technische/klussende vrouwen

06-04-2012 21:28 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zou het leuk vinden als hier een pijler over geopend wordt, als ik goed gekeken heb, bestaat die nog niet ? Ben zelf "handig", timmer, zaag, stuc etc, maar zou het soms best handig vinden om advies te krijgen e.d.
Ombouw is een slimme oplossing zonnetje, anders moet je weer gaan frezen.

Ik ben ook minder van het haaks en loodrecht. Mijn man ergert zich dan aan 1 mm. verschil en heeft dan de neiging om het overnieuw te willen doen en daar word ik dan weer chagerijnig van. Hij is nl. nog een betere klusser dan ik (medewerker onderhoud woningbouw). Maar ik vind wel dat ik een beter ruimtelijk/constructie-gericht inzicht heb. Heb dat al vaak kunnen en moeten inzetten als je vastloopt in een klus en alternatieven moet bedenken voor constructies. En dan vindt man dat hij de oplossing heeft bedacht , terwjil ik dan zeg "als we nou eens zo en zo doen"

Twee kapiteins op 1 schip gaat niet zo goed, daarom klussen we jammer genoeg niet vaak meer samen.
Ik vind dat zo jammer, dat ik geen handige mannen in mijn omgeving heb gehad, waar ik wat van kon leren. Ik kan best vanalles (behangen schilderen, stekkertje zetten, heb mijn eigen gasfornuis aangesloten) maar ik zou het best leuk vinden om meer te kunnen.

Maar om helemaal in mijn eentje te gaan oefenen met laminaat leggen of een wandje plaatsen vind ik toch wat riskant.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:merano schreef op 08 april 2012 @ 09:54:

Ik vind dat zo jammer, dat ik geen handige mannen in mijn omgeving heb gehad, waar ik wat van kon leren. Ik kan best vanalles (behangen schilderen, stekkertje zetten, heb mijn eigen gasfornuis aangesloten) maar ik zou het best leuk vinden om meer te kunnen.

Maar om helemaal in mijn eentje te gaan oefenen met laminaat leggen of een wandje plaatsen vind ik toch wat riskant.

Oh, dat heb ik in mijn vorige huis wel gedaan hoor. Jezelf inlezen over laminaat leggen en gáán. Het verliep bij mij niet helemaal vlekkeloos, maar het lág er wel. Het heeft me maar 3 planken extra gekost

Schilderen, als in houtwerk, daar begin ik niet aan. Ik wéét dat ik het niet kan. Niet netjes iig.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Tickel schreef op 08 april 2012 @ 12:22:

[...]

Oh, dat heb ik in mijn vorige huis wel gedaan hoor. Jezelf inlezen over laminaat leggen en gáán. Het verliep bij mij niet helemaal vlekkeloos, maar het lág er wel. Het heeft me maar 3 planken extra gekost

Schilderen, als in houtwerk, daar begin ik niet aan. Ik wéét dat ik het niet kan. Niet netjes iig.

Ik kon vroeger ook niet netjes schilderen, schilderde bovendien vooral de omgeving , maar dat is een kwestie van vaak doen. Wat ook kan helpen is het blik verf een tijd in heet water zetten voordat je begint, wordt de verf wat dunner en verspreidt het dus mooier. Ook helpt het om vaak een nieuw lakrolletje te gebruiken, oude kan je er makkelijk afhalen door een boterhamzakje er over heen te doen en kan je vervolgens zo weggooien.

Laminaat leggen is ook niet moeilijk idd gewoon een kwestie van het doen. Ik gebruik wel een handzaag, kost wat meer energie maar een decoupeerzaag gaat het bij mij altijd mis.

Ben eigenlijk een beetje luie klusser, boor bijvoorbeeld nooit voor in hout, moet ik weer zoeken naar het passende boortje wat ik dan natuurlijk niet kan vinden, maar gebruik gewoon een kleine gipsschroef om voor te boren en dat gaat meestal prima. Gebruik sowieso voor heel veel dingen gipsschroeven ipv van houtschroeven, schroeft veel makkelijker en doet aan stevigheid niets af. Laatste tijd gebruik ik ook wel universele schroeven van de praxis (kan je schroeven per gewicht los kopen, heel handig) die een soort vet gesmeerde punt hebben, zijn ook heel makkelijk.
Ja, schroeven met glijmiddel! Die zijn echt heel fijn!
quote:schouderklopje schreef op 07 april 2012 @ 23:34:

Ik ben ook minder van het haaks en loodrecht. Mijn man ergert zich dan aan 1 mm. verschil en heeft dan de neiging om het overnieuw te willen doen en daar word ik dan weer chagerijnig van. Hij is nl. nog een betere klusser dan ik (medewerker onderhoud woningbouw). Maar ik vind wel dat ik een beter ruimtelijk/constructie-gericht inzicht heb. Heb dat al vaak kunnen en moeten inzetten als je vastloopt in een klus en alternatieven moet bedenken voor constructies. En dan vindt man dat hij de oplossing heeft bedacht , terwjil ik dan zeg "als we nou eens zo en zo doen"

Twee kapiteins op 1 schip gaat niet zo goed, daarom klussen we jammer genoeg niet vaak meer samen.Ken dat, als ik een project had verzonnen, ging mijn man altijd "verbeteringen/verfraaiingen" verzinnen en tegen de tijd dat hij uitgedacht was, was mijn project niet meer van mij omdat ik bepaalde dingen (nog) niet kan en ging hij vervolgens er mee aan de slag. Heb hem toen maar gewoon gewoon verboden om zich er nog mee te bemoeien en hem "opgedragen" zijn eigen project maar te verzinnen, de schuur met al zijn troep opruimen of zo, dat hielp wel, werd ie in ieder geval stil van
quote:schouderklopje schreef op 07 april 2012 @ 23:34:

Twee kapiteins op 1 schip gaat niet zo goed, daarom klussen we jammer genoeg niet vaak meer samen.Moet opeens denken (heb even pauze van mijn fonteintje) aan de keer dat mijn man hier een cv combi ketel aansloot. Warm water werd maar niet warm, hij snapte er niks van. Ik zat naar de gebruiksaanwijzing (tekening van de manier waarop eea aangesloten moest worden) te kijken en zei na wat nadenken, volgens mij heb je het gewoon verkeerd om aangesloten. Hij geloofde er niks van, maar na tig andere dingen geprobeerd te hebben kon hij er gewoon niet omheen, ik had gewoon gelijk. We hebben het er verder maar niet meer over gehad in verband met de wereldvrede enzo...
Bij deze foto's, wel een beetje klein geloof ik maar kan het niet anders met tel.

http://imageshack.us/photo/my-images/12/fontein2.jpg/

Wat is een leuke achtergrond denken jullie ?

Zat zelf te denken aan zwart/creme mozaiektegels (andere tegels zijn creme, vloer is zwart. Of misschien goudkleurig (is hier eigenlijk al afgekeurd maar ik vind het leuk:

http://imageshack.us/cont ... l=img705/8528/mozaiko.jpg
Craquele tegels! En dan gemengd wit.

Zoiets
quote:Tickel schreef op 09 april 2012 @ 18:31:

Craquele tegels! En dan gemengd wit.

ZoietsJa, ook een heel leuk idee, maar iets Oosters vind ik ook leuk, dus iets van goud mozaiek past daar wel bij. Verf denk ik gewoon eerst de ombouw maar creme en dan kijk ik wel verder. Heb iig alle aansluitingen in orde en ga morgen maar eerst es even huishouden, want dat schiet er met dat soort dingen al snel in.
Ha Zonnetje, prachtig fonteintje is dat! Mijn man zou heeeeeel graag jouw fonteintje hebben denk ik : )

Ik ben zelf niet vies van bescheiden glim, dus ik zou in jouw situatie ook lekker goud doen! Heb in mijn huis ook af en toe dat soort kleine dingen erdoorheen gemixt en juist omdat het geen overdaad is, is het -vind ik- erg mooi. Dus doen!
Ben je er al uit welk tegeltje het wordt?
quote:schouderklopje schreef op 11 april 2012 @ 11:16:

Ben je er al uit welk tegeltje het wordt?Nee, ik laat het tot het weekend rusten, moet sowieso wat aandacht aan mijn werk en zo besteden en denk er nog even over na.,Ga wel even de ombouw creme verven deze week, want dan heb ik een wat beter idee dan nu met die bruine achtergrond. Het fonteintje is trouwens een replica en niet echt oud, maar toch heel leuk. Heb het gewoon via een winkel op internet besteld.
quote:schouderklopje schreef op 10 april 2012 @ 08:30:

Ha Zonnetje, prachtig fonteintje is dat! Mijn man zou heeeeeel graag jouw fonteintje hebben denk ik : )

Ik ben zelf niet vies van bescheiden glim, dus ik zou in jouw situatie ook lekker goud doen! Heb in mijn huis ook af en toe dat soort kleine dingen erdoorheen gemixt en juist omdat het geen overdaad is, is het -vind ik- erg mooi. Dus doen!Zat net je andere topic te lezen, misschien moet je je man omkopen met het fonteintje ? Grapje, ik snap itt sommige mensen jou wel heel goed, misschien moet je zelf een vervelende schoonmoeder hebben gehad (heb zelf ruime ervaring, heb haar nu na 20 jaar een beetje in het gareel ) om de dilemma's e.d. die spelen te snappen.
Mijn meest mannelijke eigenschap: Ik geil op gereedschap. Ik heb vandaag een makita klopboormachine voor mijn verjaardag gehad. Wat ben ik blij met dat ding. Niet dat ik momenteel iets te boren heb, maar ik wil gewoon gereedschap. Heb ook een goede schroeverdraaiers zet gehad, maar die heb ik al, dus die ga ik ruilen voor echt goede steeksleutels. Heb een vriend in de bouw werken, dus kijk daar het gereedschap af. En om nog even een vrouwelijke tegenhanger te geven, ik ben ook zeer blij met mijn vita juicer. en mijn kookringen. Goed gereedschap is het halve werk.

Voor een muurtje bouwen en stucen draai ik mijn hand niet om. Tegelen nooit gedaan, maar dat is wel het volgende project. Badkamer moet worden aangepakt, en dit huis is ons klus-uitprobeer huis. Heerlijk.
quote:Princi schreef op 12 april 2012 @ 01:45:

Mijn meest mannelijke eigenschap: Ik geil op gereedschap. Ik heb vandaag een makita klopboormachine voor mijn verjaardag gehad. Wat ben ik blij met dat ding. Niet dat ik momenteel iets te boren heb, maar ik wil gewoon gereedschap. Heb ook een goede schroeverdraaiers zet gehad, maar die heb ik al, dus die ga ik ruilen voor echt goede steeksleutels. Heb een vriend in de bouw werken, dus kijk daar het gereedschap af. En om nog even een vrouwelijke tegenhanger te geven, ik ben ook zeer blij met mijn vita juicer. en mijn kookringen. Goed gereedschap is het halve werk.

Voor een muurtje bouwen en stucen draai ik mijn hand niet om. Tegelen nooit gedaan, maar dat is wel het volgende project. Badkamer moet worden aangepakt, en dit huis is ons klus-uitprobeer huis. Heerlijk.

Ja, goed gereedschap scheelt heel veel. Heb al heel lang een De Walt accu schroef/boor machine, niet heel zwaar, maar wel aardig wat kracht en daar doe ik heel veel dingen mee, alleen voor het zware werk gebruik ik een klopboormachine, maar die zijn omdat ze zo zwaar zijn vaak lastiger te handelen. Vorige week zaten de klauwtjes in het mechanisme (waarmee je dus een boor of schroefbit vastzet) van die De Walt machine helemaal vast, dus dacht dat ik 'm kon afschrijven, was helemaal triest Maar een aardige man (ja dat dan toch wel weer), van een loodgieterswinkel kreeg hem weer los, dus helemaal blij, want dat is echt mijn beste klusmachine.

Tegelen heb ik alleen gedaan met van die mozaiekmatjes, dat kan bijna niet fout gaan, grotere tegels nog nooit, maar heel veel mensen gebruiken dan van die kruisjes zodat het haaks is, of dat handig is geen idee.

Schroefbitjes koop ik meestal bij de Action, heb laatst bij de Gamma best dure bitjes gekocht, maar die slijten naar mijn idee even snel. Scheelt ook wel dat ik wat slordig ben met de goede maat schroef bij het goed bitje zoeken
Hier een semi-klusser, man is van het grove werk en ik van de afwerking. Ik vind niets leuker dan gipsplaten tegen de muur jassen ! En dan wel alle schroeven op dezelfde hoogte he !

Met de zaagmachine is ook een favoriet, balken afkorten en verstek zagen. Kitten vind ik ook leuk om te doen.

We zijn al 3 jaar aan het verbouwen en we doen bijna alles zelf, alleen stucen niet want dat kunnen we geen van beiden.

Ik kan zelf de olie verversen van mijn auto, nieuwe lampen erin draaien en ook nog de ruitensproeier bijvullen.
Jeej! Klusvrouwen!

Ik ben zelf niet zo handig, maar wil het wel heel graag... Dus bij deze vraag ik jullie hulp

Ik heb een kast/bureau (een rek met een uitklapbare plank die als bureau fungeert) en die is momenteel gewoon 'hout'kleur. Ik wil 'm graag wit gaan verven, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat aan moet pakken.

Verven zelf kan ik wel, en ik snap wel dat ik alles uit elkaar moet halen e.d. Maar wat is nou het punt, die kast is gelakt. Kast is al super oud (nou ja oud, een jaar of 15 denk ik) en er zit een blanke lak overheen.

Ik denk dat de verf niet zal blijven 'plakken' als ik rechtstreeks op die lak verf. Maar hoe moet ik die lak eraf krijgen? Heb al geprobeert om 'm te schuren, maar die lak is inmiddels kei en kei hard en er ook een beetje ingetrokken!

Heeft er iemand een goed idee hoe ik dit aan kan pakken?
quote:kaarsje91 schreef op 19 april 2012 @ 00:32:

Jeej! Klusvrouwen!

Ik ben zelf niet zo handig, maar wil het wel heel graag... Dus bij deze vraag ik jullie hulp

Ik heb een kast/bureau (een rek met een uitklapbare plank die als bureau fungeert) en die is momenteel gewoon 'hout'kleur. Ik wil 'm graag wit gaan verven, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat aan moet pakken.

Verven zelf kan ik wel, en ik snap wel dat ik alles uit elkaar moet halen e.d. Maar wat is nou het punt, die kast is gelakt. Kast is al super oud (nou ja oud, een jaar of 15 denk ik) en er zit een blanke lak overheen.

Ik denk dat de verf niet zal blijven 'plakken' als ik rechtstreeks op die lak verf. Maar hoe moet ik die lak eraf krijgen? Heb al geprobeert om 'm te schuren, maar die lak is inmiddels kei en kei hard en er ook een beetje ingetrokken!

Heeft er iemand een goed idee hoe ik dit aan kan pakken?Je kan verfabeitmiddel proberen, te koop bij gamma en zo (vroeger ook goedkoop bij de Hema, weet niet of ze het nog hebben. Wat ook kan is met een glasscherf (pas op je vingers) kaal krabben, maar dat is een pokkewerk en eigenlijk alleen nodig als je het weer opnieuw wil lakken.
quote:zonnetje59 schreef op 19 april 2012 @ 15:44:

[...]

Je kan verfabeitmiddel proberen, te koop bij gamma en zo (vroeger ook goedkoop bij de Hema, weet niet of ze het nog hebben. Wat ook kan is met een glasscherf (pas op je vingers) kaal krabben, maar dat is een pokkewerk en eigenlijk alleen nodig als je het weer opnieuw wil lakken.En, was ik even vergeten te melden, je kan ook met een verfbrander (of een gewone fohn als die heet genoeg worden het warm maken en dan met een verfkrabber er af krabben.
Klus tips? Youtube , daar wordt alles voorgedaan. En dan bezin je eer je begint, dat is een bijkomend voordeel.

Tel de uurtjes, de moeite en de kassabon van de bouwmarkt eens bij elkaar op en dan laat je volgende keer misschien gewoon een beun langskomen.

En zet veiligheid voorop.

Op tijd verhuizen, dat geklus verdien je waarschijnlijk van zijn levensdagen niet terug. Huizen worden gewaardeerd op locatie locatie locatie.
quote:kaarsje91 schreef op 19 april 2012 @ 00:32:

Jeej! Klusvrouwen!

Heeft er iemand een goed idee hoe ik dit aan kan pakken?

Je hoeft niet af te krabben. Eerst goed ontvetten met:

Daarna schuren, ontvetten/stofvrij maken, gronden, nogmaals schuren, ontvetten/stofvrij maken, aflakken, licht opschuren, ontvetten/stofvrij maken en aflakken.

St Marc
quote:Tickel schreef op 19 april 2012 @ 16:30:

[...]

Je hoeft niet af te krabben. Eerst goed ontvetten met:

[afbeelding]

Daarna schuren, ontvetten/stofvrij maken, gronden, nogmaals schuren, ontvetten/stofvrij maken, aflakken, licht opschuren, ontvetten/stofvrij maken en aflakken.St Marc

@ tickel, weet niet zeker of dat werkt met harde lak, is meestal heel lastig om dat met alleen schuren eraf te krijgen, afbijt werkt echt in het hout.

@ Kaarsje, laat je for and after foto's zien ? Is leuk ! De ombouw van mijn fonteintje is nog niet af, hopelijk het weekend, als het klaar is post ik de foto's via mijnalbum.nl (met dank aan tickel
quote:Kapitein_Onderdeurtje schreef op 19 april 2012 @ 15:51:

Klus tips? Youtube , daar wordt alles voorgedaan. En dan bezin je eer je begint, dat is een bijkomend voordeel.

Tel de uurtjes, de moeite en de kassabon van de bouwmarkt eens bij elkaar op en dan laat je volgende keer misschien gewoon een beun langskomen.

En zet veiligheid voorop.

Op tijd verhuizen, dat geklus verdien je waarschijnlijk van zijn levensdagen niet terug. Huizen worden gewaardeerd op locatie locatie locatie.Het is (vind ik) gewoon ook leuk om te doen en te kunnen, dus het gaat iig mij niet om het geld dat ik er mee verdien of bespaar, maar een leuke afleiding van mijn (denk)werk.
quote:zonnetje59 schreef op 19 april 2012 @ 17:27:

[...]

@ tickel, weet niet zeker of dat werkt met harde lak, is meestal heel lastig om dat met alleen schuren eraf te krijgen, afbijt werkt echt in het hout.

@ Kaarsje, laat je for and after foto's zien ? Is leuk ! De ombouw van mijn fonteintje is nog niet af, hopelijk het weekend, als het klaar is post ik de foto's via mijnalbum.nl (met dank aan tickel

Die lak hoeft er toch helemaal niet af? Goed ontvetten en opschuren is voldoende. Juist dat ontvetten vóór het schuren is goed, zo voorkom je dat je schuurpapier "vol loopt".

Dat afkrabben heb ik nooit zo goed begrepen. Ja, als er tig lagen verf opzit, maar een gewone kast of tafel? Echt niet nodig hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven