druk gelijkmatig.

Vlakschuurmachines hebben normalitair ook een zacht kussen / spons ertussen. De bouwmarkt heeft overal middeltjes voor. Laat je adviseren (en oordeel zelf.).

Je kunt ook een tijdelijke dunne lak aanbrengen voordat je gaat schuren. Dan zie je tijdens het schuren beter welk gedeelte je wel geraakt heb en welke plekken (verdiepingen / putjes) je niet geraakt hebt. Net zoals men bij de tandarts ook wel eens doet met kleurstof om te zien of iemand goed poetst zeg maar. Maar dat gaat natuurlijk wel tamelijk ver.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven