Tips gevraagd: kattenharnas

12-05-2020 09:12 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meerdere katten die hun hele leven al buiten komen. Nu gaan we in afwachting van de bouw van ons huis, tijdelijk een jaar huren in een appartementen complex.

Omdat ik het sneu vindt dat ze een jaar niet naar buiten kunnen wil ik proberen om te kijken of ik ze kan 'uitlaten' met zo'n tuigje om.
Ik heb ooit eerder een tuigje met van die clipjes gekocht en dat was geen succes. Kat raakte ervan in paniek.

Ik focus nu dus een beetje op die harnassen die met klittenband dicht gaan en ook wat groter om het lichaam zitten. Veel reviews gelezen op internet maar kom er niet echter verder mee. Dingen krijgen of hele slechte reviews, of het zijn vage buitenlandse reclame sites. Ook zie ik dat veel hondentuigjes worden verkocht als geschikt voor katten.Vandaar dat ik nu hier maar kom voor tips.
Het niet kunnen ontsnappen en redelijk makkelijk aan kunnen trekken staat op nummer 1 uiteraard.
die van ons, zijn vanaf kitten "gewend" aan alleen buiten komen met een tuigje.
Zoiets hebben we: https://petsplace.nl/adori-kittentuigje ... E#301=9170

Maar van uitlaten is geen sprake hoor, tenminste niet van samen een eind wandelen ofzo, daar zijn katten niet heel geschikt voor :)
Haha uitlaten zie ik ook niet helemaal voor me eerlijk gezegd. Maar het appartementen gebouw heeft een binnentuin en wellicht dat ze daar dan even een luchtje kunnen scheppen.
Zo'n tuigje als in jouw link heb ik eerder gehad en het open en dichtdoen daarvan was een drama :-) Kat raakte in paniek; liet mij er niet meer aankomen en zat toen dus vast. Daarom dit keer maar niet meer met van die clips.
Simone99 schreef:
12-05-2020 09:17
Haha uitlaten zie ik ook niet helemaal voor me eerlijk gezegd. Maar het appartementen gebouw heeft een binnentuin en wellicht dat ze daar dan even een luchtje kunnen scheppen.
Zo'n tuigje als in jouw link heb ik eerder gehad en het open en dichtdoen daarvan was een drama :-) Kat raakte in paniek; liet mij er niet meer aankomen en zat toen dus vast. Daarom dit keer maar niet meer met van die clips.
daarom benoemde ik ook, dat die van ons het vanaf kitten af gewend zijn.
Kat 1 blijft gewoon staan, als ik het tuigje om doe (alleen bij mij trouwens, bij man, maakt kat er een heel ballet van).
Kat 2 hebben we het opgegeven, die gaat nu los mee de tuin in en dat gaat goed
Hier in de buurt loopt een man die laat zijn hond en kat samen uit. De kat draagt een tuigje en loopt het blokje mee. Ik heb geen idee hoe lang hij daarmee bezig is geweest om dat aan de kat te leren.
Ik vraag me af of de clipjes nou het probleem zijn. Als een kat in paniek raakt in een tuigje, is hij beter af met een jaar binnen blijven.

(Ik heb zelf ervaring met kat met een tuigje, op de camping, maar stel je er niet teveel van voor, want zelfs met een lang touw eraan kan kat niet echt lekker z’n gang gaan en moet je er steeds bij blijven om het touw uit de knoop te halen).
Klittenband lijkt mij ook niks, die van ons zou compleet in shock raken van het geluid. Tis ook wel een lulletje dat overal bang van is.
Laat die kat gewoon binnen dit jaar. Dit zijn teveel nieuwe dingen bij elkaar.
Hier ook een kat die een tuigje om kan, maar al vanaf dat hij bij ons was (met ongeveer 7-8 maanden) mee geoefend. Overigens is het alsnog een beetje een drama, want in eerste instantie valt hij altijd om ;-D . Dit heeft hij zowel bij tuigjes met klittenband als met clipjes, daar zit geen verschil tussen.

Overigens heb ik het tuigje bijna niet nodig. Kat blijkt uit zichzelf het gewoon gezellig te vinden om mee te lopen, dus als ik hem uitlaat dan hoef ik alleen maar gelijktijdig met hem het huis uit te lopen en hij volgt vanzelf. Niet eens hoeven trainen ;-D ;-D
Ik heb dit ook geprobeerd met mijn katten. Bij degene waar ik het tuigje bij om kreeg had het nog geen nut. Ze liet zich zo op haar zij vallen en vertikte het om te bewegen. Dus uiteindelijk maar gewoon de katten binnen gehouden op onze flat en zodra we huis met tuin hadden allebei lekker naar buiten gedaan.
Dit is overigens het tuigje wat ik momenteel heb: grotendeels klittenband, maar wel nog met clipje bij de nek voor de veiligheid, want klittenband kan relatief makkelijk losgaan.

https://www.bol.com/nl/p/adori-kattenha ... oductTitle
Onze kat wurmt zichzelf heel makkelijk los uit kattentuigjes met clips en klittenband. We hebben nu deze:

Afbeelding

Liberta tre ponti is het merk
Stressed is just desserts spelled backwards
rumforviva schreef:
12-05-2020 09:45
Laat die kat gewoon binnen dit jaar. Dit zijn teveel nieuwe dingen bij elkaar.
Dat is ook nog steeds een overweging hoor! Maar het zijn meerdere katten en 2 zijn al oud (18+). Ze komen enorm graag buiten dus ik vind het gewoon zielig. We gaan het eerst wel proberen met binnen blijven, maar als ze heel sneu worden ga ik toch dingen proberen denk ik.
Er is een balkon dat scheelt. Ga kijken of ik daar zo'n kattennet kan plaatsen zodat ze daar misschien veilig even frisse lucht kunnen krijgen.
[quote=Maleficent post_id=31368627 time=1589269869 user_id=17630]
Onze kat wurmt zichzelf heel makkelijk los uit kattentuigjes met clips en klittenband. We hebben nu deze:

Die ziet er heel mooi uit Maleficent. Lekker minimalistisch
Hier een hondentuigje. Kattentuigje zat niet lekker. Kat wende er vrij snel aan. Het enige wat hij minder vindt is als het over zn hoofd moet.
Oh joh, ga alsjeblieft niet die van 18 jaar in een tuigje hijsen, daar doe je ze echt geen plezier mee. Het is vooral je eigen gevoel dat het beter is dan helemaal niet naar buiten kunnen.

Overigens herkenbaar ook, katten die omvallen en spontaan niet meer kunnen lopen met tuigje om. :rofl: Een van mijne heeft dat al met een simpel halsbandje. :bonk:
Wij hebben gewoon zo'n simpel tuigje van de dierenwinkel. Gaat om zijn kop en om zijn lijf, net achter de voorpoten zeg maar. Hij loopt prima met het tuigje, wordt ook helemaal blij als we het tuigje pakken. Ik moet er wel bij zeggen dat wij hier meteen mee begonnen zijn als kitten.
Simone99 schreef:
12-05-2020 09:53
Dat is ook nog steeds een overweging hoor! Maar het zijn meerdere katten en 2 zijn al oud (18+). Ze komen enorm graag buiten dus ik vind het gewoon zielig. We gaan het eerst wel proberen met binnen blijven, maar als ze heel sneu worden ga ik toch dingen proberen denk ik.
Er is een balkon dat scheelt. Ga kijken of ik daar zo'n kattennet kan plaatsen zodat ze daar misschien veilig even frisse lucht kunnen krijgen.
Dan zou ik dat laatste doen (net over balkon) en jezelf en de katten de moeite besparen het tuigje aan te leren als ze al zo oud zijn.
O wacht, je schrijft “meerdere katten”.
Wellicht kan je bij de jongere kijken hoe ze op een tuigje reageren als je die gewoon binnen om laat een tijdje. Ik zou ze dan daar rustig laten wennen.
Kliksysteem vond ik bij mijn katten prima werken. Maar wel een gedoe met dat ze overal op- en onder gaan zitten en het touw dat overal omheen gaat zitten :nut:
Misschien alsnog relaxter om ze op het balkon te laten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven