Tuinkamer. Tips gevraagd

26-07-2020 15:28 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, wij willen graag een tuinkamer* creëren aan ons huis.
De tuinkamer komt tussen 2 muren in (onze eigen schuur/bijkeuken en schuur van de buren)
Van ongeveer 4 bij 4.
Achterwand een glazen wand die je open kunt schuiven.
Lichtdoorlatend dak i.v.m. lichtval in de woonkamer.

Doel van de tuinkamer
Extra ruimte waar we buiten kunnen zitten.
Waar de kinderen kunnen relaxen met vrienden.
Waar evt. een tv komt te hangen zodat ze ook buiten kunnen gamen.

Wie heeft er ervaring met het maken van een tuinkamer? Waar moeten wij absoluut aandenken of juist niet doen?

Tips?

*Een Tuinkamer is een Veranda afgesloten met glasschuifwanden die tegen de gevel van je huis wordt gemonteerd.
doenja1978 wijzigde dit bericht op 26-07-2020 15:37
1.02% gewijzigd
Geen ervaringen ook geen tips maar het lijkt me wel hartstikke leuk en ik ben jaloers ;)
Tot zover mijn nuttige bijdrage.
:-D
Absoluut aan denken: zonwering om een broeikaseffect tegen te gaan. Manieren om het dak schoon en lichtdoorlatend te houden. Indien van toepassing: voldoende plek voor planten in pot om te overwinteren.
@lemoos2
Bedankt voor de tips!
Naast de tips van Lemoos:
- als je de schuur van de buren wil gebruiken voor de constructie, heb je hun toestemming nodig
- installeer een tv zonder geluid, zodat de buren ook nog lekker van hun tuin kunnen genieten
@nummer*Zoveel Bedankt voor de tips!
Kan je niet beter aanbouwen? Het wordt bloedheet in zo'n 'glasbak' weet ik uit ervaring. Kennissen van mij hebben zo'n tuinkamer, in de zomer kan je er niet zitten, zelfs niet met zonwering.

Aanbouw met openslaande deuren/schuifpui naar de tuin en een of meerdere lichtstraten (met zonwering!) in het dak geeft hetzelfde effect maar lijkt mij persoonlijk veel comfortabeler en makkelijker schoon te houden.
Niet om het één of ander, maar wat een grafzooi.
Nummer*Zoveel schreef:
26-07-2020 15:44
Naast de tips van Lemoos:
- als je de schuur van de buren wil gebruiken voor de constructie, heb je hun toestemming nodig
- installeer een tv zonder geluid, zodat de buren ook nog lekker van hun tuin kunnen genieten
Vergeet inderdaad niet dat de kamer in principe gewoon onderdeel is van de tuin. Dus als er tv wordt gekeken op normaal volume, dan isoleert de buitenwand niet zo als een stenen muur of dubbelglas en is het al snel overlastgevend voor de tuinen van de buren.
@ Eva-Luna bedankt voor de tips.
geluidsisolatie is dus wel een belangrijk punt.
Mijn achterburen hebben er twee maanden terug eentje laten bouwen. Ze zitten er nooit want het ding wordt bloedheet. De hele dag staan er een paar grote parasols voor en dan ligt hij nog niet eens op het zuiden. In de winter lijkt het me overigens weer te koud.
Zonnewering!!
Het wordt bloedheet achter dat glas. Even een raam open doen helpt dan niet.
En met al dat glas zal je ook regelmatig moeten ramen lappen. Zorg dat ze op handige hoogte zitten, dat je er vanaf de grond bij kan en dat je niet telkens trapje op/trapje af moet.
En horren, voor als je de ramen open hebt maar geen ongedierte binnen wil.

O ja, en wij hebben na jaren toch vloerverwarming laten aanleggen. S Winters was het één groot tochtgat. Met gewone cv niet warm te krijgen. Nu hebben we dus cv en vloerverwarming. Is te doen maar als je aan de zijkant zit voel je het soms nog steeds ‘tochten’ of gewoon muren die kou uitstralen.
piepp wijzigde dit bericht op 26-07-2020 16:11
Reden: Aanvulling
30.53% gewijzigd
@madamecannibale. Bedankt voor je reactie. Bij ons ook op het zuiden, dus dat is wel een belangrijk punt.
@ Piepp hebben jullie een serre of tuinkamer? (dus niet direct doorlopend vanuit je woonkamer)
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een tuinkamer met een dicht dak met lichtkoepel? Is dat prettiger dan een glazen dak?
Calamitycat schreef:
26-07-2020 15:45
Kan je niet beter aanbouwen? Het wordt bloedheet in zo'n 'glasbak' weet ik uit ervaring. Kennissen van mij hebben zo'n tuinkamer, in de zomer kan je er niet zitten, zelfs niet met zonwering.

Aanbouw met openslaande deuren/schuifpui naar de tuin en een of meerdere lichtstraten (met zonwering!) in het dak geeft hetzelfde effect maar lijkt mij persoonlijk veel comfortabeler en makkelijker schoon te houden.
Dat is ook iets om mee te nemen. Bedankt
doenja1978 schreef:
26-07-2020 17:04
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een tuinkamer met een dicht dak met lichtkoepel? Is dat prettiger dan een glazen dak?
Ja! Hier! Dak met elektrische te openen dakramen.
Het is een tuinkamer/aanbouw. Dus wel volledig geïsoleerd. Met ook een geïsoleerde vloer etc. Het is er helemaal niet warm. Het is er heerlijk!
Maar we hebben dan ook wel een glazen pui van zo’n 20.000euro die warmtewerend is en dus ook ontzettend goed geïsoleerd. (En prachtig... dat vooral)
Onze tuinkamer is dus wat duur uitgevallen... denk niet dat dat jouw idee was, of wel?
Bij ons zit het vast aan de woonkamer, zonder afscheiding. Eerder zat er nog een afscheiding tussen maar aangezien we die nooit gebruikten hebben we die maar weggehaald. Eerste idee was om het als serre te gaan gebruiken maar inmiddels wordt het volledig als woonkamer gebruikt. Daarom ook extra verwarming en isolatie aangelegd.
Bovenin dakramen met zonnewering.
Openslaande deuren met horren.
Schuiframen met horren.
En aan de buitenkant (i know, het is lelijk) een rolluik. Maar houdt wel lekker de warmte tegen op zomerse dagen.
Snouth schreef:
26-07-2020 17:15
Ja! Hier! Dak met elektrische te openen dakramen.
Het is een tuinkamer/aanbouw. Dus wel volledig geïsoleerd. Met ook een geïsoleerde vloer etc. Het is er helemaal niet warm. Het is er heerlijk!
Maar we hebben dan ook wel een glazen pui van zo’n 20.000euro die warmtewerend is en dus ook ontzettend goed geïsoleerd. (En prachtig... dat vooral)
Onze tuinkamer is dus wat duur uitgevallen... denk niet dat dat jouw idee was, of wel?
Dat klinkt super. Dat was inderdaad niet ons idee m.b.t. de kosten. Maar misschien wel iets om te overwegen.
piepp schreef:
26-07-2020 17:20
Bij ons zit het vast aan de woonkamer, zonder afscheiding. Eerder zat er nog een afscheiding tussen maar aangezien we die nooit gebruikten hebben we die maar weggehaald. Eerste idee was om het als serre te gaan gebruiken maar inmiddels wordt het volledig als woonkamer gebruikt. Daarom ook extra verwarming en isolatie aangelegd.
Bovenin dakramen met zonnewering.
Openslaande deuren met horren.
Schuiframen met horren.
En aan de buitenkant (i know, het is lelijk) een rolluik. Maar houdt wel lekker de warmte tegen op zomerse dagen.
Bedankt voor je extra uitleg.
Goedkoop is duurkoop in dit soort gevallen. Veel mensen plaatsen alleen wat glas maar vergeten een goede constructie met isolatie.

Zorg voor vloer en wandisolatie. Glas met zonwering, vloerverwarming of een radiator (anders heb je er niets aan in de herfst of winter).

En een pui met openslaande deuren naar de tuin.
@Evelien2010 bedankt voor de tips.
Volg!
Wij willen onze garage (een losstaande, staat paar meter van ons huis af, in onze achtertuin, opening naar de achterpui vh huis toe) ombouwen tot een soort woonkamer. Lees al weer goede tips hier, dank!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven