tuin

18-05-2019 08:07 19 berichten
Wie heeft er ervaring met tuinieren op kleigrond en kan mij planten adviseren die het op deze grond goed doen? Ik heb al hortensia's, vrouwenmantel, salvia's clematis, varens, lavendel, wat buxus (die het loodje leggen door de rups), hemelsleutel (sedum).
Ik hou van een landelijke, cottage-achtige tuin.
Ik weet het, ik kan ook googelen, maar ben op zoek naar goede ervaringen met planten op deze grond.
Thanks.

Edit: en bij voorkeur niet al te giftig i.v.m. hond en kleinkind.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me kan herinneren van vroeger in de tuin van mijn moeder is dat de wilde margrieten (leucanthemum vulgaire) en boerenwormkruid het heel goed deden.

Ikzelf heb nu zandgrond, dus verder kan ik je niet helpen. Wat jij nu hebt staan heb ik ook staan;)
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 18-05-2019 08:15
8.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik lees even mee, heb ook kleigrond en heb clematis, rozen, laurier en fruitbomen staan. die doen het goed. wil 2 grote perken graven en ben ook zoekende wat het best past.
De olijfboom vind het prima in de kleigrond.

Verder moet ik zeggen dat wij onze perken hebben uitgegraven en daar zure grond (rododendrons en japanse esdoorn) of bosgrond in gegooid hebben. En ja, dan moet je een goede rug hebben, want die hompen klei zijn verschrikkelijk om uit te graven.
Alle reacties Link kopieren
Monty Don van Gardeners World tuiniert trouwens ook op kleigrond.
Alle reacties Link kopieren
Vlier deed het ook erg goed herinner ik me.
Alle reacties Link kopieren
Pioenroos, vrouwenmantel, jacobsladder, daglelie, schoenlappersplant, goudenregen, jasmijn, hazelaar, sierkers, rozen, sering
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/439615

Hier zitten veel behulpzame mensen die je vást willen helpen.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
18-05-2019 08:35
Monty Don van Gardeners World tuiniert trouwens ook op kleigrond.
Oh echt? Ik dacht dat hij op leemgrond tuiniert. De meest ideale grondsoort volgens mij.
Poep, wie heeft jou gescheten?
hibiscus
suzyqfive schreef:
18-05-2019 08:38
Pioenroos, vrouwenmantel, jacobsladder, daglelie, schoenlappersplant, goudenregen, jasmijn, hazelaar, sierkers, rozen, sering
Pioenrozen ja? Die vind ik prachtig, ga ik proberen!
vivapimpelmees schreef:
18-05-2019 09:20
thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/439615

Hier zitten veel behulpzame mensen die je vást willen helpen.

O ja dat is eigenlijk wel een goed idee. Dank je.
Bijna alles doet het goed op klei
Alle fruitbomen en bessen
Stokrozen rozen distels geraniums malva’s hibiscus etc. Kijk op internet voor goede combinaties
Alle reacties Link kopieren
Fijn, klei! Ideale grond voor een cottagetuin. Fruitbomen doen het goed inderdaad en rozen!

Ik had in mijn kleituin (even uit mijn hoofd) veel rozen, appel, peer, kers, pruimen, ooievaarsbek, pioenrozen, persicaria, Zeeuws knoopje, astilbe, vrouwenmantel, vlinderstruik, lavatera, kerria, salvia, moestuingroente, clematis, kamperfoelie, campsis, zonnebloemen, een struik met rood blad waarvan ik even niet op de naam kan komen, hosta's, herfstanemonen, echinacea, iris.

Klei is voedzaam, kalkrijk en vochtig, dus kijk naar planten die van voedzame grond houden en goed tegen natte voeten kunnen.
Ik vind hier dingen van.
Ik las van de week over een kweker die een struik uit Japan heeft geïmporteerd die er precies hetzelfde uitziet als een buxus, alleen niet gevoelig is voor de buxusmot.
Moet je maar eens googlen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
18-05-2019 10:43
Ik las van de week over een kweker die een struik uit Japan heeft geïmporteerd die er precies hetzelfde uitziet als een buxus, alleen niet gevoelig is voor de buxusmot.
Moet je maar eens googlen.
Ilex is dat, gaat al een tijdje mee als buxusalternatief inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Of denk eens aan good old liguster. IJzersterk, groeit goed, kun je ook vormsnoeien, en past prima in een nostalgische boerderij/grootmoederstijdtuin. Buxus is meer voor Versailles, vind ik persoonlijk, en is onderhoudsintensiever.
Ik vind hier dingen van.
Dank allemaal, ik heb al een heleboel ideeën opgedaan!
Sabeltandcavia schreef:
18-05-2019 12:59
Of denk eens aan good old liguster. IJzersterk, groeit goed, kun je ook vormsnoeien, en past prima in een nostalgische boerderij/grootmoederstijdtuin. Buxus is meer voor Versailles, vind ik persoonlijk, en is onderhoudsintensiever.

Overigens heb ik gezellige buxusbolletjes hoor, geen strakke haagjes. Maar ze hebben te lijden gehad onder de buxusmot/rups dus ik zal ze op termijn moeten vervangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven