Uitbouwen voor beginners...
zaterdag 12 oktober 2019 om 13:36
We zitten al een tijdje te dubben, verbouwen of verkopen en ik geloof dat we toch op uitbouwen uitkomen. We hebben hier echter nul ervaring mee, als ik google vind ik vooral topics over de financiële kant en niet over de praktische kant.
Van de week ergens een NVM kaartje gezien waarin te zien was dat wij in de duurste regio van het land wonen en dat klopt ook wel. Als wij er op vooruit willen gaan moeten we zo'n 3 ton bijleggen en ik weet niet of we dat willen en kunnen betalen. Dus willen we een stuk aanbouwen en hier blijven.
Ons huidige huis in de top van de crisis gekocht in 2013, ook nog een ton zelf ingelegd dus de hypotheek is lekker laag. Veel dingen hebben we naar ons zin gemaakt en de buurt is fijn alleen beneden zou wat ruimer mogen.
We willen een uitbouw van 6 meter breed en 1,5 meter diep (dit is tot de garage) hierdoor zal de zijpoort naar de oprit verdwijnen. Eventueel kunnen we een deur plaatsten die op de oprit uitkomt. Het dak wordt plat, houten afwerking met een schuifpui.
Een bevriende architect gaat binnenkort voor ons aan de slag met schetsen dus dat is een mooi begin. Wellicht willen we binnen de draagmuur naar de keuken weghalen en de keuken is na 17 jaar sowieso aan vervanging toe.
Nog tips en trucs, dingen om op te letten? We blijven in het huis wonen en gaan zeker niet voor het voorjaar verbouwen.
Van de week ergens een NVM kaartje gezien waarin te zien was dat wij in de duurste regio van het land wonen en dat klopt ook wel. Als wij er op vooruit willen gaan moeten we zo'n 3 ton bijleggen en ik weet niet of we dat willen en kunnen betalen. Dus willen we een stuk aanbouwen en hier blijven.
Ons huidige huis in de top van de crisis gekocht in 2013, ook nog een ton zelf ingelegd dus de hypotheek is lekker laag. Veel dingen hebben we naar ons zin gemaakt en de buurt is fijn alleen beneden zou wat ruimer mogen.
We willen een uitbouw van 6 meter breed en 1,5 meter diep (dit is tot de garage) hierdoor zal de zijpoort naar de oprit verdwijnen. Eventueel kunnen we een deur plaatsten die op de oprit uitkomt. Het dak wordt plat, houten afwerking met een schuifpui.
Een bevriende architect gaat binnenkort voor ons aan de slag met schetsen dus dat is een mooi begin. Wellicht willen we binnen de draagmuur naar de keuken weghalen en de keuken is na 17 jaar sowieso aan vervanging toe.
Nog tips en trucs, dingen om op te letten? We blijven in het huis wonen en gaan zeker niet voor het voorjaar verbouwen.
zaterdag 12 oktober 2019 om 14:01
Als het vergunningsvrij is dan hebben de buren niets in te brengen tegen jullie plannen. Ik neem aan dat je ze weleens spreekt, dus dan komt het vast een keer ter sprake dat jullie gaan uitbouwen. Die wetenschap kunnen zij dan ter kennisgeving aannemen, of ze besluiten om dan ook maar aan te gaan bouwen.
Je leest vaak de tip om 3 verschillende offertes aan te vragen. Nou, ik kan je vertellen dat dat in deze tijden onbegonnen werk is. Als je één betrouwbare aannemer vind die de verbouwing kan regelen en binnen je planning past, dan moet je daarmee in zee gaan.
De grootste uitdaging is om een fijne aannemer te vinden. Zie je in de buurt een werkbusje staan? Bel aan en vraag hoe de verbouwing verloopt en maak gelijk kennis met de aannemer. Laat overal weten dat je wilt gaan aanbouwen. Op je werk, bij de school van je kinderen, op de sportvereniging en dan heb je kans dat je op zo'n manier tegen een betrouwbaar bedrijf aanloopt met goede referenties.
Je leest vaak de tip om 3 verschillende offertes aan te vragen. Nou, ik kan je vertellen dat dat in deze tijden onbegonnen werk is. Als je één betrouwbare aannemer vind die de verbouwing kan regelen en binnen je planning past, dan moet je daarmee in zee gaan.
De grootste uitdaging is om een fijne aannemer te vinden. Zie je in de buurt een werkbusje staan? Bel aan en vraag hoe de verbouwing verloopt en maak gelijk kennis met de aannemer. Laat overal weten dat je wilt gaan aanbouwen. Op je werk, bij de school van je kinderen, op de sportvereniging en dan heb je kans dat je op zo'n manier tegen een betrouwbaar bedrijf aanloopt met goede referenties.
zaterdag 12 oktober 2019 om 14:13
Het is gewoon alleen de begane grond en vergunningsvrij dus inderdaad hebben de buren niks in te brengen. Hebben een hele lieve buurvrouw verder en zullen het uiteraard bespreken. Het is bovendien maar 1,5 meter diep.
We hebben een aannemer in de straat en nog een andere die we kennen. Ik had begrepen dat het handig is om eerst goede bouwtekeningen te hebben omdat je dan een duidelijke prijs kunt krijgen en zo goed kunt vergelijken.
We hebben een aannemer in de straat en nog een andere die we kennen. Ik had begrepen dat het handig is om eerst goede bouwtekeningen te hebben omdat je dan een duidelijke prijs kunt krijgen en zo goed kunt vergelijken.
zaterdag 12 oktober 2019 om 14:33
zaterdag 12 oktober 2019 om 14:50
Misschien wil je buurvrouw meedoen en ook een uitbouw? Dat kan de kosten drukken.TiumPerfectum schreef: ↑12-10-2019 14:13Het is gewoon alleen de begane grond en vergunningsvrij dus inderdaad hebben de buren niks in te brengen. Hebben een hele lieve buurvrouw verder en zullen het uiteraard bespreken. Het is bovendien maar 1,5 meter diep.
Denk om stopcontacten en verwarming in de aanbouw, waar en hoe.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zaterdag 12 oktober 2019 om 14:53
Je geeft aan ook na te denken over vervangen van de keuken en verwijderen van een muur. Ik zou goed kijken hoe je de benedenverdieping in wil richten. Ik heb zelf een huis gekocht dat al uitgebouwd was (met 2,5 meter) en recent stond er hier in de buurt een ander huis te koop met dezelfde grootte aanbouw. Toch leek dat andere huis veel kleiner omdat de vorige bewoners van ons huis wat slimme keuzes hebben gemaakt. Zo hebben ze de hal een stuk kleiner gemaakt, de keuken verplaatst en ook wat leidingen (die in een uitstekend stuk van de muur liepen) laten verleggen. Hierdoor voelt de woonkamer veel ruimer. Ook hebben wij vloerverwarming waardoor we geen ruimte verliezen door radiatoren.
zaterdag 12 oktober 2019 om 14:53
De vierkante meter prijs is hier heel erg hoog, al denk ik dat je meestal de kosten niet volledig dekt. Het is vooral voor ons eigen woongenot.veensteker schreef: ↑12-10-2019 14:50Ik vind 1.5 meter ook erg weinig. Meeste uitbouwen zijn 2.5 meter. Denk dat de kosten in verhouding met een ruimere uitbouw erg hoog worden. Wordt je huis ook echt meer waard met zo’n kleine uitbouw?
zaterdag 12 oktober 2019 om 14:56
Ik ben wel benieuwd naar jullie indeling? Lijkt me wel een vrij dure grap als ik het zo hoor. Als het goed is gaat onze architect daar ook even naar kijken. Waarschijnlijk blijft de indeling gewoon hetzelfde. De keuken zit achter maar is dicht en smal, net als de woonkamer.madamecannibale schreef: ↑12-10-2019 14:53Je geeft aan ook na te denken over vervangen van de keuken en verwijderen van een muur. Ik zou goed kijken hoe je de benedenverdieping in wil richten. Ik heb zelf een huis gekocht dat al uitgebouwd was (met 2,5 meter) en recent stond er hier in de buurt een ander huis te koop met dezelfde grootte aanbouw. Toch leek dat andere huis veel kleiner omdat de vorige bewoners van ons huis wat slimme keuzes hebben gemaakt. Zo hebben ze de hal een stuk kleiner gemaakt, de keuken verplaatst en ook wat leidingen (die in een uitstekend stuk van de muur liepen) laten verleggen. Hierdoor voelt de woonkamer veel ruimer. Ook hebben wij vloerverwarming waardoor we geen ruimte verliezen door radiatoren.
zaterdag 12 oktober 2019 om 15:05
Weet niet of het nuttig is, want onze huizen zijn ongetwijfeld heel anders.TiumPerfectum schreef: ↑12-10-2019 14:56Ik ben wel benieuwd naar jullie indeling? Lijkt me wel een vrij dure grap als ik het zo hoor. Als het goed is gaat onze architect daar ook even naar kijken. Waarschijnlijk blijft de indeling gewoon hetzelfde. De keuken zit achter maar is dicht en smal, net als de woonkamer.
Maar het huis was vroeger ongeveer als dit huis: https://www.funda.nl/koop/verkocht/ede/ ... 3/#foto-24
Zoals je ziet zit de keuken soort van in het midden. De vorige bewoners van ons huis hebben de muur van de hal wat ingekort waardoor de trap nu in de woonkamer uit komt. En de keuken naar verder naar voren verplaatst. Het was niet een hele grote ingreep maar gevoelsmatig maakt het echt veel verschil.
zaterdag 12 oktober 2019 om 15:21
op die manier, ik dacht volledig op een andere plek, de keuken.madamecannibale schreef: ↑12-10-2019 15:05Weet niet of het nuttig is, want onze huizen zijn ongetwijfeld heel anders.
Maar het huis was vroeger ongeveer als dit huis: https://www.funda.nl/koop/verkocht/ede/ ... 3/#foto-24
Zoals je ziet zit de keuken soort van in het midden. De vorige bewoners van ons huis hebben de muur van de hal wat ingekort waardoor de trap nu in de woonkamer uit komt. En de keuken naar verder naar voren verplaatst. Het was niet een hele grote ingreep maar gevoelsmatig maakt het echt veel verschil.
zaterdag 12 oktober 2019 om 18:51
Ik weet niet precies waar je woont, maar als je in een gebied woont waar de grond nogal slap is en er moet geheid worden, zorg dan dat de grond goed in kaart wordt gebracht en de palen diep genoeg in de grond zitten. Opstellen van de sondering is echt belangrijk want als je in de verkeerde zandlaag (te dun) zit met je palen dan zak je alsnog weg.
Verder zou ik voor een lokale aannemer kiezen (geen Polen via werkspot ofzo)
zaterdag 12 oktober 2019 om 19:41
Als ik het goed heb is hier zandgrond en is een stroken fundering voldoende maar dat zal ik nog wel horen. Polen worden het zeker niet haha.Madeliefs82 schreef: ↑12-10-2019 18:51Ik weet niet precies waar je woont, maar als je in een gebied woont waar de grond nogal slap is en er moet geheid worden, zorg dan dat de grond goed in kaart wordt gebracht en de palen diep genoeg in de grond zitten. Opstellen van de sondering is echt belangrijk want als je in de verkeerde zandlaag (te dun) zit met je palen dan zak je alsnog weg.
zaterdag 12 oktober 2019 om 20:24
zaterdag 12 oktober 2019 om 20:55
We hebben een redelijk standaard jaren 70 hoekwoning van beton met kruipruimte van ongeveer 50 centimeter hoog.veensteker schreef: ↑12-10-2019 20:24Ik weet niet waar je keuken zit maar evt de keuken naar de voorkant verhuizen kan je achter een fijne brede huiskamer geven. soms kunnen de leidingen via de kruipruimte. Als ze vanuit de meterkast de leidingen kunnen verleggen valt t werk soms mee.
zaterdag 12 oktober 2019 om 22:26
je mag tegenwoordig 4 meter zonder vergunning. Maar ik vind een grote uitbouw ook niet zo mooi en niet in verhouding.