Thuiswerken en burengeluiden

11-06-2020 14:24 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals het er naar uit ziet, blijf ik nog wel een hele poos thuiswerken (tot minimaal september). Ik woon sinds kort in een leuk maar klein appartementje. Ik heb hele aardige buren, maar het huis is ontzettend gehorig. Nu kan ik best wel wat hebben, maar iedereen werkt thuis en mijn bovenbuurman is nogal obsessief van het schoonmaken, zo lijkt het. Twee keer per dag stofzuiger etc etc. En dit zijn 'normale' burengeluiden, een mens mag z'n huis natuurlijk stofzuigen. Ik zal er tegen hem ook niet over klagen, in principe doet hij ook geen hele gekke dingen en het is een nette kerel. Ik denk dat mijn onderburen mij bijv ook kunnen horen lopen, al draag ik binnenshuis geen schoenen. Dat heb je nu eenmaal met hele oude arbeiderswoningen volgens mij.

Waar ik in het begin nog wel een hogere tolerantie had, merk ik nu dat de irritatie langzaam stijgt bij iedere schuif en bonk die ik hoor (wat vrijwel continu is). Probeer ik me te concentreren, dan hoor ik *schuif schuif* *bonk bonk bonk*. (Ik mag buurman heel graag, maar dit is voor mijn gevoel niet een punt om te bespreken met hem, omdat hij niet per sé iets fout doet.)

Hoe zorg ik dat ik hier wat relaxter mee om kan gaan en dat ik niet geïrriteerd raak?
Oordopjes.
Oordopjes met rustgevende geluiden. Voor mij werken de onweer en jungle geluiden van de concentratie app Forest heel goed. Het liefst met mijn ANC oordopjes.
https://www.coolblue.nl/hoofdtelefoons/noise-cancelling
Misschien helpt muziek op de achtergrond om het weg te vagen? En dan natuurlijk geen radio met allerlei stijlen en supergrappig dj's die er doorheen tetteren, maar een spotify lijst voor focus en concentratie? Helpt mij in de kantoortuin wel
laylalala wijzigde dit bericht op 11-06-2020 14:32
0.21% gewijzigd
Als je er écht last van hebt, dan kun je natuurlijk hem op de koffie vragen. Koetjes, kalfjes, goh buurman, ik hoor jou zo vaak stofzuigen. Lastig nu ik altijd thuiswerk. Concentratie bla bla. Is het misschien mogelijk om tussen dan en dan niet te stofzuigen?
Koptelefoon met noise-cancelling aanschaffen.
Ik kan me dan weer niet concentreren als ik muziek/geluiden/white noise hoor, dus ik zou voor 'oorpluggen' gaan om het zo maar te zeggen :)

Ik draag overigens alleen oordopjes als ik slaap, hier beneden hoor ik niks, maar we slapen altijd met het raam open, en het buurmeisje ook (die net tiener is geworden en de hele avond al bellend met vriendinnen ligt te gieren ;) ) Dus ik plug mijn oren dicht en slaap heerlijk.
Je voorstellen dat ze er heel grappig uitzien als ze stofzuigen. Fantaseer er op los. Dat zorgt dat je je niet meer ergert, maar je ontspant.
En verder de tips die al gegeven zijn: noise-cancelling koptelefoon en oordoppen (je kunt ze zelfs tegelijk dragen!).
Therapie?

Mij klinkt dit wel erg fijngevoelig in de oren...
gizzmo-returns schreef:
11-06-2020 14:37
Therapie?

Die koptelefoon is ook een goeie, maar dit. Lijkt me gezien je soort woning iets waar je gewoon aan moet wennen.
Koptelefoon
Mij helpt mijn eigen geluid, muziek, iets harder te zetten zodat het hun geluid overstemt, niet met de intentie te sarren. Ik bedien het volume met mijn telefoon die ik altijd bij de hand heb. Als ik moet telefoneren zet ik het geluid zacht, dan ben ik ook gefocussed op het gesprek en stoort het me minder.
Ik heb een koptelefoon met muziek op. Gek genoeg kan ik me dan beter concentreren.

Maar een noise-cancelling koptelefoon kan natuurlijk ook.
gizzmo-returns schreef:
11-06-2020 14:37
Therapie?

Gevoeligheid voor geluiden krijg je er met therapie niet uit, dat heeft de een nou eenmaal wat meer dan de ander. Je kunt je er hooguit wat minder druk om leren maken.

Maar om in deze tijd nou meteen te roepen dat iemand maar in therapie moet? Het is nu eenmaal even wat lastiger omdat veel mensen overdag thuis zijn. Ik hoor nu ook meer dan normaal van mijn buren. Je moet het er maar mee doen.
Oordoppen of noise cancelling koptelefoon. Echt doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven