Thermostaat discussie

05-12-2011 16:43 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een discussie met mijn vriend over de thermostaat. Deze hebben we zo ingesteld dat het sochtends warm is als ik opsta.

Maar is het nu juist handig om de thermostaat op 17 te zetten zodat het snacht niet helemaal afkoelt en hij sochtends niet helemaal hoeft op te warmen, of kan je hem beter gewoon terugzetten naar 14 of 15 zodat hij helemaal uit gaat.

En dan bedoel ik dus; wat kost het minste geld?
Die ketels kunnen dat prima aan idd, hoezo zou het beter zijn om altijd op 17-18 graden te houden. Als ik een dag weg ben is de temp toch zo weer behaaglijk en anders slaat-ie constant aan. Nou dat is stoken voor niets. En mijn kat maakt het niet uit. S Nachts sowieso verwarming altijd uit en overdag hoeft het van mij ook geen 20 te zijn, 's avonds wel. Onze aantal kuub is vrij laag.
Ik heb ook in verschillende programma's/artikelen gelezen dat het een fabeltje is dat zelfs profesionals geloven, dat het goedkoper is om 's nachts de thermostaat op minstens 17/18 te houden.

Ik heb inmiddels zo'n beetje het halve internet afgezocht en de meningen blijven verdeeld. Wat is waar (waar tenminste iedereen het over eens is?)

- Als de verwarming heel hoog staat, vermindert de effectiviteit. (dus dat zou een argument zijn voor het constant houden van de temperatuur)

- Hoe warmer het binnen is, hoe meer temperatuurverlies naar buiten, dus hoe harder de ketel moet werken (argument voor het uitzetten van de verwarming).

- ALs je de thermostaat 's nachts aanlaat, verbruik je de hele nacht door gas. Als je hem alleen ;s ochtends weer aanzet, de hele nacht niets en 's ochtends ineens veel.

- Voor vloerverwarming gelden net wat andere regels, omdat opwarming en afkoeling erg langzaam gaat, daarom zijn meer gelijkmatige temperaturen daar aan te bevelen.

Als ik logisch nadenk, dan lijkt mij dat in ieder geval de slecht geisoleerde huizen, gebaat zijn bij het uitzetten van de verwarming (want dan is er steeds minder temperatuurverlies doordat het huisafkoelt), terwijl als je hem aan laat staan er constant veel temperatuur verlies is, wat de ketel steeds aan moet vullen.

Bij goed geisoleerde huizen durf ik het echt niet te zeggen, maar afgaande op het percentage officiele adviezen (besparingswebsites etc.) ga ik toch voor uitzetten van de verwarming.

Overigens als uiteindelijk blijkt dat het weinig tot niets uitmaakt, laat ik de verwarming liever aan. Veel prettiger een constant warm huis.

(mijn huis koelt 's nachts wel ontzettend af, als ik hem op 12 zet dan is het 's ochtends ook echt 12 graden. Overigens doe ik hem niet lager dan 15 graden, ook voor de hond.
quote:Misskatie schreef op 05 december 2011 @ 18:08:

Dahlia. Klopt hier nieuwbouw.

Ik word overal wakker van. Dus ook v een ketel die aan slaat .

Ik zet de verwarming voortdurend uit en weer aan ,

Hier ook nieuwbouw... Hebben ze bij jou toevallig ook de MV en de CV bovenaan de trap op zolder geplaatst, waardoor het heerlijk doorklinkt door het hele huis?

Wij laten de verwarming altijd o pdezelfde temperatuur staan, maar wij hebben vloerverwarming.

In ons oude huis (jaren 60 hoekwoning) zetten we de thermostaat 's nachts op 16. Dat betekende in koude nachten wel dat ie de hele nacht aan het stoken was, maar als we het niet deden werd het minder dan 10 graden in huis en dat was te koud om 's morgens weer op temperatuur te krijgen.

Overdag stond de thermostaat op 21, waardoor het doorgaans een graad of 19 werd in huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven