tuin
zaterdag 18 mei 2019 om 08:07
Wie heeft er ervaring met tuinieren op kleigrond en kan mij planten adviseren die het op deze grond goed doen? Ik heb al hortensia's, vrouwenmantel, salvia's clematis, varens, lavendel, wat buxus (die het loodje leggen door de rups), hemelsleutel (sedum).
Ik hou van een landelijke, cottage-achtige tuin.
Ik weet het, ik kan ook googelen, maar ben op zoek naar goede ervaringen met planten op deze grond.
Thanks.
Edit: en bij voorkeur niet al te giftig i.v.m. hond en kleinkind.
Ik hou van een landelijke, cottage-achtige tuin.
Ik weet het, ik kan ook googelen, maar ben op zoek naar goede ervaringen met planten op deze grond.
Thanks.
Edit: en bij voorkeur niet al te giftig i.v.m. hond en kleinkind.
zaterdag 18 mei 2019 om 08:14
Wat ik me kan herinneren van vroeger in de tuin van mijn moeder is dat de wilde margrieten (leucanthemum vulgaire) en boerenwormkruid het heel goed deden.
Ikzelf heb nu zandgrond, dus verder kan ik je niet helpen. Wat jij nu hebt staan heb ik ook staan;)
Ikzelf heb nu zandgrond, dus verder kan ik je niet helpen. Wat jij nu hebt staan heb ik ook staan;)
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 18-05-2019 08:15
8.67% gewijzigd
zaterdag 18 mei 2019 om 08:32
zaterdag 18 mei 2019 om 08:38
zaterdag 18 mei 2019 om 09:20
thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/439615
Hier zitten veel behulpzame mensen die je vást willen helpen.
Hier zitten veel behulpzame mensen die je vást willen helpen.
zaterdag 18 mei 2019 om 09:39
vivapimpelmees schreef: ↑18-05-2019 09:20thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/439615
Hier zitten veel behulpzame mensen die je vást willen helpen.
O ja dat is eigenlijk wel een goed idee. Dank je.
zaterdag 18 mei 2019 om 10:33
Fijn, klei! Ideale grond voor een cottagetuin. Fruitbomen doen het goed inderdaad en rozen!
Ik had in mijn kleituin (even uit mijn hoofd) veel rozen, appel, peer, kers, pruimen, ooievaarsbek, pioenrozen, persicaria, Zeeuws knoopje, astilbe, vrouwenmantel, vlinderstruik, lavatera, kerria, salvia, moestuingroente, clematis, kamperfoelie, campsis, zonnebloemen, een struik met rood blad waarvan ik even niet op de naam kan komen, hosta's, herfstanemonen, echinacea, iris.
Klei is voedzaam, kalkrijk en vochtig, dus kijk naar planten die van voedzame grond houden en goed tegen natte voeten kunnen.
Ik had in mijn kleituin (even uit mijn hoofd) veel rozen, appel, peer, kers, pruimen, ooievaarsbek, pioenrozen, persicaria, Zeeuws knoopje, astilbe, vrouwenmantel, vlinderstruik, lavatera, kerria, salvia, moestuingroente, clematis, kamperfoelie, campsis, zonnebloemen, een struik met rood blad waarvan ik even niet op de naam kan komen, hosta's, herfstanemonen, echinacea, iris.
Klei is voedzaam, kalkrijk en vochtig, dus kijk naar planten die van voedzame grond houden en goed tegen natte voeten kunnen.
Ik vind hier dingen van.
zaterdag 18 mei 2019 om 12:32
Ilex is dat, gaat al een tijdje mee als buxusalternatief inderdaad.
zaterdag 18 mei 2019 om 12:59
zaterdag 18 mei 2019 om 15:21
Sabeltandcavia schreef: ↑18-05-2019 12:59Of denk eens aan good old liguster. IJzersterk, groeit goed, kun je ook vormsnoeien, en past prima in een nostalgische boerderij/grootmoederstijdtuin. Buxus is meer voor Versailles, vind ik persoonlijk, en is onderhoudsintensiever.
Overigens heb ik gezellige buxusbolletjes hoor, geen strakke haagjes. Maar ze hebben te lijden gehad onder de buxusmot/rups dus ik zal ze op termijn moeten vervangen.