Tips voor een kookeiland

19-02-2017 10:57 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
In onze nieuwe keuken willen we graag een kookeiland. Wie heeft er al een en heeft daar goede ervaringen mee of zaken waarvan je achteraf zegt; dat had ik liever anders gedaan.

Bij ons is oa. een discussiepunt de breedte van het eiland. Mijn man wil het liefste 1.15 m. Ik wil liever 1.00 m.

Dit omdat ik in zijn variant maar 1.00 m. overhoud tussen het kookeiland en de kastenwand met apparatuur waar ook de oven in komt. Het lijkt mij erg smal om dan voor de oven te kunnen staan als je deze open moet doen of als je met zijn tweeen in de keuken werkt. Ook komt onder het eiland de vaatwasser, die kan ik dan alleen zijdelings uitruimen lijkt me.

De lengte is overigens geen probleem, hij wordt bijna 3 meter lang, werkruimte heb ik dus genoeg. Maar is mijn versie van 1.00 diep genoeg? Mijn kookplaat is overigens 56 cm diep.

We zijn nu bij vier keukenzaken geweest en kregen vier keer te horen dat 1.00 net genoeg is als doorgang tussen eiland en kastenwand. Tsja, commercieel advies, is mijn gevoel. Ik ga liever af op de ervaringsdeskundigen hier .
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
1 meter tussen je eiland en je wand is te krap. 1.20 vind ik perfect om goed te kunnen werken.

En een eiland van 1 meter breed vind ik juist goed, een breder eiland wordt al snel nogal massief.

Wij hebben een eiland van 1 bij 2.50 en ik ben er heel blij mee dat we het hebben gedaan. Liever wat meer 'lucht' dan een te vol gepropte ruimte.
Alle reacties Link kopieren
In onze oude woning hadden wij ook een eiland. Hij was 1 meter breed en 2.40 lang. Aan 1 zijde hadden we 90 cm spelling en aan de zijde waar de kastenwand stond hadden we 1 m speling. Nu kookte ik altijd alleen en dat ging prima, ook met spullen in de oven zetten en er weer uit halen. Als we samen kookten dan stonden we vaak naast elkaar of hij stond aan de andere zijde (toe te kijken). Ik heb het zelf niet als heel krap ervaren. Wij hadden overigens een open keuken waardoor je vanuit de woonkamer direct in de keuken kijkt.

Nu moet ik er ook wel bij vertellen dat wij ook nog een los spoel-gedeelte hadden (zat niet in het eiland), waardoor we elkaar niet echt in de weg stonden. In dit gedeelte zat ook onze vaatwasser, dus wellicht dat het nog uitmaakt voor het gemak. Jij hebt nu alles in het eiland zitten. Zijdelings de vaatwasser uitruimen vond ik fijn, ik zette alles op het eiland en van het eiland in de servieskast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven