teleurgesteld over de poetsvrouw

25-06-2011 10:23 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben, vanwege complicaties bij mijn zwangerschap, een poetsvrouw gezocht. We hebben diverse dames op gesprek gehad en deze kwam het betrouwbaarst over. Ze woon hier een paar huizen verderop en had volgens eigen zeggen 23 jaar ervaring in de thuiszorg.

Wij kwamen gisteren thuis, nadat ze gepoetst had. Ze heeft 3 uur de tijd en we vragen alleen of ze op de beneden + bovenverdieping alle ruimtes schoonmaakt + 3 slaapkamers. We kwamen thuis en komen dan binnen via de hal en ik zag op de trap nog allemaal honden haren liggen, oké dacht ik zal ze vergeten zijn. Toen de huiskamer in, niet gestofzuigd en gedweild dacht ik, haalde mijn hand over de dorpel en haalde er een haffel honden haren vanaf. Toen naar de keuken, alle kastjes waren nog vies aan de buitenkant, gaskookplaat en oven waren ook niet schoongemaakt van de buitenkant, de deuren had ze ook niet gepoetst en op de vensterbanken lag nog stof. Toen naar boven. Daar was volgens mij wel gestofzuigd, maar niet gedweild. Verder waren op de kinderkamers de gordijnen nog dicht en ook daar was niet gedweild en waren de meubels niet gepoetst.

We konden wel zien dat de ramen van de binnenkant gedaan waren en de badkamer. Maar dat was eigenlijk alles. Ik ben zelf ondanks dat het eigenlijk niet meer mag, maar aan de slag gegaan en ben net zo lang bezig geweest als normaal.

Ik belde haar op om te vragen wat ze nou precies gedaan had. Volgens eigen zeggen had ze dus wel overal gestofzuigd en beneden en boven de hal gedweild. ze was erg verontwaardigd toen ik vertelde dat er echt veel honden haren op de dorpels lagen nog. De honden zijn na haar vertrek niet meer in die ruimtes geweest dus daar kan het niet aan liggen. Ze begon mij te verwijten dat ik niet de juiste poets spullen in huis had gehaald, terwijl alles er gewoon staat, van doeken, tot allesreiniger, tot bleek en antikal en mijn verzoek was de vorige keer om de kinderkamermeubels met dettol schoon te maken. Haar excuus was, dat we niet konden verwachten dat ze ALLES in 3 uur kon doen in zo'n groot huis. Maar in de kelders en op de 3e verdieping hoeft ze helemaal niets te doen! Dus in principe komt het neer op een normaal aantal kamers. IK hoefde niets te zeggen of ze was op haar teentjes getrapt. We betalen overigens 12.50 per uur.

Ik heb afgesproken dat we het volgende week nog één keer proberen en ik precies opschrijf wat ik graag gedaan wil hebben. Al lijkt mij dat nogal vanzelfsprekend maar goed.

Of zal ik haar niet meer laten komen? Dan moeten we weer op zoek naar een schoonmaakster en betekend dat dat ik weer een tijd zelf aan de slag moet, terwijl me dat eigenlijk een soort van verboden is door de gynaecoloog.

Iemand ervaring? Of vraag ik teveel?

O ja, ze mocht van ons ook gewoon 4 uur komen, maar naar eigen zeggen zou ze het echt wel schoon krijgen in 3 uur tijd en was dat absoluut niet nodig...
En 23 jaar ervaring in de thuiszorg zegt niet alles. Mijn oma heeft jarenlang een hulp gehad die ze elke week (élke week!!!) opnieuw moest vertellen wat ze moest schoonmaken, hoe ze dat moest doen en waar de schoonmaakspullen stonden. Ze moest zelf meehelpen anders kwam het werk nooit af.

Op een gegeven moment kon het echt niet meer (ze begon steeds meer de kantjes er van af te lopen, kwam steeds later, ging langer pauze nemen etc.) en toen heeft ze er eindelijk wat van gezegd. Hoe erg het eigenlijk was heeft ze ook nooit tegen mijn ouders gezegd, anders had mijn vader zeker met de thuiszorg gebeld.
quote:kaetje schreef op 25 juni 2011 @ 11:07:

Als laatste: ik zou het niet prettig vinden om iemand aan te moeten sturen die zo snel op haar teentjes is getrapt. Ik zou haar deze kans nog wel geven maar als je weer niet tevreden bent op zoek gaan naar een ander.

En bovendien iemand die dan al snel smoesjes gaat lopen verzinnen!
Misschien moet je je standaard ook wat omlaag doen? Ik bedoel; als je drie keer per week de badkamer grondig doet. Dat vind ik nogal wat..
Nou.. ten eerste vind ik het als heel erg veel klinken wat ze moet doen. Als ze echt ALLES moet doen, echt elk hoekje moet poetsen etc..

Heb zelf 2 adresjes, waarbij ik bij 1 ook 3 uur blijf. Daar doe ik alleen de beneden verdieping waarbij ik niet eens hoef te dweilen. Dus dat is 1 raam binnen en buiten zemen, 2 voordeuren buitenkant, hal, wc, woonkamer, kantoortje, keuken, eetkamer, bijkeuken en badkamer schoonmaken. Alles is dus vochtig afnemen en droogvegen, stofzuigen. Op de badkame hoef ik geen douchecabine en tegeltjes te doen.

Ik krijg 10 euro per uur.

De eerste keer waren die mensen gewoon thuis. Zij vertelde dan elke keer wat ze gedaan wilde hebben. Die volgende keren deed ik gewoon precies t zelfde en dan gaat t vanzelf op de automatische piloot. Nu gaan die mensen ook gewoon soms weg als ik er ben.

Bij het andere adresje lag er eerder altijd een briefje.

Hoi ....

Wil je vandaag de was doen, en de bovenverdieping stoffen en dweilen?

Groetjes,
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Voor iedereen die zegt dat drie uur niet genoeg is: TO heeft toch tegen mevrouw gezegd dat ze ook vier uur mocht komen? Als ze had ingezien dat het niet goed schoon was had ze een briefje achtergelaten dat ze zich vergist heeft in de tijd en de volgende keer toch graag 4 uurtjes wil komen. En dan had ze opgschreven welke schoonmaakmiddelen/spullen er moeten komen om een volgende keer beter werk af te leveren.

Maar in plaats daarvan is zij wél tevreden met haar werk. Ze is beledigd en verbaasd dat TO haar aanspreekt op hondenharen die her en der liggen en dat ze half werk geleverd heeft. Blijkbaar heeft ze dit niet gezien of vind ze het zelf niet storend. Beide gevallen lijkt mij niet wenselijk voor een werkster.
Ookal zou ze in die drie uur te veel werk hebben, dan nog kan ze het werk dat ze wel heeft kunnen doen, goed doen. Wolken hondenharen op de trap en op de dorpel is slordig en een kwestie van niet goed schoonmaken en nonchalant stofzuigen. Of je nu veel of weinig tijd hebt, die hondenharen horen weg te zijn, als ze daar geweest is.

Alles zo halfgebakken doen, daar betaal je haar niet voor.

Denk dat het goed is om haar nog een kans te geven en idd zoals iem anders ook schreef, een beetje in de buurt blijven.

Zelf poets ik mijn vakantieappartementen en die moeten echt schoon-schoon zijn. Op zijn extreemst heb ik samen met een vriendin 2 uur gepoetst op 125 m2 - twee slaapkamers, twee badkamers, grote keuken en dat was echt supersupervies achtergelaten. Elke cm2 was vies met chips, as, papiertjes, haren, eten, in de keuken alle kastjes van buiten en binnen etc. Voor 1 persoon was het ongeveer 4,5 uur geweest, denk ik, en dat was echt veel werk.

In 3 uur kun je best veel doen, als het opgeruimd is (geen rondslingerende kleren/spullen) en niet supervies is.
quote:woepsie schreef op 25 juni 2011 @ 11:12:

Nou.. ten eerste vind ik het als heel erg veel klinken wat ze moet doen. Als ze echt ALLES moet doen, echt elk hoekje moet poetsen etc..

Heb zelf 2 adresjes, waarbij ik bij 1 ook 3 uur blijf. Daar doe ik alleen de beneden verdieping waarbij ik niet eens hoef te dweilen. Dus dat is 1 raam binnen en buiten zemen, 2 voordeuren buitenkant, hal, wc, woonkamer, kantoortje, keuken, eetkamer, bijkeuken en badkamer schoonmaken. Alles is dus vochtig afnemen en droogvegen, stofzuigen. Op de badkame hoef ik geen douchecabine en tegeltjes te doen.

Okay, nú ga ik het vragen.

Wat is toch die obsessie van sommige mensen met ramen?

Come on! Het dweilen van een vloer waar iedereen elke dag met z'n vieze schoenen, sokken, zweetvoeten, over loopt, is toch véél belangrijker dan ramen zemen?!
quote:kaetje schreef op 25 juni 2011 @ 11:07:

Ze zei zelf dat drie uur genoeg was terwijl er vier uur is aangeboden. En dan mag je ook verwachten dat het schoon is. Ik snap niet goed waarom ze de ramen gelapt heeft terwijl ze zei dat alles te veel werk was. De ramen had ze dan beter kunnen laten zitten. Bied haar nogmaals aan dat ze ook vier uur kan komen, de volgende keer.

Ten tweede: waarom ga je zelf schoonmaken terwijl er door je gyn gezegd is dat je dat niet mag?? Je klachten worden zo alleen maar erger en dan kan je straks alleen maar minder. Waarom doe je man het niet? zie antwoord waarom mijn man het niet altijd kan, in mijn vorige post. Verder hebben we 2 honden rondlopen en heb ik een zoontje van 1,5 jaar, soms moet ik echt even stofzuigen anders vind ik het niet verantwoord om hem hier rond te laten lopen met al die vieze haren. Vandaar ook huishoudelijke hulp aangenomen.

Ten derde: is er niet iemand in je omgeving die een werkster heeft? Misschien kan je die vragen om ook bij jullie te komen. Helaas niet..

Ten vierde: Vraag haar om langs te komen en loop dan alles door. Vraag aan haar wat er ontbreekt aan schoonmaakspullen, doekjes etc terwijl je het huis door loopt en alles noemt wat je gedaan wilt hebben. Dit hebben we eigenlijk al gedaan toen ze op gesprek kwam. Iedere kamer bekeken en aangegeven wat we graag willen. Verder een lijstje gemaakt met wat ze nodig had en dit ook aangeschaft. Ik denk dat ze toch wat excuses bedacht maar ik vond het ook sneu voor haar, misschien is ze inderdaad gewoon niet sneller.

Als laatste: ik zou het niet prettig vinden om iemand aan te moeten sturen die zo snel op haar teentjes is getrapt. Ik zou haar deze kans nog wel geven maar als je weer niet tevreden bent op zoek gaan naar een ander. Precies dat is ook mijn insteek

Maar bovenal: waarom vraag je niet iemand anders om wat voor je te stofzuigen? Ik snap echt niet dat je tegen het advies van je gyn in bent gegaan. Wat voor klachten heb je dat je het rustiger aan moet doen?Nogmaals, onze enige uitwijkmogelijkheid is een huishoudelijke hulp. Iedereen om ons heen heeft het op dit moment te druk.
quote:_Onbekend_ schreef op 25 juni 2011 @ 11:32:

[...]

Okay, nú ga ik het vragen.

Wat is toch die obsessie van sommige mensen met ramen?

Come on! Het dweilen van een vloer waar iedereen elke dag met z'n vieze schoenen, sokken, zweetvoeten, over loopt, is toch véél belangrijker dan ramen zemen?! Dat zat ik me ook al af te vragen!?! De ramen doe ik hooguit 4* per jaar. Daarbij moet ik wel zeggen dat er geen kinderen in mijn huis zijn, dus geen vette vingers op de ramen.
Yep Pietapuk Of men moet dweilen niet erg vinden (zoals ik) en men doet dit zelf nog even nadat de schoonmaakster is geweest.
Na één keer kun je er weinig over zeggen, ze komt in een vreemd huis, moet misschien naar dingen zoeken.

Verder moet je prioriteiten stellen, ramen hebben geen prioriteit, sanitair en keuken wel. Als ze, naast het gewone huishoudelijke werk zoals stofzuigen, afstoffen en eventueel dweilen ook nog eens alle kindermeubelen met Dettol moet gaan poetsen en alle plinten stofvrij moet maken kun je haar maar beter iedere dag drie uur laten komen.
verba volant, scripta manent.
quote:astrape schreef op 25 juni 2011 @ 11:11:

Misschien moet je je standaard ook wat omlaag doen? Ik bedoel; als je drie keer per week de badkamer grondig doet. Dat vind ik nogal wat..

Heeft ook wel te maken met mijn nesteldrang hoor ;). Maar evengoed vind ik gewoon dat een huis met kinderen schoon moet zijn en prettig moet zijn om in te verblijven.

Kijk eigenlijk mag ik dan wel niks doen. Maar de psychische onrust die de troep met zich meebrengt zorgt voor meer stress, dan even met de stofzuiger door het huis gaan en daarna Echt rust te kunnen nemen.

Moet ook zeggen dat de honden erg veel verharen, maar we hebben een mega goede stofzuiger. Als ik stofzuig (over de benedenverdieping doe ik 10 minuten) zijn alle haren echt weg.

De hulp zei nog, ja dat er nu weer haar ligt komt door de honden, maar die waren nog niet in huis geweest en daar kan ik dan slecht tegen. We bellen haar immers niet op om te pesten.

Ik moet wel toegeven dat mijn verwachtingspatroon ietsje bijgesteld mag worden.
quote:kaetje schreef op 25 juni 2011 @ 11:10:

En 23 jaar ervaring in de thuiszorg zegt niet alles. Mijn oma heeft jarenlang een hulp gehad die ze elke week (élke week!!!) opnieuw moest vertellen wat ze moest schoonmaken, hoe ze dat moest doen en waar de schoonmaakspullen stonden. Ze moest zelf meehelpen anders kwam het werk nooit af.

Op een gegeven moment kon het echt niet meer (ze begon steeds meer de kantjes er van af te lopen, kwam steeds later, ging langer pauze nemen etc.) en toen heeft ze er eindelijk wat van gezegd. Hoe erg het eigenlijk was heeft ze ook nooit tegen mijn ouders gezegd, anders had mijn vader zeker met de thuiszorg gebeld.arm mens. te bescheiden om er iets van te zeggen terwijl de werkneemster er wel gewoon voor betaald wordt. Als ik een halfbakken rapportage aflever op mijn werk wordt dat ook bestraft. Mensen komen er soms te makkelijk mee weg.
Ik denk dat jouw verwachtingen wel erg hoog liggen. Tuurlijk moet afstoffen, stofzuigen en dweilen lukken in 3 uur. Maar de kindermeubels afnemen met Dettol, en alle keukenkastfrontjes helemaal schoon, dat zij m.i. toch wel voorbeelden van 'uitgebreider poetswerk'. Zeker als je kleine kinderen en huisdieren hebt.

Over de antikal-tip: werkt super maar gebruik het nooit in de buurt van natuursteen!
En de vraag lijkt me ook; waarom moeten de kindermeubels met Dettol worden afgenomen?
quote:MarianneDavids schreef op 25 juni 2011 @ 11:42:

Na één keer kun je er weinig over zeggen, ze komt in een vreemd huis, moet misschien naar dingen zoeken.

Verder moet je prioriteiten stellen, ramen hebben geen prioriteit, sanitair en keuken wel. Als ze, naast het gewone huishoudelijke werk zoals stofzuigen, afstoffen en eventueel dweilen ook nog eens alle kindermeubelen met Dettol moet gaan poetsen en alle plinten stofvrij moet maken kun je haar maar beter iedere dag drie uur laten komen.

De prioriteit heeft ze zelf gesteld.

Verder hoeft ze geen plinten stofvrij te maken.

6 meubelstukken afvegen met dettol is 15 minuten werk, vooral omdat alles netjes is opgeruimd.

Ik kijk misschien teveel naar mijn eigen manier van poetsen en wat ik zelf in die tijd doe, ik krijg (als ik niet kreupel ben) beide verdiepingen inclusief het kantoor + zonnebankkamer onder het huis + onze eigen slaapkamer op de 3e verdieping schoon. Ik verwacht absoluut niet dat zij dit ook doet vandaar dat we alleen de 1e en 2e verdieping maar gevraagd hebben. Maar dan nog, op het eerste gezicht was alles nog vies en pollen hondenharen opzuigen, is toch niet teveel gevraagd?

Ze had ook langer mogen blijven, dat hebben we aangeboden maar volgens eigen zeggen, kreeg ze het makkelijk gedaan in 3 uur tijd.
quote:nummerzoveel schreef op 25 juni 2011 @ 11:49:

Ik denk dat jouw verwachtingen wel erg hoog liggen. Tuurlijk moet afstoffen, stofzuigen en dweilen lukken in 3 uur. Maar de kindermeubels afnemen met Dettol , en alle keukenkastfrontjes helemaal schoon, dat zij m.i. toch wel voorbeelden van 'uitgebreider poetswerk'. Zeker als je kleine kinderen en huisdieren hebt.Check, verwachtingen moeten bijgesteld worden.

Over de antikal-tip: werkt super maar gebruik het nooit in de buurt van natuursteen!helaas hier mijn terazzo keukenblad mee gedaan met als gevolg, witte vlekken :(
quote:astrape schreef op 25 juni 2011 @ 11:51:

En de vraag lijkt me ook; waarom moeten de kindermeubels met Dettol worden afgenomen?Ja dat vraag ik me ook af.... ben benieuwd!
Laat toch je man maar stofzuigen beneden, als het maar 10 minuten duurt...

Hoeveel weken nog tot je uitgerekend bent?
Geen enkele werkster kan in 3 uur per week doen wat jij 3 keer in de week doet. Maar je mag best wat verwachten vind ik.

Maar wat als deze werkster niet bevalt en je geen nieuwe vindt? Je man zal toch ook mee moeten helpen? Ik weet niet wat je klachten zijn maar je kan niet door blijven gaan. Bij sommige dingen kan het gevaarlijk zijn (hoge bloeddruk, bandenpijn) en bij sommige dingen kan je er ook langdurige of blijvende klachten aan overhouden, ook na de zwangerschap (bekkeninstabiliteit). Ergens zal er toch een oplossing moeten komen. Ken je al mensen in het dorp? Ga je naar zwangerschapsgym? Ken je je buren? Vraag iedereen of ze een goede werkster hebben. En anders kijk je op marktplaats, schijnt dat sommige mensen daar een goede werkster vinden. Of via briefjes in de supermarkt. Of misschien toch eentje nemen die je in eerste instantie niet zo aan sprak.
Hondenharen horen er inderdaad niet meer te liggen en stofzuigen en dweilen hoort ze in die drie uur makkelijk te kunnen doen. Mij lijkt dat je in drie kunt verwachten dat ze alles stofzuigt en dweilt en dan de badkamer en keuken doet. En dan bedoel ik de grote dingen ( sanitair, aanrecht e.d). Als je zelf alles in 3 uur kunt wat je beschrijft dan ga je wel als een razende door het huis, dat zullen de meeste mensen echt niet halen.
quote:astrape schreef op 25 juni 2011 @ 11:51:

En de vraag lijkt me ook; waarom moeten de kindermeubels met Dettol worden afgenomen?

Ik denk niet dat dat de vraag is. Het soort poetsmiddel heeft niets te maken, met hoe lang het schoonmaken van de meubels duurt. Met allesreiniger of en stofdoek duurt het net zo lang.

Daanaast hebben we dit tijdens het eerste gesprek besproken en heeft ze zelf aangegeven dit in 3 uur te redden. Na herhaaldelijk aangeven van onze kant, dat 4 uur ook echt geen probleem is.
quote:_Onbekend_ schreef op 25 juni 2011 @ 11:56:

Laat toch je man maar stofzuigen beneden, als het maar 10 minuten duurt...

Hoeveel weken nog tot je uitgerekend bent?

mijn man stofzuigd ook, maar niet dagelijks omdat hij er niet iedere dag tijd voor heeft. 2 of 3 x in de week doe ik het dan nog zelf. Maar daar ga ik inderdaad maar mee stoppen vanaf nu want ik merk dat de klachten inmiddels te erg zijn toegenomen.

Nog 7 weken voor ik ben uitgerekend.
quote:kaetje schreef op 25 juni 2011 @ 11:59:

Geen enkele werkster kan in 3 uur per week doen wat jij 3 keer in de week doet. Maar je mag best wat verwachten vind ik.

Maar wat als deze werkster niet bevalt en je geen nieuwe vindt? Je man zal toch ook mee moeten helpen? Ik weet niet wat je klachten zijn maar je kan niet door blijven gaan. Bij sommige dingen kan het gevaarlijk zijn (hoge bloeddruk, bandenpijn) en bij sommige dingen kan je er ook langdurige of blijvende klachten aan overhouden, ook na de zwangerschap (bekkeninstabiliteit en harde buiken met regelmaat). Ergens zal er toch een oplossing moeten komen. Ken je al mensen in het dorp?Nee nogal stug volk Ga je naar zwangerschapsgym?fysio en osteo Ken je je buren? ja helaas wel. :( Vraag iedereen of ze een goede werkster hebben. En anders kijk je op marktplaats, schijnt dat sommige mensen daar een goede werkster vinden. Of via briefjes in de supermarkt. Of misschien toch eentje nemen die je in eerste instantie niet zo aan sprak.als het volgende week weer niet goed gedaan is, dan ga ik inderdaad eens contact opnemen met de andere damesIk geef toe dat ik denk ik niet kan verwachten dat iemand het net zo snel doet als ik zelf, ik ben ook lichtelijk neurotisch en perfectionistisch. Maar mijn man is de nuchterheid zelve en zelfs hij was zwaar teleurgesteld in wat we aantroffen toen we thuis kwamen. Het leek echt net alsof er niets gedaan was behalve de badkamer en binnenkant ramen...
quote:judith29 schreef op 25 juni 2011 @ 12:02:

[...]

Ik denk niet dat dat de vraag is. Het soort poetsmiddel heeft niets te maken, met hoe lang het schoonmaken van de meubels duurt. Met allesreiniger of en stofdoek duurt het net zo lang.

Klopt, maar het zegt wel wat over je standaard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven